DNA-register i Danmark?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Bør alle danskere stå i et DNA-register, så f.eks. forbrydelser lettere kan opklares?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

3.511 visninger
81 svar
0 synes godt om
22. november 2012

Miin'Baby'Mus

http://www.bt.dk/krimi/danskerne-oensker-et-dna-register-derfor-er-det-en-dum-ide

Der har det sidste stykke tid været snak om at lave et DNA-register for at gøre politiets indsats nemmere i jagten på skurke og andre.

På spørgsmålet ’Bør alle danskere stå i et dna-register, så f.eks. forbrydelser lettere kan opklares?’, går hele 62 procent ind for et sådant register. Kun 16 procent tager klart afstand fra det, mens 22 procent mener, at det er en mulighed, som politikerne bør overveje

I artiklen står der at man i Danmark KUN kan stå sådanne et sted i 10 år, men hvis vi ser bort fra de 10 år, hvad syntes i så om det at have et register?

Artiklen fortæller også om at Danmark på denne måde ville være endnu et skridt imod et overvåget samfund. Må siger at min mening er at hvis man er imod et "overvåget" samfund, at så har man vist ikke selv ren mel i posen. - udover det så er der forskel, der er ikke nogen der siger at vi skal gå helt amok med bodyscans i hvert supermarked osv, snakker kun kameraer og dna-register. Der kan selvfølgelig være andre gode tiltag, men lige nu tænker jeg bare på at overvågningskameraer og et dna-register ville være en super god ting.

Jeg er sikker på at man ville kunne færdes i fred på gaden, ældre mennesker ville næppe være udsat for al den tyveri, man ville nemmere kunne opklare mord m.m. og forældre ville kunne lade deres børn tage komme frem og tilbage i skole (tænker på de 2 fynske piger).

Hvad syntes i? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. november 2012

L&V

LilleNyPåVej skriver:

http://www.bt.dk/krimi/danskerne-oensker-et-dna-register-derfor-er-det-en-dum-ide

Der har det sidste stykke tid været snak om at lave et DNA-register for at gøre politiets indsats nemmere i jagten på skurke og andre.

På spørgsmålet ’Bør alle danskere stå i et dna-register, så f.eks. forbrydelser lettere kan opklares?’, går hele 62 procent ind for et sådant register. Kun 16 procent tager klart afstand fra det, mens 22 procent mener, at det er en mulighed, som politikerne bør overveje

I artiklen står der at man i Danmark KUN kan stå sådanne et sted i 10 år, men hvis vi ser bort fra de 10 år, hvad syntes i så om det at have et register?

Artiklen fortæller også om at Danmark på denne måde ville være endnu et skridt imod et overvåget samfund. Må siger at min mening er at hvis man er imod et "overvåget" samfund, at så har man vist ikke selv ren mel i posen. - udover det så er der forskel, der er ikke nogen der siger at vi skal gå helt amok med bodyscans i hvert supermarked osv, snakker kun kameraer og dna-register. Der kan selvfølgelig være andre gode tiltag, men lige nu tænker jeg bare på at overvågningskameraer og et dna-register ville være en super god ting.

Jeg er sikker på at man ville kunne færdes i fred på gaden, ældre mennesker ville næppe være udsat for al den tyveri, man ville nemmere kunne opklare mord m.m. og forældre ville kunne lade deres børn tage komme frem og tilbage i skole (tænker på de 2 fynske piger).

Hvad syntes i? 

Jeg syntes ikke dna register og overvågningssamfund er lig med hinanden.. Jeg er klart for dna register.. Tænker da det både gør det nemmere for politiet men os svære for forbryderne. Men mht overvågning syntes jeg hurtigt det kan blive for meget

Anmeld

22. november 2012

Mor010711

Synes alle argumenter imord DNAregister er hul i hovedet.

Egentlig synes jeg ikke at overvågning er okay, men hvis det kan forebygge vold, tyveri og lignende. Og yderligere hjælpe med opklaringen af samme, så lader jeg mig gerne overvåge!

Tænk på de stakkels piger på fyn, og deres familie, som ikke kan være sikre på at deres gerningsmand nogensinde får sin straf!

FOR register!

Anmeld

22. november 2012

TNBC

LilleNyPåVej skriver:

Hvad syntes i? 

Sådan et DNA-register vil jo ikke kun hjælpe med forbrydelser(hvilket jo ville være en super ting, hvis der ikke var så mange der fik lov til at gå fri), men det kan jo også hjælpe hvis man skal (kan ikke stave ordet), der er så medtaget og uden noget ID på sig, så ville det jo være smart hvis alles DNA var i systemet, så var det bare fingeraftryk og vupti, så ved man det.

Anmeld

22. november 2012

Miin'Baby'Mus

Månsson skriver:

Jeg syntes ikke dna register og overvågningssamfund er lig med hinanden.. Jeg er klart for dna register.. Tænker da det både gør det nemmere for politiet men os svære for forbryderne. Men mht overvågning syntes jeg hurtigt det kan blive for meget

Et DNA-register vil bare næppe hjælpe imod tricktyve der overfalder ældre mennesker.

Men nej, det er selvfølgelig ikke lige med hinanden  det var bare 2 ting jeg syntes var en smart ting. Jeg opføre mig ikke anerledes når jeg går ind i butikker eller når jeg står på vores fælles parkeringsplads - der er kameraer, så kunne ikke se hvad forskellen gjorde hvis der også var kameraer på gaden også 

Anmeld

22. november 2012

Miin'Baby'Mus

Yurie skriver:

Sådan et DNA-register vil jo ikke kun hjælpe med forbrydelser(hvilket jo ville være en super ting, hvis der ikke var så mange der fik lov til at gå fri), men det kan jo også hjælpe hvis man skal (kan ikke stave ordet), der er så medtaget og uden noget ID på sig, så ville det jo være smart hvis alles DNA var i systemet, så var det bare fingeraftryk og vupti, så ved man det.

Tror netop at så mange går fra fordi at man aldrig har konkrete beviser -og så må man o hjælpe og lave tiltag der gør at forbrydelser nemmere at opklare 

Ih hvor har du ret, det havde jeg slet ikke tænkt på - det ville jo bare gøre det til en endnu bedre ting 

Anmeld

22. november 2012

Tulle28

Jeg har det lidt med det som jeg har det med videoovervågning - hvis du ikke har noget at skjule, så er det vel OK?

Jeg har svaret ja i afstemningen.

Anmeld

22. november 2012

L&V

LilleNyPåVej skriver:

Et DNA-register vil bare næppe hjælpe imod tricktyve der overfalder ældre mennesker.

Men nej, det er selvfølgelig ikke lige med hinanden  det var bare 2 ting jeg syntes var en smart ting. Jeg opføre mig ikke anerledes når jeg går ind i butikker eller når jeg står på vores fælles parkeringsplads - der er kameraer, så kunne ikke se hvad forskellen gjorde hvis der også var kameraer på gaden også 

Måske ikke lige trik tyve, men hjemmerøverier, voldtægt,pædofili, mord osv..

Så bare et program om det fra england og syntes det virkede ubehageligt at man aldrig var alene. Måske man ikke opføre sig anderledes men syntes der er grænser

Anmeld

22. november 2012

TNBC

LilleNyPåVej skriver:

Tror netop at så mange går fra fordi at man aldrig har konkrete beviser -og så må man o hjælpe og lave tiltag der gør at forbrydelser nemmere at opklare 

Ih hvor har du ret, det havde jeg slet ikke tænkt på - det ville jo bare gøre det til en endnu bedre ting 

Det var noget af det første jeg tænkte da jeg læste din besked.

ja, ik? Det ville give flere mennesker fred..

Og jeg har ikke noget imod at blive registeret, man burde gøre det med blod også(eller er det samme.. selvfølgelig der er jo bloddonor)
Nej, men hvis man gjorde mere.
Tænk også folk der har brug for en transplation, og det kunne gøre det lettere at finde en donor(ved ikke om man allerede kan det) redde flere liv.

Anmeld

22. november 2012

tarkoflen

Jeg synes klart det er noget man bør overveje,

Grunden til at jeg ikke er helt overbevist er, at jeg kan være bange for, at virkelige forbrydere kan "forfalske" dna materiale... Ved eksempelvis at have hår med fra en helt anden person, og denne vil derfor blive fældet, hvis ikke han/hun har et godt alibi. Der ud over, er jeg bange for, at forbryderne bliver så gode til at sørge for, at deres dna ikke vil være at finde på et gerningssted, og så bliver det uendelig svært at fælde en gerningsmand...

Men jeg er da noget chokeret over, at man kun bliver i dna registeret i 10 år, hvis man har haft en årsag til at være der! Det synes jeg er så langt ude! Især når min veninde lige fortalte mig, at hendes mand, der blev dømt for et værtshusslagmål som 22 årig, har det stående på sin straffeattest i 20 år! Det er da helt tåbeligt!

Ja han gjorde noget dumt som 22 årig, og det skal så følge ham i 20 år, men havde han forgrebet sig på en, bliver hans dna spor slettet efter 10 år...ved godt, at det stadig vil stå på straffeattesten, men alligevel! Det er sindsygt i min verden!

Men spændende debat!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.