Kostskole - kunne I?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. januar 2013

Carina:-)

Moo skriver:

Du skriver at da det koster penge at bruge privatskolerne er der sorteret i de socialt utilpassede børn - jeg kan slet ikke se sammenhængen.

Og nej, jeg ved ikke "social arv" - det er et begreb som diskuteres lystigt, og er til stor diskussion. Så man kan ikke umiddelbart udlede at fordi forældre har penge til at sende deres børn på privatskole, så er der ikke børn med sociale  problemer. 

Og desuden, for at blive i forforståelserne, så kan man jo også få økonomisk friplads til privatskoler, så man behøver ikke at være en velhavende kernefamilie for at have børn der.

Når man ikke magter at passe sin økonmi så der er mad i køleskabet,og rent tøj i skabene-Ja så er der tit heller ikke overskud til at lære sine børn de sociale spilleregler-

Hvordan man opfører sig så andre kan holde en ud.+At børnene tit er frustrerede over deres status både i skolen men også i samfundet at de opfører sig derefter.

De børn kommer ikke i friskolerne,fordi for det første er der jo ikke penge til det-desuden så bliver de sorteret fra i fripladserne.

Fripladserne er til harmoniske og stabile børn/familier der bare ikke har økonomien.

Og self. så er der også problembørn imellem de velhavende børn-men de opdages for det meste i bh eller også i de tidl. klasser og kan man ikke rettes til så man kan opføre sig ordentligt -ja så siger skolerne jo farvel.

I privatskolerne har de jo ret til at sige nej til elever modsat de off skoler.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2013

Moo

Carina:-) skriver:

Når man ikke magter at passe sin økonmi så der er mad i køleskabet,og rent tøj i skabene-Ja så er der tit heller ikke overskud til at lære sine børn de sociale spilleregler-

Hvordan man opfører sig så andre kan holde en ud.+At børnene tit er frustrerede over deres status både i skolen men også i samfundet at de opfører sig derefter.

De børn kommer ikke i friskolerne,fordi for det første er der jo ikke penge til det-desuden så bliver de sorteret fra i fripladserne.

Fripladserne er til harmoniske og stabile børn/familier der bare ikke har økonomien.

Og self. så er der også problembørn imellem de velhavende børn-men de opdages for det meste i bh eller også i de tidl. klasser og kan man ikke rettes til så man kan opføre sig ordentligt -ja så siger skolerne jo farvel.

I privatskolerne har de jo ret til at sige nej til elever modsat de off skoler.

Jeg vil gerne bede om et link til de undersøgelser der viser at velhavende børn (og en def. af velhavdende?) med problemer bliver opdaget i BH eller i de tidlige klasser. Man bliver jo ikke en bedre forældre af at have en vis indkomst, og børnehaver skelner jo ikke til indkomst, så jeg antager at du taler ud fra din forforståelse og ikke udfra empiri?

Friplads til skoler/daginstitutioner gives udfra økonomi, ikke familieforhold. Dvs. at en enlig mor også kan få friplads til sine børn på en privatskole, lige som en kh-modtager kan og alle andre som søger og bliver godkendt.

Og til sidst - kender du kravene for at blive optaget på en privatskole? Jeg gør ikke. Men jeg kunne da godt tænke mig at se den skole som sorterer på den måde du stiller op. Hvornår er et barn socialt utilpasset? Hvilke regler og målestokke bruger skolerne for at sige nej, hvilke kriterier skal være opfyldt eller må ikke være opfyldt?

Jeg er ikke uenig med dig i at der selvfølgelig ikke er lige så mange børn af kh-modtagere mv på privatskoler, det der fik mig op af stolen, var bare den ret unuanceret holdning omkring fattige og socialt utilpassede børn

Anmeld

4. januar 2013

Pige2009

Månsson skriver:

Nej aldrig.. Jeg syntes simpelthen det er for strikst og gammeldages et koncept.. Det er fint med ambitioner osv men man ska os huske på det er børn man har med og gøre

Helt enig. Kunne faktisk godt selv have tænkt mig kostskole, da jeg var barn, men ville aldrig selv kunne sende mit guld afsted

Anmeld

4. januar 2013

Pige2009

Dinna88 skriver:

Kan du fortælle lidt om den?

Kiggede lige hjemmesiden. Det ser utroligt smukt ud der, og sikke nogle interessante koncepter, bl.a. med sovesale? enlighten me, please?

Jeg ville gerne have været på kostskole, men JEG kunne ikke undvære min mor. Haha. hun kunne nok heller ikke undvære mig, men det ville have været godt for mig, så vi var ude at se den. Hvis det var et stort ønske for mit barn, så ja

Jeg ville selv rigtig gerne have været på kostskole, da jeg var barn, men dete mente mine foræld ikke, var smart

Herlufsholm er vist landets ældste kostskole og med stolte traditioner. Den er kendt for at være meget regelbunden, hvor regler er regler...

Anmeld

4. januar 2013

Pige2009

morethanperfect skriver:

Ja de kunne jeg godt .. 
Hvis pengene er til det , så gør vi det også

Hvilken en? Og fra hvilken alder?

Anmeld

4. januar 2013

Muffin_girl

Dinna88 skriver:

Kan du fortælle lidt om den?

Kiggede lige hjemmesiden. Det ser utroligt smukt ud der, og sikke nogle interessante koncepter, bl.a. med sovesale? enlighten me, please?

Jeg ville gerne have været på kostskole, men JEG kunne ikke undvære min mor. Haha. hun kunne nok heller ikke undvære mig, men det ville have været godt for mig, så vi var ude at se den. Hvis det var et stort ønske for mit barn, så ja

Nu har jeg ikke læst debatten her.. Men har lige tjekket prisen ud, for at være kostskole elev koster det 11.000 pr måned !!! CHOK ! 

Anmeld

4. januar 2013

Pige2009

Fenja09 skriver:

Jeg har stemt nej.

Det gode ved skolen er, at børnene får et godt fundament for at uddanne sig videre og tjene gode penge senere. Plus at der ofte er gode sammenhold. Det der gør, at jeg stemmer nej skyldes at det kun er børn - og børn skal have lov at være børn. I mine øjne er det ikke udelukkende godt, at et barn på 12 år kan klare sig selv og ikke længere skal spørge sin mor eller far til råds.

Det virker på mig som om at familierne priortere karriere fremfor alt andet - derved vælger forældrene at lade andre opdrage deres børn, fordi de ikke har tid til det, men selvfølgelig også fordi sådanne mennesker dybest inde mener at uddannelse og penge er vejen frem i verden. De gør det bedste for deres børn ved at sende dem på kostskole.

Det er ikke de værdier og normer jeg ønsker at videregive til min datter og evt fremtidige børn. Uddannelse er vigtig og synes bestemt at man skal sørge for at ens børn får en god uddannelse ( læs: god udd. er i min verden alt fra tømrer til advokat, så længe det er barnets eget valg), men det betyder ikke ALT. Familiesammenhold og kærlighed er grundstene for at blive et godt menneske i mine øjne - og et godt menneske med hjertet på det rette sted er langt vigtigere end et godt cv. Men det er bare min mening

Og til sidst vil jeg da være egoistisk og sige, at jeg slet ikke ville kunne undvære mit barn så mange år.

/Fenja

Jeg er i bund og grund enig. Dog kunne jeg godt tænke mig selv at have været på kostskole som barn

Anmeld

4. januar 2013

Dinna88

Baagøe skriver:

Jeg ville selv rigtig gerne have været på kostskole, da jeg var barn, men dete mente mine foræld ikke, var smart

Herlufsholm er vist landets ældste kostskole og med stolte traditioner. Den er kendt for at være meget regelbunden, hvor regler er regler...

Hvorfor dog ikke? Hvis ens barn gerne vil afsted og man har råd, så synes jeg bare man skal gøre det! ALLE jeg kender, der har været afsted, har udviklet sig så meget i den tid. Det har været ubeskriveligt for dem, og de har fået venskaber for livet. 

Det lyder interessant og fedt. Jeg synes det ser SÅ smukt ud, og kæft, trit og retning kan jo være udemærket. Og tænk sig, at bo i de bygninger - wauw!

Anmeld

4. januar 2013

Dinna88

AalborgPigen skriver:

Nu har jeg ikke læst debatten her.. Men har lige tjekket prisen ud, for at være kostskole elev koster det 11.000 pr måned !!! CHOK ! 

Det er ikke billigt! Min mor kunne sandsynligvis have fået tilskud fra kommunen. Men hvis man har råd, og barnet gerne vil, så kan jeg ikke se hvorfor man skulle sige nej

Anmeld

4. januar 2013

Muffin_girl

Dinna88 skriver:

Det er ikke billigt! Min mor kunne sandsynligvis have fået tilskud fra kommunen. Men hvis man har råd, og barnet gerne vil, så kan jeg ikke se hvorfor man skulle sige nej

Men hvor skal barnet vide fra hvad kostskole er ? Altså jeg forbinder kostskole med noget med kæft-trit-retning... 

Det er bare min mening  

Jeg syntes dælme det er mange penge... Så er jeg mere til efterskole.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.