modermælkserstatning kan giv blodkræft

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. oktober 2012

modesty

Mor og meget mere skriver:

Men hvad er det for en lavine, der ruller? Hvis jeg læste en hurtig overskrift eller hørte en veninde sige, at MME kunne give blodkræft, ville jeg - hvis altså mit barn fik MME - hurtigst muligt undersøge sagen nærmere - google artiklen, spørge SP eller lægen. Jeg ville da aldrig sulte mit barn på baggrund af en overskrift eller løs snak. 

Hvis risikoen viser sig at være reel, så tror jeg altså også, mange mødre til flaskebørn vil blive rasende over, at de intet har hørt om teorien, før den er blevet dokumenteret - og over, at emnet har været vendt blandt fagfolk, uden at det er blevet oplyst via medierne. Ikke, at jeg mener, man bør skræmme folk på et løst grundlag, men lur mig, om ikke nogen ville harmes, hvis de fandt ud af, at teorien havde været luftet længe før en evt. bekræftelse. Det er da set før. 

HELT enig.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. oktober 2012

baby012

Masig skriver:

Synes det er en rigtig ubehagelig kommentar til denne debat... Du er heldig at du har haft mulighed for at amme, men hvad med os der ikke har den mulighed... er vi dårlige mødre fordi vi fylder vores børn med noget du mener er skidt...? De skal jo have mad...

Det er jo selvfølgelig fint at din datter har fået modermælk, men hvad nu hvis du ikke havde haft den mulighed???

Dårlige mødre ??? Hold nu op.. Det har jeg aldrig sagt noget om.. ?  

siger ikke at nogen er dårlige i forældre rollen blot pga. amnning... 

men hvis det rent faktisk giver nogen blodkræft. så er jeg da glad for st det ikke var nødvendigt at give hende,? Må jeg ikke bære glad og stolt for at amningen fungerede? 

kan godt være du føler dig ramt, men det er måske noget du selv lige skal have bearbejdet ? At du ikke var i stand til at amme, eller fravalgte det til fordel for mme? 

synes slet ikke det er fair jeg skal angribes, blot fordi at jeg kunne amme, når der nu er nogen der ikke kunne... 

Anmeld

21. oktober 2012

baby012

Muhmi skriver:

Ej altså, du tror da vel ikke at vi (os der vælger at amme) får lavet sådan nogle undersøgelser BEVIDST for at få dig ned med nakken, fordi du har valgt at give dit barn mme??

Det er jo en reel undersøgelse, ikke nogle ammemødre der står og leger "mafia" overfor dig og dine valg?

Nu må du liiige.... En fjer i hatten?? Helt ærligt, hvad dælen skal vi bruge den til?

Anmeld

21. oktober 2012

Masig

Lahn11 skriver:

Dårlige mødre ??? Hold nu op.. Det har jeg aldrig sagt noget om.. ?  

siger ikke at nogen er dårlige i forældre rollen blot pga. amnning... 

men hvis det rent faktisk giver nogen blodkræft. så er jeg da glad for st det ikke var nødvendigt at give hende,? Må jeg ikke bære glad og stolt for at amningen fungerede? 

kan godt være du føler dig ramt, men det er måske noget du selv lige skal have bearbejdet ? At du ikke var i stand til at amme, eller fravalgte det til fordel for mme? 

synes slet ikke det er fair jeg skal angribes, blot fordi at jeg kunne amme, når der nu er nogen der ikke kunne... 

Kan godt forstå du er glad for at amningen fungerede, men at indikere at vi giver vores børn "skidt" synes jeg ikke er fair.. Ja det kan godt være jeg føler mig ramt, jeg er da pisse ked af at amingen ikke fungerede her, men det er da ikke rart at vide at folk mener jeg fylder mit barn med skidt... Og der er jo (igen igen) ikke noget bevis for at MME'en er så farlig som de har en teori om... Så synes det er lidt hurtigt at vurdere at det er noget skidt vi fylder vores børn....

Anmeld

21. oktober 2012

Frøken J.

Jeg synes man skal tage undersøgelsen med et meget stort gran salt. For det første er mængden af undersøgte børn MEGET MEGET lille! Set ud fra et videnskabeligt perspektivt er 142 børn et nærmest latterligt lille udsnit at basere et "bevis" på. Ydermere er det måske også nødvendigt at have i tankerne, at formularen for MME ikke er præcis den samme i alle lande. Fx har vi i Danmark en meget høj grad for kvalitets og sikkerhedskontrol af produkter, som man ikke har i andre lande.

Ydermere står der, at risikoen kan øges yderligere. Men det tror jeg lige man skal læse rigtigt, for der står jo ikke at risikoen øges med 14 procent mere hvis barnet for MME mere end de 6 måneder, der står risikoen øges yderligere hvis barnet KUN får MME efter de 6 måneder, og altså ikke påpegynder fast kost på det tidspunkt, som man jo under alle omstændigheder bør.

Jeg tager det ikke så skræmmende og højtideligt, jeg synes ikke baggrunden for konklusionen er stærk nok, og vil gerne se et langt større udsnit af undersøgte børn, samt undersøgelser på tværs af lande. Gælder det alle typer MME for eksempel? Kan der mon være andre faktorer der spiller ind som de børn har haft tilfælles andet end lige MME indtag?

Det skader ikke at være kritisk, før man går i panik og råber vagt i gevær

Anmeld

21. oktober 2012

modesty

modesty skriver:

Og du skulle måske øve dig i at være en anelse mindre sensitiv? Hvor i alverden i hele denne tråd læser du at flaskemødre bliver nedgjort?

Det der med at flaskemødre bliver marginaliseret og set ned på. Altså, jeg synes godt nok at I må have nogle nederen omgangskredse hvis I oplever det. Jeg har en hel del kvinder i min omgangskreds, bl.a. i min mødregruppe, der giver flaske og der er ikke på noget tidspunkt blevet set skævt til deres valg.

Jeg forstår godt at det må være et hårdt valg at tage hvis man hellere ville amme. Men I kan jo ikke forvente at folk går på listetæer og overhovedet ikke må bringe emnet på banen fordi det måske kan såre jeres følelser. 

Ja, man vil sikkert få en uheldig bemærkning med på vejen engang imellem. Fordi der findes åndssvage mennesker her i verden. Men alle vi andre får også uheldige bemærkninger med på vejen på alle mulige andre punkter. Det betyder jo ikke at et emne skal begraves.

Måske det ligeså meget er jeres egen ærgelse over ikke at kunne amme, som I projicerer over på andre så snart emnet kommer på banen?

Nu har jeg lige læst hele tråden igennem. Én bemærkning er der som jeg ikke synes er fair (Lahn11 som skriver at hun er glad for at hendes børn aldrig har fået det skidt). ÉN bemærkning i hele tråden.

Anmeld

21. oktober 2012

baby012

Masig skriver:

Kan godt forstå du er glad for at amningen fungerede, men at indikere at vi giver vores børn "skidt" synes jeg ikke er fair.. Ja det kan godt være jeg føler mig ramt, jeg er da pisse ked af at amingen ikke fungerede her, men det er da ikke rart at vide at folk mener jeg fylder mit barn med skidt... Og der er jo (igen igen) ikke noget bevis for at MME'en er så farlig som de har en teori om... Så synes det er lidt hurtigt at vurdere at det er noget skidt vi fylder vores børn....

Jeg har altid ment at mme er noget skidt, ligesom jeg mener at kartoffelmelpulver er noget skidt.. 

Ko mælk Tim menesker synes jeg heller ikke godt om.. Jeg bryder mig med andre ord ikke om ting som er KUNSTIGT fremstillet.. Om det så er protein pulver eller mme. Men jeg er så også en af de mødre der gerne køber modermælk for at undgå erstatninger.. 

det jeg prøver at sige, er at jeg ikke ser ned på mme mødre, jeg kunne bare aldrig selv finde på at give mit barn det... Og ja, jeg er sippet... Men hvad andre putter i deres børn, det hverken kan eller vil jeg blande mig i .... 

Anmeld

21. oktober 2012

Masig

Lahn11 skriver:

Jeg har altid ment at mme er noget skidt, ligesom jeg mener at kartoffelmelpulver er noget skidt.. 

Ko mælk Tim menesker synes jeg heller ikke godt om.. Jeg bryder mig med andre ord ikke om ting som er KUNSTIGT fremstillet.. Om det så er protein pulver eller mme. Men jeg er så også en af de mødre der gerne køber modermælk for at undgå erstatninger.. 

det jeg prøver at sige, er at jeg ikke ser ned på mme mødre, jeg kunne bare aldrig selv finde på at give mit barn det... Og ja, jeg er sippet... Men hvad andre putter i deres børn, det hverken kan eller vil jeg blande mig i .... 

Det er jo en smagssag og et valg man træffer og det er fair nok... Men det er ikke alle de har de valg jo... Kan godt følge dig lidt, men brød mig bare stadig ikke om din kommentar... Om jeg følte mig stødt eller ej, så synes jeg stadig det var en ubehagelig kommentar som ikke kan undgås at ramme os MME mødre på et ømt punkt..

Anmeld

21. oktober 2012

baby012

modesty skriver:

Nu har jeg lige læst hele tråden igennem. Én bemærkning er der som jeg ikke synes er fair (Lahn11 som skriver at hun er glad for at hendes børn aldrig har fået det skidt). ÉN bemærkning i hele tråden.

Hvorfor er den ikke fair ?? 

må jeg ikke have den holdning ??

som nævnt tidligere er det ikke kun mme, også protein PULVER, eller kartoffel PULVER.. 

Jeg har ikke læst hele debatten, kommenterede blot udfra overskrift Og artikel... 

Anmeld

21. oktober 2012

Masig

Frøken J. skriver:

Jeg synes man skal tage undersøgelsen med et meget stort gran salt. For det første er mængden af undersøgte børn MEGET MEGET lille! Set ud fra et videnskabeligt perspektivt er 142 børn et nærmest latterligt lille udsnit at basere et "bevis" på. Ydermere er det måske også nødvendigt at have i tankerne, at formularen for MME ikke er præcis den samme i alle lande. Fx har vi i Danmark en meget høj grad for kvalitets og sikkerhedskontrol af produkter, som man ikke har i andre lande.

Ydermere står der, at risikoen kan øges yderligere. Men det tror jeg lige man skal læse rigtigt, for der står jo ikke at risikoen øges med 14 procent mere hvis barnet for MME mere end de 6 måneder, der står risikoen øges yderligere hvis barnet KUN får MME efter de 6 måneder, og altså ikke påpegynder fast kost på det tidspunkt, som man jo under alle omstændigheder bør.

Jeg tager det ikke så skræmmende og højtideligt, jeg synes ikke baggrunden for konklusionen er stærk nok, og vil gerne se et langt større udsnit af undersøgte børn, samt undersøgelser på tværs af lande. Gælder det alle typer MME for eksempel? Kan der mon være andre faktorer der spiller ind som de børn har haft tilfælles andet end lige MME indtag?

Det skader ikke at være kritisk, før man går i panik og råber vagt i gevær

Netop... Synes heller ikke den undersøgelse er særlig saglig eftersom der ikke er brugt flere forsøgspersoner... Og har også tænkt at det jo nok også kommer meget an på hvilken slags MME vi snakker om...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.