Den første skemad - hvornår? :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. oktober 2012

Masig

Thalia skriver:

Den slags sker faktisk nemmere ved skemad end ved BLW.

Så vender man barnet på hovedet og klapper dem mellem skulderbladene og så er de klar igen.

Ok, hmm det er da værd at overveje, men så er det jo først når de er 6 mdr at man skal starte ikk?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. oktober 2012

Thalia

Masig skriver:

Ok, hmm det er da værd at overveje, men så er det jo først når de er 6 mdr at man skal starte ikk?

Jo, men 6 mdr er anbefalingen uanset hvad man starter med. Det er kun hvis børnene ikke trives med MM eller MME at læge og SP ind imellem siger god for at man starter lidt tidligere.

Anmeld

21. oktober 2012

Masig

Thalia skriver:

Jo, men 6 mdr er anbefalingen uanset hvad man starter med. Det er kun hvis børnene ikke trives med MM eller MME at læge og SP ind imellem siger god for at man starter lidt tidligere.

Jo jo ved jeg godt, men tænker at det er mere "sikkert" at starte tidligt med grød end med alm mad? Altså hvis man skal starte tidligt pga de ikke bliver mætte.. Man kan vel næppe starte med alm mad når de er 4 mdr?

Anmeld

21. oktober 2012

Rikke, Liam & Linus

Linus var omkring 3 mdr. Der var mange årsager. 

- Han ville slet ikke amme og begyndte så småt at afvise flasken ved 3 mdr. alderen. 

- Han har meget svært ved at tage på i vægt og skal derfor have så meget fedt som muligt. 

- Han vil meget hellere have rigtig mad, frem for flydende. 

Nu er han knap 6 måneder og spiser mindst 4 måltider om dagen. Han spiser stort set alt, undtagen kød, det begynder vi snart på.

Og så lidt ekstra, han kan nu næsten finde ud af at drikke af glas. Sådan rigtigt. Og kan også selv proppe skeen med mad ind i munden. Og tykker også stykker brød eller bløde kartofler, på trods af at han ingen tænder har. Store dreng 

Anmeld

21. oktober 2012

Thalia

Masig skriver:

Jo jo ved jeg godt, men tænker at det er mere "sikkert" at starte tidligt med grød end med alm mad? Altså hvis man skal starte tidligt pga de ikke bliver mætte.. Man kan vel næppe starte med alm mad når de er 4 mdr?

Nej det har du ret i. Deres maver er slet ikke klar til rigtig mad så tidligt.

Men der er nu også rigtig stor risiko for at deres maver ikke kan håndtere grød og mos før 6 mdrs alderen. Rigtigt mange babyer reagerer med opkast eller voldsom forstoppelse hvis de starter op med mad før deres fordøjelsessystem er klar til det.

Anmeld

22. oktober 2012

Masig

Thalia skriver:

Nej det har du ret i. Deres maver er slet ikke klar til rigtig mad så tidligt.

Men der er nu også rigtig stor risiko for at deres maver ikke kan håndtere grød og mos før 6 mdrs alderen. Rigtigt mange babyer reagerer med opkast eller voldsom forstoppelse hvis de starter op med mad før deres fordøjelsessystem er klar til det.

Ja men hvis ikke de blir mætte på MM eller MME har man vel ikke rigtigt noget valg.... Har faktisk hørt at de begynder at anbefale at man starter ved 4 mdr alderen...

Anmeld

22. oktober 2012

Thalia

Masig skriver:

Ja men hvis ikke de blir mætte på MM eller MME har man vel ikke rigtigt noget valg.... Har faktisk hørt at de begynder at anbefale at man starter ved 4 mdr alderen...

Hverken SST eller WHO har da planer om at korte anbefalingerne ned?

For en del år siden anbefalede man start ved 4 mdrs alderen, men det var af politiske årsager. Man havde kun barsel i 6 mdr og kunne derfor ikke anbefale fuldamning så længe og bare forvente at mødre sendte deres børn i pasning før de var godt i gang med overgangskost.

Da barslen blev forlænget blev anbefalingen i en overgangsperiode ændret til at hedde fuldamning i 4-6mdr, og i de sidste 3-4 år har den hedder fuldamning eller flaske i 6 mdr og derefter overgangskost

Anmeld

23. oktober 2012

Masig

Thalia skriver:

Hverken SST eller WHO har da planer om at korte anbefalingerne ned?

For en del år siden anbefalede man start ved 4 mdrs alderen, men det var af politiske årsager. Man havde kun barsel i 6 mdr og kunne derfor ikke anbefale fuldamning så længe og bare forvente at mødre sendte deres børn i pasning før de var godt i gang med overgangskost.

Da barslen blev forlænget blev anbefalingen i en overgangsperiode ændret til at hedde fuldamning i 4-6mdr, og i de sidste 3-4 år har den hedder fuldamning eller flaske i 6 mdr og derefter overgangskost

Ja ved jeg godt, men min SP har sagt at de er begyndt at anbefale man startere tidligere... Aner ikke hvorfor, er bare hvad jeg har hørt...

Anmeld

23. oktober 2012

Tulle28

Masig skriver:

Ja ved jeg godt, men min SP har sagt at de er begyndt at anbefale man startere tidligere... Aner ikke hvorfor, er bare hvad jeg har hørt...

Tror nok det er standard at kost- besøget ligger ved 4 mdr. Det er det ihvertfald i Kbh's kommune. Synes faktisk det er en smule forkasteligt, selvfølgelig har man selv et valg, men når SP nu siger man kan/skal starte op, så tror jeg mange gør det uden at tænke på, om det måske lige var smart at vente lidt.

Alle i min mødregruppe startede med grød og mos ved 4 mdr. uanset om deres barn havde behov eller ej. Tror også det tit er fordi man især som 1. gangs mor synes det er lidt sjovt at give noget andet end mælk. Vi ventede til 6 mdr. (7 blev det så til, for damen gad ikke den der faste føde og praktiserede så BLW, som Thalia også skriver om. Det kan anbefales

Anmeld

23. oktober 2012

FogL

Freyja var 5 måneder da hun begyndte at vise tegn på hun var klar. Så det prøvede vi, og med stor succes.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.