Den første skemad - hvornår? :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. oktober 2012

AnnaK89

Mange tak for alle jeres stemmer og svar

Spørger nemlig også fordi, at min mand er så vild efter at vores datter jo snart på begynde at få fast føde, men jeg har faktisk allermest lyst til at vente til hun er 5-6 mdr.

Hvordan forklarer jeg ham det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. oktober 2012

Københavnermor

Jeg har stemt efter 6 måneder.. Vi forsøgte at starte op da hun blev 6 måneder, men hun var ikke interesseret. 

Hun endte med at blive fuldammet til hun var næsten 8 måneder. 

Anmeld

18. oktober 2012

Thalia

StineW79 skriver:

Hvad står BLW for?? Vh stine

Baby Led Weaning

Det handler kort og godt om at man dropper grød og mos og i stedet gir babyen gnavemad som den kan vænne sig til i sit eget tempo. En af fordelene er at baby på den måde lærer at tygge før de lærer at synke maden, og det nedsætter risikoen for at de kløjs i klumperne.

Selv hvis jeg valgte at starte med grød ville det dog aldrig ske før 6 mdrs alderen.Det er ikke sikkert at babyerne er i stand til fordøje maden før da, og vi har allerede været igennem 1½ års udredning på børneafdelingen med vores ældste søn, da han fik kronisk forstoppelse som lille.

Anmeld

18. oktober 2012

quindelist

Thalia skriver:

Mine børn fuldammes til de er 6 mdr gamle.

Derefter benytter vi BLW. Jeg er ikke den store fan af skemad nemlig og det har ingen af de ældre børn været heller.

den vogn var/er vi også på

Anmeld

18. oktober 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79
Thalia skriver:

Baby Led Weaning

Det handler kort og godt om at man dropper grød og mos og i stedet gir babyen gnavemad som den kan vænne sig til i sit eget tempo. En af fordelene er at baby på den måde lærer at tygge før de lærer at synke maden, og det nedsætter risikoen for at de kløjs i klumperne.

Selv hvis jeg valgte at starte med grød ville det dog aldrig ske før 6 mdrs alderen.Det er ikke sikkert at babyerne er i stand til fordøje maden før da, og vi har allerede været igennem 1½ års udredning på børneafdelingen med vores ældste søn, da han fik kronisk forstoppelse som lille.

Altså det tror jeg vist ik helt jeg forstår, men det lyder da meget smart! Hva får de så feks at spise?? Vh stine

Anmeld

18. oktober 2012

Thalia

StineW79 skriver:

Altså det tror jeg vist ik helt jeg forstår, men det lyder da meget smart! Hva får de så feks at spise?? Vh stine

De får det samme som vi andre, bare skåret ud i stykker de kan holde i hånden. Fx dampede broccoli og gulerødder, kogte kartofler, forselligt kød, brødpinde med smør osv.

Hele ideen er at man lader baby putte maden i munden selv, frem for at putte det derind med en ske. Dermed styrer baby selv tempoet og får mulighed for at vænne sig til smagen og konsistensen af mad, og lærer fra start hvordan man fører maden tilbage i munden med tungen, så de ikke kløjs i det.

Anmeld

18. oktober 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79
Thalia skriver:

De får det samme som vi andre, bare skåret ud i stykker de kan holde i hånden. Fx dampede broccoli og gulerødder, kogte kartofler, forselligt kød, brødpinde med smør osv.

Hele ideen er at man lader baby putte maden i munden selv, frem for at putte det derind med en ske. Dermed styrer baby selv tempoet og får mulighed for at vænne sig til smagen og konsistensen af mad, og lærer fra start hvordan man fører maden tilbage i munden med tungen, så de ikke kløjs i det.

Så er grønsagerne vel helt bløde, så det bare ka gumles, med gummer og tunge?? Syntes det lyder vildt spændende, med ved ik om jeg helt vil ha nerverne til det, når alberte ka starte på mad om 3 mdr's tid. Jeg regner også med at amme fuldt ud, til hun er 6 mdr. Vh stine

Anmeld

18. oktober 2012

Thalia

StineW79 skriver:

Så er grønsagerne vel helt bløde, så det bare ka gumles, med gummer og tunge?? Syntes det lyder vildt spændende, med ved ik om jeg helt vil ha nerverne til det, når alberte ka starte på mad om 3 mdr's tid. Jeg regner også med at amme fuldt ud, til hun er 6 mdr. Vh stine

Altså de er jo bløde ligesom dampede grøntsager normalt er. Men ikke slatne. Det gider jeg ikke selv spise og derfor serverer jeg det heller ikke for mine børn

Hele ideen i at lade dem gnave selv er jo at de netop lærer at tygge maden og håndtere den i munden, i modsætning til skemad hvor man putter maden ind i babyens mund - ofte så langt tilbage på tungen at de ikke bare skubber det ud igen.

Det at børnene selv lærer at styre maden giver faktisk mindre risiko for kvælning end der er ved skemad.

Anmeld

18. oktober 2012

benzon

Mor til Ella skriver:

Ca 4,5...

troede hun var klar, det var hun ikke....

Og det har bidt mig i rumpen lige siden...

Så næste gang venter jeg hvertfald til barnet er 5-6 mdr....

Hvorfor har det bidt dig i rumpen siden ?

Anmeld

18. oktober 2012

Thalia

AnnaKJ skriver:

Mange tak for alle jeres stemmer og svar

Spørger nemlig også fordi, at min mand er så vild efter at vores datter jo snart på begynde at få fast føde, men jeg har faktisk allermest lyst til at vente til hun er 5-6 mdr.

Hvordan forklarer jeg ham det?

Kan du ikke bare forklare ham at SST og WHO anbefaler at man overhovedet ikke gir babyer andet end MM eller MME indtil de er 6 mdr gamle?

Så længe hun er i trivsel er der vel ingen grund til at gå imod anbefalingerne.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.