LilleNyPåVej skriver:
http://www.bt.dk/krimi/danskerne-oensker-et-dna-register-derfor-er-det-en-dum-ide
Der har det sidste stykke tid været snak om at lave et DNA-register for at gøre politiets indsats nemmere i jagten på skurke og andre.
På spørgsmålet ’Bør alle danskere stå i et dna-register, så f.eks. forbrydelser lettere kan opklares?’, går hele 62 procent ind for et sådant register. Kun 16 procent tager klart afstand fra det, mens 22 procent mener, at det er en mulighed, som politikerne bør overveje
I artiklen står der at man i Danmark KUN kan stå sådanne et sted i 10 år, men hvis vi ser bort fra de 10 år, hvad syntes i så om det at have et register?
Artiklen fortæller også om at Danmark på denne måde ville være endnu et skridt imod et overvåget samfund. Må siger at min mening er at hvis man er imod et "overvåget" samfund, at så har man vist ikke selv ren mel i posen. - udover det så er der forskel, der er ikke nogen der siger at vi skal gå helt amok med bodyscans i hvert supermarked osv, snakker kun kameraer og dna-register. Der kan selvfølgelig være andre gode tiltag, men lige nu tænker jeg bare på at overvågningskameraer og et dna-register ville være en super god ting.
Jeg er sikker på at man ville kunne færdes i fred på gaden, ældre mennesker ville næppe være udsat for al den tyveri, man ville nemmere kunne opklare mord m.m. og forældre ville kunne lade deres børn tage komme frem og tilbage i skole (tænker på de 2 fynske piger).
Hvad syntes i?
Jeg synes det er en fin ide.
Og det er der særligt én vægtig grund til.
Ikke så meget pga. kriminalitet, men hvad nu, hvis der sker en noget, man bliver væk, mister hukommelsen, dør sammen med en masse andre i en stor ulykke osv.
Så er der altid en mulighed for at blive identificeret, levende eller død.
Det er især den tanke, jeg godt kan lide.
Tænk også på den kæmpe fordel det vil være, hvis fx Dna registre rent internationalt bliver samordnet, sådan at der altid vil være mulighed for at koble det sammen med fx donorregistre i hele verden. Hvor hurtigt og let, man kan finde en egnet donor til det ene eller det andet, osv osv.
Mulighederne er uendelige.
Personligt synes jeg også, at det er fint, at folk med kriminelle tendenser på en måde bliver stækket (voldtægtsmænd, pædofile m.fl.) og måske vil de tænke sig om en ekstra gang inden de begår forbrydelsen, netop fordi de ved, at de er lette at finde.
Jeg hører til dem, der er ligeglad med registrering, når det angår den slags. Vi er i forvejen registreret fra vi bliver født, så det har ingen betydning for mig.

Kærligst
Sussie