DNA-register i Danmark?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. november 2012

SussieThyssen

LilleNyPåVej skriver:

http://www.bt.dk/krimi/danskerne-oensker-et-dna-register-derfor-er-det-en-dum-ide

Der har det sidste stykke tid været snak om at lave et DNA-register for at gøre politiets indsats nemmere i jagten på skurke og andre.

På spørgsmålet ’Bør alle danskere stå i et dna-register, så f.eks. forbrydelser lettere kan opklares?’, går hele 62 procent ind for et sådant register. Kun 16 procent tager klart afstand fra det, mens 22 procent mener, at det er en mulighed, som politikerne bør overveje

I artiklen står der at man i Danmark KUN kan stå sådanne et sted i 10 år, men hvis vi ser bort fra de 10 år, hvad syntes i så om det at have et register?

Artiklen fortæller også om at Danmark på denne måde ville være endnu et skridt imod et overvåget samfund. Må siger at min mening er at hvis man er imod et "overvåget" samfund, at så har man vist ikke selv ren mel i posen. - udover det så er der forskel, der er ikke nogen der siger at vi skal gå helt amok med bodyscans i hvert supermarked osv, snakker kun kameraer og dna-register. Der kan selvfølgelig være andre gode tiltag, men lige nu tænker jeg bare på at overvågningskameraer og et dna-register ville være en super god ting.

Jeg er sikker på at man ville kunne færdes i fred på gaden, ældre mennesker ville næppe være udsat for al den tyveri, man ville nemmere kunne opklare mord m.m. og forældre ville kunne lade deres børn tage komme frem og tilbage i skole (tænker på de 2 fynske piger).

Hvad syntes i? 

Jeg synes det er en fin ide.
Og det er der særligt én vægtig grund til.
Ikke så meget pga. kriminalitet, men hvad nu, hvis der sker en noget, man bliver væk, mister hukommelsen, dør sammen med en masse andre i en stor ulykke osv.
Så er der altid en mulighed for at blive identificeret, levende eller død.

Det er især den tanke, jeg godt kan lide.

Tænk også på den kæmpe fordel det vil være, hvis fx Dna registre rent internationalt bliver samordnet, sådan at der altid vil være mulighed for at koble det sammen med fx donorregistre i hele verden. Hvor hurtigt og let, man kan finde en egnet donor til det ene eller det andet, osv osv.
Mulighederne er uendelige.

Personligt synes jeg også, at det er fint, at folk med kriminelle tendenser på en måde bliver stækket (voldtægtsmænd, pædofile m.fl.) og måske vil de tænke sig om en ekstra gang inden de begår forbrydelsen, netop fordi de ved, at de er lette at finde.

Jeg hører til dem, der er ligeglad med registrering, når det angår den slags. Vi er i forvejen registreret fra vi bliver født, så det har ingen betydning for mig.

Kærligst
Sussie

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. november 2012

Aisha

Profilbillede for Aisha
Mors Superman

Stemt Ja! Man høre så meget om pædofile osv osv det kunne fedt og få dem fanget. 

Anmeld

22. november 2012

Malene76

Jeg synes det er en rigtig god ide, hvis det på nogen måde kan hjælpe politiet til at opklare forbrydelser. Jeg kan slet ikke se hvorfor det er en dårlig ide, men måske det bare er fordi jeg ikke er oplyst nok?

KH Malene

Anmeld

22. november 2012

Clisolka

Yurie skriver:

Sådan et DNA-register vil jo ikke kun hjælpe med forbrydelser(hvilket jo ville være en super ting, hvis der ikke var så mange der fik lov til at gå fri), men det kan jo også hjælpe hvis man skal (kan ikke stave ordet), der er så medtaget og uden noget ID på sig, så ville det jo være smart hvis alles DNA var i systemet, så var det bare fingeraftryk og vupti, så ved man det.

Hørt!! 

Anmeld

22. november 2012

Isabella_mor

jeg tænker bare at man kan blive dømt for noget selvom man ikke har gjort det. hvis f.eks. man har været et sted.. lad os sige at en pige har haft en one nighter med en fyr hun ikke kender, men er frivilligt gået med til det, dagen efter eller på vej hjem bliver hun så overfaldet, misbrugt og slået ihjæl. Så kan ham hun lige har haft frivillig sex med blive dømt fordi at der er bevis imod ham...

ved godt at det er værst tænkelige scenarie, men det KAN jo ske..

jeg ved ikke om det er en skide god ide med et DNA register. men jeg kan godt se at det ville gøre politiets arbejde lettere.. men jeg tror bare at der kan ske ting som det jeg har beskrevet øverst oppe... 

Anmeld

23. november 2012

TNBC

Isabella_mor skriver:

jeg tænker bare at man kan blive dømt for noget selvom man ikke har gjort det. hvis f.eks. man har været et sted.. lad os sige at en pige har haft en one nighter med en fyr hun ikke kender, men er frivilligt gået med til det, dagen efter eller på vej hjem bliver hun så overfaldet, misbrugt og slået ihjæl. Så kan ham hun lige har haft frivillig sex med blive dømt fordi at der er bevis imod ham...

jeg ved ikke om det er en skide god ide med et DNA register. men jeg kan godt se at det ville gøre politiets arbejde lettere.. men jeg tror bare at der kan ske ting som det jeg har beskrevet øverst oppe... 

Det kan der jo ske selv om at man ikke har det. Alle kan jo blive falsk anklaget. Er du på det forkerte sted, på det forkerte tidspunkt?
Der var da tre drenge der sad i fængsel i lang tid, fordi at pigen havde sagt at det var voldtægt.
Systemet er ikke perfekt, og det vil det aldrig blive, men med et DNAregister, tror jeg at det kan hjælpe mange mennesker. Men ja, der er også bagsider af det og det vil der altid være, men hvorfor kan ulemper på forhånd og bare giv det en chance.

Anmeld

23. november 2012

Miin'Baby'Mus

Isabella_mor skriver:

Jeg tænker bare lidt at det DNA'et vil jo alligevel være med i sagen. Hvis man har været der er DNA'et der jo, DNA'et forsvinder jo ikke ud af det lokale hvor der er sket noget fordi bare der ikke er et register 

Anmeld

23. november 2012

TNBC

LilleNyPåVej skriver:

Jeg tænker bare lidt at det DNA'et vil jo alligevel være med i sagen. Hvis man har været der er DNA'et der jo, DNA'et forsvinder jo ikke ud af det lokale hvor der er sket noget fordi bare der ikke er et register 

Rigtigt. Og de kan jo se hvornår er hun er blevet myrdet, det sker jo nok ikke lige fem minutter efter at de har haft sex.

Anmeld

23. november 2012

millesofie

LilleNyPåVej skriver:

http://www.bt.dk/krimi/danskerne-oensker-et-dna-register-derfor-er-det-en-dum-ide

Der har det sidste stykke tid været snak om at lave et DNA-register for at gøre politiets indsats nemmere i jagten på skurke og andre.

På spørgsmålet ’Bør alle danskere stå i et dna-register, så f.eks. forbrydelser lettere kan opklares?’, går hele 62 procent ind for et sådant register. Kun 16 procent tager klart afstand fra det, mens 22 procent mener, at det er en mulighed, som politikerne bør overveje

I artiklen står der at man i Danmark KUN kan stå sådanne et sted i 10 år, men hvis vi ser bort fra de 10 år, hvad syntes i så om det at have et register?

Artiklen fortæller også om at Danmark på denne måde ville være endnu et skridt imod et overvåget samfund. Må siger at min mening er at hvis man er imod et "overvåget" samfund, at så har man vist ikke selv ren mel i posen. - udover det så er der forskel, der er ikke nogen der siger at vi skal gå helt amok med bodyscans i hvert supermarked osv, snakker kun kameraer og dna-register. Der kan selvfølgelig være andre gode tiltag, men lige nu tænker jeg bare på at overvågningskameraer og et dna-register ville være en super god ting.

Jeg er sikker på at man ville kunne færdes i fred på gaden, ældre mennesker ville næppe være udsat for al den tyveri, man ville nemmere kunne opklare mord m.m. og forældre ville kunne lade deres børn tage komme frem og tilbage i skole (tænker på de 2 fynske piger).

Hvad syntes i? 

jeg har det svært ved lige det spørgsmål 

ikke fordi jeg går rundt og er kriminel men jeg tænker bare også på de små ting 

altså barnet der stjæler i kiosken - skal det stå i hendes register hele livet pga dna spor 

jeg tænker bare at et register også føre til andre ting 
feks en profil på hver borger i dk 

jeg har selv været ung og dum og blevet taget for butiks tyveri ( ja dumt når man ville søge ind for politiet) og jeg har været ude i et misbrug af hash da jeg var meget ung 
alt dette ville jo gå ind i en profil af mig hvis man begyndte at blande læge og politi sammen, hvilket jeg synes dna er, det må være noget jeg giver til min læge.. 
og de papire jeg har der skal de sammensættes med dem jeg skal have hos politiet? 
ja kan godt være jeg tænker for langt men tror ærligt at vi ender med at have personlige cpr/dna profiler på hver borger i DK 

og det har jeg det sgu svært ved 
hvis jeg kunne være sikker på at det blev ved registeret og ikke bredte sig ud 
ville jeg klart stemme ja for forslaget men da alt altid bliver misbrugt og delt ud til bedre brug osv så tror jeg ikke på den desværre 

Anmeld

23. november 2012

TNBC

millesofie skriver:

jeg har det svært ved lige det spørgsmål 

ikke fordi jeg går rundt og er kriminel men jeg tænker bare også på de små ting 

altså barnet der stjæler i kiosken - skal det stå i hendes register hele livet pga dna spor 

jeg tænker bare at et register også føre til andre ting 
feks en profil på hver borger i dk 

jeg har selv været ung og dum og blevet taget for butiks tyveri ( ja dumt når man ville søge ind for politiet) og jeg har været ude i et misbrug af hash da jeg var meget ung 
alt dette ville jo gå ind i en profil af mig hvis man begyndte at blande læge og politi sammen, hvilket jeg synes dna er, det må være noget jeg giver til min læge.. 
og de papire jeg har der skal de sammensættes med dem jeg skal have hos politiet? 
ja kan godt være jeg tænker for langt men tror ærligt at vi ender med at have personlige cpr/dna profiler på hver borger i DK 

og det har jeg det sgu svært ved 
hvis jeg kunne være sikker på at det blev ved registeret og ikke bredte sig ud 
ville jeg klart stemme ja for forslaget men da alt altid bliver misbrugt og delt ud til bedre brug osv så tror jeg ikke på den desværre 

Hvis en pige bliver taget i butikstyveri er det da ligemeget om vi har et register eller ej, det vil da stadigvæk stå i hendes papirer, men det vil da forsvinde efter nogle år.
Som en anden skrev en mand kom i et slagsmål og det kommer til at stå i hans papirer i 20år.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.