Vil helst have kejsersnit, men frygter andres mening

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. september 2012

HeXeri

Tabula Rasa skriver:

Det lader ikke rigtig til, at du læser hvad der bliver skrevet. Og så læser du mellem linjerne og lægger ord i munden på folk, derfor ser jeg for så vidt ikke nogen grund til yderligere debat.

1. Jeg har ikke sagt noget om, at en vaginal fødsel = lykke.
2. Jeg har rent faktisk skrevet, at jeg godt kan forstå, at nogen vælger at gå kejsersnitvejen.

Det vi skriver, og som du tydeligvis nægter at se, er blot, at det er enormt vigtigt man er opmærksom på de risikofaktorer der er ved kejsersnit samt ulemperne, fordi at mange, som ikke har erfaring eller viden udi fødselsverdenen har en tendens til at tro, at kejsersnit er den nemme vej ud i forhold til en vaginal fødsel, og sådan hænger det bare ikke nødvendigvis sammen. Derfor er det vigtigt at træffe sin beslutning på et oplyst grundlag, og derfor oplyses der om de negative faktorer i en fødsel ved kejsersnit.

Pas til det første - aner ikke hvad du snakker om.

Jeg har heller ikke et behov for yderligere debat med dig.

Der er ligeså mange risikofaktorer ved en vaginal fødsel - men hvor er koret når der er en ts der stiller spørgsmål til det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
HeXeri skriver:

Jeg er klar over den forskning du henviser til. Det jeg siger er, som du også burde vide, er at den information vi modtager af de danske jordemødre er meget ensporet og ekstremt præget af sundhedsstyrelsens holdning til hvordan vi skal planlægge og udføre vores fødsler.

Du burde samtidigt vide at der er intet lægeligt bevis for en vaginal fødsel forløber med mindre komplikationer end et kejsersnit. Bare fordi du føder naturligt under tvang er det ikke ensbetydende med du bliver lykkelig bagefter.

Det nytter ikke vi fortsætter hjernevasken - et kejsersnit er et eget valg. Uanset hvad du, Skoubo eller veninderne synes om valget.

Men nu er den forskning, der henvises til, jo netop ikke hverken Sundhedsstyrelsens eller danske jordemødres værk. Hjernevask er der da på ingen måde tale om - man har tværtimod ret til at kunne træffe et valg på en reel baggrund, hvor man er informeret om diverse risici. 

Alle har hørt grumme historier om vaginale fødsler - men foruroligende mange tror, at et KS er piece of cake og uden risici og smerter. Det er da i allerhøjeste grad rimeligt, at de myter aflives. 

Sjovt nok har jeg mange gange oplevet den stik modsatte argumentation fra KS- fødende, hvis en uvidende vaginalt fødende skulle så meget som antyde, at man "slipper billigt" med et KS - så bliver der gjort tydeligt opmærksom på, at det bestemt ikke er hverken smertefrit eller "let". 

Anmeld

9. september 2012

HeXeri

Mor og meget mere skriver:

Men nu er den forskning, der henvises til, jo netop ikke hverken Sundhedsstyrelsens eller danske jordemødres værk. Hjernevask er der da på ingen måde tale om - man har tværtimod ret til at kunne træffe et valg på en reel baggrund, hvor man er informeret om diverse risici. 

Alle har hørt grumme historier om vaginale fødsler - men foruroligende mange tror, at et KS er piece of cake og uden risici og smerter. Det er da i allerhøjeste grad rimeligt, at de myter aflives. 

Sjovt nok har jeg mange gange oplevet den stik modsatte argumentation fra KS- fødende, hvis en uvidende vaginalt fødende skulle så meget som antyde, at man "slipper billigt" med et KS - så bliver der gjort tydeligt opmærksom på, at det bestemt ikke er hverken smertefrit eller "let". 

Jamen prøv nu at hør her. TS er urolig for hvad andre vil tænke om hende, hvis hun vælger et PK - det nytter ikke noget vi fylder en førstegangsmor med alskens sorte ulykker - når hendes bekymring lå et ganske andet sted. Det nytter ikke noget at man som ganske almindelig bruger på et website i dén grad viderefører informationer der er ensporede og ofte tolket på en måde så den danske jordemoderforening altid har ret.

Trusler om manglende tilknytning er bare direkte ulækkert - ikke om jeg fatter hvorfor man vil hive den ud af bunken - når vi ved at tilknytning har ligeså meget at gøre med et sæt forældre der står op når barnet skriger. Igen - dette er en førstegangsmor. Ingen aner om hun tager det så nært at hun fravælger kejsersnittet - i frygt for at gøre skade på det barn hun bærer.

Og det er da hjernevask? Hvorfor overhovedet begynde at forklare en fremmede om (de absolut værste) konsekvenser ved et kejsersnit, når spørgsmålet lå hvor det lå? (Hvad vil andre tænke...) Hvorfor går vi ikke ud fra hun har sig en skarp jordemoder der spotter hendes bekymring og svarer hende på det hun spurgte om? (Jeg er da ligeglad med hvordan du får dit barn til Verden - bare i begge er ok?)

Og når I nu er så vilde med valg på oplyste grundlag. Hvor er oplysningerne om faren ved en vaginal fødsel? Nej, dem glemte vi lige. Og der er de værste jo helt på linje med de værste konsekvenser af et kejsersnit?

Jeg har aldrig kaldt et kejsersnit "let som lagkage". Men det nytter ikke noget vi advarer mod monstre når spørgsmålet lød på tanker.

Anmeld

9. september 2012

Skouboe

HeXeri skriver:

Jamen prøv nu at hør her. TS er urolig for hvad andre vil tænke om hende, hvis hun vælger et PK - det nytter ikke noget vi fylder en førstegangsmor med alskens sorte ulykker - når hendes bekymring lå et ganske andet sted. Det nytter ikke noget at man som ganske almindelig bruger på et website i dén grad viderefører informationer der er ensporede og ofte tolket på en måde så den danske jordemoderforening altid har ret.

Trusler om manglende tilknytning er bare direkte ulækkert - ikke om jeg fatter hvorfor man vil hive den ud af bunken - når vi ved at tilknytning har ligeså meget at gøre med et sæt forældre der står op når barnet skriger. Igen - dette er en førstegangsmor. Ingen aner om hun tager det så nært at hun fravælger kejsersnittet - i frygt for at gøre skade på det barn hun bærer.

Og det er da hjernevask? Hvorfor overhovedet begynde at forklare en fremmede om (de absolut værste) konsekvenser ved et kejsersnit, når spørgsmålet lå hvor det lå? (Hvad vil andre tænke...) Hvorfor går vi ikke ud fra hun har sig en skarp jordemoder der spotter hendes bekymring og svarer hende på det hun spurgte om? (Jeg er da ligeglad med hvordan du får dit barn til Verden - bare i begge er ok?)

Og når I nu er så vilde med valg på oplyste grundlag. Hvor er oplysningerne om faren ved en vaginal fødsel? Nej, dem glemte vi lige. Og der er de værste jo helt på linje med de værste konsekvenser af et kejsersnit?

Jeg har aldrig kaldt et kejsersnit "let som lagkage". Men det nytter ikke noget vi advarer mod monstre når spørgsmålet lød på tanker.

Du ønsker ikke at skræmme en nervøs førstegangsmor og så henviser du til en side som flaskebarn????

Anmeld

9. september 2012

HeXeri

Skouboe skriver:

Du ønsker ikke at skræmme en nervøs førstegangsmor og så henviser du til en side som flaskebarn????

Flaskebarn.dk er ment som en modvægt til især den ensporede ammedebat der bliver ført.

Jeg kan ikke se din pointe?

Anmeld

9. september 2012

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
maria_wlt skriver:

Bare du husker at der er FLERE risici ved et KS  Ikke en pegefinger men et helt ærligt svar.. Den naturlige vej er den sikreste og bedste..

Håber vi får en opdate når du har snakket med din JM

Det er kort og nøjagtigt. Det er ikke altid den bedste løsning at få ks.

Anmeld

9. september 2012

Tabula Rasa

HeXeri skriver:

Jeg citerer lige trådstarter fra første indlæg:

"Vi kender 4 børn i vores omgangskreds, alle under 2 som har men efter fødsel, bland andet pga ildtmangel, stress under veer og nogle andre ting.. Den ene dreng vil ikke kunne leve særlig længe."

Det lyder da sådan set til, at hun er udmærket klar over de risici en vaginal fødsel indebærer, og det er jo sådan set derfor vi forklarer de modsatte risici ved kejsersnit, for at hun ikke tror, at man kan vide sig sikker såfremt man går den anden vej.

Anmeld

9. september 2012

millee

Det er absolut ikke pjat fra din side.

Du skal gøre det der er bedst for dig og det du har det bedst med. Jeg fik kejsersnit 2. gang fordi min 1. fødsel var meget hård for min lille søn, så jeg kan sagtens forstår hvad du føler. Jeg var også bange for hvad JM ville sige men der var faktisk stor forståelse.

Anmeld

9. september 2012

Nessie

Der er desværre kommet et lidt kedeligt "skænderi" i gang i din tråd, men jeg vil bare fortælle MIN historie.

Jeg var hunderæd for både en naturlig fødsel og et KS.

En naturlig fordi jeg var bange for at blive udmattet og ikke kunne presse barnet ud, og så smerterne selvfølgelig. Jeg har piskesmæld, og bliver hurtigt træt og udmattet, og har ikke ret mange kræfter.

KS vidste jeg indebærer mange smerter (min søster fik 2), så dét var jeg heller ikke begejstret for. Har trods alt døjet med smerter i mange år.

Talte med JM om det, men hun forklarede at man altid ville prø've med en naturlig fødsel først, da det (som andre også har pointeret) ER det bedste for både mor og barn.

Jeg skulle sættes i gang, og nåede ikke at have veer ret længe, før der blev besluttet at et KS var bedst for den lille.
Det var slet ikke så slemt som jeg havde frygtet, men det tager tid at komme sig over det, og der går lang tid inden man må løfte på andet end den lille, og det er faktisk en belastning i hverdagen.

Ud over dét, så kan nogle børn få vejrtræknigsproblemer i starten, da de ikke har fået trykket vandet ud af lungerne, som ved en normal fødsel.

Mange (min søster og jeg inklusive) får en underlig "fold" som hænger ned over arret, som giver kløe og fugt problemer på huden. Ikke særlig charmerende.

Jeg var fuldt ud tilfreds med mit KS, ser kun tilbage på det med glæde.
Men skulle vi få et barn mere, håber jeg at kunne føde normalt, da jeg må sige at det virkelig ER det bedste for både mor og barn.

Det er selvfølgelig vigtigt at fødslen bliver en god oplevelse, uanset om den er vaginal eller KS, men jeg kan i dag helt ærligt godt forstå hvorfor JM og læger argumenterer for en vaginal fødsel.

Det vigtige for dig må være at tage en lang og god snak med din JM, hvor du får forklaret dine bekymringer. Du har jo set på tæt hold hvordan det kan gå med en naturlig fødsel, og jeg kan godt forstå at du er skræmt på dit barns vegne.

Uanset hvad det ender med, vil jeg ønske dig en god graviditet og en fantastisk fødsel

Anmeld

9. september 2012

Skouboe

HeXeri skriver:

Flaskebarn.dk er ment som en modvægt til især den ensporede ammedebat der bliver ført.

Jeg kan ikke se din pointe?

Men flaskebarn er jo ikke en fornuftig og saglig modvægt, men en stor skræmmekampagne, som ensidigt viderebringer mere eller mindre dokumenterede påstande og en hel masse skrækhistorier.

Du hævder at jeg burde skamme mig fordi jeg viderebringer en række saglige og videnskabeligt veldokumenterede påstande, som desuden stemmer overens med mine egne erfaringer, og hævder at det kun er for at skræmme, og i samme åndedrag henviser du til den side??

Og inden du begynder at fortælle mig om hvad "vi flaskebørns mødre mener..", gør jeg lige her opmærksom på at begge mine børn er flaskebørn, den ældste fordi amningen gik i vasken, og den yngste fordi hun havde svær refluks, og derfor var nødt til at få special MME. I begge tilfælde traf jeg den beslutning der var bedst for både mig og mine børn.

Det jeg prøver på at forklare er at jeg ikke har noget problem med hverken KS på moderens foranstaltning, eller børn der får flaske. Jeg mener at det er et personligt valg man træffer, og man skal vælge det, der er bedst for en selv, og for at træffe et informeret valg bør man sætte sig ind i alle aspekter, herunder den gældende forskning og de officielle anbefalinger.

Der hvor jeg bliver lidt stram i betrækket er når du begynder at beskylde sundhedsstyrelsen og jordemødreforeningen for at være en del at et ondt komplot hvis eneste formål er at tvinge alle danske mødre til at føde vaginalt, selvom det ville være meget sundere for dem og deres børn at få KS. 

Min vinkel i min oprindelige besvarelse var udledt af TS oprindelige spørgsmål, og det faktum at hun mere eller mindre havde truffet en beslutning, uden tilsyneladende at have sat sig ind i tingene. Jeg ønskede at gøre hende opmærksom på at et KS ikke "bare" er en hurtig og smertefri måde at få en baby ud på, men en større operation i maven med dertilhørende riscisi. Desuden ville jeg gerne informere hende om hvad hovedparten af de relevante videnskabelige studier har at sige om den sag, samt holdningen hos de fagpersoner derbarbejder med tingene, samt de officielle anbefalinger har at sige om den sag. Desuden understøtter mne egne erfaringer mange af de videnskabelige resultater jeg har læst, bl.a. omkring tilknytning. 

Hvis der var nogen der havde gjort mig opmærksom på den del, inden jeg fik KS, havde det ikke ændret noget ift. om jeg havde fået dem eller ej, men det havde klart sparet mig for mange bekymringer og spekulationer i starten, da jeg var ked af det og bange for at jeg var totalt uduelig som mor, fordi jeg ikke med det samme følte den der overvældende kærlighed til mit barn som alle snakker om, men mere sad tilbage med følelsen af: "var det, det?"

På længere sigt er det jo ikke fordi mor-barn tilknytningen er svagere eller anderledes hos børn født ved KS, men mange oplever som jeg at den tager lidt længere tid om at komme, hvilket også understøttes af videnskabelige studier.

Hvis TS havde skrevet at hun af lægen var blevet anbefalet KS enten pga. noget fysisk ved hende eller fordi barnet vendte med numsen først, og at hun var rigtig ked af det og følte sig snydt for en vaginal fødsel, havde mit svar haft en anderledes vinkel. Jeg ville (som jeg gjorde her) fortælle hende hvad jeg følte hun havde brug for at høre (hvilket ikke nødvendigvis er det samme som hvad hun ønsker at høre).

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.