HeXeri skriver:
Nu er der himmelvid forskel på en dagpleje og en vuggestue. Uanset om vi vil det eller ej, er en vuggestue et enormt stort sted, meget larm, få voksne til rigtigt mange børn. Som dagplejer inviterer du få børn ind i dit hjem, der er daglige, fastlagte rutiner der minder utroligt meget om rutinen hjemme. Sådan er det i alle de dagplejere jeg har stiftet bekendtskab med, omvendt så har jeg aldrig været i en vuggestue hvor der blev dyrket stillesiddende aktiviteter - eller der blev taget hensyn til de børn der kunne finde ud af det.
Os der sender vores børn afsted taler ud fra en generel dag. Alle - også vores børn - får fridage. Du taler om os som om vi stresser vores børn for ussel mammon - eller mangel på evner. Det fornærmer mig sq lidt som ansvarsbevidst forælder. Min dreng er hverken stresset eller presset, tværtimod. Børn har bedst af rutiner, at de ved hvad der kommer nu, det ved vi jo er rigtigt.
På 1 år har min dreng hele juli fri, efterårsferien, juleferien, påskeferie. Alle helligdage og det løse - han bliver ofte holdt hjemme når dp tilbyder gæstedagpleje (Hos en ligeså sød, omsorgsfuld og velbekendt dp'er som den vi bruger hver dag - lige så du ikke misforstår. Vi takker nej, ikke pga gæstedagpleje, men fordi han får en hyggedag med den af os der nu kan være hjemme)
Der går ikke en dag hvor der ikke er et stik i hjertet over at min følsomme dreng, der mere end magter "typiske pigeaktiviteter" snart skal proppes ind i en enorm børnehave med mange andre børn, der har ligeså meget ret og krav på opmærksomhed, kærlighed, disciplin - men i et miljø der i den grad ikke egner sig til den type menneske min dreng udvikler sig til. Dét tænker jeg meget over - hvad den stress gør ved min trygge dreng.
Der er forskel på min dreng, der er leveret ved kejsersnit 14 dage før termin, og din dreng, der er født for tidligt. Din dreng er bagud i forhold til hans faktuelle alder, min dreng er forud for sin udvikling. Han vil kede sig hvis han ikke havde ældre børn til at kunne afprøve nye ting på. Sociale evner der bliver etableret i det kritiske 2. år - det er nu hvis han ikke skal begynde at kede sig. Det har vi fået bekræftet af læger, psykiatere og resten der undersøgte ham.
Der er forskel på alle børn. Jeg dømmer ikke dig fordi du går hjemme med dit barn - hvorfor skal andre dømme mig fordi jeg sender min dreng afsted? Jeg forstår det slet, slet ikke. Du aner ikke hvordan vores hverdag hænger sammen?
Jeg kan (heldigvis) slet ikke genkende din beskrivelse af VS i den VS begge mine egne børn har gået i. Den var tvært imod præget af ro, omtanke for hver enkelt af de små og tid til dem. Jeg havde nogen af de samme fordomme om VS, før mine egne startede der, men gang på gang er jeg blevet slået af den følelse af ro, der er. Selvom der er flere børn.
Det er vel bare et faktum, at der er gode og mindre gode VS, nøjagtig som der er gode og mindre gode DP...