JEG tror på at det er nødvendit for børn i det samfund vi har i dag at de kommer afsted i institution, netop for at udvikle sine sociale skills tidligst muligt..
Nu har jeg gået hjemme i over et halvt år EFTER han begyndte i vuggestue i December hvor jeg skulle tilbage på jobbet efter barsel osv...
jeg blev så syg med stress og villads kom i vuggestue næsten hver dag.. der var da nogle dage hvor jeg holdte ham hjemme så vi rigtig kunne hygge os.. men jeg syntes ikke (netop fordi han VAR startet i institution, at så skulle jeg hive ham ud, fordi jeg gik hjemme).
jeg havde det for det første rigtig skidt med min stress. og havde jeg ham hjemme hele dagen hver dag 24/7 så tror jeg slet ikke jeg var kommet 100% ovenpå igen så hurtigt som jeg er nu..
så havde jeg ikke kunnet passe mine psykologsamtaler, eller min afspænding osv som jeg skulle gå til og som jeg ELSKEDE at gå til.. (det var VIA jobcenteret, da jeg var sygemeldt og havde sagt op...
og det er ikke fordi jeg ser min dreng som en forhindring, slet ikke... og jeg sender ham heller ikke i institution for min skyld. han kommer afsted fordi han faktisk er enormt glad for at være der.. han bliver stimuleret så meget. både socialt og via leg. han har lært rigtig meget ved at starte i sin vuggestue.. han har knyttet sig til nogle andre voksne, han har også knyttet sig til de andre børn. de giver hinanden krammere om morgenen når de møder.. og jeg syntes det er synd at have ham hjemme når han var begyndt.
og jeg afleverede ham alligevel sent om formiddagen kl 9-10 stykker, og hentede ham igen så det passede med at han havde sove sin lur, og fået noget brød og frugt osv der kl 14.. så hentede jeg ham måske kl 14:30/15:00 i stedet for kl 16.00 som så mange andre børn gør...
og nu hvor jeg er begyndt i skole, så er der også dage hvor jeg har tidligt fri.. der kan jeg OGSÅ hente ham tidligt...
så nu hedder dagene 7:40 til 15:30 (senest for der kan morten hente ham efter arbejde)
han elsker at være der. de er jo på legepladsen, han lærer at gebærde sig blandt andre børn. og han lærer en masse ting.
jeg tror IKKE det er sundt for ham KUN at have været hjemme da jeg gik hjemme.. især fordi at jeg ikke havde overskud til at tage ham med i legestue og legeplads osv hver dag.. så han ville med garanti komme til at kede sig...
så for min dreng er det sundt for ham at komme i vuggestue også selvom jeg gik hjemme i en periode.
vi holdte også en uges ferie hvor han var i vuggestue 3 ud af 5 dage.. så havde min kæreste og jeg lige lidt tid om formiddagen til at pleje vores forhold. vi tog f.eks en tur i biffen en af dagene. om dagen.. og vi hyggede i sengen
osv...
fordi at det skal der også være plads til.