Er du racist?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. oktober 2012

MediaAnarchy

Anonym skriver:

Jeg kan også spørge hvorfor man flytter til et land og vil have ting, i stedet for at acceptere landet som det er og dets kultur.

Hvorfor? Altså for ca. 37 millioner af dem der flytter rundt i verden for tiden er det pga krig (hvor Danmrak blandt andet er repræsenteret), interne konflikter i landet og naturkatestrofer.

Det vil sige at det er akutte øjebliikke hvor de er truet på livet og er tvungne til at flygte (flygtninge) - Det betyder at når de så når frem til et fremmed land mangler de deres medicin, og ofte også mad og vand og tøj (da man ikke har tid til at pakke når man er på flugt for ens eget, og ens børns, liv).
Mange af dem har altså ikke VALGT at være i Danmark, de er på flugt og er bange (og har siddet i en rådden flygtningelejer i flere år) og er mærkede for livet, så tager det måske tid at falde til og lærer normerne i deres nye hjem.

Nogle gange forestiller jeg mig hvordan det ville være hvis USA smed bomber i Skandinavien og vi måtte flygte. At gribe sin forældre og ens søskende og børn under armen og flygte ud af landet. At sidde i en fygtninge lejer i et land hvor man ikke taler sproget. En akut flygtningelejer fyldt med voldtægt og begrænsede mængder mad, men hvor man lærer en masse andre fra Danmark at kende som forstår ens situation. For så at blive lukket ud i dette fremmede land, hvor jeg ikke kan få arbejde pga. min hudfarve på trods af min universitets uddannelse, jeg ville gøre mit bedste for at lære sproget, men for at være ærlig ville jeg når jeg stod med en gruppe fra Danmark nok snakke dansk med dem - for det er det vi har tilbage der minder os om vores nu ødelagte hjemland. Og hvis min mor ikke havde haft muligheden for at flygte med min lillebror der hjemme, og jeg fik penge af staten det nye sted jeg flyttede hen, ville jeg nok også sende lidt af sted til dem der hjemme i Danmark, der stadig levede med frygten for at dø hver dag.

Jeg kan godt forstå at nogle flygtninge ønsker ting der minder dem om deres hjemland, og at det er svært ikke at blive integreret i Danmark. Både pga. af de begrænsninger vi har i Danmark, og pga. de begrænsninger flygtninge har i form af deres livs oplevelser.
Det ændrer ikke på at jeg mener at man skal integreres for at leve et godt liv i Danmark, for både de indfødte dansker og for 1. generations danskerne. Så der er ikke en undskyldning for ikke at forsøge, men der er nok altid en forklaring. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. oktober 2012

Merii

Anonym skriver:

Jeg kan også spørge hvorfor man flytter til et land og vil have ting, i stedet for at acceptere landet som det er og dets kultur.

Jeg så meget hellere vi brugte de penge på de ældre, de fattige eller børn, end på at bygge en moske. Danmark har jo ikke ligefrem FOR mange penge.

Men jeg er heller ikke troende, så ved ikke hvad det betyder at have en moske/kirke at gå til.

Du er da godt nok langt ude og uviden. Muslimerne vil kun have tilladelse til at bygge en moskee og Danmark kommer ikke til at betale en skid, så bare rolig. Det er privat og det skal muslimerne selv stå for. Muslimerne respektere også dette land ( nogen som ikke respekter kan hellere ikke være en rigtig muslim) du forventer selv respekt man har ikke respekt overfor andre som vil leve sin religion bedre bl.a ved hjælp af en moskee.Når det handler om ytringsfrihed sÅ er i med på den. Hvad med at at forstå at der er religionsfrihed?

Anmeld

13. oktober 2012

Muffin_girl

Muhmi skriver:

Tjaa... Er du det??

Hvad er din generalle holdning til folk af anden etnisk baggrund end din egen?? Ikke nødvendigvis dem der er mørke i huden, man kan jo også være racist over for sin egen hudfarve eller mod hvide...

Er du imod en bestemt religion, eller er det generalt en menneskegruppe?

Er simpelthen nysgerrig..

Debatten bør selvfølgelig holdes sober...

Det er tilladt at svare anonymt.. Vidste ikke helt om jeg skulle, men tror jeg vil få flere svar på den her måde...

Jeg vil ikke sige jeg er racist ... 

Jeg er meget åben for andre religioner, og DOG ... 

Fx bor vi i Aalborg centrum, hvor der ligger en moske tæt på.. Og jeg bryder mig bare ikke om at gå der sent om aftenen i weekender.. Pga der er blevet voldtaget 3 i den tid vi har boet her ... (4 år) Og alle gange har det været nogle med anden etnisk baggrund... 

Så jeg ved ikke om det er racistisk... Men jeg har fordomme... Primært pga dårlige oplevelser, og fordi kæresten kommer fra Aarhus, og har gået i skole i en periode i Gellerup.. Og der er altså bare mange dårlige oplevelser.. 
Så jeg tror at jeg vil tage hatten FORDOMSFULD på !!! Og det kan jeg indrømme.. Men det er uanset hvad det er, så kan jeg komme til at tænke noget inden i mit hoved.. FX en stor fyr med MANGE tattoes, jamen han er sikkert også uartig, sælger stoffer osv...

Og det er jo TÅBELIGT !!!! Så jeg tror bare jeg skal lære at være mere åben generelt ..  

Anmeld

13. oktober 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Anonym skriver:

Jeg så meget hellere vi brugte de penge på de ældre, de fattige eller børn, end på at bygge en moske. Danmark har jo ikke ligefrem FOR mange penge.

Men jeg er heller ikke troende, så ved ikke hvad det betyder at have en moske/kirke at gå til.

At vi vil have en moske går ikke udover den danske pengekasse. Den er privatejet og betalt - på samme måde som fx en frikirke.
Vi muslimer bruger vores moskeer i et helt andet omfang, end kristne bruger deres kirker.

Derudover er der mange her i landet, som ikke aktivt er flyttet til Danmark - men i stedet er flygtet fra et land i krig - som Danmark deltager i. Ved at deltage i den krig, har Danmark også indgået samarbejde om at modtage flygtninge fra selvsamme lande, da Danmark og de andre krigsførere bærer skylden for, at disse personer overhovedet havde brug for at flygte.

Så er der arbejderne, der blev inviteret til Danmark i 70'erne og 80'erne. De var nødvendige for den danske udvikling, - men nu er deres børn og børnebørn ikke velkommen i landet, og de får at vide, at de skal rejse tilbage til et land, de måske slet ikke kender og ikke har et tilhørsforhold til.

Og sidst men ikke mindst er der os, der er 100% danske men har valgt at konvertere til Islam.

Det har intet at gøre med at respektere den danske kultur, men at Danmark skal respektere, at vi lever i et multinationalt samfund, hvor vi alle har ret til aktivt at udøve vores religioner og tale vores modersmål, når vi står bland andre fra samme land som os selv.

Selvfølgelig skal man være en del af samfundet og lære at beherske det danske sprog, få et job og uddannelse i så vid omfang som muligt.
Men når en, der ser anderledes ud end størstedelen af befolkningen her i landet, hele tiden får at vide, at han/hun er en p****** og bare skal fise hjem, at personen er uønsket osv, så opbygger man en modstand mod det disse mennesker.
Jeg er som sagt 100% dansk, men jeg får stadig at vide på gaden, at jeg skal fise hjem til mit eget land. Tror du helt ærligt, at sådan noget fremmer integrationen og har en positiv effekt på folk?

Anyway det var ikke kun henvendt til dig - men et generelt indlæg i debatten

Anmeld

13. oktober 2012

emsaroto

Jeg er ikke racist. 

Mit problem er mere, når folk ikke respektere andres kultur. Det er der det rammer mig. Og det er både hvide, sorte og gule, røde .. Man skal bare behandle hinanden ordenligt. 

Anmeld

13. oktober 2012

SussieThyssen

MediaAnarchy skriver:

Hvorfor? Altså for ca. 37 millioner af dem der flytter rundt i verden for tiden er det pga krig (hvor Danmrak blandt andet er repræsenteret), interne konflikter i landet og naturkatestrofer.

Det vil sige at det er akutte øjebliikke hvor de er truet på livet og er tvungne til at flygte (flygtninge) - Det betyder at når de så når frem til et fremmed land mangler de deres medicin, og ofte også mad og vand og tøj (da man ikke har tid til at pakke når man er på flugt for ens eget, og ens børns, liv).
Mange af dem har altså ikke VALGT at være i Danmark, de er på flugt og er bange (og har siddet i en rådden flygtningelejer i flere år) og er mærkede for livet, så tager det måske tid at falde til og lærer normerne i deres nye hjem.

Nogle gange forestiller jeg mig hvordan det ville være hvis USA smed bomber i Skandinavien og vi måtte flygte. At gribe sin forældre og ens søskende og børn under armen og flygte ud af landet. At sidde i en fygtninge lejer i et land hvor man ikke taler sproget. En akut flygtningelejer fyldt med voldtægt og begrænsede mængder mad, men hvor man lærer en masse andre fra Danmark at kende som forstår ens situation. For så at blive lukket ud i dette fremmede land, hvor jeg ikke kan få arbejde pga. min hudfarve på trods af min universitets uddannelse, jeg ville gøre mit bedste for at lære sproget, men for at være ærlig ville jeg når jeg stod med en gruppe fra Danmark nok snakke dansk med dem - for det er det vi har tilbage der minder os om vores nu ødelagte hjemland. Og hvis min mor ikke havde haft muligheden for at flygte med min lillebror der hjemme, og jeg fik penge af staten det nye sted jeg flyttede hen, ville jeg nok også sende lidt af sted til dem der hjemme i Danmark, der stadig levede med frygten for at dø hver dag.

Jeg kan godt forstå at nogle flygtninge ønsker ting der minder dem om deres hjemland, og at det er svært ikke at blive integreret i Danmark. Både pga. af de begrænsninger vi har i Danmark, og pga. de begrænsninger flygtninge har i form af deres livs oplevelser.
Det ændrer ikke på at jeg mener at man skal integreres for at leve et godt liv i Danmark, for både de indfødte dansker og for 1. generations danskerne. Så der er ikke en undskyldning for ikke at forsøge, men der er nok altid en forklaring. 

Lige præcis

Anmeld

13. oktober 2012

Isabella_mor

Nej det er jeg bestemt ikke. jeg elsker at møde folk fra andre kulturer. der findes brodne kar i alle hjørner af landet.. men det betyder ikke at man skal skære alle over en kam..

jeg har kendt folk fra hele verden efterhånden.. fordi jeg har arbejdet med en masse fra andre lande og kulturer og gået i skole med nogle stykker også. og jeg har lært rigtig meget og jeg har også lært dem noget, med garanti det er jo der vi som mennesker virkelig kan få noget ud af hinanden.

Mange ved ikke særlig meget om andre kulturer, og derfor er de bange for hvilken type de er.. 

men jeg tror simpelthen bare man skal huske at have med i baglommen at nu har dk haft indvandrerfamilier boende i flere generationer og flere og flere af dem har jo også taget noget af vores kultur til sig..

Der er også nogle fra de andre kulturer som kommer og laver ballade. det ser man tit, men det er der også andre fra vores egen kultur (og vores landsmænd) som ikke kan finde ud af at opføre sig ordenligt, men VI er ikke alle sådan. og det samme med mennesker fra andre lande.. de er heller ikke alle sådan..

jeg ved godt at der er store forskelle på danmarks kultur i forhold til f.eks. tyrkisk kultur, arabisk kultur osv.. nogle er MEGET religiøse.. det er der også nogle herhjemme der er. den eneste forskel er at vi kan se det på dem der er, fordi de går i noget tøj der signalere de er meget religiøse og går meget op i deres tro.. det er det eneste hvor vi rent fysisk kan se at de skiller sig ud.. 

jeg tror ikke at dem der er flyttet hertil bare får smidt i nakken af bistand og penge osv.. mange får den nødvendige hjælp. de fleste kommer fra lande hvor der er krig og hvor de ikke kan bo pga krigen. var det OS, VORES land der lå i krig og vi var nødt til at flygte så er det da rart at vide at der er lande som DK, som tager sig af de mennesker der kommer og er traumatiseret af krig, tortur osv... vi behandler (FOR DET MESTE) folk som vi også gerne selv vil behandles i samme situation...

og så er det da rigtig dejligt at der er så mange der bliver så glade for at bo i dk at de vælger at blive boende.. 

det er jo ikke en konkurrence, der skal være plads til alle... 

Anmeld

15. oktober 2012

Ansemusen

isabellasmor skriver:

Tja, jeg ville gerne sige det samme, men det ville ikke kunne lade sig gøre i praksis. Såå... 

Tænk, jeg synes det er ganske skræmmende, at nogle mennesker tænker, som du gør! Heldigvis er det et fåtal!

Vi stammer alle fra alle mulige blandede kulturer og racer - og vi er da alle mennesker! Synes det er grotesk, at man kan ønske at smide danskere ud af deres hjemland, hvor de netop er FØDT, præcis som dig og mig!

Anmeld

15. oktober 2012

Anonym

Jeg er racist, og er nok os ligeglad omkring at jeg har det sådan. Eller jeg er nok racist nogle gange, ikke alle udlændinge opføre sig dårligt, men er største delen som gør. Jeg arbejder i en klub med primært tyrkiske og sumalistiske børn fordi jeg vil være med til at ændre deres adfærd og den tilgang de har til mange af tingene i Danmark. Jeg holder meget af de børn uanset hudfarve. Men jeg bliver simpelthen træt af at ligeså snart man ikke bevilger en opførsel de kommer med så er man racist! Jamen for søren da, hvis der er nogen som er racist i det her land er det vidst dem. De må gerne kalde os alt muligt, og "bolle" vores hvide piger for de er jo ikke gifte potetialle men hav det bare sjovt med dem. De er opdraget på en måde jeg slet ikke kan eller vil stå indenfor. Man opdrager drenge med ALT for frie tøjler og pigerne går med "kyskhedsbælte og halsbånd". Jeg har alt for mange gange bleven antastet i byen af en udlandsk mand primært fra mellemøsten, hvor et nej jeg er ikke interesseret skulle falde minimum 10 gange og man til sidst blev nødt til at gå eller hidse sig op. Har jeg bare aldrig oplevet med mænd fra andre lande. 

Men danskere skal heller ikke opføre sig på den måde, englændere, amerikanere alle mennesker skal behandle hinanden med respekt. Jeg oplever bare alt for tit at det er folk fra mellemønsten der ikke kan finde ud af det. At de ikke kan tage sig et arbejde primært kvinderne og går på kontanthjælp resten af deres liv og nasser på samfundet.

Det er i bund og grund ikke noget med racist at gøre efter min mening men generel fornuft at man ikke acceptere at nogle mennesker i verden opføre sig på den måde.

Jeg har valgt at være anonym fordi jeg ikke gider at blive udstillet som en dårlig person som jeg slet ikke føler jeg er over min holdning. 

Men har det så også sådan at mine børn skal ikke komme hjem med en muslim, 100% pga. æresdrab og fordi at mine børn skal ikke gifte sig ind i en tro men vælge en tro af egen lyst ikke pga. kærlighed! 

Anmeld

15. oktober 2012

Camillakn

Mor til Ella skriver:

Du er modig At bringe sådan et emne op.....

Nej, jeg vil ikke kalde mig selv racist. 

MEN jeg bliver sur og gal over at folk er så dårlige til at integrere sig i et samfund (uanset hudfarve eller religion).

At man kan have boet i en land i mange år uden at lære sprog og omgåes danske værdier, det synes jeg er for dårligt. Jeg forstår sagtens man "rotter" sig sammen med folk man kender i bydele, men gavnligt er det godt nok ikke...

Og så går jeg desuden ikke ind for religion, det er roden til meget ondskab her i verdenen, synes jeg....

Så nej ikke racist, men beskytter af danske værdier, men med plads til indput fra andre kulture

Kunne ikke være mere enig

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.