Tabula Rasa skriver:
Jeg har fundet lidt til dig her, det er bare hvad jeg lige kunne finde på nettet af internationale tekster. Jeg understreger, at det selvfølgelig ikke er givet det altid ender galt, og kejsersnit er nødvendigt i tilfælde, og der er andre tilfælde hvor valget er forståeligt. Men da det lader til du blankt afviser alle påstande og studier, synes jeg nu alligevel det er relevant. I nr. 2 link er der referencer nederst i teksten. Jeg synes det er ærgerligt blankt at afvise noget veldokumenteret.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365- 2702.1992.tb00053.x/abstract
http://www.midwiferytoday.com/articles/physical_im pact_csec.asp
http://www.stroeckenverdult.be/site/upload/docs/Is ppm%20tijdschrift%20CAESAREAN%20BIRTH%20babies.pdf
Attachment can be a touchy subject for moms. Because moms who’ve had a cesarean have to focus on their own recovery, they may have difficulty focusing on the baby. Babies who were born through a non-labor cesarean don’t receive the helpful hormone rush that helps them to be alert, feed and bond. They also aren’t likely to be placed on mother right away, negatively contributing to the problem. Research has shown that mammals whose babies are born by cesarean sometimes reject them.
Because we human mothers have the ability to think, we usually don’t totally reject our babies. We do, however, have to work harder at bonding. Michel Odent explains, “In the hour following birth, in physiological conditions, the high peak of oxytocin is associated with a high level of prolactin, which is also known as the ‘motherhood hormone.’ The maternal release of morphine-like hormones during labor and delivery is now well documented. We have also learned that the baby releases its own endorphins in the birth process. The primary purpose of these hormones is to induce states of ‘dependency’—or attachment—to develop.”(7) He continues, “It is clear that all the different hormones have a specific role to play in the later interactions between mother and baby.”
Det er lige præcist det jeg prøvede at sige til TS, selvom det tilsyneladende ikke lykkedes mig at få det udtrykt tydeligt nok til at alle fangede den 
Jeg har i dag ingen problemer med tilknytning til mine børn, men jeg synes at de første 2-3 uger var rigtigt svære fordi jeg ikke følte en rigtig tilknytning. Den kom efter nogle uger, og jeg følte mig rigtig unormal indtil jeg begyndte at læse om det og det gik op for mig at det var helt normalt ved folk der har fået KS og det er ren kemi og hormoner, ikke mig der var en elendig mor. Jeg snakkede med min JM og lægen der havde foretaget det første KS om det til efterfødselssamtalen (som jeg fik fordi min første fødsel havde været så lang og hård om var endt i AKS midt om natten), og de bekræftede hvad jeg havde læst mig til, nemlig at det var helt normalt og var primært kemisk betinget - det spillede selvfølgeligt også ind at jeg stort set ikke så hende i de første 1 1/2 timer, fordi jeg skulle lappes sammen.
Jeg troede at det ville være anderledes 2. Gang, fordi jeg ikke havde det lange udmattende forløb først, men det samme gentog sig med nummer 2 - samme problemer med tilknytning, mælk osv.
Faktisk er begge mine børn også flaskebørn.. 1 gang gik amningen i vasken, bl.a. Fordi min mælk var så længe om at løbe til og med en kampvægt på 4170 var min ældste sulten da hun kom ud. Samtidigt orkede jeg ikke at kæmpe for det, så det blev aldrig til så meget.
2. Gang kæmpede jeg virkeligt for det fordi jeg gerne ville amme (ikke fordi jeg synes det er fedt at amme, men fordi jeg gerne ville give hende den gave), men hun havde desværre svær refluks og startede på medicin og special MME da hun var 1 1/2 måned.