Mathias Villads skriver:
Jeg er nød til at bakke Ts op, bare en lille smule...
Rigtig mange af de svar jeg ser i denne debat går ud på, at børn har godt af, at komme afsted hverdag.... der er jeg bare ikke enig. Jeg er selv uddannet pædagog og har arbejdet mange år i vuggestue og børnehave og overvejer at blive selvstændig dagplejer....
Som samfundet er skruet sammen idag, så er børn længere og længere afsted og det er hverdag.... Men når man skriver, at man holder en fridag og aflevere sine børn alligevel, så tænker jeg bare, hvornår må børnene holde fri???? Det er faktisk hårdt for børn, at være afsted Hver dag... har i opholdt jer, når der er mange børn samlet og hørt støjniveauet? Wow jeg har fået høreskade, så tænker hvad med børnene... mange børn har brug for at kunne trække sig tilbage engang imellem og de trænger i den grad til at holde fri... Hvis forældrene trænger til 3 ugers ferie, så kan i være hundrede på, at det trænger børnene også til....
Da jeg selv fik børn, har jeg siden altid selv holdt mine børn hjemme, når jeg havde fri... og holdt da jeg har kunne mærke de trænger... og jeg har også børn med krudt i røven, men man skal ikke overvurdere det krudt med at det er fordi de skal stimuleres hele tiden.... det kunne også godt være, fordi de trænger til at geare lidt ned...
Og den med, at børn, som går hjemme ikke bliver stimuleret osv, så kan jeg fortælle, at jeg nu går hjemme med en dreng på 2 år grundet meget fortidlig fødsel... han stortrives hjemme, men jeg ved da også at han trænger til andre børn, så det er min opgave at give ham begge dele og man kan sagtens stimulere ham herhjemme, det handler om vilje.. om vilje til at sætte sig ind i, hvad det kræves...
Jeg ved godt at jeg bliver upopulær på denne kommentar, men jeg har haft et ben i alle lejre og synes faktisk nogen burde tænke, hvorfor i tror, at jeres børn ikke trænger til at holde fri? For som i skriver, så ryger de afsted hver dag og også gerne når i holder ferie... og den tanke gang kan jeg ikke følge og slet ikke på børnenes vejne...
Nu er der himmelvid forskel på en dagpleje og en vuggestue. Uanset om vi vil det eller ej, er en vuggestue et enormt stort sted, meget larm, få voksne til rigtigt mange børn. Som dagplejer inviterer du få børn ind i dit hjem, der er daglige, fastlagte rutiner der minder utroligt meget om rutinen hjemme. Sådan er det i alle de dagplejere jeg har stiftet bekendtskab med, omvendt så har jeg aldrig været i en vuggestue hvor der blev dyrket stillesiddende aktiviteter - eller der blev taget hensyn til de børn der kunne finde ud af det.
Os der sender vores børn afsted taler ud fra en generel dag. Alle - også vores børn - får fridage. Du taler om os som om vi stresser vores børn for ussel mammon - eller mangel på evner. Det fornærmer mig sq lidt som ansvarsbevidst forælder. Min dreng er hverken stresset eller presset, tværtimod. Børn har bedst af rutiner, at de ved hvad der kommer nu, det ved vi jo er rigtigt.
På 1 år har min dreng hele juli fri, efterårsferien, juleferien, påskeferie. Alle helligdage og det løse - han bliver ofte holdt hjemme når dp tilbyder gæstedagpleje (Hos en ligeså sød, omsorgsfuld og velbekendt dp'er som den vi bruger hver dag - lige så du ikke misforstår. Vi takker nej, ikke pga gæstedagpleje, men fordi han får en hyggedag med den af os der nu kan være hjemme)
Der går ikke en dag hvor der ikke er et stik i hjertet over at min følsomme dreng, der mere end magter "typiske pigeaktiviteter" snart skal proppes ind i en enorm børnehave med mange andre børn, der har ligeså meget ret og krav på opmærksomhed, kærlighed, disciplin - men i et miljø der i den grad ikke egner sig til den type menneske min dreng udvikler sig til. Dét tænker jeg meget over - hvad den stress gør ved min trygge dreng.
Der er forskel på min dreng, der er leveret ved kejsersnit 14 dage før termin, og din dreng, der er født for tidligt. Din dreng er bagud i forhold til hans faktuelle alder, min dreng er forud for sin udvikling. Han vil kede sig hvis han ikke havde ældre børn til at kunne afprøve nye ting på. Sociale evner der bliver etableret i det kritiske 2. år - det er nu hvis han ikke skal begynde at kede sig. Det har vi fået bekræftet af læger, psykiatere og resten der undersøgte ham.
Der er forskel på alle børn. Jeg dømmer ikke dig fordi du går hjemme med dit barn - hvorfor skal andre dømme mig fordi jeg sender min dreng afsted? Jeg forstår det slet, slet ikke. Du aner ikke hvordan vores hverdag hænger sammen?