Giver i plads i bussen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. september 2012

Rikke _ Mor til Ida <3

Silas&Mille skriver:

Det lyder ret bekendt

Altså det med at de ældre ikke tager hensyn til andre.

Jamen, skide irriterende! Hvorfor skal vi, når de ikke gør?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. september 2012

Silas&Mille

Du kan da også løbe efter bussen, kan du ikke? Det kan godt være det gør ondt senere, men du kan..

Ville du så ikke synes det var irriterende at jeg bare begrundede din forespørgsel med et: "Nej du er jo ung og kan humpe efter bussen"

Nej jeg kan ikke løbe efter bussen, det kan mit knæ simpelthen ikke holde til. Det kan lige holde til at gå den korte tur til indkøb, DP eller bus-stoppestedet. Fra hvor jeg står af bussen er der typisk kun maks 500 meter til min destination, da det simpelthen ikke kan holde til mere.

kommer jeg for sent til bussen, er det bare synd. Så må jeg enten vente en halv time på at den næste kommer eller også må jeg opgive mit ærinde og vente til senere på dagen eller en anden dag.

Anmeld

11. september 2012

MorDk

Silas&Mille skriver:

Kan egentligt ikke se problemet.

Der er sgu da heller aldrig nogen friske ældre der rejser sig for en yngre gangbesværet. Har jeg i hvert fald aldrig oplevet.

Unge mennesker må ikke være egoistiske, men de friske ældre må godt? 

Det har jeg ikke sagt noget om.
jeg har bare taget udgangspunkt i det du har skrevet!

Anmeld

11. september 2012

Moma

Muhmi skriver:

Jeg spørger simpelthen fordi jeg de sidste mange gange jeg har kørt i bus er blevet mødt med himmelvendte øjne, suk og vrisne unge mennesker i bussen, når jeg har bedt om at komme til at sidde ned...

Jeg synes det er for dårligt at mange af de unge mennesker jeg møder i bussen sidder med deres ben og tasker oppe sædet, ikke vil flytte sig medmindre man siger at man også har ret til at sidde ned i bussen... De sidste to dage jeg er taget hjem kl. 15 er bussen næsten helt fyldt, bortset fra ca. to-tre sæder bagerst i bussen (For der sidder de unge "farlige" mennesker) og når jeg spørger om jeg må sidde, så bliver jeg mødt af et STORT suk og himmelvendte øjne.. For ja, det er da helt uacceptabelt at jeg vil sidde ned de 35 minutter det tager os at komme hjem.

I dag blev jeg faktisk ret "gal" for jeg er begyndt at få mere og mere ondt af min begyndende bækkenløsning, så derfor kan jeg altså ikke holde til at stå så længe, men jeg havde udset mig en plads bagerst (Der var tre pladser, selvom mange allerede stod op) ser så en fyr der sidder med hans taske ved hans ene ben, som han så fint havde smækket op på sædet ved siden af ham og han stirrer på mig med et blik der siger jeg IKKE skal sætte mig ved siden af ham... Og der bliver jeg jo bare trodsig og spørger ham om jeg må sidde, istedet for ham der ellers sad pænt på hans plads og GAV plads til andre (men der kunne min mand sidde), men jeg får så det der store suk, himmelvendte øjne og han rykker sig meget modvilligt.. Siger så til ham: Ja det er ærgeligt at dine ben ikke skal have deres egen plads, men jeg har altså bækkenløsning. Jeg får så et stort grynt som modsvar...

Har også oplevet op til flere gange at de unge bliver siddende, mens vi andre står op og der også står gamle, skrøblige damer som virkelig burde sidde ned... Jeg spørger ofte en yngre person om de ikke har lyst til at rejse sig for den ældre og så gør de det selvfølgelig, men jeg forstår ikke de ikke gør det af sig selv??

Grunden til at jeg er begyndt at blive så harm er at jeg ALTID har flyttet mig for ældre mennesker, det har jeg lært hjemmefra og af min skole, når vi har været på bustur...

Lærer man ikke det mere? Er folk begyndt at være så ligeglade med andre mennesker at de ikke viser hensyn mere? Er det fordi man er bange for at komme hinanden lidt ved?

Altså jeg har jo den tanke at de ældre har skabt vores samfund og derfor skal vi vise dem vores respekt og passe godt på dem så længe de er her?

Frygter efterhånden, den dag jeg selv bliver gammel, hvordan skal det så ikke gå med alt den ligegyldighed, bliver vi så bare smidt på møddingen når vi ikke kan gå mere??

Ja det blev nok lidt langt, men er sgu lidt forstyrret over det efterhånden og har hormoner i kroppen

Jeg kører ikke så tit i bus, men jeg vil da helt klart rejse mig, hvis der er andre, der har mere brug for pladsen. Andet er uforskammet. 

Sidst jeg var gravid, var vi i Italuen, og det var en fornøjelse at køre med bus der. Folk rejste dig bare op og gav mig deres plads uden så meget som at blinke. 

Anmeld

11. september 2012

Silas&Mille

MorDk skriver:

Det har jeg ikke sagt noget om.
jeg har bare taget udgangspunkt i det du har skrevet!

Det er muligt, men du kaldt min holdning egoistisk

Anmeld

11. september 2012

MorDk

Silas&Mille skriver:

Det er muligt, men du kaldt min holdning egoistisk

Ja...man har jo også lov at være egoistisk... men jeg mener din holdning er egoistisk... og ud fra det du har skrevet står jeg ved det. Ville ikke selv tænke sådan... men sådan er vi jo så forskellige...

Anmeld

11. september 2012

TeamRocket

Synes ikke rigtig jeg oplever unge mennesker der ikke vil rykke- mere sure busmænd og damer der kører røv rådent så det mere er reglen end undtagelsen at man brækker et ben inden man får låst vognen og sat sig. Og så mødrene, gerne de lidt unge usikre nogle der gerne vil se lidt smarte ud, de fylder gerne 4 sæder for dem, deres veninde og deres tasker skal da ha plads og nå ja- så kan vi andre da få lov at stå og sørge for deres børn ikke kravler ud af barnevognen og brækker nakken eller taber sin sut og hyler uden moren gider så meget som at kigge til barnet.

Selv gir jeg plads til dem der har mere brug for det end mig- men har haft sagt nej til en gut der lugtede af sprut- ja sorry men du får ikke min plads bare fordi du er fuld haha

Anmeld

11. september 2012

Silas&Mille

MorDk skriver:

Ja...man har jo også lov at være egoistisk... men jeg mener din holdning er egoistisk... og ud fra det du har skrevet står jeg ved det. Ville ikke selv tænke sådan... men sådan er vi jo så forskellige...

Ja heldigvis da...

Det ville da være ekstremt kedeligt at bruge tid på et forum hvor alle bare var enige og havde de samme holdninger

Anmeld

11. september 2012

2721

Silas&Mille skriver:

Kan egentligt ikke se problemet.

Der er sgu da heller aldrig nogen friske ældre der rejser sig for en yngre gangbesværet. Har jeg i hvert fald aldrig oplevet.

Unge mennesker må ikke være egoistiske, men de friske ældre må godt? 

Blander mig lige her.
Jeg oplever faktisk rigtig tit når jeg tager bussen med min søn at ældre friske som gangbesværede flytter sig for at JEG kan sidde tæt ved min søn når vi køre i bus, lige så ofte som det er de ældre der straks tilbyder deres hjælp, når jeg skal ind og ud af bussen. De er også altid gode til lige at prikke til andre knap så hensynsfulde sjæle eller råbe højt når chaufføren endnu en gang ikke sænker bussen.
Ikke Alle ældre er egoistiske!

Anmeld

11. september 2012

Sara.

Nu har jeg ikke lige læst heeeeeeeele tråden igennem, men vil da gerne give mit svar:-)

Personligt ønsker jeg at de som har størst behov for at sidde ned får en plads. Hvad enten det er et lille barn, en kvinde med bækkenløsning, en gang besværet mand eller et ældre menneske.

Jeg flytter mig gerne. Og spørger også om x vil have min plads.

Samtidig synes jeg nogle gange det kan være svært at vurdere hvem der har brug for pladsen. Og jeg kan mærke på mig selv at jeg synes det ville være enormt pinligt at tilbyde min plads til en ældre, som så vise sig ikke at være ældre.....

Men samtidig synes jeg ikke at kommunikationen - og videre givelse af pladsen kun afhænger af personen der sidder ned.

Som besværet af den ene eller anden grund må man også selv tage ansvar. F.eks. finde en person der ser ud til at kunne undvære siddepladsen og høre om man må få den.

Det handler om kommunikation. Verbal og non verbal. Og det er to vejs! Det handler om at tænke på sine medmennesker :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.