DNA-register i Danmark?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. november 2012

Miin'Baby'Mus

millesofie skriver:

jeg har det svært ved lige det spørgsmål 

ikke fordi jeg går rundt og er kriminel men jeg tænker bare også på de små ting 

altså barnet der stjæler i kiosken - skal det stå i hendes register hele livet pga dna spor 

jeg tænker bare at et register også føre til andre ting 
feks en profil på hver borger i dk 

jeg har selv været ung og dum og blevet taget for butiks tyveri ( ja dumt når man ville søge ind for politiet) og jeg har været ude i et misbrug af hash da jeg var meget ung 
alt dette ville jo gå ind i en profil af mig hvis man begyndte at blande læge og politi sammen, hvilket jeg synes dna er, det må være noget jeg giver til min læge.. 
og de papire jeg har der skal de sammensættes med dem jeg skal have hos politiet? 
ja kan godt være jeg tænker for langt men tror ærligt at vi ender med at have personlige cpr/dna profiler på hver borger i DK 

og det har jeg det sgu svært ved 
hvis jeg kunne være sikker på at det blev ved registeret og ikke bredte sig ud 
ville jeg klart stemme ja for forslaget men da alt altid bliver misbrugt og delt ud til bedre brug osv så tror jeg ikke på den desværre 

Jeg har selv lavet ballade - og jeg tror jeg ville have set anerledes på det hvis jeg blev holdt bedre øje med.

Man kan jo stadig ikke fængsle et barn, der må jo gælde de samme regler som nu 

Udover er det op til kiosken at anmelde barnet da det jo forgår inde på deres grund og så ville det jo under alle omstændigheder stå i barnets papire (eller det går jeg ud fra at det gør).

Må være ærlig og sige at jeg hellere ville fange 10 pædofile/mordere eller andre forbrydere end jeg ville tænke på en teenager der ryger hash - så må man jo tage sig lidt sammen.

Men der findes måske også andre alternativer, vi aner jo slet ikke hvordan systemet skulle sættes sammen - jeg kan bare ikke se det store problem i at blive overvåget eller få lavet et register. Det ville hjælper meget med mange ting 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. november 2012

millesofie

Yurie skriver:

Hvis en pige bliver taget i butikstyveri er det da ligemeget om vi har et register eller ej, det vil da stadigvæk stå i hendes papirer, men det vil da forsvinde efter nogle år.
Som en anden skrev en mand kom i et slagsmål og det kommer til at stå i hans papirer i 20år.

jeg mener bare at jeg ville have det svært ved at skulle blive bedømt ud fra min personlige borger profil ( med alt fra dna-sygdom) hver gang jeg var enten ved lægen, eller bare skulle til samtale ved en sagsbehandler 

er i mod overvågning, det gør mig utryk 

jeg bliver i forvejen bedømt i hoved og røv pga mit handicap ( har svær adhd) 

Anmeld

23. november 2012

TNBC

millesofie skriver:

jeg mener bare at jeg ville have det svært ved at skulle blive bedømt ud fra min personlige borger profil ( med alt fra dna-sygdom) hver gang jeg var enten ved lægen, eller bare skulle til samtale ved en sagsbehandler 

er i mod overvågning, det gør mig utryk 

jeg bliver i forvejen bedømt i hoved og røv pga mit handicap ( har svær adhd) 

Ja, der er nok mange der vil blive dømt udfra det, men vi ved jo slet ikke hvordan det kommer til at gå.
Og det er nok en lille procent der vil blive dømt, men det kan sikkert også hjælpe mange, det er jeg sikker på.
Men jeg kan godt forstå at du er utryg ved det, når du allerede bliver dømt, fordi du har ADHD. Det burde man ikke blive dømt for, for det kan behandles, så man kan leve godt(kan man ikke det)
Men hvis det kan hjælpe med måske at finde en arvelig sygdom, så at børn ikke bliver født til et liv (undskyld sproget) i helvede eller med en dødsdom, så synes jeg det er godt.
Der er altid ulemper og fordele ved alting, og vi aldrig blive enige om noget, men man er nød til at prøve tingene, for at se om det kan virke, før at alle siger: NEJ, det vil vi ikke have. Det hjælper ingen.
Der er mange der tænker alt for langt frem i tiden og på alt det negative, som kan komme ud af det, i stedet for at tænke positivt og lade det kommer an på en prøve.
Man skal starte i det små, og få det til at vokse.

Anmeld

23. november 2012

millesofie

Yurie skriver:

Ja, der er nok mange der vil blive dømt udfra det, men vi ved jo slet ikke hvordan det kommer til at gå.
Og det er nok en lille procent der vil blive dømt, men det kan sikkert også hjælpe mange, det er jeg sikker på.
Men jeg kan godt forstå at du er utryg ved det, når du allerede bliver dømt, fordi du har ADHD. Det burde man ikke blive dømt for, for det kan behandles, så man kan leve godt(kan man ikke det)
Men hvis det kan hjælpe med måske at finde en arvelig sygdom, så at børn ikke bliver født til et liv (undskyld sproget) i helvede eller med en dødsdom, så synes jeg det er godt.
Der er altid ulemper og fordele ved alting, og vi aldrig blive enige om noget, men man er nød til at prøve tingene, for at se om det kan virke, før at alle siger: NEJ, det vil vi ikke have. Det hjælper ingen.
Der er mange der tænker alt for langt frem i tiden og på alt det negative, som kan komme ud af det, i stedet for at tænke positivt og lade det kommer an på en prøve.
Man skal starte i det små, og få det til at vokse.

det er netop det jeg kan sagens se det fra begge sider eller alle sider for der er en del  

kan godt se at det kunne hjælpe alt fra arvelige sygdomme til at fange psykisksyge forbryder 
og det ville jo være så stort hvis man holdte registret til det 
så ville jeg klart sige ja tak med det samme 

men synes bare at det altid viser sig at blive misbrugt eller brugt i andre henseende.. 

jeg må desværre fortælle dig at nej ikke alle med adhd kan få medicin for det 
det hjælper ikke på mig og mange andre lever lige som jeg i stress over at blive dømt af alle pga uarbejdsdugtighed og normalt udseende. for man kan jo meget sjældent se eller høre på mig at jeg er syg. men det pipper sgu på loftet tit eller hver dag, men man lære at opføre sig normalt når man er ude  

Anmeld

23. november 2012

Gardenia

Jeg er absolut positiv. Som mange andre, så har jeg et synspunkt der siger at har du intet at skjule, har du intet at bekymre dig over.

Men jeg forstår godt modstanden og frygten over hvad det vil ende ud i. Jeg synes et DNA-register skulle på et beskyttet netværk, måske et helt lukket et og uden adgang til resten af vores net. Det skulle være mennesker der havde fået en sikkerhedsgodkendelse og de skulle kunne stilles til ansvar for pligtforsømmelse, kurroption eller andet godt der kan friste med sådan en slags adgang..

Anmeld

23. november 2012

TNBC

millesofie skriver:

det er netop det jeg kan sagens se det fra begge sider eller alle sider for der er en del  

kan godt se at det kunne hjælpe alt fra arvelige sygdomme til at fange psykisksyge forbryder 
og det ville jo være så stort hvis man holdte registret til det 
så ville jeg klart sige ja tak med det samme 

men synes bare at det altid viser sig at blive misbrugt eller brugt i andre henseende.. 

jeg må desværre fortælle dig at nej ikke alle med adhd kan få medicin for det 
det hjælper ikke på mig og mange andre lever lige som jeg i stress over at blive dømt af alle pga uarbejdsdugtighed og normalt udseende. for man kan jo meget sjældent se eller høre på mig at jeg er syg. men det pipper sgu på loftet tit eller hver dag, men man lære at opføre sig normalt når man er ude  

Det er da surt at det ikke virker på dig.
Men jeg ved hvordan du har det. Medicin jeg fik, virkede heller ikke på mig, jeg kæmpede mig selv ud af det(er ikke rask, men kan i det mindste fungere i blandt mennesker i dag.)

Anmeld

23. november 2012

TNBC

Gardenia skriver:

Jeg er absolut positiv. Som mange andre, så har jeg et synspunkt der siger at har du intet at skjule, har du intet at bekymre dig over.

Men jeg forstår godt modstanden og frygten over hvad det vil ende ud i. Jeg synes et DNA-register skulle på et beskyttet netværk, måske et helt lukket et og uden adgang til resten af vores net. Det skulle være mennesker der havde fået en sikkerhedsgodkendelse og de skulle kunne stilles til ansvar for pligtforsømmelse, kurroption eller andet godt der kan friste med sådan en slags adgang..

Ja, og ikke alle for mange mennesker, for hvis der så kommer oplysninger ud, er det let at finde ud af hvem der har lækket det.

Anmeld

23. november 2012

grinny

Hmm, synes det er et svært spørgsmål.

Kan godt se det smarte i det og hvor meget nemmere det vil blive for politiet, men samtidig bryder jeg mig heller ikke om at andre har mit DNA - det er for mig noget meget personligt.

Jeg har aldrig lavet noget forkert, ikke en gang kørt to på cykel eller uden lys - så nej jeg er ikke bange for hvad de har på mig - det er bare generelt tanken om at noget så personligt står i nogle databaser hos politiet.

Jeg tænker om nogle garvede hackere kan komme ind i systemet? Ændre på nogle ting derinde der roder rundt i systemet og alle folks DNA.

Vi er  5.580.516 indbyggere i Danmark, er det ikke rigtig mange DNA'er (kan det overhovedet skrives i flertal?) som der skal holdes øje med? 

Jeg ville da ønske at de kunne finde ham "manden fra Fyn", men nu har de hans DNA så hvis han har gjort noget eller nogensinde gør noget igen, jamen så har de ham i systemet. Om personens DNA står i et system eller ej, har du lysten til at gøre noget så klamt ved et barn så gør man det lige meget hvad, det er jeg sikker på.

Anmeld

23. november 2012

Isabella_mor

LilleNyPåVej skriver:

Jeg tænker bare lidt at det DNA'et vil jo alligevel være med i sagen. Hvis man har været der er DNA'et der jo, DNA'et forsvinder jo ikke ud af det lokale hvor der er sket noget fordi bare der ikke er et register 

Vi har snakket lidt pm det i biologi, og jeg husker ikke helt hvad han sagde min lærer. Men jeg tror ikke at det kan 'holde' sig hvis det ikke bliver gemt på en speciel måde.. 

Anmeld

23. november 2012

Miin'Baby'Mus

Isabella_mor skriver:

Vi har snakket lidt pm det i biologi, og jeg husker ikke helt hvad han sagde min lærer. Men jeg tror ikke at det kan 'holde' sig hvis det ikke bliver gemt på en speciel måde.. 

Hm, måske ikke. Men der må være et eller andet de kan gemme hvis de selv kommer på ideen.

Men tror faktisk du har ret 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.