Den nye rygelov..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. august 2012

grinny

FrkT skriver:

Det gør det faktisk, jo.... et helt nabokvarter kan giftstofferne faktisk sprede sig rundt i. Så en fodboldbane eller lignende også sagtens.

Jeg synes ikke at man som ryger kan tillade sig at pådutte andre at blive uønskede passive rygere. For mig at se vil det være ligesom en overvægtig person, som lever meget usundt, jævnligt lige propper en masse usundt i halsen på ellers sunde mennesker, som de ikke ønsker. Lidt groft sat op vil nogen måske sige, men synes det er en helt fair sammenligning...

Okay, jeg mener så ikke at min røg kan genere en der står 15 meter væk (altså i den anden ende at en evt. fodboldbane)

Men det er helt okay at det er din mening, jeg synes bare det er ved at blive for meget

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. august 2012

grinny

Chel1992 skriver:

Ja heldigvis er der mange der respektere andre folk, men syntes bare der er alt for mange unge som ingen respekt har for andre mennesker.. Har prøvet en gang stod med 4 bæreposer og min bonusdatter fordi jeg skulle have hende med ud og handle og så satte der sig en ung knægt og en ung pige ved siden af os og tændte for smøger.. Jeg spurgte om de ikke kunne gå lidt væk med de smøger da jeg ikke ønskede at få røg i hovedet på hverken mig eller min bonusdatter.. Og fik bare fingeren og så måtte jeg slæbe os væk og vi endte med at skulle stå op fordi det var det eneste skur lige der... De kunne godt lige have gået lidt væk og så ryge deres smøg før de satte sig igen.. Det var trods alt ikke regnvejr..

Det er sådanne episoder jeg kunne håbe der stoppede med at ske

Det synes jeg også er meget forkert og ville aldrig selv gøre det. Men jeg mener så også bare at når jeg respektere andre og går væk, så må de også gå lidt på kompromis og "acceptere" at jeg ryger i rygeskuret på min skole, eller er det for meget forlangt?  

Anmeld

16. august 2012

tarkoflen

FrkT skriver:

Jeg kender også kun til den ud fra det ts har skrevet.

Tror vi er nogenlunde enige. Dog er jeg i tvivl omkring det med at ryge i skoletiden eller ej.... kan faktisk ikke helt finde ud af hvad jeg mener omkring det.

Men ja, røg spreder sig rigtig rigtig meget, meeeget mere end man tror!

Ja vi er vist meget enige =)

Jeg synes, at hvis man må drikke sodavand og spise chips i skoletiden, så må rygererne også have lov til at gå ud og tage en smøg, så længe det ikke generer andre... Det er deres eget valg, ligesom jeg valgte at drikke noget cola i aften, og det er jo heller ikke ligefrem sundt for mig =) Men det skader selvfølgelig ikke andre...

Min forhåbning er, at hvis de bliver tvunget ud, i alt slags vejr uden tag over hovedet, så kommer det ganske naturligt, at der ikke bliver røget så meget i skoletiden, og det er trods alt de færreste uger, der er super godt vejr hver eneste dag Måske jeg er naiv, men man kan jo tydeligt se, at den stramning af rygepolitikken, der kom for nogle år siden har hjulpet, så mon ikke også denne gør

Anmeld

16. august 2012

grinny

tarkoflen skriver:

Jeg må erklære mig enig med dig =) jeg mener ikke, at rygning hører hjemme på en ungdomsuddannelse! Og det er muligt, at rygeskuret ligger i den anden ende af skolens område, og hvis det er muligt at gå derned er det vel også muligt at gå ud på vejen? Men så har vi godt nok et problem et andet sted, da der nok ikke vil være sat askebægere op, og det vil resultere i store mængder skodder på vejene... hmm det er ikke nemt!

Vores nabo står og ryger nede i vores gård, ca. 10 meter væk fra vores soveværelsesvindue, og det er vi nødt til at lukke, når han er nede og ryge, fordi ellers stinker vores soveværelse af røg. Det gør vi naturligvis bare, men det siger lidt om, hvor langt røg fra en enkelt ryger faktisk "flyver".

Det er muligt at mange rygere synes det er irriterende, at de ikke kan ryge hvor de vil, men jeg synes også det er irriterende, at få blæst røg i hovedet ligegyldig hvor jeg er, og jeg har ikke valgt det... Jeg er sådan set ligeglad med, om folk ryger, hvis bare de tager hensyn til, at der også er andre mennesker i nærheden.

Jeg sad for nylig på en cafe i Odense, og fik nærmest et chok, da den flinke fyr ved samme bord som os, vendte sig om og spurgte, om det var ok, at han røg en smøg! Det har jeg godt nok aldrig oplevet så hensynsfuld en ryger! Og selvfølgelig måtte han ryge, for han viste hensyn og forsøgte at genere os mindst muligt! Se det er god stil og det har jeg fuld respekt for! Hvis det var blevet for generende, så havde vi flyttet os.

pyha det blev da vist en lang og blandet smøre =) men det jeg vil frem til, er at jeg synes, at det er ok, at man ikke vil have at der ryges på skolens grund. Men jeg synes ikke man kan forbyde rygning i skoletiden, det må være folks eget ansvar!

Jeg kender ikke ret meget til den nye rygelov, så det er alene ud fra TS udlægning jeg tager stilling er der andet i loven, som er interessant?

Havde ikke lige set dit indlæg 

Men jeg vil give dig ret i at på cafeer, resturanter osv. burde og skal folk tage hensyn (hvilket jeg selv gør). Selvom jeg er ryger synes jeg ikke det er fedt at sidde og spise mens man får røg i hovedet.

Grunden til jeg synes der er forskel på vej og rygeskur (og kan selvfølgelig kun tale ud fra min skole) er at jeg vejen er så langt væk at vi i det store frikvarter ikke vil kunne nå at ryge og spise, og jeg synes det er forkert at vi skal "tvingess" til at vælge rygningen fra for at vi kan nå at spise

Og jeg ryger altså i alt slags vejr - også udenfor  

Anmeld

16. august 2012

grinny

Vil lige sige at jeg er glad for at vi - trods forskellige meninger - kan skrive til hinanden i en pæn tone 

Anmeld

16. august 2012

tarkoflen

grinny skriver:

Havde ikke lige set dit indlæg 

Men jeg vil give dig ret i at på cafeer, resturanter osv. burde og skal folk tage hensyn (hvilket jeg selv gør). Selvom jeg er ryger synes jeg ikke det er fedt at sidde og spise mens man får røg i hovedet.

Grunden til jeg synes der er forskel på vej og rygeskur (og kan selvfølgelig kun tale ud fra min skole) er at jeg vejen er så langt væk at vi i det store frikvarter ikke vil kunne nå at ryge og spise, og jeg synes det er forkert at vi skal "tvingess" til at vælge rygningen fra for at vi kan nå at spise

Og jeg ryger altså i alt slags vejr - også udenfor  

Jeg havde jo heller ikke citeret dig =)

Man kan selvfølgelig diskutere, om nogle skal være nødt til at vælge mad fra for at ryge, men ville man virkelig gøre det? Som jeg læser det, så kan I ryge i de andre pauser?

Ellers kan rygerlungerne nok have godt af lidt motion, så I må løbe frem og tilbage, og vupti vi har motion på skoleskemaet

Ej spøg til side, jeg kan da godt forstå det er træls, når man har en last, at andre så skal bestemme over en!

Men stor respekt for det hensyn du udviser, der er desværre bare ikke så mange rygere der tager det hensyn

Anmeld

16. august 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
grinny skriver:

.. Hvad synes i?

Jeg synes på nogle punkter at det er okay, men synes også at den er lidt latterlig.

Jeg er selv ryger, men min holdning er ikke KUN præget af at jeg er ryger, men simpelthen at jeg synes det er ved at blive for meget. For 1-2 år siden blev det ulovligt at ryge indenfor på bl.a. skoler. På min skole blev rygerummet revet ned og vi fik et lille skur udenfor - helt fint med mig, jeg forstår godt at ikke-rygere ikke har lyst til at møde kl. 8 om morgenen og det første de går ind i er en sky af røg fordi rygerne allerede sidder inden i rygerummet - det er helt fair!

Vi fik vores skur ude bagved på en græsplæne hvor ikke-rygere havde mulighed for at gå en stor bue uden om (at de så altid sad sammen med os er noget helt andet), men nu skal man forlade skolens område, og det vil altså sige at der ikke altid er tid til at ryge en smøg i frikvartererne, og ja, den smøg i frikvarteret er faktisk vigtig for os der ryger.

Men ikke nok med det, nu har de snakket om at det helt skal forbydes at ryge i skoletiden, kan man det? Kan andre mennesker bestemme om jeg skal/ikke skal ryge fra 8-15? Jeg synes virkelig de er ved at træde langt over grænsen for hvad man kan tillade sig! Ja, jeg ved godt at der på ungdomsuddannelser er folk der ikke er 18 endnu, men der er ingen der skal komme og fortælle mig at fordi jeg ryger så begynder en 16-årig også, for så var denne person nok allerede startet!

Dette skal ikke blive en debat om det er godt eller skidt at ryge, det er simpelthen bare et spørgsmål om i også synes det er ved at blive lige lovligt strengt med alle de ryge regler.

Hvis debatten går helt af sporet beder jeg om at få den lukket, for jeg synes ikke andre skal banke mig eller andre i hovedet fordi vi har taget et valg Men kom endelig med jeres meninger i en pæn tone  

I den kommune, hvor jeg arbejder som lærer, blev det forbudt at ryge på skolens område for 5-6 år siden. Det havde jeg ikke noget imod, og på min daværende arbejdsplads fandt vi hurtigt et godt sted over for skolen - hvor eleverne ikke kunne se os. 

Sidste år skiftede jeg arbejdsplads og har i et år været den eneste rygende lærer på skolen - med det resultat, at jeg helt lader være med at ryge i arbejdstiden. Det har ikke været spor svært - det er faktisk kommet helt af sig selv - og mine frikvarterer er blevet SÅ ustressede, fordi jeg ikke lige skal nå at presse en smøgpause ind. Desuden risikerer jeg ikke, at kolleger, elever eller ledelse ikke kan finde mig, hvis det er presserende. Jeg kan varmt anbefale dig at prøve bare at lade cigaretterne blive hjemme eller i bilen, når du er på skolen. 

Nu har jeg fået en ny, rygende kollega, men jeg har ikke fortalt hende, at jeg også er ryger, fordi jeg ikke vil fristes til at følge med hende i pauserne. 

Det var så ikke så meget om rimelighedeni loven, mere en venligt ment opfordring - men jeg synes, det er ok at jage rygende lærerevæk fra skolens område. Derimod virker det formynderisk på mig helt at forbyde rygning i arbejdstiden. På en lang dag med skole-hjem-samtaler om aftenen kunne jeg godt finde på at luske væk i en pause - ville det også være forbudt? 

Anmeld

16. august 2012

tarkoflen

Mor og meget mere skriver:

I den kommune, hvor jeg arbejder som lærer, blev det forbudt at ryge på skolens område for 5-6 år siden. Det havde jeg ikke noget imod, og på min daværende arbejdsplads fandt vi hurtigt et godt sted over for skolen - hvor eleverne ikke kunne se os. 

Sidste år skiftede jeg arbejdsplads og har i et år været den eneste rygende lærer på skolen - med det resultat, at jeg helt lader være med at ryge i arbejdstiden. Det har ikke været spor svært - det er faktisk kommet helt af sig selv - og mine frikvarterer er blevet SÅ ustressede, fordi jeg ikke lige skal nå at presse en smøgpause ind. Desuden risikerer jeg ikke, at kolleger, elever eller ledelse ikke kan finde mig, hvis det er presserende. Jeg kan varmt anbefale dig at prøve bare at lade cigaretterne blive hjemme eller i bilen, når du er på skolen. 

Nu har jeg fået en ny, rygende kollega, men jeg har ikke fortalt hende, at jeg også er ryger, fordi jeg ikke vil fristes til at følge med hende i pauserne. 

Det var så ikke så meget om rimelighedeni loven, mere en venligt ment opfordring - men jeg synes, det er ok at jage rygende lærerevæk fra skolens område. Derimod virker det formynderisk på mig helt at forbyde rygning i arbejdstiden. På en lang dag med skole-hjem-samtaler om aftenen kunne jeg godt finde på at luske væk i en pause - ville det også være forbudt? 

Anmeld

16. august 2012

grinny

tarkoflen skriver:

Jeg havde jo heller ikke citeret dig =)

Man kan selvfølgelig diskutere, om nogle skal være nødt til at vælge mad fra for at ryge, men ville man virkelig gøre det? Som jeg læser det, så kan I ryge i de andre pauser?

Ellers kan rygerlungerne nok have godt af lidt motion, så I må løbe frem og tilbage, og vupti vi har motion på skoleskemaet

Ej spøg til side, jeg kan da godt forstå det er træls, når man har en last, at andre så skal bestemme over en!

Men stor respekt for det hensyn du udviser, der er desværre bare ikke så mange rygere der tager det hensyn

De andre pauser er kun på 10 minutter, eller 15 - kan ikke lige huske det  så nej det kan vi dårligt nok nå, men der er nok ikke så meget at gøre ved det 

Jeg forstår så ikke hvorfor andre ikke tager hensyn, det er da det mindste man kan gøre? Men jeg har så også to veninder som siger de ikke vil besøge mig når jeg bliver gravid for så stopper jeg jo og så er det nul rygning i lejligheden - tak for lort siger man så 

Anmeld

16. august 2012

grinny

Mor og meget mere skriver:

Nu havde jeg normalt ikke et presset frikvarter fordi som elev skulle jeg kun æde og ryge  - begge dele meget vigtige

Ved godt det var venligt ment, men jeg mener ikke at jeg skal prøve at lade være med at tage smøger med i skole fordi jeg ny ikke har tiden. Kan forstår på en arbejdsplads for folk måske skal have haft i en, og de skal ikke bruge et helt frikvarter på at lede efter dig (eller en hvilken som helst anden), men som elev mener jeg bare ikke at det burde være sådan, da jeg som sagt ikke skal andet i mit frikvarter end at spise min mad og ryge min smøg efter maden (det er altså den vigtigste smøg )

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.