Vælling til baby

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. august 2012

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
Jeg tænker lidt at det er mærkeligt du spørger om vi herinde på baby.dk synes det ok at give en baby på 3 mdr vælling og flertallet siger at det en god idé at vente og at du så bliver ved med at argumentere for at det er det den lille altså skal have.

når det så er sagt vil jeg kraftigt anbefale at lade være, da mme og mm Gram for Gram mere næringsrig end vælling, grød og mos, plus babys mave slet ikke er klar til at håndtere den slags mad endnu.

Hvorfor ikke bare tilbyde baby en flaske om natten, det helt normalt baby vågner og vil have noget at spise, hvorfor så ikke en flaske med mme, hvorfor have så travlt med at introducere vælling, som baby ikke er klar til?

Sundhedsstyrelsen anbefaler fuld amning eller mme til 6 mdr, hvilket altså er meget vel begrundet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. august 2012

samantha1986

birthee skriver:

hvor meget vejer din datter? hun skal jo have ca 1/6 af hendes vægt at spise i døgnet...  du kan godt give hende vælling, men det er jo ikke sikkert hun kan lide det... mine to har aldrig brudt sig om vælling... og så længe det kun er en gang om natten hun er vågen, ville jeg nok give hende en flaske mme...    hilsen Birthe, mor til to flaskebørn

hun vejede 6100 for to uger siden. vi har fået at vide vi bare skal give hende når hun er sulten for hun kan godt have brug for mere end der står. siden hun var en måned har vi lavet 200 ml. hun spiser ca. 180 ml nogen gange 200 ml. det skal lige siges hun måler 62 cm så hun er ikke tyk.

tør ikke sige om hun kan lide det. hun drikker kogt vand uden noget og spiser gladeligt dvitamin.

Anmeld

24. august 2012

raca

ano14316 skriver:

Det er dejligt at du har fuld tiltro til din SP! Men netop dem der har været mange år i faget, er ikke altid så gode til at omstille sig, når man får ny viden. Og især omkring det med mad er det rigtig ærgeligt.

Jeg vil lige understreget at du skal gøre hvad du selv føler for, og det er bestemt ikke for at dunke dig i hovedet over havd du vælger!

Men før i tiden startede man med at give børn mad omkring. 3 mdr. altså da "vi" var børn, det har mange af de nuværende SP'er været med til og "det skete der ikke noget ved", nej ikke dengang, men at starte for tidligt med mad, kan give allergi senere i livet, og jeg kan da se hvor mange af dem jeg kender der har allergier, og jeg er sikker på at der er en sammenhæng.

Anmeld

24. august 2012

samantha1986

ano14316 skriver:

Men det er jo også naturligt at hendes appetit øges og at hun har brug for mere mad/energi, hun kan jo meget mere nu. Og så har hun jo simpelthen brug for mere foder, i stedet for længere mæthed, som vællingen giver, den giver jo ikke mere mad, bare længere mæthed.

Det er i hvertflad de tanker jeg får omkring. Men ved godt det er et lidt svært emne.

tror måske også det var derfor sp sagde hun var klar til grød.

Anmeld

24. august 2012

samantha1986

pemiro skriver:

Jeg giver halvt blå og halvt grøn så maven fungerer..
Der er også en gul pakke, den hedder vidst extra.. Den fås i føtex i hvert fald der så jeg den nemlig idag
Den skulle efter sigende mætte ret godt, men hæng mig ikke op på det, har som sagt ikke prævet den

hun har afføring flere gange om dagen så den fungere

Anmeld

24. august 2012

Muffinmus

pemiro skriver:

Jeg havde besøg igår af sp og fik at vide at de ved tre fire måneders alderen begynder at vågne fordi deres udvikling tar et spring deromkring. Hun sagde faktisk at mange forveksler det med sult og derfor starter alt for tidligt på grød/ vælling/ mos.
Deres små maver er slet ikke klar til det så tidligt, i stedet skulle man gi mælk og trøst og sut (hvis barnet bruger den).
Hun sagde alt dette til mig da vi først har tid hos hende igen når bebs er 5 mdr..
Så jeg ville ikke turde, og heller ikke når pakkerne skriver 6 mdr eller hvad det nu er...
Men det er selvfølgelig en "smagssag" hvad man vil for det er jo ens eget barn som man selv kender bedst. Synes bare lige jeg ville fortælle hvad jeg fik at vide

lige præcist, der kommer et spring der gør folk tror deres børn er ved at dø af sult..men børn skal ikke skal igennem før de er omkring 6-8 mdr...gør de det før er det en luksus, men ellers er det normalt at de kan vågne en eler flere gange og få mad der....bedre for babyen mave at lade være med at give vælling og det er jo det der tæler, ikke at hun vågner en enkelt gang eller to, for sådan er det jo bare.

Anmeld

24. august 2012

modesty

Jeg havde besøg igår af sp og fik at vide at de ved tre fire måneders alderen begynder at vågne fordi deres udvikling tar et spring deromkring. Hun sagde faktisk at mange forveksler det med sult og derfor starter alt for tidligt på grød/ vælling/ mos.
Deres små maver er slet ikke klar til det så tidligt, i stedet skulle man gi mælk og trøst og sut (hvis barnet bruger den).
Hun sagde alt dette til mig da vi først har tid hos hende igen når bebs er 5 mdr..
Så jeg ville ikke turde, og heller ikke når pakkerne skriver 6 mdr eller hvad det nu er...
Men det er selvfølgelig en "smagssag" hvad man vil for det er jo ens eget barn som man selv kender bedst. Synes bare lige jeg ville fortælle hvad jeg fik at vide

Præcis. Jeg har ret mange babyer i min omgangskreds og i langt størstedelen af tilfældene (inkl. min egen søn) har det drejet sig om udvikling og ikke sult når de begynder at vågne omkring de 3-4 mdr. I stedet for at ty til metoder for at få sin nattesøvn tilbage, så acceptér at det er en del af at have en lille baby.

Og selvom det ER sult, er det meget bedre for babys mave og helbred at få en flaske om natten end at skulle proppes med vælling. Man risikerer blot at give sit barn allergier, og jeg kan ikke forstå hvorfor man vil løbe den risiko.

At en baby på 3 mdr. kun vågner én gang om natten er ren luksus.

Anmeld

24. august 2012

pemiro

samantha1986 skriver:

hun har afføring flere gange om dagen så den fungere

Dejligt..
Det kan være noget frygteligt noget når de små har ond
Men mit råd er at prøve den gule inden vælling hvis du føler hun har brug for mere og de ikke bare er trøst hun søger..
Deres små tarme mangler det enzym der skal nedbryde nogle stoffer i vælling og grød og det er derfor man helst skal vente så længe som muligt fordi tarmene simpelthen ikke er fysisk i stand til at nedbryde det...

Anmeld

24. august 2012

ano14316

tror måske også det var derfor sp sagde hun var klar til grød.

Jeg fornemmer at du ikke rigtig er så lydhør for hvad vi skriver.

Men hvad du gør er også 100% dit valg.

Jeg kan kun anbefale dig at læse hvad sst skriver.

Sundhedsstyrelsens hæfte "mad til spædbørn og små børn"

Sundhedsstyrelsens hæfte "sunde børn"

Anmeld

24. august 2012

HeXeri

Måske det var andre der skulle acceptere at alt kan ikke puttes i faste kasser. At alle børn er forskellige. At nogen er mere hårdføre end andre. At allergier også kan arves, fåes igennem fosterstadiet, igennem tøj, kæledyr, gulvtæpper, støv.

Måske I skulle begynde at svare på hvad spørgeren spurgte om og så acceptere når I fik et andet svar, end det I havde forventet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.