Danmark er et kristent land. Kirker hører kristendommen til.
Ja, Danmark er et kristent land, men som notits vil jeg lige bemærke dette:
I de første seks måneder af 2012 meldte 12.306 danskere sig ud af den danske folkekirke. Det er næsten lige så mange, som meldte sig ud i hele 2011 (13.587).
Ifølge Danmarks Statistik er der dog fortsat 79,5 procent af befolkningen, der er medlem af folkekirken. Det er fremdeles et komfortabelt flertal.
Og det har stor betydning i den tilbagevendende debat om statens støtte til folkekirken, adskillelse af kirke og stat og ligestilling af religioner.
Hvis der er et argument, der nemlig altid hives op af hatten som forsvar for status quo, så er det, at majoriteten af danskerne er medlem af folkekirken. Ifølge mange legitimerer det helt enkelt folkekirkens privilegerede særstatus.
Ganske vist relativeres det høje medlemstal betragteligt af en række faktorer.
F.eks. at kun godt 2 procent af befolkningen ugentligt kommer i kirke; at flertallet sjældent eller aldrig møder op; at forholdsvist mange gudstjenester må aflyses; at adskillige kirker snart skal lukkes; at over halvdelen af landets sogne bør ned- eller omlægges ifølge Kirkefondet.
I den verserende debat glemmes eller forties dette imidlertid ofte. Igen og igen fremhæves det markante flertal af danskere, der er folkekirkemedlemmer, som et guddommeligt absolut indskrevet på stentavler.
Kilde: http://politiken.dk/debat/profiler/herbener/ECE1750906/10-gode-grunde-til-at-forlade-folkekirken/
Skrevet af min underviser på mit religionsstudie.
Anmeld