Giver i plads i bussen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Gør du plads til andre i bussen?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

4.871 visninger
69 svar
0 synes godt om
10. september 2012

Muhmi

Jeg spørger simpelthen fordi jeg de sidste mange gange jeg har kørt i bus er blevet mødt med himmelvendte øjne, suk og vrisne unge mennesker i bussen, når jeg har bedt om at komme til at sidde ned...

Jeg synes det er for dårligt at mange af de unge mennesker jeg møder i bussen sidder med deres ben og tasker oppe sædet, ikke vil flytte sig medmindre man siger at man også har ret til at sidde ned i bussen... De sidste to dage jeg er taget hjem kl. 15 er bussen næsten helt fyldt, bortset fra ca. to-tre sæder bagerst i bussen (For der sidder de unge "farlige" mennesker) og når jeg spørger om jeg må sidde, så bliver jeg mødt af et STORT suk og himmelvendte øjne.. For ja, det er da helt uacceptabelt at jeg vil sidde ned de 35 minutter det tager os at komme hjem.

I dag blev jeg faktisk ret "gal" for jeg er begyndt at få mere og mere ondt af min begyndende bækkenløsning, så derfor kan jeg altså ikke holde til at stå så længe, men jeg havde udset mig en plads bagerst (Der var tre pladser, selvom mange allerede stod op) ser så en fyr der sidder med hans taske ved hans ene ben, som han så fint havde smækket op på sædet ved siden af ham og han stirrer på mig med et blik der siger jeg IKKE skal sætte mig ved siden af ham... Og der bliver jeg jo bare trodsig og spørger ham om jeg må sidde, istedet for ham der ellers sad pænt på hans plads og GAV plads til andre (men der kunne min mand sidde), men jeg får så det der store suk, himmelvendte øjne og han rykker sig meget modvilligt.. Siger så til ham: Ja det er ærgeligt at dine ben ikke skal have deres egen plads, men jeg har altså bækkenløsning. Jeg får så et stort grynt som modsvar...

Har også oplevet op til flere gange at de unge bliver siddende, mens vi andre står op og der også står gamle, skrøblige damer som virkelig burde sidde ned... Jeg spørger ofte en yngre person om de ikke har lyst til at rejse sig for den ældre og så gør de det selvfølgelig, men jeg forstår ikke de ikke gør det af sig selv??

Grunden til at jeg er begyndt at blive så harm er at jeg ALTID har flyttet mig for ældre mennesker, det har jeg lært hjemmefra og af min skole, når vi har været på bustur...

Lærer man ikke det mere? Er folk begyndt at være så ligeglade med andre mennesker at de ikke viser hensyn mere? Er det fordi man er bange for at komme hinanden lidt ved?

Altså jeg har jo den tanke at de ældre har skabt vores samfund og derfor skal vi vise dem vores respekt og passe godt på dem så længe de er her?

Frygter efterhånden, den dag jeg selv bliver gammel, hvordan skal det så ikke gå med alt den ligegyldighed, bliver vi så bare smidt på møddingen når vi ikke kan gå mere??

Ja det blev nok lidt langt, men er sgu lidt forstyrret over det efterhånden og har hormoner i kroppen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. september 2012

ano14316

Jeg har svaret både "Ja da, det skal man da" og "det kommer an på situationen"

Som i at, jeg giver altid plads hvis der ikke er andre (helt tomme) pladser. Men også at hvis der er andre ledige sæder, så er jeg ikke den første der springer ind til siden.. og for det sidste fik jeg på et tidspunkt ofte angst når jeg sad i bussen da jeg var en del yngre, og det blev forværret hvis jeg havde en sidemand, så der var jeg nok ikke så god til det.. 

Anmeld

10. september 2012

MorDk

Jeg rejser mig altid for ældre, handicappet, mødre med små børn, besværet/gravide mm. (dog ikke mens jeg selv har problemer med bækkenet) Men ellers. Jeg sys mange unge mennesker idag er uforskammet og super egocentreret! Det er simpelthen til at brække sig over!! ØV!

Anmeld

10. september 2012

Muhmi

Jeg rejser mig altid for ældre, handicappet, mødre med små børn, besværet/gravide mm. (dog ikke mens jeg selv har problemer med bækkenet) Men ellers. Jeg sys mange unge mennesker idag er uforskammet og super egocentreret! Det er simpelthen til at brække sig over!! ØV!

Samme her!

Anmeld

10. september 2012

ano14316

MorDk skriver:

Anmeld

10. september 2012

Laulund87

Ja altid!

Bliver også harm hvis jeg står med min datter og ikke kan få en plads til hende. Hun er ikke så stor og kan altså ikke holde balancen i sådan en bybus, men ingen flytter sig

Anmeld

10. september 2012

Isabella_mor

jeg viger altid min plads for andre der ser ud til at have mere brug for den end mig. og jeg henvender mig altid til personen og spørger om han eller hun ikke vil sidde hvis ikke de selv får spurgt.. 

jeg ber folk om at flytte sig på en pæn måde.. f.eks. undskyld, må jeg stille min klapvogn her...

i S-togene er det et problem hvor folk sidder der hvor vognen skal stå, de flytter sig ikke.. skide trælst. der er jeg så ikke bange af mig så der claimer jeg min plads.. jeg kan selv sagtens stå op, men jeg foretrækker at min søn skal stå der hvor der er plads til ham i s toget.. i bussen oplever jeg heldigvis at folk flytter sig med det samme. det er meget rart.

jeg kører kun med offentlig transport når jeg skal langt. vi har ikke bil.. så for at turen, hvad enten den er kort eller lang, skal blive så god som muligt, så sørger jeg selv for at andre får en god behandlig... det kommer jo tilbage i en eller anden forstand. i form af karma.. kollektiv trafik karma..

Anmeld

10. september 2012

Muhmi

Jeg har svaret både "Ja da, det skal man da" og "det kommer an på situationen"

Som i at, jeg giver altid plads hvis der ikke er andre (helt tomme) pladser. Men også at hvis der er andre ledige sæder, så er jeg ikke den første der springer ind til siden.. og for det sidste fik jeg på et tidspunkt ofte angst når jeg sad i bussen da jeg var en del yngre, og det blev forværret hvis jeg havde en sidemand, så der var jeg nok ikke så god til det.. 

Kan godt forstå at når der ER ledige sæder så holder man jo fast i "sin" plads så længe som muligt, men når hele bussen fyldt så er det jo en anden sag

Anmeld

10. september 2012

Julemusen

Hvis der ikke er flere dobbelt sæder ledigt gør jeg altid plads. Hvis jeg sidder og alle sæder et optaget rejser jeg mig for børn, ældre og gravide uden tøvend.! Synes ikke man kan være andet bekendt. Da jeg var højgravid var der aldrig nogen der tilbød mig en plads. Synes det er forargeligt! Jeg har som gravid rejst mig for en anden gravid fordi hun havde bækkenløsning og ingen andre rejste sig da hun spurgte. Folk er simpelthen dårligt opdraget.

Anmeld

10. september 2012

B&J

hvad fanden bilder han sig ind ja undskyld mit sprog....

det er bare ikke okay...

hvis jeg kan se bussen er ved at være pænt fyldt op tager jeg min taske til mig så der kan side en hved siden af mig....

og hvis der en der spør smiler jeg altid og siger at self må du det

men ja de unge er nogle røv HULLER engang i mellem de tror de kan gøre hvad der passer dem og det pisser mig sku lidt af... har prøvet på den  anden gade jeg boede på før der er et pizzaria alle de unge er der om sommer også uden for... og de fylder det hele selv de ældre damer går uden om dem på vejen

en dag blev jeg så sur og gik lige igennem dem og blev ved hvergang og hvis de ikke flyttede sig stod jeg bare kiggede på dem og sagde jeg vil gerne forbi de skal ikke tro de ejer det hele...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.