DNA-register i Danmark?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. november 2012

L&V

modesty skriver:

Det er jo bare et eksempel. Det er princippet i at vores liv bliver mere og mere kontrollerede og overvågede som går imod min grundindstilling til individets frihed.

Og som undersøgelser i England har vist - den ekstreme overvågning de har, er IKKE præventiv. Du får ikke et sikrere samfund, du får bare mere fyldte fængsler.

Så enig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. november 2012

modesty

Yurie skriver:

hvorfor går det ud over din frihed?
De har vel ikke tænkt sig at bruge den til noget, udover at hjælpe samfundet.
tænk hvis du bliver ramt af en bil eller et tog, og dit ansigt bliver helt smadret, så kan de bruge din DNA til at finde ud af hvem du er og fortælle din familie.

Hvorfor tror du ikke at de har tænkt sig at bruge det til noget udover at hjælpe samfundet? Og hvad betyder det at hjælpe samfundet? Synes du at det er fedt hvis dine eventuelle arvelige sygdomme skal være offentlig viden? Og måske i sidste instans gøre at du ikke kan få arbejde, forsikring, måske ikke kan blive godkendt til barnløshedsbehandling eller adoption fordi din forventede levealder er lav, whatever. Der er masser af måder den slags oplysninger kan bruges på, som intet har med hjælp til samfundet at gøre. Og hvem skal bestemme hvad sådan et register skal bruges til? Og hvad hvis de ombestemmer sig hen ad vejen og laver nye regler for brug (hvilket jo sker hele tiden - se blot hvordan terrorlovgivningen bliver misbrugt på det groveste)?

Anmeld

22. november 2012

Miin'Baby'Mus

Månsson skriver:

Nu er jeg så på mobile så lidt svært du

Ja okay, kan ikke se at du sidder med din telefon.

Anmeld

22. november 2012

modesty

LilleNyPåVej skriver:

Jeg har virkelig ikke den store lyst til at gå i mørke områder helt alene, men nu har jeg så også været udsat for noget skræmmende, men alligevel 

Jeg er ked af at du har været udsat for noget skræmmende. Men det kan jo ikke være grundlaget for hele vores retssamfunds opbygning.

Anmeld

22. november 2012

TNBC

modesty skriver:

Hvorfor tror du ikke at de har tænkt sig at bruge det til noget udover at hjælpe samfundet? Og hvad betyder det at hjælpe samfundet? Synes du at det er fedt hvis dine eventuelle arvelige sygdomme skal være offentlig viden? Og måske i sidste instans gøre at du ikke kan få arbejde, forsikring, måske ikke kan blive godkendt til barnløshedsbehandling eller adoption fordi din forventede levealder er lav, whatever. Der er masser af måder den slags oplysninger kan bruges på, som intet har med hjælp til samfundet at gøre. Og hvem skal bestemme hvad sådan et register skal bruges til? Og hvad hvis de ombestemmer sig hen ad vejen og laver nye regler for brug (hvilket jo sker hele tiden - se blot hvordan terrorlovgivningen bliver misbrugt på det groveste)?

Jøsses...
Nej, det kan du sikkert have ret i. Uhhh ved ikke hvad jeg skal skrive.
Men de fleste ved da vel om de har en arvelig sygdom, de er vel ikke den første der bliver ramt af den.
Jeg er da også bange for at jeg kan dø tidligt, for noget i min familie, men det tager jeg ikke så tungt. Jeg kan også gå ud foran en bil i morgen og blive dræbt eller lammet, men sådan er livet nu til dags.
Og der vil nok blive lavet noget regler om hvad det kan bruges til.
Men som en anden skrev, sendes veninde og hendes mand blev afvist til adoption pga af et slagsmål han var med i som 22årig.
Men ja, der er sikkert mange måder den kan misbruges, men den kan (undskyld sproget) fandeme også hjælpe mange mennesker og mange konflikter. Og give en masse familier trygheden og fred.

Anmeld

22. november 2012

Miin'Baby'Mus

modesty skriver:

Jeg er ked af at du har været udsat for noget skræmmende. Men det kan jo ikke være grundlaget for hele vores retssamfunds opbygning.

Nej nej, men det ville da hjælpe på så mange andre områder også - ikke kun på mig 

Men det er jo bare min mening, og vi bliver nok ikke enige 

Anmeld

22. november 2012

TNBC

modesty skriver:

Det siger hun da heller ikke.
Vi snakkede bare om hvor skræmmende det er at gå igennem mørke tunneler og at der burde være kameraer dernede. Jeg kan da huske en artikel om en pige der blev slået ned i en tunnel, mener da ikke de fandt gerningsmanden. Hvad nu hvis der havde været et kamera?

Anmeld

22. november 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Jeg går IKKE ind for et fælles DNA register.

Nej, jeg har intet at skjule, men jeg synes, det er en invasion af mit privatliv.

Da jeg var nede og få lavet nyt pas i foråret, klagede jeg også over, at jeg skulle aflevere fingeraftryk.
Igen jeg har INTET at skjule, men det er MIT DNA og MINE fingreaftryk, og jeg vil ikke have dem registreret i nogen systemer.

Ja, det er smart nok, at man kan bruge dem til opklaring af forbrydelser, men jeg tror, det lige så nemt kan misbruges.

Anmeld

22. november 2012

blomst84

Jeg er helt klart for et DNA register  hvis vi havde sådan et var ham den pœdofile fra fyn fanget for lœngst.... 

Anmeld

22. november 2012

modesty

Jøsses...
Nej, det kan du sikkert have ret i. Uhhh ved ikke hvad jeg skal skrive.
Men de fleste ved da vel om de har en arvelig sygdom, de er vel ikke den første der bliver ramt af den.
Jeg er da også bange for at jeg kan dø tidligt, for noget i min familie, men det tager jeg ikke så tungt. Jeg kan også gå ud foran en bil i morgen og blive dræbt eller lammet, men sådan er livet nu til dags.
Og der vil nok blive lavet noget regler om hvad det kan bruges til.
Men som en anden skrev, sendes veninde og hendes mand blev afvist til adoption pga af et slagsmål han var med i som 22årig.
Men ja, der er sikkert mange måder den kan misbruges, men den kan (undskyld sproget) fandeme også hjælpe mange mennesker og mange konflikter. Og give en masse familier trygheden og fred.

Nej, det kan det ikke. Som jeg har skrevet tidligere - der bliver ikke mindre kriminalitet af øget overvågning og DNA register - der bliver blot flere indsatte i fængslerne. Man kan så mene at det er fint at de forbrydere får deres straf (det synes jeg selvfølgelig også), men det ændrer ikke på at forbrydelsen stadig bliver begået. Så øget tryghed, nej.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.