Jeg synes man skal tage undersøgelsen med et meget stort gran salt. For det første er mængden af undersøgte børn MEGET MEGET lille! Set ud fra et videnskabeligt perspektivt er 142 børn et nærmest latterligt lille udsnit at basere et "bevis" på. Ydermere er det måske også nødvendigt at have i tankerne, at formularen for MME ikke er præcis den samme i alle lande. Fx har vi i Danmark en meget høj grad for kvalitets og sikkerhedskontrol af produkter, som man ikke har i andre lande.
Ydermere står der, at risikoen kan øges yderligere. Men det tror jeg lige man skal læse rigtigt, for der står jo ikke at risikoen øges med 14 procent mere hvis barnet for MME mere end de 6 måneder, der står risikoen øges yderligere hvis barnet KUN får MME efter de 6 måneder, og altså ikke påpegynder fast kost på det tidspunkt, som man jo under alle omstændigheder bør.
Jeg tager det ikke så skræmmende og højtideligt, jeg synes ikke baggrunden for konklusionen er stærk nok, og vil gerne se et langt større udsnit af undersøgte børn, samt undersøgelser på tværs af lande. Gælder det alle typer MME for eksempel? Kan der mon være andre faktorer der spiller ind som de børn har haft tilfælles andet end lige MME indtag?
Det skader ikke at være kritisk, før man går i panik og råber vagt i gevær
Anmeld