Kostskole - kunne I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. januar 2013

Moo

Dinna88 skriver:

haha, jo tak Ej, jeg "gider" bare ikke diskutere erfaringer. Erfaringer kan jo ikke bruges i sådan en debat

Og det er helt fint, at du kom med dem! Men ikke i en debat som denne Jeg har jo også mine erfaringer, og det er stikmodsat dine, så det er jo ikke nemt

Jeg har gået i gymnasiet på Herlufsholm Kostskole, som dagelev.

Der blev drukket og røget så meget hash at man skulle tro det var løgn.

Der er, som du (heldigvis) også er inde på, absolut ingen forskel på hvad unge mennesker foretager sig når de er sammen uanset om det hedder en kostskole eller en efterskole, de har bare nogle ufatteligt smukke rammer på Herlufsholm.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. januar 2013

Dinna88

Moo skriver:

Jeg har gået i gymnasiet på Herlufsholm Kostskole, som dagelev.

Der blev drukket og røget så meget hash at man skulle tro det var løgn.

Der er, som du (heldigvis) også er inde på, absolut ingen forskel på hvad unge mennesker foretager sig når de er sammen uanset om det hedder en kostskole eller en efterskole, de har bare nogle ufatteligt smukke rammer på Herlufsholm.

Wauw, du er heldig, at du har studeret i de omgivelser! Altså, hvor ser det smukt ud. Jeg kan blive helt blown away

Men - det bekræfter jo blot det jeg tænkte. Jeg synes også, at andet er ulogisk. 

Anmeld

5. januar 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Carina:-) skriver:

Når man ikke magter at passe sin økonmi så der er mad i køleskabet,og rent tøj i skabene-Ja så er der tit heller ikke overskud til at lære sine børn de sociale spilleregler-

Hvordan man opfører sig så andre kan holde en ud.+At børnene tit er frustrerede over deres status både i skolen men også i samfundet at de opfører sig derefter.

De børn kommer ikke i friskolerne,fordi for det første er der jo ikke penge til det-desuden så bliver de sorteret fra i fripladserne.

Fripladserne er til harmoniske og stabile børn/familier der bare ikke har økonomien.

Og self. så er der også problembørn imellem de velhavende børn-men de opdages for det meste i bh eller også i de tidl. klasser og kan man ikke rettes til så man kan opføre sig ordentligt -ja så siger skolerne jo farvel.

I privatskolerne har de jo ret til at sige nej til elever modsat de off skoler.

Det er en meget unuanceret fremstilling, synes jeg. Forældre med god økonomi og en krævende karriere kan bestemt også have for travlt til at tage sig af deres børn. På min tidligere arbejdsplads - en folkeskole i et skoledistrikt med yderst velhavende og ditto uddannede forældre - så vi mange eksempler på børn, som blev omsorgssvigtet "på højt plan" - de var pæne i tøjet, materielt forkælede, og forældrene formulerede sig flot om de "rigtige" værdier, så pænt så det ud - men i praksis var der ikke tid og overskud til at være der for børnene, som blev overladt til sig selv. Det tager naturligvis længere tid for skolen at "opfange" børn med en sådan baggrund og gennemskue tingenes tilstand, fordi alt ser så fint ud på overfladen.

Derfor er jeg dybt Uenig med dig i, at disse børn oftest opdages tidligt i skolegangen - tværtimod, vil jeg hævde. Når et barn med en tilsyneladende fin baggrund opfører sig utilpasset og fx udadreagerende, møder man ofte stor modstand fra forældrene i forhold til at erkende, at det ikke bare er noget forbigående. Her er det ofte langt enklere at tage fat på utilpassede børn fra socialt belastede hjem - dels er det tydeligere, at barnet er forsømt, dels er forældrene mere villige til at lytte til autoriteterne og erkende, at der er behov for hjælp udefra. 

At fripladserne på privatskoler er til "harmoniske og stabile" børn, vil jeg stille et stort spørgsmålstegn ved. I teorien er det naturligvis skolens ønske, men i praksis ved man sjældent, hvad børnene har med i bagagen - det har jeg set mange gange som tidligere lærer på en friskole, hvor mine børn nu er elever. 

Anmeld

5. januar 2013

Carina:-)

Mor og meget mere skriver:

Det er en meget unuanceret fremstilling, synes jeg. Forældre med god økonomi og en krævende karriere kan bestemt også have for travlt til at tage sig af deres børn. På min tidligere arbejdsplads - en folkeskole i et skoledistrikt med yderst velhavende og ditto uddannede forældre - så vi mange eksempler på børn, som blev omsorgssvigtet "på højt plan" - de var pæne i tøjet, materielt forkælede, og forældrene formulerede sig flot om de "rigtige" værdier, så pænt så det ud - men i praksis var der ikke tid og overskud til at være der for børnene, som blev overladt til sig selv. Det tager naturligvis længere tid for skolen at "opfange" børn med en sådan baggrund og gennemskue tingenes tilstand, fordi alt ser så fint ud på overfladen.

Derfor er jeg dybt Uenig med dig i, at disse børn oftest opdages tidligt i skolegangen - tværtimod, vil jeg hævde. Når et barn med en tilsyneladende fin baggrund opfører sig utilpasset og fx udadreagerende, møder man ofte stor modstand fra forældrene i forhold til at erkende, at det ikke bare er noget forbigående. Her er det ofte langt enklere at tage fat på utilpassede børn fra socialt belastede hjem - dels er det tydeligere, at barnet er forsømt, dels er forældrene mere villige til at lytte til autoriteterne og erkende, at der er behov for hjælp udefra. 

At fripladserne på privatskoler er til "harmoniske og stabile" børn, vil jeg stille et stort spørgsmålstegn ved. I teorien er det naturligvis skolens ønske, men i praksis ved man sjældent, hvad børnene har med i bagagen - det har jeg set mange gange som tidligere lærer på en friskole, hvor mine børn nu er elever. 

Det er så ikke min erfaring på mine børns skole 

Anmeld

5. januar 2013

Moo skriver:

Jeg vil gerne bede om et link til de undersøgelser der viser at velhavende børn (og en def. af velhavdende?) med problemer bliver opdaget i BH eller i de tidlige klasser. Man bliver jo ikke en bedre forældre af at have en vis indkomst, og børnehaver skelner jo ikke til indkomst, så jeg antager at du taler ud fra din forforståelse og ikke udfra empiri?

Friplads til skoler/daginstitutioner gives udfra økonomi, ikke familieforhold. Dvs. at en enlig mor også kan få friplads til sine børn på en privatskole, lige som en kh-modtager kan og alle andre som søger og bliver godkendt.

Og til sidst - kender du kravene for at blive optaget på en privatskole? Jeg gør ikke. Men jeg kunne da godt tænke mig at se den skole som sorterer på den måde du stiller op. Hvornår er et barn socialt utilpasset? Hvilke regler og målestokke bruger skolerne for at sige nej, hvilke kriterier skal være opfyldt eller må ikke være opfyldt?

Jeg er ikke uenig med dig i at der selvfølgelig ikke er lige så mange børn af kh-modtagere mv på privatskoler, det der fik mig op af stolen, var bare den ret unuanceret holdning omkring fattige og socialt utilpassede børn

Nu udtaler jeg mig altså på mine erfainger fra mine børns skole-

Og ja der sorteres der-måske derfor der er ret pæn venteliste?

Fordi man der tager ansvar for at forældrene betaler en god slat ,og derfor forventer et vis klientel.

Så jo der skelnes til om det er dårligt socialt tilpassede familier eller ej der søger.

Nu ved jeg ikke hvor dine børn går i bh,men i vores hvor jeg sidder i bestyrelsen-der er der stor fokus på børnene og deres familieforhold samt trivsel.

Og tror seriøst ikke at du finder en inst. hvor der ikke er fokus på at opdage mistrivsel og dårligt tilpassede børn?

Så kort sagt-så jo i mine børns inst og privatskole gøres der en stor indsats for at fange børn med en dysfunktionel opvækst

Anmeld

5. januar 2013

Og jeg mener self. ikke kun velhavende børn,generelt går jeg udfra at alle økonomiklasser kan regne med at vores inst og fagpersoner der går igennem vores børns liv er obs på vores børns trivsel.

Anmeld

5. januar 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Nu udtaler jeg mig altså på mine erfainger fra mine børns skole-

Og ja der sorteres der-måske derfor der er ret pæn venteliste?

Fordi man der tager ansvar for at forældrene betaler en god slat ,og derfor forventer et vis klientel.

Så jo der skelnes til om det er dårligt socialt tilpassede familier eller ej der søger.

Nu ved jeg ikke hvor dine børn går i bh,men i vores hvor jeg sidder i bestyrelsen-der er der stor fokus på børnene og deres familieforhold samt trivsel.

Og tror seriøst ikke at du finder en inst. hvor der ikke er fokus på at opdage mistrivsel og dårligt tilpassede børn?

Så kort sagt-så jo i mine børns inst og privatskole gøres der en stor indsats for at fange børn med en dysfunktionel opvækst

Men nogle børn virker udadtil velfungernde og så kan man jo være længe om at opdage at der er noget galt på hjemmefronten.

Der har nu i flere år været fokus på tidlig indsats, men det er jo ikke ensbetydende med at alle børn, som ikke trives derhjemme, bliver opdaget.

En anden ting jeg undrer mig over.

Hvis der sker sådan en sortering på dit barns skole, hvordan lærer du så dine børn at kunne rumme forskellige mennesker?

Anmeld

5. januar 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Carina:-) skriver:

Det er så ikke min erfaring på mine børns skole 

Hvilket? At 

- børn fra socialt velstillede familier også kan være forsømte?

- sådanne børns problemer kan være sværere at "opfange" af lærerne?

- der ofte er større modstand fra objektivt set ressourcestærke forældre i forhold til at erkende problemernes omfang og få hjælp?

- det kan være vanskeligt for den modtagende skole at gennemskue eventuelle problemer i forbindelse med tildeling af friplads? 

Anmeld

5. januar 2013

Pige2009

-Sigrid- skriver:

Nej, men jeg var selv på efterskole som 14'årig

I et år eller mere?

Anmeld

5. januar 2013

Pige2009

Stumpen skriver:

Nej ikke kostskole, men jo til ungdomsskole/efterskole..

Ja, men i min optik er efterskole og kostskole to helt forskellige verdener

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.