Giver i plads i bussen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. september 2012

Frk.S

Nu er det ikke så tit jeg kører med bus længere. Men engang kørte jeg med bus og tog hver dag. Jeg har altid givet min plads for fx gravide og ældre.... helt af mig selv. 

Jeg kan kun finde på at fylde to sæder (fx have min taske til at stå) hvis der er GOD plads i bussen. Og hvis det begynder at blive småt med pladser fjerner jeg den straks. 

*PUDSER LIGE GLORIEN  *

Ej, jeg synes desværre man ser en kedelig tendens.... netop som du siger, at folk (og det er IKKE kun helt unge!!) tror de skal have to sæder mens andre må stå op!  Jeg har godt nok tit bedt en eller anden om at flytte tasken, så jeg kunne få lov at sidde ned. Det er ofte meget modvilligt at de giver plads.

Da jeg var gravid var vi i London, og kørte en del med undergrunden. HVER gang var der en der flyttede sig (helt af sig selv) og spurgte om jeg ikke ville sidde.
Der kunne danskerne altså godt lære lidt.  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. september 2012

Koen.

MorDk skriver:

herJeg rejser mig altid for ældre, handicappet, mødre med små børn, besværet/gravide mm. (dog ikke mens jeg selv har problemer med bækkenet) Men ellers. Jeg sys mange unge mennesker idag er uforskammet og super egocentreret! Det er simpelthen til at brække sig over!! ØV!

Samme her, og jeg er endda en af de "unge", men er i det mindste opdraget godt på det punkt

Anmeld

10. september 2012

Muhmi

I må undskylde, selvfølgelig er det ikke kun de unge der er sådan, men jeg skriver udfra hvad jeg oplever og her i midtjylland oplever jeg ikke sure uopdragne voksne mennesker, der ikke vil flytte sig.. Skal derimod ikke sige at det ikke finder sted når jeg ikke er med bussen... Men ja jeg generaliserer og det må i undskylde.. Det er selvfølgelig ikke ALLE de unge der ikke kan rejse sig, men det er hvad jeg oplever, med MANGE af dem!

Anmeld

10. september 2012

Barejegsnartergravid

Muhmi skriver:

Det var nu heller ikke fordi jeg mente at jeg havde mere ret til plads end andre, men nu var det jo mig der spurgte Og jeg gjorde ham blot opmærksom på at man nemlig ikke altid kan se om folk har ondt og derfor bør man ikke reagerer med himmelvendte øjne på den måde

Synes du er i din gode ret til at sige som du gjorde, personligt har jeg lyst til at slå folk der laver himmelvendte øjne det er simpelthen så passivt aggressivt men eftersom man ikke må slå og jeg altid bliver mundlam får jeg aldrig sagt noget, så synes det er godt du sagde det, men nu mente jeg bare generelt gravide personligt ville jwg give pladsen til den ældre fremfor den gravide. Det var det jeg mente, måske den gravide har mere brug for pladsen pga bækkenløsning, men det kan jo desværre ikke se

Anmeld

10. september 2012

MortilElias2010

Jeg har svaret: Ja, det skal man da - for det er det jeg gør og mener. Syntes alt andet er uhøfligt. Jeg rejser mig også gerne op. Sådan er det bare.

Anmeld

10. september 2012

Muhmi

Barejegsnartergravid skriver:

Synes du er i din gode ret til at sige som du gjorde, personligt har jeg lyst til at slå folk der laver himmelvendte øjne det er simpelthen så passivt aggressivt men eftersom man ikke må slå og jeg altid bliver mundlam får jeg aldrig sagt noget, så synes det er godt du sagde det, men nu mente jeg bare generelt gravide personligt ville jwg give pladsen til den ældre fremfor den gravide. Det var det jeg mente, måske den gravide har mere brug for pladsen pga bækkenløsning, men det kan jo desværre ikke se

Vi skal jo heller ikke behandles som om vi er syge, for det er vi jo bestemt ikke... Men ja himmelvendte øjne og et efterfølgende suk kan jeg simpelthen bare ikke holde min kæft om, for det er bare så respektløst overfor andre mennesker

Da jeg var højgravid med Silas gav jeg også min plads væk til en ældre, for på det tidspunkt kunne jeg stadig stå op og havde ikke nær så ondt som jeg har lige nu og der troede jeg endda at jeg havde bækkenløsning, men det kan jeg da godt se nu at jeg overhovedet ikke havde

Anmeld

10. september 2012

ONKC

Jeg rejser mig altid op for gravide, ældre mennesker, handicappede, folk med børn, eller bare i det hele taget børn (f.eks. skolebørn). Mine ben er kun 18 år gamle, de kan sagtens stå op i de 20 minutter turen tager;-)

Anmeld

10. september 2012

Muhmi

ONKC skriver:

Jeg rejser mig altid op for gravide, ældre mennesker, handicappede, folk med børn, eller bare i det hele taget børn (f.eks. skolebørn). Mine ben er kun 18 år gamle, de kan sagtens stå op i de 20 minutter turen tager;-)

Dejligt at høre!

Anmeld

10. september 2012

Clisolka

Ja, jeg viger min plads, hvis andre har brug for det! 

Jeg er daglig pendler med tog, bus og S-tog, så jeg kender efterhånden ALT til de problemer som du nævner. Jeg er selv opdraget med at hjælpe til i bussen... Jeg kan ikke udstå når nogle sidder med benene op på et andet sæde med deres beskidte sko. Der går ligefrem ild i mig indvendigt når en sidder på sædet bag mig og sætter knæeene op på ryggen af mit sæde - jamen jeg elsker da at få et ordentligt puf i ryggen - eller halebenet for den sags skyld  

Jeg har tit overvejet at spørge om de har betalt for 2 pladser... Og jeg har aldrig forstået hvorfor folk altid skal sidde på ydersæddet - hvorfor ikke sætte sig ind i siden og gøre plads til andre 

Og ja, som andre har skrevet, så har jeg også bidt mærke i, at det ikke kun er de unge 

Anmeld

10. september 2012

Silas&Mille

Nu er jeg helt ærlig og svar: nej det gør jeg ikke.
(Har afkrydset Andet og Det kommer an på situationen)

Mit store problem er desværre nok at jeg har kørt en hel del med bus i Århus

De bedste situationer er når man ser en ældre dame halse efter bussen for at nå den og der efter bliver fornærmet over der ikke er nogen sidde pladser. Ærlig talt så er min holdning i sådan en situation, kan man løbe efter bussen, kan man også stå op hvis der ikke er flere siddepladser.

Noget andet der gør at jeg er meget tilbageholden med at rejse mig, er jeg har et dårligt knæ. Bare jeg har været ude og gå 800-1000 meter, så har jeg store smerter. Men det skal ikke afholde mig fra at komme rundt, så jeg benytter tit bussen her hvor jeg bor. I mit hoved går jeg ind under gangbesværet. Kan godt tænkes at det ikke er alle der mener det samme Men jeg kan simpelthen ikke stå op i en bus, det er sindsygt smertefuldt.
Der er dog ikke ret mange ældre i fx Århus der kan forstå at unge mennesker også godt kan være gangbesværede, også uden at bruge krykker.  

Dog har jeg kun min taske på sædet, hvis der næsten ikke er nogen med bussen. Men er bussen næsten fuld, så står den på gulvet ved mine fødder.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.