Først og fremmest så er det dit eget valg om du vil have KS eller føde vaginalt - det kan de ikke tage fra dig. Hvis du insisterer på KS, så får du det.
Når det så er sagt, så inden du og kæresten egenhændigt beslutter at du ikke kan finde ud af at føde og at din krop er helt forkert bygget til det, så tag en lang snak med din JM omkring dine bekymringer og find ud af om der er hold i dem.
Årsagen til at stort set hver eneste sundhedsfaglige person du kommer i kontakt med i løbet af graviditeten prøver at overtale dig til at føde vaginalt, er at der er et utal at studier der beviser at det i næsten alle tilfælde er langt bedre for både mor og barn - der er færre komplikationer, moren er oftest hurtigere ovenpå igen, de hormoner der frigives i forbindelse med fødslen stimulerer mælken, og fremmer tilknytningen osv, osv.
Det passer bare ikke. "I næsten alle tilfælde"? Fremmertilknytningen? Det har noget at gøre med personlige relationer - tilknyttningen får du ikke automatisk af en vaginal fødsel! Det kan startes selv flere uger efter fødslen!
Jeg har selv 2 piger og har af forskellige årsager født dem begge ved KS - ingen af gangene efter eget valg. Jeg føler mig ikke snydt for en "naturlig" fødsel eller sorg over at min krop ikke kunne selv - jeg accepterede ret hurtigt at det var det bedste under de givne omstændigheder, så min holdning udspringer ikke af at jeg selv har følelser i klemme.
Min første kom ved AKS pga. manglende fremgang. Hun havde det sådan set stadig fint, og var da heller ikke mærket af forløbet da hun kom ud og scorede en apgar på 10 og skreg højlydt allerede inden hun var kommet helt ud af maven, men efter 4 døgn med igangsættelse og veer/ve-storm kunne jeg simpelthen ikke mere og man valgte at trille mig lige så stille og roligt ned til AKS.
Nummer 2 sad i UK og på trods af flere vendingsforsøg kunne de ikke få hende vendt, og jeg kunne ikke få lov til at forsøge en sædefødsel fordi jeg havde fået KS tidligere - derfor fik jeg PKS.
Udover at KS jo er en operation og der derfor er en lang række riscisi alene af den grund, så er der en række andre ting jeg har oplevet som skyldes KS.
- Min mælk har været meget længe om at løbe til - 8 dage første gang og 6 dage anden gang, hvilket begge gange har resulteret i sår på brysterne pga. sult, at de skulle suppleres med flaske og ihvertfald med nummer 1 har været medvirkende til at amningen fejlede. I følge min JM sker det ofte i forbindelse med KS, fordi der frigives en masse forskellige hormoner i forbindelse med en vaginal fødsel som stimulerer mælken mv.
- Fejl - Det har noget med din mælkeprodution at gøre. Det kan være ligeså med TS eller hun kan fungere ganske normalt - som mange af os andre der har fået et KS.
- Problemer med tilknytning: Med begge pigerne har der været tilknytningsproblemer i starten - jeg har passet dem og plejet dem, men der gik lang tid (2-3 uger) inden kærligheden rigtigt kom. Det er igen ifølge min daværende JM helt normalt, igen pga. hormoner eller mangel på samme.
- Så mig søn og jeg er noget ganske særligt? Eller alle de andre kejsersnitbørn der elsker deres forældre? Vi har aldriog haft problemer med tilknytning.
- Indgroede hår: De fleste der har prøvet KS kender til hår der er groet ind i arret - det er pænt irriterende.
- Nervesmerter: især 2. gang havde jeg rigtigt mange nervesmerter. De stammer fra nervetråde der bliver skåret over i forbindelse med indgrebet og som efterfølgende bliver ved med at fortælle hjernen at det gør ondt. Efter et stykke tid (op til 6 måneder) holder det i de fleste tilfælde op fordi det går op for hjernen at den skal ignorere dem, men i nogen tilfælde fortsætter det. Min yngste er lige blevet 2, og jeg har stadig smerter i mit ar. Lægernes dom er at det nok ikke bliver bedre.
- Følelsesløshed: Jeg har mistet følelsen i huden omkring arret - det er ikke noget jeg skal regne med at få igen.
- Det er desuden rocker-hårdt at skulle tage sig af et spædbarn, når alle ens mavemuskler er skåret over og man dårligt kan vende sig i sengen uden hjælp.
http://www.jordemoderforeningen.dk/tidsskrift-for-jordemoedre/singlevisning/artikel/fagligt-indstik-ny-viden-om-samspillet-mellem-epiduralblokade-eda-oxytocin-og-amning/
Det her er en ret interesant artikel om epidural og amning/tilknytning og mange af de samme ting gør sig gældende vedr. KS også.
At du kan tillade dig at sidde der og være så bedrevidende overfor en førstegangs mor der på ingen måde kan rumme det du lige har skrevet. Føj - skam dig!
Jeg har lavet en masse røde overstregninger - du taler som om din JM har svaret på alt og jordemoderforeningen er Guds gave til den fødende.