Kostskole - kunne I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. januar 2013

Pige2009

tarkoflen skriver:

Under ingen omstændigheder når de kun er 12 år gamle! Jeg synes det er alt for tidligt at skulle undvære mors og fars omsorg og kærlighed! Ja de får muligvis et godt sammenhold og en god uddannelse! Men man kunne jo se, at de tre drenge, der var så tætte da de startede, ikke har kontakt 8 år senere, så helt så specielt et forhold fik de altså heller ikke!

Efterskole er i min verden noget ganske andet, og hvis barnet selv havde lyst, kunne det også overvejes i forhold til en gymnasiel uddannelse, men ikke så tidligt, som de børn blev sendt afsted!

Jeg kan godt huske dokumentaren fra den blev sendt, og den ene dreng havde simpelthen så meget hjemve, og det tror jeg bestemt ikke er godt! En af de andre virkede mest af alt som om, han var blevet sendt væk hjemmefra, fordi det var det nemmeste det synes jeg er svært at se, hvad godt der kan komme ud af!

Så det korte af det lange er vel, et stort og rungende nej herfra

Lige præcis... Jeg har tænkt over, at grunden til at de måske ikke har så meget kontakt til hinanden er måske, at mange af deres kræfter de første år på skolen blev brugt til at skulle vænne sig til ikke at have mor og far i nærheden

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. januar 2013

Pige2009

Stumpen skriver:

Og så virkede det så underligt at familien til ham som vi "mødte" på cafeen ikke ville stå frem med hvorfor han stoppede i utide.. Virker på mig næsten som om herlufholm har givet dem mundkurv på.. 

Nej, nej. Det var fordi familien jo godt vidste, at Frantz var sendt for tidligt afsted. Det indrømmede de allersidst i udsendelsen via en telefonsamtale med journalisten 

Anmeld

5. januar 2013

Carina:-)

mor:) skriver:

Men nogle børn virker udadtil velfungernde og så kan man jo være længe om at opdage at der er noget galt på hjemmefronten.

Der har nu i flere år været fokus på tidlig indsats, men det er jo ikke ensbetydende med at alle børn, som ikke trives derhjemme, bliver opdaget.

En anden ting jeg undrer mig over.

Hvis der sker sådan en sortering på dit barns skole, hvordan lærer du så dine børn at kunne rumme forskellige mennesker?

Helt ærligt-

Så gør jeg det her mhs til privatskole fordi jeg ønsker at skabe bedst mulige forhold for mine børns skolegang-

At det så betyder at mine børn måske ikke lærer rummelighed for f.eks dårligt stillede børn opvejes af at de til gengæld får en bedre skolegang når der ikke er forstyrrende elementer-så som utilpassede børn.

Jeg mener så at rummeligehed for andre kan læres på mange andre måder,blandt andet så giver vi hjælp igennem vores kirke både til jul men også igennem frivilligt arbejde i vores nærområde.

Ja jeg betaler for at bane vejen for mine børn,og det kan man have sin mening om.

Men lige som ekstra sygeforsikring,ja så betaler jeg gerne for at mine børn får en fordel.

At jeg så synes der skal ryddes op i ghettoer rundt omkring,og gribes hårdere ind over for socialt udsatte familier -med f.eks regelmæssig måltider,i inst. hjælp til reng. og vask af tøj osv samt retten til firtidsint.

Sådan at det overskud der så ville være i de familier kan bruges på at støtte ens børn i skolegang og generlt støtte i at bryde en spiral-

Er så en helt anden diskution 

Og så er jeg ellers helt enig med dig i at det kan være svært at opdage mistrivsel,men at det kan lade sig gøre at gribe ind tidligere end der gøres mange steder.

Mistrivsel er ikke kun vold osv-men lige så meget bare det at man skiller sig ud fordi man ikke får den rigtige vejledning og støtte hjemmefra.

Anmeld

5. januar 2013

Mariajny

Dorthe1986 skriver:

Jeg skal lige høre dig om noget (Undskyld TS hvis det er lidt uden for topic)

Jeg har selv tænkt på at sende mine børn i privatskole, når den tid kommer. Men du siger at der ikke er socialt utilpassede børn, i hvert fald der hvor dine går Må jeg spørge hvordan det kan lade sig gøre? Altså må skolen sige nej tak til elever, eller hvordan? For jeg ønsker da også at min søn kan komme et sted hen, hvor der ikke skal være en masse forstyrrende elementer

jeg har ikke læst hele debatten endnu, men ville lige svare dig ja en privat skole kan sagtens takke nej tak til et barn, det er sket to gange hvor min søn går de sidste 3 år..
Dette kan vi nemlig læse i uge brevet, hvis et barn har været på prøve.. de skriver selvfølgelig ikke hvorfor, skolen har takket nej til barnet.

Anmeld

5. januar 2013

Pige2009

Nemesis skriver:

Ja det kunne jeg godt og vi har da også snakket om det herhjemme. Tror dog ikke jonas ville kunne det fra 12 år, da han er en meget følsom dreng som er meget morglad.

Han går dog på privatskole, så det er ikke utænkeligt at han senere kommer på kost/efterskole.

:-) Sisse

Så er det jo intet problem netop fordi, I tager højde for hans sensitive natur og allerede nu ved, at han ikke er parat

Anmeld

5. januar 2013

Pige2009

Gigl skriver:

Nej det tror jeg ikke ved heller ikke nok om det. Men kunne godt sende ham på efterskole, hvis det er hans ønske - det er nok bare noget helt andet. Kender ikke så meget til kostskole-konceptet.

Forskellen på efterskole og kostskole er jo typisk, at de selv vælger efterskoler og har indflydelse på valg af skole osv., hvorimod det er forældrenes valg med kostskolen

Anmeld

5. januar 2013

Pige2009

BabyWish2012 <3 skriver:

Nej, det tror jeg ikke. 

Men er der ikke forskel på kostskole og efterskole/friskole?

Jeg blev selv sendt afsted på kostskole i en alder af 13 år og er så ked af jeg skulle på kostskole (var lidt af et problembarn dengang) da der var mange ting jeg mistede ved at starte ..

Men hvis det er efterskole, som barnet selv ønsker, så tror jeg godt

Men synes også der er en stor forskel på kostskole og efterskole ..

Jeps og enig. Forskellen på efterskole og kostskole er jo netop, at forældrene vælger om børnene skal på kostskole, hvorimod barnet ofte selv ønsker at komme på efterskole og har indflydelse på valg af skole osv.

Anmeld

5. januar 2013

Pige2009

Dorthe1986 skriver:

Det er jeg meget interesseret i Men måske vi skal tage den privat, så vi ikke spammer tråden unødigt.

Og du skriver bare når du og baby er klar

Ingen problemer for mig - TS - jeg har den holdning, at jeg synes det er spændende at se, i hvilke retninger en debat kan føre

Anmeld

5. januar 2013

Pige2009

tarkoflen skriver:

Umiddelbart var det i hvert fald min tanke, at grunden til, at de ikke ville fortælle det, var at det ikke så godt ud for farmand, der vist var noget fin direktør, siden han har fået en søn, som han ikke havde tid til at have hjemme, fordi hans arbejde var vigtigere... Men det er bare min tolkning!

Jeg tror herlufsholm er god for nogle børn, men jeg tror de skal være efterskolealderen før det er godt, men det er min fordom jeg synes, at man som 12 årig stadig har for meget brug for sine forældre til at blive sendt væk, især når man ikke bare lige kan komme hjem i weekenderne!

Det kan jo godt være, at han synes der blev lagt for meget vægt på, at han havde hjemve! Men jeg er enig, der er masser af hjemve og det kan jeg sagtens forstå!

Helt enig. I første serie indrømmer Frantz' far også, at han ikke har mulighed for at have ham pga. Arbejde og han ikke bKan lægge arbejdet om I mine øjne er det i bund og grund et spørgsmål om prioritering...

Anmeld

5. januar 2013

Pige2009

Carina:-) skriver:

Næ hvor skriver jeg det?

Men det er klart at børn er præget af deres miljø

Du ved -social arv.

Og desuden så findes der ikke fattige i DK 

Nu findes der jo to former for fattigdom - relativ og absolut. I DK har vi relativ fattigdom

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.