Den nye rygelov..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. august 2012

LilleLene

grinny skriver:

.. Hvad synes i?

Jeg synes på nogle punkter at det er okay, men synes også at den er lidt latterlig.

Jeg er selv ryger, men min holdning er ikke KUN præget af at jeg er ryger, men simpelthen at jeg synes det er ved at blive for meget. For 1-2 år siden blev det ulovligt at ryge indenfor på bl.a. skoler. På min skole blev rygerummet revet ned og vi fik et lille skur udenfor - helt fint med mig, jeg forstår godt at ikke-rygere ikke har lyst til at møde kl. 8 om morgenen og det første de går ind i er en sky af røg fordi rygerne allerede sidder inden i rygerummet - det er helt fair!

Vi fik vores skur ude bagved på en græsplæne hvor ikke-rygere havde mulighed for at gå en stor bue uden om (at de så altid sad sammen med os er noget helt andet), men nu skal man forlade skolens område, og det vil altså sige at der ikke altid er tid til at ryge en smøg i frikvartererne, og ja, den smøg i frikvarteret er faktisk vigtig for os der ryger.

Men ikke nok med det, nu har de snakket om at det helt skal forbydes at ryge i skoletiden, kan man det? Kan andre mennesker bestemme om jeg skal/ikke skal ryge fra 8-15? Jeg synes virkelig de er ved at træde langt over grænsen for hvad man kan tillade sig! Ja, jeg ved godt at der på ungdomsuddannelser er folk der ikke er 18 endnu, men der er ingen der skal komme og fortælle mig at fordi jeg ryger så begynder en 16-årig også, for så var denne person nok allerede startet!

Dette skal ikke blive en debat om det er godt eller skidt at ryge, det er simpelthen bare et spørgsmål om i også synes det er ved at blive lige lovligt strengt med alle de ryge regler.

Hvis debatten går helt af sporet beder jeg om at få den lukket, for jeg synes ikke andre skal banke mig eller andre i hovedet fordi vi har taget et valg Men kom endelig med jeres meninger i en pæn tone  

Jeg er så ikke-ryger (stoppede da jeg blev gravid )

Men jeg er ved at være træt af ryge-love, kæft det er jo til grin

Ryger må jo snart kun ryge indenfor deres egen 4 vægge, hvis der IKKE er børn og syge mennesker... Det virker som om de bare vil gøre det heæt ulovligt at ryge snart

Syntes ikke man kan bestemme SÅ meget over ryger, efter som det ikke er ulovligt at ryge

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. august 2012

Ccamilla

Profilbillede for Ccamilla
Så er min barsel officielt slut - og ferien begynder :)
grinny skriver:

.. Hvad synes i?

Jeg synes på nogle punkter at det er okay, men synes også at den er lidt latterlig.

Jeg er selv ryger, men min holdning er ikke KUN præget af at jeg er ryger, men simpelthen at jeg synes det er ved at blive for meget. For 1-2 år siden blev det ulovligt at ryge indenfor på bl.a. skoler. På min skole blev rygerummet revet ned og vi fik et lille skur udenfor - helt fint med mig, jeg forstår godt at ikke-rygere ikke har lyst til at møde kl. 8 om morgenen og det første de går ind i er en sky af røg fordi rygerne allerede sidder inden i rygerummet - det er helt fair!

Vi fik vores skur ude bagved på en græsplæne hvor ikke-rygere havde mulighed for at gå en stor bue uden om (at de så altid sad sammen med os er noget helt andet), men nu skal man forlade skolens område, og det vil altså sige at der ikke altid er tid til at ryge en smøg i frikvartererne, og ja, den smøg i frikvarteret er faktisk vigtig for os der ryger.

Men ikke nok med det, nu har de snakket om at det helt skal forbydes at ryge i skoletiden, kan man det? Kan andre mennesker bestemme om jeg skal/ikke skal ryge fra 8-15? Jeg synes virkelig de er ved at træde langt over grænsen for hvad man kan tillade sig! Ja, jeg ved godt at der på ungdomsuddannelser er folk der ikke er 18 endnu, men der er ingen der skal komme og fortælle mig at fordi jeg ryger så begynder en 16-årig også, for så var denne person nok allerede startet!

Dette skal ikke blive en debat om det er godt eller skidt at ryge, det er simpelthen bare et spørgsmål om i også synes det er ved at blive lige lovligt strengt med alle de ryge regler.

Hvis debatten går helt af sporet beder jeg om at få den lukket, for jeg synes ikke andre skal banke mig eller andre i hovedet fordi vi har taget et valg Men kom endelig med jeres meninger i en pæn tone  

Nu har jeg ikke læst hele debatten igennem, så bær over med mig, hvis jeg gentager nogen

Jeg tænker bare, hvornår må beboerne på plejehjem så heller ikke ryge i eget hjem/min arbejdsplads ?! Der går nok ikke længe.

Syns det er for meget. Går på barsel lige nu, men jeg vil da have lov til at ryge en smøg kl.13 hvis der er tid.

Så kan man så sige 'jamen tiden går jo fra beboerne!'
Ja og nej - som regel sover de til middag på det tidspunkt - og hvis min kære kollega har tid til at bladre i billed bladet som kan tage en halv time til 3 kvarter, så vil jeg da også have lov til at ryge en smøg på 7 min ..
Det er min måde at stresse af på - når de 7 min er gået, er jeg klar til at give den gas de sidste timer af min vagt. Synes ikke det er okay !

Anmeld

16. august 2012

grinny

Guldimaven skriver:

Jeg kan forstå på det hele, at du er lærer.  Har du tænkt på, hvor meget du lugter af røg, efter du har været ude og ryge i et frikvater? Jeg spørger fordi, at jeg havde en lærer i folkeskolen der lugtede frygteligt af røg, så vi næsten ikke havde lyst til at spørge om hjælp.  Og så er det jo godt, at du ikke kan nå den pause smøg? Se det som muligheden for hjælpen med at få skåret lidt ned på de smøger. 

Intet er skrevet i en ond mening, så på forhånd undskyld hvis du misforstår!

Jeg syntes det er helt okay, med de nye regler! Men jeg er også rigtig meget ikke ryger!

Nej jeg er ikke lærer, jeg er elev

Jeg ser bestemt intet ondt i det du skriver, alle har en mening  MEN, jeg føler bare IKKE at hverken andre mennesker eller staten skal bestemmt om JEG skal skærer ned på mit forbrug. Jeg behøver ikke den "hjælp", jeg stopper hvis jeg vil 

Som sagt har jeg intet imod at vi skal ryge udenfor, jeg kan også godt gå med til at vi skal ned og ryge på den nærmeste vej, men helt at droppe rygning i skoletiden - det er simpelthen for meget synes jeg

Anmeld

16. august 2012

Tona

.. Hvad synes i?

Jeg ryger ikke selv længere (men røg i mange år indtil jeg blev gravid med Amanda i sin tid hvor jeg så holdt). Den holdning jeg skriver her er ikke et udtryk for at være "blevet hellig" fordi jeg selv er holdt med at ryge, det har altid været min holdning.

Jeg syntes at det er belastende med rygning indenfor da jeg altid (også da jeg røg) er blevet utilpads af at sidde i cigaretrøg som der jo kommer når flere ryger sammen. Ligeledes er jeg imod rygerum indendørs, fordi røgen alligevel trænger ud og det alligevel påvirker omgivelserne. Det er ikke fair for omgivelserne at de skal udsættes for pasiv og meget skadelig røg og det er heller ikke fair for rengøringspersionalet som skal rengøre de indendørs rygerum.

MEN jeg mener faktisk at det er gået for vidt hvis man heller ikke længere kan have et afsides og ikke generende rygeskur udenfor (såfremt det ikke kræver rengøring af ansat persionale).

Men det burde så være sådan at på skolens/arbejdspladsens grund måtte man kun ryge i det der skur syntes jeg. For det er faktisk heller ikke fedt at skulle gå forbi en hel gruppe af rygere på vej ind og så blive dårlig af deres røg (og jo mange bliver faktisk direkte dårlig af røg hvis de er syge/allergi/astma)

Det er blevet lidt for hetz-agtigt syntes jeg. Fundamentalisme er altid en skidt ting.

Anmeld

16. august 2012

grinny

Babymamma skriver:

Er ked af at sige det (endda som x-ryger), men syntes slet ikke at der skal ryges udenfor overhovedet. Det rygning går ud over mennesker der ikke har bedt om det. Rygningen kan sagtens vente til man er hjemme eller hjemme hos en ven eller andet, man behøver ikke ryge hver 30 min. 

Hver gang jeg går inde i byen så får jeg røg i hovedet, jeg kommer altid til at gå bag ved en rygerm ved siden af en ryger eller også så skal jeg gå forbi en ryger.

Det samme sker i busskurene. Regner, blæser eller sneer det så står de inde i busskurene og så må vi andre stå udenfor fordi vi ikke kan klare alt det røg.

Os, ikke rygere, kan ikke bare holde op med at trække vejret, men i kan jo godt lade være at ryge i nærheden af os og stadig leve fint videre i den time eller 2 eller hvor meget i nu lige skal være ude i den friske luft. 

Vores Zoo har endda lavet specielle rygeområder, så man må ikke ryge over det hele i Zoo mere - hvilket jeg syntes er storartet, så kan mennesker som mig og andre der har det værre med røg færtes uden problemer i Zoo og syntes det burde være ligesådan udenfor 

Undskyld til alle rygere. Ved godt at jeg nok får nogle hårde ord med på vejen nu, såsom at jeg ikke skal bestemme over jer - det ved jeg godt, men i tager magten over os andre fordi vi indånde jeres røg 

SMIL

Som jeg læser det er dit "problem" at man ikke kan gå i fred i byen for andres røg - jeg ville ikke have noget imod hvis der blev rygeforbud i f.eks. gågaden (jeg ryger ikke selv når jeg går der). Jeg mener at man skal respektere at andre mennesker måske ikke lige har lyst til din røg  

Der hvor jeg synes det bliver for meget det er hvis de skal bestemme om jeg skal ryge i skoletiden eller ej. Ja det er skide dumt at ryge, men jeg har nu en gang den trang så en skoledag fra 8-15 ville være meget hårdt for mig, da det for mig er mange timer uden min smøg. Jeg tror helt seriøst ikke at jeg ville kunne koncentrere mig hvis jeg slet ikke måtte ryge mens jeg var i skole

Anmeld

16. august 2012

Muhmi

Jamen det bliver da dejligt når vi skal til at have 10 minutters pause istedet for 5 minutter bare... Ser jeg frem til... Vi kan jo ikke nå ud og ryge og tilbage til timen hvis vi skal ud på vejen og stå... Desuden bliver det da også mega klamt at der vil ligge skoder overalt på de offentlige veje istedet for på askebægerene inde på skolen...

Pfft. siger jeg bare...

Anmeld

16. august 2012

grinny

Amandas-mor skriver:

Jeg ryger ikke selv længere (men røg i mange år indtil jeg blev gravid med Amanda i sin tid hvor jeg så holdt). Den holdning jeg skriver her er ikke et udtryk for at være "blevet hellig" fordi jeg selv er holdt med at ryge, det har altid været min holdning.

Jeg syntes at det er belastende med rygning indenfor da jeg altid (også da jeg røg) er blevet utilpads af at sidde i cigaretrøg som der jo kommer når flere ryger sammen. Ligeledes er jeg imod rygerum indendørs, fordi røgen alligevel trænger ud og det alligevel påvirker omgivelserne. Det er ikke fair for omgivelserne at de skal udsættes for pasiv og meget skadelig røg og det er heller ikke fair for rengøringspersionalet som skal rengøre de indendørs rygerum.

MEN jeg mener faktisk at det er gået for vidt hvis man heller ikke længere kan have et afsides og ikke generende rygeskur udenfor (såfremt det ikke kræver rengøring af ansat persionale).

Men det burde så være sådan at på skolens/arbejdspladsens grund måtte man kun ryge i det der skur syntes jeg. For det er faktisk heller ikke fedt at skulle gå forbi en hel gruppe af rygere på vej ind og så blive dårlig af deres røg (og jo mange bliver faktisk direkte dårlig af røg hvis de er syge/allergi/astma)

Det er blevet lidt for hetz-agtigt syntes jeg. Fundamentalisme er altid en skidt ting.

Jeg kan selvfølgelig kun fortælle udfra min skole, min vi skal selv gøre rent i skuret og hvis en lærer ser at der er beskidt, jamen så er der bare arbejde efter skole indtil skuret er rent. Jeg har aldrig været der efter skole for at gøre rent fordi vi var godt til lige at sige til hinanden, husk nu askebæret eller husk nu skraldespanden.

Nu er skuret så væk og vi skal op på vejen, men det genere vel også dem der kommer gående forbi? Så det stopper vel også og ja, så kan jeg ryge i min lejlighed og tage fjernundervisning 

Anmeld

16. august 2012

grinny

Muhmi skriver:

Jamen det bliver da dejligt når vi skal til at have 10 minutters pause istedet for 5 minutter bare... Ser jeg frem til... Vi kan jo ikke nå ud og ryge og tilbage til timen hvis vi skal ud på vejen og stå... Desuden bliver det da også mega klamt at der vil ligge skoder overalt på de offentlige veje istedet for på askebægerene inde på skolen...

Pfft. siger jeg bare...

Jaa, skønt med længere pauser (som om det kommer til at ske) 

Anmeld

16. august 2012

Tona

grinny skriver:

Jeg kan selvfølgelig kun fortælle udfra min skole, min vi skal selv gøre rent i skuret og hvis en lærer ser at der er beskidt, jamen så er der bare arbejde efter skole indtil skuret er rent. Jeg har aldrig været der efter skole for at gøre rent fordi vi var godt til lige at sige til hinanden, husk nu askebæret eller husk nu skraldespanden.

Nu er skuret så væk og vi skal op på vejen, men det genere vel også dem der kommer gående forbi? Så det stopper vel også og ja, så kan jeg ryge i min lejlighed og tage fjernundervisning 

Jamen jeg er for så vidt enig med dig. Det er gået for vidt når man ikke kan have et afsides skur hvor man selv gør rent og rydder op

Anmeld

16. august 2012

Muhmi

grinny skriver:

Jaa, skønt med længere pauser (som om det kommer til at ske) 

Det kommer jo automatisk til at ske, det er jo umuligt at nå ud til vejen som ligger ca. 50-75 meter fra skolen ryge en smøg og nå tilbage på 5 minutter... Desuden så kommer vi til at skulle stå ca. 50 elever derude og stå og ryge... Det kommer da slet ikke til at sinke trafikken....  Og så er det bare fodgængere der bliver belæmret med det, fremfor elever, der kan vælge at gå et andet hen at stå hvis de ikke vil stå i nærheden af røgen...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.