"Klask" over fingerne/hånden..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. december 2012

CaWi

Amandas-mor skriver:

Jeg har i alt fald prøvet at blive slået så hatten passede derhjemme som barn og jeg syntes at det faktisk er noget der har mærket mig. Jeg bliver stadig rigtig ked af det og føler mig ydmyget når jeg tænker på det.

Jeg bliver ikke persoligt stødt på mine forældres vegne over den debat, for jeg mener faktisk også at de fejlede og var nogle sørgelige eksempler for mig på det punkt. De viste mig med deres handling at det var ok at slå på mig og at jeg var mindre værd end andre (det må jeg jo have været når det kun var mig de slog på og ikke nogen andre mennesker).

Når jeg ser på min datters lille søde ansigt så fatter jeg simpelthen ikke hvordan man kan få sig selv til at stikke en lussing eller hvad forældre nu gjorde da jeg var barn. For ja, der var da mange dengang der lige fik en flad eller en endefuld...desværre.

Er da ked af at høre at det er noget der har mærket dig.
Har selv kun fået en røvfuld. Den ene gang var fordi jeg stak af fra hende der passede mig og min bror efter skole. Jeg sagde jeg gik på legepladsen, men tog hjem i stedet. Den gang vidste man nok ikke bedre, men jeg synes bare ikke det gør mine forældre til dårlige forældre eller at de har fejlet. For sådan var det bare dengang.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. december 2012

CaWi

Fenja09 skriver:

Nu ved jeg ikke, hvor gammel du er, men jeg er fra 1982 og min mor vidste godt at det var forkert at slå sine børn og at det var usundt at ryge under graviditet. Kan godt være at vi har fået et dask over fingerne, men heller ikke mere. Man skal mange flere år tilbage før det var uvidenhed der spillede ind. I de fleste tilfælde er det den sociale arv der giver bagslag.

/Fenja

Ja det har rigtig meget at gøre med social arv. Men jeg synes bare ik at mine forældre har fejlet, bare fordi de så ikke har formået at træde fuldstændig ud af den arv

Anmeld

10. december 2012

CaWi

Laulund87 skriver:

Tja dengang vidste man ikke bedre og man så tingene på en anden måde.. Ligesom man kæderøg under graviditet fordi man ikke troede det var skadeligt..

Heldigvis er man (de fleste) i dag blevet klogere på mange områder og ved det ikke hjælper at slå, det ødelægger et barn Så jeg forstår ikke du blever stødt på dine forældres vegne. Jeg bliver ikke stødt på min mors vegne og hun kunne godt finde på at give en lussing fordi hun ikke vidste bedre.

Jeg ved bare at mine forældre ville blive ked af det hvis de læste dette indlæg. At så mange synes de har fejlet som forældre, når de i virkeligheden bare gjorde deres bedste.
Jeg har jo ikke taget skade af de to-tre røvfulde jeg har fået i hele mit liv. Og fik dem jo ik da jeg var lille og ik forstod hvad det handlede om.

Anmeld

10. december 2012

Fenja09

Ja det har rigtig meget at gøre med social arv. Men jeg synes bare ik at mine forældre har fejlet, bare fordi de så ikke har formået at træde fuldstændig ud af den arv

Vil først lige pointere at jeg ikke går ind for at man slår sine børn på den ene eller anden måde, men når det er sagt, så er der også meget stor forskel på hvordan det sker - jeg har en enkelt gang ( efter lige at have tænkt mig om) fået en i rumpen og det var ikke hårdt og uden på bleen - det skyldtes at jeg havde sagt kælling til min mor. Har aldrig kaldt hende det siden og har ingen mén efter det. Kan faktisk ikke huske selve episoden, det er min mor der har fortalt mig det.

Jeg synes heller ikke at min mor har fejlet fordi hun en enkelt gang har givet mig en endefuld, men havde hun brugt det utallige gange istedet for at tale med mig, så ville jeg have ment anderledes. Og hun skulle selvfølgelig slet ikke have tyet til det, men sådan blev det lige den ene gang.

Min mor var fra den generation, hvor det var ok at man lige gav røvfuld når børnene ikke opførte sig ordentlig - og det der var værre, men hun har heldigvis ikke ført det videre. Det handler også meget om, hvem man er og hvad man står for som menneske.

Synes ikke du skal have det skidt på dine forældres vegne eller blive stødt - det er fint at du ikke har mén af at du har fået røvfuld, men man elsker ikke sine forældre mindre fordi man godt kan se at de ikke er fejlfrie og at nogle ting skulle være gjort anderledes.

/Fenja

Anmeld

10. december 2012

Laulund87

Fenja09 skriver:

Nu ved jeg ikke, hvor gammel du er, men jeg er fra 1982 og min mor vidste godt at det var forkert at slå sine børn og at det var usundt at ryge under graviditet. Kan godt være at vi har fået et dask over fingerne, men heller ikke mere. Man skal mange flere år tilbage før det var uvidenhed der spillede ind. I de fleste tilfælde er det den sociale arv der giver bagslag.

/Fenja

Det synes du så, men jeg er ikke enig

Anmeld

10. december 2012

Muhmi

CAWI skriver:

Umiddelbart ville jeg sige nej det er ikke okay. Kunne aldrig finde på at slå mit barn.

I dag er folk: ikke egnet som forældre/dårlige forældre osv hvis man slår sine børn. Fair nok - det er jo ulovligt den dag i dag.
Men ærlig talt... Hvor mange af os har ikke prøvet at få en røvfuld hvis vi virkelig havde gjort noget forkert? Ja jeg har da, og jeg synes bestemt IKKE at mine forældre har fejlet eller været dårlige forældre.
Jeg er faktisk lidt stødt på mine forældres vegne!!!

Jeg er engang blevet slået, over lænden, med et bælte af min far og bagefter smidt ind på mit væresle... Min storebror og jeg havde værelser lige overfor hinanden, så derfor bandt min far vores døre sammen så vi ikke kunne komme ud..... Ja vi havde gjort noget slemt, men jeg husker aldrig at have fået en rigtig skideballe af min far, nej det er den ene ting jeg husker...

Min mor har aldrig slået os, men hun har truet med det, ved at løfte hånden og sige "Hvis du ikke stopper nu!!", det er det jeg husker... Ikke de skideballer jeg ellers har fået af hende....

Jeg synes heller ikke mine forældre har fejlet eller at de er dårlige forældre... Men det er sjovt at jeg overhovedet ikke husker en reel skideballe, men derimod kun husker når jeg enten er blevet truet eller slået... Det skal mine børn absolut ikke udsættes for, de skal ikke tænke på mig og kun huske at jeg har truet dem med vold... De skal huske at de er blevet sendt ind på deres værelse eller at jeg har snakket med dem om, HVORFOR de har gjort som de har gjort....

Anmeld

10. december 2012

modesty

Umiddelbart ville jeg sige nej det er ikke okay. Kunne aldrig finde på at slå mit barn.

I dag er folk: ikke egnet som forældre/dårlige forældre osv hvis man slår sine børn. Fair nok - det er jo ulovligt den dag i dag.
Men ærlig talt... Hvor mange af os har ikke prøvet at få en røvfuld hvis vi virkelig havde gjort noget forkert? Ja jeg har da, og jeg synes bestemt IKKE at mine forældre har fejlet eller været dårlige forældre.

Jeg er aldrig blevet slået, fået en endefuld, dasket. EN gang er jeg sendt på værelset, og jeg husker det stadig som en ekstremt ubehagelig oplevelse på trods af at jeg ikke har været ældre end 6-7 år.

Er det en positiv ting at fordi man er vokset op i et hjem hvor den slags måske var hverdagskost, at man ser det som noget "normalt" og derfor ikke så "farligt"? Hmm, nej, det synes jeg ikke. Jeg synes at det er en pointe at børn der ikke bliver udsat for den slags, men bliver omgivet med omsorg, reagerer stærkt på sådan en oplevelse. Det har noget at sige om effekten.

Det er godt at høre at oplevelsen ikke er noget der har præget dig. Men vi er alle forskellige mennesker, og nogle børn er mere fintfølende og sensitive end andre. Og jeg synes absolut ikke at det er en risiko der er værd at løbe.

"Arh, h*n tager da ikke skade af et lille dask." Altså, jeg kan kun tale for mig selv - og svaret er jo, det havde jeg taget skade af.

Anmeld

10. december 2012

DitteFisk

CAWI skriver:

Jeg kan da også huske at have fået et klask i rumpetten, men bliver ikke stødt på deres vegne.. jeg VED at mine forældre ikke ville handle på samme måde i dag - man ved bedre. 

Og jeg er helt enig i, som mange andre siger, at man ikke kan lære børn noget somhelst ved at slå/klaske dem - ud over at det er okay at slå/klaske, hvis situationen er til det! Det er skisme da fjollet Og logik for burhøns. 

Anmeld

10. december 2012

Laulund87

Gigl skriver:

Jeg kan da også huske at have fået et klask i rumpetten, men bliver ikke stødt på deres vegne.. jeg VED at mine forældre ikke ville handle på samme måde i dag - man ved bedre. 

Og jeg er helt enig i, som mange andre siger, at man ikke kan lære børn noget somhelst ved at slå/klaske dem - ud over at det er okay at slå/klaske, hvis situationen er til det! Det er skisme da fjollet Og logik for burhøns. 

Anmeld

10. december 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Fenja09 skriver:

/Fenja

Enig. Jeg er fra 1970, og det var altså IKKE almindeligt blandt mine jævnaldrende og mig, at vores forældre slog - jeg har aldrig selv oplevet det, og det skete heller ikke for mine venner og veninder. Om det så skyldes, at mine forældre og vores omgangskreds var veluddannede, ved jeg ikke - jeg har ikke indtryk af, at det var noget udbredt fænomen at opfatte det som "normalt". 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.