Den nye rygelov..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. august 2012

Tabula Rasa

Da jeg synes rygning helt burde forbydes, er jeg ganske tilfreds med de nye regler.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. august 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Da jeg tog min udd, havde rygerne det 3 største lokale på skolen som rygerum. Det var der de bløde sofaer og stole stod, det var der fredagsbaren blev afholdt og det var der at man satte sig ned når der sku laves gruppe arbejde, for der var ik rigtig plads andre steder på skolen. 

Det var oppe som en kæmpe debat, da det jo ik gir ret meget mening at alle os der ik røg, faktisk ik havde andre muligheder end at sidde i rygerummet, når gruppe opgaver ku laves eller fredagsbaren afholdes. Det endte så heldigvis med at der blev stillet små grupper af gode stole og borde op, forskellig steder på skolens gang areler, så vi havde andre steder at sidde. Rigtig fin løsning!

Syntes at et rygeskur lyder fint, men at andre ska bestemme om der må ryges i skoletiden virker overdrevent.

Ang rygning på værtshuse osv, så syntes jeg personligt at det er fantastisk at ku gå ud og drikke en øl, uden at komme stinkende hjem! Vh stine

Anmeld

16. august 2012

modesty

Det handler jo om en signalværdi når man siger at der ikke må ryges på skolens område. Man siger til børnene at det ikke er i orden at der ryges i deres nærvær. Fordi rygning er noget juks.

M.h.t. at ryge i arbejdstiden: Man må jo heller ikke drikke i arbejdstiden, så jeg kan ikke se noget juridisk i vejen for det. Men ja, personligt synes jeg at det er for meget.

(jeg er ikke-ryger og har altid været det)

Anmeld

16. august 2012

wamse

Jeg synes stramningerne er okay. Som jeg forstår det, så er pointen i stramningerne, at skærme vores børn/unge endnu mere for røg, og det kan jeg selvfølgelig ikke se noget forkert i.

Her har jeg set på stramningerne: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/04/22/113555 .htm

Anmeld

16. august 2012

Guldimaven

Jeg kan forstå på det hele, at du er lærer.  Har du tænkt på, hvor meget du lugter af røg, efter du har været ude og ryge i et frikvater? Jeg spørger fordi, at jeg havde en lærer i folkeskolen der lugtede frygteligt af røg, så vi næsten ikke havde lyst til at spørge om hjælp.  Og så er det jo godt, at du ikke kan nå den pause smøg? Se det som muligheden for hjælpen med at få skåret lidt ned på de smøger. 

Intet er skrevet i en ond mening, så på forhånd undskyld hvis du misforstår!

Jeg syntes det er helt okay, med de nye regler! Men jeg er også rigtig meget ikke ryger!

Anmeld

16. august 2012

nielsen80

Synes faktisk den nye rygelov er ok( siger jeg som ex ryger).
At man ikke må ryge på skolens område, er vel mest på grund af signalværdien, og problemer med hvor sætter man grænsen. Har man en fodboldbane til skuret på området, så er det ok, men har man ikke den plads, ja så er det ikke ok ? Ville man så skulle vurdere forholdene på hver skole og lave en særskilt tilladelse eller? Det bliver lidt svært at administere, tror det er noget nemmere bare at forbyde rygning på området totalt!
En helt anden problematik, er oprydning. Hvis man tillader rygning på området, så skal skolen også sikre at der bliver rydt op i skuret - hvem skal gøre det? Ja jeg er glad for jeg ikke er rengøringskone så, for de skure bliver meget ulækre.

Kan godt se der er en problematik omkring personlig frihed for eleven, men hvor er rengøringskonen/ pedellens frihed i den diskussion - de har ikke mulighed for at sige, de ikke vil i nærheden af røg, hvis deres arbejde er at rydde op efter det. Man skal huske på værtshuse, skoler m.m faktisk er arbejdspladser for nogle mennesker, som har ret til en røgfri arbejdsdag.

Anmeld

16. august 2012

MorDk

Jeg er IKKE ryger... MEN jeg sys altså det er SÅ latterligt med alle de forbud! Et eller andet sted så burde alkohol og slik mm. også forbydes!

Anmeld

16. august 2012

Musen5

grinny skriver:

.. Hvad synes i?

Jeg synes på nogle punkter at det er okay, men synes også at den er lidt latterlig.

Jeg er selv ryger, men min holdning er ikke KUN præget af at jeg er ryger, men simpelthen at jeg synes det er ved at blive for meget. For 1-2 år siden blev det ulovligt at ryge indenfor på bl.a. skoler. På min skole blev rygerummet revet ned og vi fik et lille skur udenfor - helt fint med mig, jeg forstår godt at ikke-rygere ikke har lyst til at møde kl. 8 om morgenen og det første de går ind i er en sky af røg fordi rygerne allerede sidder inden i rygerummet - det er helt fair!

Vi fik vores skur ude bagved på en græsplæne hvor ikke-rygere havde mulighed for at gå en stor bue uden om (at de så altid sad sammen med os er noget helt andet), men nu skal man forlade skolens område, og det vil altså sige at der ikke altid er tid til at ryge en smøg i frikvartererne, og ja, den smøg i frikvarteret er faktisk vigtig for os der ryger.

Men ikke nok med det, nu har de snakket om at det helt skal forbydes at ryge i skoletiden, kan man det? Kan andre mennesker bestemme om jeg skal/ikke skal ryge fra 8-15? Jeg synes virkelig de er ved at træde langt over grænsen for hvad man kan tillade sig! Ja, jeg ved godt at der på ungdomsuddannelser er folk der ikke er 18 endnu, men der er ingen der skal komme og fortælle mig at fordi jeg ryger så begynder en 16-årig også, for så var denne person nok allerede startet!

Dette skal ikke blive en debat om det er godt eller skidt at ryge, det er simpelthen bare et spørgsmål om i også synes det er ved at blive lige lovligt strengt med alle de ryge regler.

Hvis debatten går helt af sporet beder jeg om at få den lukket, for jeg synes ikke andre skal banke mig eller andre i hovedet fordi vi har taget et valg Men kom endelig med jeres meninger i en pæn tone  

Syntes alt hvad der har meget rygelov at gøre er helt hen i hegnet. Det er ufatteligt at der skal være heksejagt i vore dage. hvad bliver det næste??? Folk over 55 kg må ikk spise usundt i det offentlige rum???

Helt ærligt, Jeg sys det er til grin! og er dybt forarget at det overhovedet er blevet til noget

/Mette

Anmeld

16. august 2012

Miin'Baby'Mus

grinny skriver:

.. Hvad synes i?

Jeg synes på nogle punkter at det er okay, men synes også at den er lidt latterlig.

Jeg er selv ryger, men min holdning er ikke KUN præget af at jeg er ryger, men simpelthen at jeg synes det er ved at blive for meget. For 1-2 år siden blev det ulovligt at ryge indenfor på bl.a. skoler. På min skole blev rygerummet revet ned og vi fik et lille skur udenfor - helt fint med mig, jeg forstår godt at ikke-rygere ikke har lyst til at møde kl. 8 om morgenen og det første de går ind i er en sky af røg fordi rygerne allerede sidder inden i rygerummet - det er helt fair!

Vi fik vores skur ude bagved på en græsplæne hvor ikke-rygere havde mulighed for at gå en stor bue uden om (at de så altid sad sammen med os er noget helt andet), men nu skal man forlade skolens område, og det vil altså sige at der ikke altid er tid til at ryge en smøg i frikvartererne, og ja, den smøg i frikvarteret er faktisk vigtig for os der ryger.

Men ikke nok med det, nu har de snakket om at det helt skal forbydes at ryge i skoletiden, kan man det? Kan andre mennesker bestemme om jeg skal/ikke skal ryge fra 8-15? Jeg synes virkelig de er ved at træde langt over grænsen for hvad man kan tillade sig! Ja, jeg ved godt at der på ungdomsuddannelser er folk der ikke er 18 endnu, men der er ingen der skal komme og fortælle mig at fordi jeg ryger så begynder en 16-årig også, for så var denne person nok allerede startet!

Dette skal ikke blive en debat om det er godt eller skidt at ryge, det er simpelthen bare et spørgsmål om i også synes det er ved at blive lige lovligt strengt med alle de ryge regler.

Hvis debatten går helt af sporet beder jeg om at få den lukket, for jeg synes ikke andre skal banke mig eller andre i hovedet fordi vi har taget et valg Men kom endelig med jeres meninger i en pæn tone  

Er ked af at sige det (endda som x-ryger), men syntes slet ikke at der skal ryges udenfor overhovedet. Det rygning går ud over mennesker der ikke har bedt om det. Rygningen kan sagtens vente til man er hjemme eller hjemme hos en ven eller andet, man behøver ikke ryge hver 30 min. 

Hver gang jeg går inde i byen så får jeg røg i hovedet, jeg kommer altid til at gå bag ved en rygerm ved siden af en ryger eller også så skal jeg gå forbi en ryger.

Det samme sker i busskurene. Regner, blæser eller sneer det så står de inde i busskurene og så må vi andre stå udenfor fordi vi ikke kan klare alt det røg.

Os, ikke rygere, kan ikke bare holde op med at trække vejret, men i kan jo godt lade være at ryge i nærheden af os og stadig leve fint videre i den time eller 2 eller hvor meget i nu lige skal være ude i den friske luft. 

Vores Zoo har endda lavet specielle rygeområder, så man må ikke ryge over det hele i Zoo mere - hvilket jeg syntes er storartet, så kan mennesker som mig og andre der har det værre med røg færtes uden problemer i Zoo og syntes det burde være ligesådan udenfor 

Undskyld til alle rygere. Ved godt at jeg nok får nogle hårde ord med på vejen nu, såsom at jeg ikke skal bestemme over jer - det ved jeg godt, men i tager magten over os andre fordi vi indånde jeres røg 

SMIL

Anmeld

16. august 2012

Miin'Baby'Mus

Syntes alt hvad der har meget rygelov at gøre er helt hen i hegnet. Det er ufatteligt at der skal være heksejagt i vore dage. hvad bliver det næste??? Folk over 55 kg må ikk spise usundt i det offentlige rum???

Helt ærligt, Jeg sys det er til grin! og er dybt forarget at det overhovedet er blevet til noget

/Mette

Folk der spiser i det offentlige rum er ikke bevist at det gør skade på dig, det gør passiv rygning altså.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.