facebook - hvorfor så vigtigt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. september 2012

MomInTheMaking

frkanonym skriver:

hej alle.

først vil jeg sige, det ikke er for at hakke på nogen, træde nogen over tæerne eller andet. dette er blot en undren!

jeg har i den seneste tid gået og undret mig rigtig meget over, hvorfor facebook er så vigtigt for en masse mennesker? der er mange, der ikke kan få deres hverdag til at fungere, hvis de ikke lige har været på facebook og kigge.

et eksempel:
jeg sidder og snakker med en veninde om hendes daværende kæreste.
veninde: nu har min kæreste begrænset mig på facebook
mig: hvad betyder det?
veninde: jeg kan ikke se, hvad han laver på sin væg. det gør mig så gal. jeg kan jo ikke stole på ham længere. han er mig nok utro. skal jeg gå fra ham?

^jeg synes, det er LIGE LOVLIG voldsomt nok! helt ærligt?

ny samtale et par dage efter:
veninde: HAHA, nu har jeg taget hævn. jeg har også bare begrænset ham på facebook nu. så kan han lære det!

får så fortalt af veninden, hende og kæresten havde snakket sammen, og hun havde bedt ham åbne for sin facebook igen, for ellers ville hun aldrig stole på ham igen, og han kunne godt pakke sine ting og forlade hendes lejlighed. men kæresten ville ikke åbne, før hun begyndte at stole på ham igen.

hvad tror i, der er sket med dem nu? KORREKT, de er gået fra hinanden, selvom de har to børn sammen.

kender rigtig mange mennesker, der skal skrive ALT på facebook. deres følelser og (et eksempel) "fuck nu dig x, du er bare så dum. skyd dig selv. jeg tilgiver dig aldrig" osv. de opdaterer selv, hvis de er i fakta og handle ind. har endda oplevet folk, der har skrevet "er til fest hos x, det er bare så fedt!" - hvorfor er du så på facebook, hvis festen er så fed? er det for opmærksomheden? jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor facebook er så vigtigt for, at verden skal hænge sammen?

har snakket med veninder, hvor de sletter folk på facebook som hævn, fordi de er blevet uvenner med folk. "haha, så har jeg da bare slettet x fra facebook!" - øh, og hvad så? jeg ville ikke løfte et øjenbryn, hvis jeg blev slettet fra facebook. min kæreste slettede mig engang fra facebook ved en fejl, tænk engang, jeg opdagede det ikke engang, før han ansøgte mig igen et par dage efter?

jeg ved godt, jeg kan slette de personer og/eller ignorere dét, de skriver på facebook. men det gør jeg sådan set også. jeg undrer mig bare MEGET over, hvad facebook gør ved os.

hvorfor betyder facebook så meget for os? jeg bruger personligt selv kun facebook til at spille spil, og så er jeg med i et par køb/salg grupper. jeg skriver MEGET sjældent på min væg.

Jeg er på flere gange om dagen og jeg var LIGE ved at trykke "jeg er afhængig" haha.

Jeg vil gerne prøve at forklare min tilknytning til FB, som jeg synes er meget langt fra de eksempler du skriver, jeg synes godt man kan være afhængig af facebook uden at være "dum" omkring det.

Men for mig er det simpelthen den nemmeste måde at kommunikere med folk af flere årsager.

1. Jeg bor i danmarks største hul og der er INGEN dækning på vores telefoner, vi kunne næsten ikke få internet dækning, derfor bruger jeg FB til kontakt med veninder, venner og familie.

2. Vi har familie i USA, det kan godt være utroligt svært at holde kontakt med dem uden FB.

3. Da vi fik barn flyttede vi 1 times kørsel fra alle vi kender, til et sted stort set uden busforbindelser o.l. så jeg SIDDER BARE HER!!! for jeg er stadig på barsel. Hvilket ville være enormt kedeligt uden FB og Baby.dk

Derudover er jeg ikke en af dem der har 700 venner. Jeg har lige under 70, jeg bruger FB's funktioner så det kun er folk jeg ønsker der skal se mine billeder o.l. der kan se dem, og jeg deler ikke en masse dårlige ting, jeg deler hyggelige kreative ting og lignende.  jeg styrer hvem der ser hvad. + at jeg hvis jeg ikke ønsker at se på folks kedelige eller intetsigende opdateringer simpelthen bare fjerner dem fra min væg. Så kan jeg stadig være venner med dem og kigge ind når jeg gider.

De eksempler du giver på folk og deres brug af FB synes jeg lyder ret barnlige og det er i mit hovede kun meget utilpassede mennesker der opføre sig sådan, både på internettet og det virkelige liv. (sry hvis det støder nogen. )

Jeg har på trods af min afhængighed til FB taget de forholdsregler som JEG synes er nødvendigt.

Men det var lige en forklaring på hvorfor jeg er blevet afhængig.. her er så forklaringen på hvorfor jeg synes FB er fedt.

.. J e g  e r  d ø d h a m r e n d e  n y s g e r r i g! og kan godt lide at følge med i andre menneskers liv, hvilket nok også er grunden til at jeg følger med i forskellige blogs.

Enten er man til den slags eller også er man ikke.. det er vel lidt som med musik, film og alt muligt andet, vi er alle forskellige.

MEN.. jeg ved dog at min afhængighed kommer meget på retræte når jeg engang er færdig med barsel og får mig "et liv" igen.

DET blev langt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. september 2012

frkanonym

Mussen2 skriver:

Jeg er på flere gamge om dagen...hvorfor? Nysgerrighed. Intet mindre
Det er blevet en vane

Jeg synes det er dejligt at følge med i hvem der får børn, nyt job osv osv. Mange af dem jeg følge er ikke mine venner, som jeg ser ofte, men tidligere bekendtskab ( skole, arbejde etc) som jeg ikke mødes med længere andet end over tilfældig snak. Facebook gør det muligt at holde kontakten en smule.

Vi var til fætter/kusine fest for nylig og havded ikke været samlet alle i 12 år, men alligevel vidste vi en del om hinanden og følte vi havd fulgt hinandens liv lidt, da vi "mødes" på facebook.

synes også, det er meget smart, man kan have kontakt til familie, gamle kollegaer, evt barnsomsvenner o.lignende

Anmeld

19. september 2012

SussieThyssen

Hehe..ja..jeg hører til dem, der er på flere gange dagligt...men afhængi..nej..det er jeg ikke.

Men jeg elsker FB..det erkender jeg, ligesom jeg elsker b.dk.
Jeg elsker kontakterne og muligheden for kontakter.
Jeg har fundet mange gamle venner, elever og ISÆR familie i hele verden, og fundet et hav af nye venner på FB, og jeg elsker at kunne følge folks liv og kommentarer til stort og småt.

Og en af de store ting ved FB er....at man kan sprede venlighed, lys, omsorg og kærlighed i stor stil ad den vej.

Jeg har i al min tid på FB (siden 2008) kun slettet to..TO...mennesker på min FB profil, og kun fordi deres overbevisninger var mig i den grad imod, at jeg ikke kunne have dem i mit netværk, deres holdninger gjorde så ondt, at jeg følte de bragte smuds ind i min private sfære. Men..de blev først slettet efter lang overvejelse og mange forsøg på at finde de bedste sider ved dem, men jeg måtte opgive, og så røg de ud.

Nu hører jeg til dem, der siger, at jeg ingen hemmeligheder har...folk er velkomne til at se på mit liv, så meget de lyster.
Hvis jeg har hemmeligheder, jamen så kommer de ikke ud på nettet, så enkelt er det.
Jeg skriver eller siger aldrig noget, som jeg ikke kan stå inde for eller ikke kan tåle at få igen, lige så lidt som jeg gør herinde.
Og nej..barnlig opførsel på FB i statusopdatteringer har jeg aldrig brugt.
Jeg siger aldrig noget negativt om enkeltpersoner, det er nok det, der ligger mig fjernest.
Jeg tror på det bedste i mennesket og det vil jeg vedblive at gøre til min dødsdag. 

Så derfor er FB for mig en skattekiste af medmenneskelig kontakt, som jeg nyder og øser af hver eneste dag.

Kærligst
Sussie 

Anmeld

19. september 2012

frkanonym

VØS skriver:

Jeg har svaret at jeg er på flere gange dagligt, da jeg er lidt nysgerrig og det er så nemt med en iPad
Hvis jeg skulle tænde min pc hver gang, var jeg slet ikke der inde at kigge hver dag
Jeg vil også sige at det har taget overhånd, da folk "tjekker ind" alle mulige (for mig ligegyldige) steder.
(groft sagt) så kunne jeg da nok ikke være mere ligeglad med om en veninde er nede at træne, ude at handle eller i bio
Jeg forstår heller ikke "dillen" med at tage billeder af det mad man får. Nu er det nok bare mig, men jeg mener det er ganske normalt at spise, enda flere gange dagligt jeg behøver ikke se madplanen for hele ugen
Jeg er ikke ude på at angribe nogen, bestemt ikke, men jeg forstår bare ikke hvorfor det er så vigtigt for nogen at reportere alt de foretager sig??
Håber ikke det virker for groft, for det er ment med et smil på læben

forstår udmærket, hvad du skriver! er enig

Anmeld

19. september 2012

frkanonym

MorDk skriver:

Nej enig! Det fatter jeg heller ikke!! *Ryster på hovedet*

Anmeld

19. september 2012

Fenja09

Har ikke lige stemt endnu for ved ikke hvor "jeg" hører under.

Jeg kigger ind på FB hvis jeg har tid og dør ikke af ikke at komme derind. Men som regel tænder jeg pc´en en gang dagligt og så kan jeg jo ligeså gå ind og kigge om der er sket et eller andet. Jeg synes det er hyggeligt at følge med på sidelinjen, f.eks har en gammel veninde lige født en lille dreng - synes da det er dejligt at vide hvad der sker i gamle venners, bekendte og families liv.

Egentlig interessere det mig ikke synderligt om andre logger på FB flere gange dagligt og hvordan de vælger at bruge det, så længe det ikke støder og sårer andre.

/Fenja

Anmeld

19. september 2012

Mettefpigen

Jeg bruger facebook meget da jeg har familie og venner der bor rundt i danmark så det er nemmere at se hvad hinanden laver :-) og de har nemmere ved at se lillemanden vokse op :-)

Anmeld

19. september 2012

Frk. Himmelblå

Er enig med TS.

Men synes nu selv fb er sjovt. Især de venner med lidt mere mellem ørene, som skriver nogle max interessante opdateringer og linker til spændende artikler/debatter etc.

Angående din veninde og hendes mand, så tænker jeg, at de da vidst har større problemer end Facebook... 

Anmeld

19. september 2012

frkanonym

Mom In The Making skriver:

Jeg er på flere gange om dagen og jeg var LIGE ved at trykke "jeg er afhængig" haha.

Jeg vil gerne prøve at forklare min tilknytning til FB, som jeg synes er meget langt fra de eksempler du skriver, jeg synes godt man kan være afhængig af facebook uden at være "dum" omkring det.

Men for mig er det simpelthen den nemmeste måde at kommunikere med folk af flere årsager.

1. Jeg bor i danmarks største hul og der er INGEN dækning på vores telefoner, vi kunne næsten ikke få internet dækning, derfor bruger jeg FB til kontakt med veninder, venner og familie.

2. Vi har familie i USA, det kan godt være utroligt svært at holde kontakt med dem uden FB.

3. Da vi fik barn flyttede vi 1 times kørsel fra alle vi kender, til et sted stort set uden busforbindelser o.l. så jeg SIDDER BARE HER!!! for jeg er stadig på barsel. Hvilket ville være enormt kedeligt uden FB og Baby.dk

Derudover er jeg ikke en af dem der har 700 venner. Jeg har lige under 70, jeg bruger FB's funktioner så det kun er folk jeg ønsker der skal se mine billeder o.l. der kan se dem, og jeg deler ikke en masse dårlige ting, jeg deler hyggelige kreative ting og lignende.  jeg styrer hvem der ser hvad. + at jeg hvis jeg ikke ønsker at se på folks kedelige eller intetsigende opdateringer simpelthen bare fjerner dem fra min væg. Så kan jeg stadig være venner med dem og kigge ind når jeg gider.

De eksempler du giver på folk og deres brug af FB synes jeg lyder ret barnlige og det er i mit hovede kun meget utilpassede mennesker der opføre sig sådan, både på internettet og det virkelige liv. (sry hvis det støder nogen. )

Jeg har på trods af min afhængighed til FB taget de forholdsregler som JEG synes er nødvendigt.

Men det var lige en forklaring på hvorfor jeg er blevet afhængig.. her er så forklaringen på hvorfor jeg synes FB er fedt.

.. J e g  e r  d ø d h a m r e n d e  n y s g e r r i g! og kan godt lide at følge med i andre menneskers liv, hvilket nok også er grunden til at jeg følger med i forskellige blogs.

Enten er man til den slags eller også er man ikke.. det er vel lidt som med musik, film og alt muligt andet, vi er alle forskellige.

MEN.. jeg ved dog at min afhængighed kommer meget på retræte når jeg engang er færdig med barsel og får mig "et liv" igen.

DET blev langt.

når du bruger facebook, som du gør, forstår jeg det udmærket! at du bor, hvor du gør, har familie i udlandet m.v. så er det fuld forståelse fra min side!

men synes også, mine nævnte eksempler er barnlige. og jeg forstår det ikke! det er voksne mennesker det handler om, 25+ med børn, familie m.m.

og nysgerrigheden kan jeg godt følge dig lidt i når folk har smidt billeder op af f.eks ferie, kan jeg godt finde på at kigge lidt i mine spillepauser.

Anmeld

19. september 2012

frkanonym

Frk. Himmelblå skriver:

Er enig med TS.

Men synes nu selv fb er sjovt. Især de venner med lidt mere mellem ørene, som skriver nogle max interessante opdateringer og linker til spændende artikler/debatter etc.

Angående din veninde og hendes mand, så tænker jeg, at de da vidst har større problemer end Facebook... 

ja, de havde større problemer end facebook. men nu er de gået fra hinanden, blevet skilt, kæmper mod hinanden i sf osv

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.