At holde barn hjemm

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. august 2012

Ciss

HeXeri skriver:

Nu er der himmelvid forskel på en dagpleje og en vuggestue. Uanset om vi vil det eller ej, er en vuggestue et enormt stort sted, meget larm, få voksne til rigtigt mange børn. Som dagplejer inviterer du få børn ind i dit hjem, der er daglige, fastlagte rutiner der minder utroligt meget om rutinen hjemme. Sådan er det i alle de dagplejere jeg har stiftet bekendtskab med, omvendt så har jeg aldrig været i en vuggestue hvor der blev dyrket stillesiddende aktiviteter - eller der blev taget hensyn til de børn der kunne finde ud af det.

Os der sender vores børn afsted taler ud fra en generel dag. Alle - også vores børn - får fridage. Du taler om os som om vi stresser vores børn for ussel mammon - eller mangel på evner. Det fornærmer mig sq lidt som ansvarsbevidst forælder. Min dreng er hverken stresset eller presset, tværtimod. Børn har bedst af rutiner, at de ved hvad der kommer nu, det ved vi jo er rigtigt.

På 1 år har min dreng hele juli fri, efterårsferien, juleferien, påskeferie. Alle helligdage og det løse - han bliver ofte holdt hjemme når dp tilbyder gæstedagpleje (Hos en ligeså sød, omsorgsfuld og velbekendt dp'er som den vi bruger hver dag - lige så du ikke misforstår. Vi takker nej, ikke pga gæstedagpleje, men fordi han får en hyggedag med den af os der nu kan være hjemme)

Der går ikke en dag hvor der ikke er et stik i hjertet over at min følsomme dreng, der mere end magter "typiske pigeaktiviteter" snart skal proppes ind i en enorm børnehave med mange andre børn, der har ligeså meget ret og krav på opmærksomhed, kærlighed, disciplin - men i et miljø der i den grad ikke egner sig til den type menneske min dreng udvikler sig til. Dét tænker jeg meget over - hvad den stress gør ved min trygge dreng.

Der er forskel på min dreng, der er leveret ved kejsersnit 14 dage før termin, og din dreng, der er født for tidligt. Din dreng er bagud i forhold til hans faktuelle alder, min dreng er forud for sin udvikling. Han vil kede sig hvis han ikke havde ældre børn til at kunne afprøve nye ting på. Sociale evner der bliver etableret i det kritiske 2. år - det er nu hvis han ikke skal begynde at kede sig. Det har vi fået bekræftet af læger, psykiatere og resten der undersøgte ham.

Der er forskel på alle børn. Jeg dømmer ikke dig fordi du går hjemme med dit barn - hvorfor skal andre dømme mig fordi jeg sender min dreng afsted? Jeg forstår det slet, slet ikke. Du aner ikke hvordan vores hverdag hænger sammen?

Jeg kan (heldigvis) slet ikke genkende din beskrivelse af VS i den VS begge mine egne børn har gået i. Den var tvært imod præget af ro, omtanke for hver enkelt af de små og tid til dem. Jeg havde nogen af de samme fordomme om VS, før mine egne startede der, men gang på gang er jeg blevet slået af den følelse af ro, der er. Selvom der er flere børn.

Det er vel bare et faktum, at der er gode og mindre gode VS, nøjagtig som der er gode og mindre gode DP...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. august 2012

Nadia&Daniel

Benjamins'mor skriver:

Jeg går pt hjemme, min søn kommer stadig afsted i dagpleje, han er 20 mdr og han leger MED de andre børn.
Jeg har ham også hjemme indimellem.

Gør vores Laura på 22 mdr. også

Og det er med forskellige børn, og hun nyder Deres selskab

Anmeld

30. august 2012

Ciss

(Har ikke læst tråden)

Du har ret!

Små børn - under 2 1/2 - afhænger af barnet, - har overhovedet ikke "brug for" at komme i institution. Det er altid bedst at være hjemme hos sine (gode) forældre. Og så tage den derfra i tryghed sammen med mor og/eller far - ud at opleve verden fra sikker havn og favn 

Men jeg tror, der er super mange underskuds-forældre i samfundet, og så tror jeg, det kan være fint at sende også små børn afsted. Der skal knokles og tjenes penge, og har man endelig en smule fritid, så er der også brug for at lade lidt op. Børnefrit. Omvendt er der også mange på overførsler, som går hjemme, men som sender børnene afsted, selvom de er små. De magter ikke at have dem hjemme hele tiden. De har ikke ressourcerne og kan ikke se ud over trummerummen i forhold til at finde på/stimulere/føle sig tilstrækkelig.

Så jeg tror bare, er er mange grunde til, at børnene bliver sendt afsted. Men jeg giver dig helt ret i, at det er enormt anstrengende at høre på folks dårlige undskyldninger for det! "Han keder sig hjemme", siger mor til en 1-årig, der hyler, når han afleveres, for kort tid efter at blive puttet til lur i krybberummet... Jesus...

Må bare indskyde, at det langt fra er alle 1-åringer (eller 2-åringer for den del), som hyler, når de bliver afleveret. Min datter gik selv til ydderdøren og ville i vs, så snart hun havde spist morgenmad. Selv de morgener, hvor jeg tænkte, at vi skulle hygge os lidt ekstra og slappe af lidt, før vi tog afsted, så ville hun bare afsted med det samme. Rigtig mange af de små GLÆDER sig virkelig til at komme derhen.

Hvis man er bare nogenlunde fornuftig som forældrer, så ved man godt, om ens barn trives i VS/DP. Og med mindre der er noget helt galt med en mentalt, så vil man også forsøge at løse problemet på den ene eller den anden måde, hvis barnet viser tegn til ikke at ville være der. Jeg tvivler stærkt på, at det er de samme forældrer, som sender sine små afsted på en fridag en gang i mellem, som er de samme, som klager over, at barnet græder og ikke vil afsted...

Anmeld

30. august 2012

MorDk

Må bare indskyde, at det langt fra er alle 1-åringer (eller 2-åringer for den del), som hyler, når de bliver afleveret. Min datter gik selv til ydderdøren og ville i vs, så snart hun havde spist morgenmad. Selv de morgener, hvor jeg tænkte, at vi skulle hygge os lidt ekstra og slappe af lidt, før vi tog afsted, så ville hun bare afsted med det samme. Rigtig mange af de små GLÆDER sig virkelig til at komme derhen.

Hvis man er bare nogenlunde fornuftig som forældrer, så ved man godt, om ens barn trives i VS/DP. Og med mindre der er noget helt galt med en mentalt, så vil man også forsøge at løse problemet på den ene eller den anden måde, hvis barnet viser tegn til ikke at ville være der. Jeg tvivler stærkt på, at det er de samme forældrer, som sender sine små afsted på en fridag en gang i mellem, som er de samme, som klager over, at barnet græder og ikke vil afsted...

Enig!

Min søn han står kl.07.30 og vil have sko på .... også nogle gange i weekenden. Jamen stod deet til mig kunne jeg vente med at afl. ham til 9.30 men neeeiiiii ramaskrig.

Så er der dage hvor han siger " Nej ik idag" og så får han en fridag! Nu hvor jeg kan (da jeg går hjemme på barsel) Han STORTRIVES i sin vugger ♥

Anmeld

30. august 2012

Ciss

MorDk skriver:

Enig!

Min søn han står kl.07.30 og vil have sko på .... også nogle gange i weekenden. Jamen stod deet til mig kunne jeg vente med at afl. ham til 9.30 men neeeiiiii ramaskrig.

Så er der dage hvor han siger " Nej ik idag" og så får han en fridag! Nu hvor jeg kan (da jeg går hjemme på barsel) Han STORTRIVES i sin vugger ♥

Det er dejligt at høre!

Anmeld

30. august 2012

Benjamins'mor

isabellasmor skriver:

I andre får lige et fælles svar  

Jeg snakker ikke om folk der ikke må eller kan have deres børn hjemme. 

Jeg snakker om forældre der bevidst , selvom mulighederne for andet er der, vælger at sende deres små børn afsted HVER DAG.

Har læst alle jeres svar, og forstår stadig ikke hvorfor.. Jeg personligt forstår ikke grunden "mit barn har krudt i numsen" . Og det er derfor jeg ikke kan sætte mig ind i det. I min verden burde man godt kunne , som forældre, finde ud af og stimulere sit barn.. Forstået på den måde, JEG har ikke fået børn får at andre skal opdrage dem og udvikle dem. Min datter ser andre børn i dagligdagen, familie, venner osv. Hun behøver ikke "lege" med nogen hver dag. 

Hvis der bare var nogen der kunne fortælle mig HVORFOR, uden " mit barn skal stimuleres, være sammen med andre børn, have en fast rutine" ?? 

Jeg peger IKKE fingre af forældre der gør ovenstående! Jeg siger IKKE disse er dårlige forældre! 

Jeg kan bare simpelthen ikke forstå det..... Og kunne godt tænke mig at prøve og få en forståelse for hvorfor ? 

I får et fælles svar da jeg ikke har mulighed for at svare alle lige nu men det kan være det kommer senere idag. 

God dag 

Du forstår ikke, men rigtigt mange har skrevet "vi skal stå til rådighed for arbejdes markedet og så har de en rutine fra dag 1".
Jeg sender min søn afsted fordi han har godt af at komme ud blandt andre børn, og jeg skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, jeg vil ikke byde min søn at han ikke ville kunne nå at blive kørt ind inden jeg startede, derfor er han afsted, han har en fast rutine som han også ville have hvis jeg havde et job.

Tror godt du forstår det der bliver skrevet, men du kan åbenbart ikke acceptere svarende.

Anmeld

30. august 2012

Benjamins'mor

Nadia&Daniel skriver:

Gør vores Laura på 22 mdr. også

Og det er med forskellige børn, og hun nyder Deres selskab

Lige præcis, de kan sagtens lege med hinanden.

Anmeld

30. august 2012

MorDk

Benjamins'mor skriver:

Du forstår ikke, men rigtigt mange har skrevet "vi skal stå til rådighed for arbejdes markedet og så har de en rutine fra dag 1".
Jeg sender min søn afsted fordi han har godt af at komme ud blandt andre børn, og jeg skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, jeg vil ikke byde min søn at han ikke ville kunne nå at blive kørt ind inden jeg startede, derfor er han afsted, han har en fast rutine som han også ville have hvis jeg havde et job.

Tror godt du forstår det der bliver skrevet, men du kan åbenbart ikke acceptere svarende.

Lige mine ord!

Anmeld

30. august 2012

gædde/gitte

Nu blander jeg mig liiiige igen!

Jeg er produktet af et barn der ikke har været i Dp eller Bh......... Resultatet? = et barn der HELE folkeskolen har haft STORE problemer med at være social (skulle man ikke tro i dag he he..) og tit blev stemplet som den "underlige" fordi jeg ikke legede godt med andre, eller kunne overskue så mange andre-og hvor var mor??.... så slemt at der faktisk er en tyk sagsmappe fra min barndom, fra min far imod min mor. Alt i alt blev jeg total en mini udgave af min mor- voksent sprog, kunne kun med voksne og sky...

Kan da høre på de svar der er herinde at jeg bliver verdenens ondeste mor!.... for er jeg så heldig at mit barn, er "sådan" et barn der kan klare at mor er tilbage på job efter 6 mrd, så er det det jeg satser på (ingen kan spå) og jeg har fundet en dp- der er SUPER flexibel, så hun kan passe bebs, så det passer med mine arbejdstider.

Lyder det koldt?

Jeg syntes da det er vigtigt at mor og far får voksen tid. Økonomien ikke bliver en hæmsko, men derimod en frihed til spontan hygge.  

Anmeld

30. august 2012

Ciss

gædde skriver:

Nu blander jeg mig liiiige igen!

Jeg er produktet af et barn der ikke har været i Dp eller Bh......... Resultatet? = et barn der HELE folkeskolen har haft STORE problemer med at være social (skulle man ikke tro i dag he he..) og tit blev stemplet som den "underlige" fordi jeg ikke legede godt med andre, eller kunne overskue så mange andre-og hvor var mor??.... så slemt at der faktisk er en tyk sagsmappe fra min barndom, fra min far imod min mor. Alt i alt blev jeg total en mini udgave af min mor- voksent sprog, kunne kun med voksne og sky...

Kan da høre på de svar der er herinde at jeg bliver verdenens ondeste mor!.... for er jeg så heldig at mit barn, er "sådan" et barn der kan klare at mor er tilbage på job efter 6 mrd, så er det det jeg satser på (ingen kan spå) og jeg har fundet en dp- der er SUPER flexibel, så hun kan passe bebs, så det passer med mine arbejdstider.

Lyder det koldt?

Jeg syntes da det er vigtigt at mor og far får voksen tid. Økonomien ikke bliver en hæmsko, men derimod en frihed til spontan hygge.  

Jeg synes da slet ikke, du lyder som en forfærdelig mor!

Du forsøger at undgå at gøre samme fejl overfor dine børn, som dine egne forældrer gjorde over for dig.

Selv gik jeg hjemme med min mor frem til BH. Og ja, jeg klarede mig langt dårligere socialt sammenlignet med alle de børn, som var vant til at være sammen med andre børn. Det var så ikke fuldt så ilde, som det du beskriver, men jeg genkender absolut det element med, at jeg fungerede bedre sammen med voksne end med børn. Og det forblev sådan i mange år frem. Så var jeg måske ikke den, som havde de bedste sociale anlæg, en naturligt supersocial unge ville måske have taklet det bedre, men netop på den måde er børn jo forskellige.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.