Den første skemad - hvornår? :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. oktober 2012

Ciss

AnnaKJ skriver:

Mange tak for alle jeres stemmer og svar

Spørger nemlig også fordi, at min mand er så vild efter at vores datter jo snart på begynde at få fast føde, men jeg har faktisk allermest lyst til at vente til hun er 5-6 mdr.

Hvordan forklarer jeg ham det?

Led de officielle anbefalinger frem - og gerne også artikler om forskningen de bygger på.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. oktober 2012

Mor til Ella

benzon skriver:

Hvorfor har det bidt dig i rumpen siden ?

Fordi hun stejler hvis jeg vil komme noget i munden på hende.... 

Anmeld

19. oktober 2012

Mor til Ella

Baagøe skriver:

Udfordringen er bare, at man ikke ved, om barn nr.2 kan vente

Rigtigt, men hellere vente en uge for meget end prøve at presse, bare fordi de er 4 mdr, og det er spændende....

Anmeld

19. oktober 2012

Pige2009

Mor til Ella skriver:

Rigtigt, men hellere vente en uge for meget end prøve at presse, bare fordi de er 4 mdr, og det er spændende....

Helt enig. Jeg startede kun da hun var 5 mdr. fordi, lægen anbefalede det, da hun ikke tog helt så meget på, som hun skulle

Anmeld

20. oktober 2012

Tona

AnnaKJ skriver:

Og hvorfor på dette tidspunkt?

Forklar gerne

*der skal stå hvornår i afstemningen

Amanda var lige knap 3 mdr da vi startede op på skemad. Inden der havde hun fået vælling siden hun var 2 mdr.

Det var i samråd med lægen og sp at vi gjorde det. Amanda er født noget for sent og var en meget stor og meget sulten pige der mest af alt lignede et barn på mindst en måned da hun blev født.

Hun skreg og skreg og skreg og skreg af sult konstant og trivedes ikke pga dette og så snart hun fik vælling og skemad blev hun den gladeste og mest harmoniske pige igen og har været det lige siden.

Der var ingen problemer med maven og hun kunne fuldstændig finde ud af det der med ske og tunge og synke osv fra start. Hun var simpelthen klar.

Jeg mener at det er en katastrofe at give børn skemad før de er klar og jeg mener at jo længere man kan vente jo bedre. Men jeg mener også at det er vanrøgt at lade et barn skrige af sult og lide bare fordi det ikke er gammel nok i følge et skema til skemad endnu. Man kan ikke sætte skemaer op for børn, højest generelle vejledninger og fakta er at især store og sent fødte børn og flaskebørn ofte bliver hurtigere trængene efter vælling og skemad og det er katastrofalt at vejledningen er så firkantet som den er, for det betyder at børn får lov at lide som faktisk har brug for noget mere fast kost.

Jeg er bestemt ikke tilhænger at starte op tidligt på fast kost for sjov. Efter min mening skal det kun gøres af den årsag at barnet er klar til det og i samråd med læge hvis det er tidligt. Men jeg mener blot at børn ikke er ens og at det er skammeligt at mange sp'ere vejleder så firkantet som de gør. Det var bedre at vejlede om den korrekte måde at give tidlig skemad i de tilfælde hvor det er nødvendigt så man undgik at desperate forældre gav et eller andet som ikke var det bedst egnede i mangel af vejledning.

Anmeld

20. oktober 2012

Tona

AnnaKJ skriver:

Mange tak for alle jeres stemmer og svar

Spørger nemlig også fordi, at min mand er så vild efter at vores datter jo snart på begynde at få fast føde, men jeg har faktisk allermest lyst til at vente til hun er 5-6 mdr.

Hvordan forklarer jeg ham det?

Der kan du bare vise ham alle de officielle vejledninger som alle er enige med dig og så desuden forklare ham at det er skadeligt at give børn fast føde før de er klar til det

Anmeld

20. oktober 2012

Tona

Aagaard skriver:

Milja begynte at få lov at smage vores mad ved omkring 4 mdr og fik også lidt frugtmos - da hun var omkring 5 mdr nægtede hun brystet om dagen - hun ville kun tidlig morgen og sen aften og kun til at slukke tørsten med. Så vi var pludselig på 3-4 grødmåltider om dagen selv om jeg egentlig gerne ville have ventet til omkring 6 mdr men sådan blev det ikke

jeg elsker din status

Anmeld

20. oktober 2012

Masig

Thalia skriver:

Baby Led Weaning

Det handler kort og godt om at man dropper grød og mos og i stedet gir babyen gnavemad som den kan vænne sig til i sit eget tempo. En af fordelene er at baby på den måde lærer at tygge før de lærer at synke maden, og det nedsætter risikoen for at de kløjs i klumperne.

Selv hvis jeg valgte at starte med grød ville det dog aldrig ske før 6 mdrs alderen.Det er ikke sikkert at babyerne er i stand til fordøje maden før da, og vi har allerede været igennem 1½ års udredning på børneafdelingen med vores ældste søn, da han fik kronisk forstoppelse som lille.

Lyder faktisk rigtig smart, men jeg tror jeg ville være bange for at han ved et tilfælde kom til at få en "klump" så langt ind i munden at han netop skulle kløjs i det og blive kvalt

Anmeld

21. oktober 2012

Thalia

Masig skriver:

Lyder faktisk rigtig smart, men jeg tror jeg ville være bange for at han ved et tilfælde kom til at få en "klump" så langt ind i munden at han netop skulle kløjs i det og blive kvalt

Den slags sker faktisk nemmere ved skemad end ved BLW.

Så vender man barnet på hovedet og klapper dem mellem skulderbladene og så er de klar igen.

Anmeld

21. oktober 2012

TaAsJu

Med Anna-Sophie var hun ikke mere end 3 1/2 md da hun ikke blev mæt af mme. Jeg kunne ikke amme... Men med Julie var det først efter 6 md hun blev ammet!!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.