Skal jeg amme???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. juni 2012

Carl-Emil's mor

Anonym skriver:

Er der nogen som har prøvet aldrig at amme deres barn? Og hvordan forgik det så især på sygehuset? 

Må man selv vælge om man har lyst? 

Hvis man bare ammer de første par dage, må man så godt stoppe med det og skifte til erstatning?? 

Jeg ved ikke om jeg har den store lyst til at amme?.. Men nogen siger man taber sig meget hvis man ammer, men kan man ikke også tabe sig selvom man ikke ammer? 

Hvad gør jeg helt præcis hvis jeg ikke gider amme? 

havde jeg kunne gøre det om var jeg ALDRIG startet på at amme

1. jeg led af stress grundet psykisk vold som jeg kom ud af da jeg fødte dog fortsatte stressen der gik i mælken og gjorde det besværligt for min søn da han fik "stress-stofferne" i sig igennem mælken.

2. Jeg sidder tilbage nu som flaske mor og savner EKSTREM meget at jeg ikke lige kan svinge babsen frem og give ham mad og vide det er vores unikke øjeblik fordi vi nåede at amme, fordi vi nåede igennem smerte helved hvor brysterne er suttet til smader, man tuder af smerte fordi brysterne skal hærde...

3. Jeg ELSKER at give flaske! Det er så skide praktisk og anstændigt ( ja sorry min holdning og gider ikke diskutere den ), min søn elsker sin flaske og spiser bedst hos mig selvom andre også godt kan give ham mad han er modsat mange andre børn slet ikke overvægtig eller på grænsen til det som så mange siger flaskebørn bliver - ja fair nok nogle bliver trumle-tykke af det ( Men det gør amme børn altså i nogle tilfælde )

så alt i alt jeg havde nok ikke haft den øv følelse jeg kan have nogle gange nu hvis jeg var startet direkte på flaske da jeg så ikke havde haft de nederlag med amning

Vil til hver en tid anbefale dig Hipp hvis du vælger at give flaske da jeg synes man bør give sit barn det bedste..

du er velkommen til at skrive privat..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juni 2012

Frøken J.

Fru Skovrup skriver:

Det er det bedste at amme, ligemeget hvordan du vender det.

Det kræver meget af dig at blive mor, det kræver meget af din krop. Det kræver meget af dig at føde, det ikke alt sammen lyserødt og som en dans på skyerne, men det hvad der høre til en graviditet og en fødsel. At være mor betyder at man sætter sig selv og dine behov og ønsker til side for sit barn, barnet har ubetinget 1. Pladsen og det er meget hårdt for mor og også far.

Jeg tror det vigtige for dig er at sætte dig lidt ind i det at amme, det er hårdt og især i starten, når du har født søger bebs helt selv mod dit bryst, for at amme og første gang bebs sutter er det en vidunderlig følelse som mor, det et helt specielt bånd, men allerede første døgn som ammende mor giver udfordringer, dit bryst er ikke vandt til det sug bebs laver og derfor får du ømme bryster og du kan måske risikere at bløde en smule, ud over det, trækker livmoderen sig sammen når bebs bliver lagt til, men alle disse ting er kun de første døgn, når du kommer hjem fra hospitalet er du måske ikke så øm mere og livmoderen er ved at finde sin plads og så løber mælken til, så får man mælke bomber i stedet for bryster, det er en meget speciel oplevelse! Men nu begynder amme forløbet at stabilisere sig, bebs er ved at have fundet sin sutte teknik og mor er ved at lære at kunne amme diskret alle steder.

Når amme forløbet har haft en god start og begge er faldet til ro med det, så køre det som regel rigtig godt herfra, men det kræver altså lidt fra mors side og det er altså meget givende at amme plus man gør det der er bedst for ens barn. Som mor må man gøre nogen ting for sit barn, selvom det kan være hårdt.

Jeg synes du skal sætte dig for at prøve, ikke halv hjertet, men prøve sådan rigtig, ikke at give op i opstartsfasen. Når det hele er faldet lidt til ro så føl dig frem, for er det virkelig så slemt at du ikke har lyst, så er det jo ikke det rette for dig, og så er det jo rart der findes alternativer, som er gode.

Men synes ikke du skal undgå amning før du ved hvad det er og hvordan det egentlig føles. Amning er helt naturlig og det bedste for bebs. Der er en grund til SST anbefaler fuld amning til 6 mdr og delvis amning fra 6 mdr til 12 mdr eller mere. Din mælk kan tilpasse sig 100% til dit barn, det kan mme altså ikke.

Men som sagt lever vi i en tid der byder på alternativer, men vil kun råde til alternativ hvis amning ikke fungere pga det fysiske eller psykiske.

Håber ikke det blev for rodet, skriver fra mobilen liggende med sovende ammebebs ved siden af.

Men jeg vil anbefale dig at tage et kig forbi ammenet.dk, der kan du få svar på alle spørgsmål om amning.

Anmeld

1. juni 2012

Levi&LilysMor

Anonym skriver:

Er der nogen som har prøvet aldrig at amme deres barn? Og hvordan forgik det så især på sygehuset? 

Hvis man bare ammer de første par dage, må man så godt stoppe med det og skifte til erstatning?? 

Jeg ved ikke om jeg har den store lyst til at amme?.. Men nogen siger man taber sig meget hvis man ammer, men kan man ikke også tabe sig selvom man ikke ammer? 

Der er INGEN der har ret til at bestemme over dig, så hvis du siger nej er det et nej. man SKAL ingenting man ikke har lyst til og det SKAL folk respektere

Anmeld

2. juni 2012

ano14316

Anonym skriver:

Okay. Jeg er da ked af du ikke kan læse det på den måde som det skal forståes.. 

Vi kan jo ikke alle være gode til at formulere vores spørgsmål, men kan ikke se andre der stiller spørgsmål til mit spørgsmål??

Det tror jeg er fordi folk er høflige, tror der er mange der har lyst til at sige "øhh undskyld, der er ikke noget der hedder "ikke gider at amme""

Sundhed til barnet?.. Jeg stiller de spørgsmål som jeg ikke ved noget om.. Jeg ved udemærket godt hvad der er bedst for barnet, men fordi det er godt for barnet skal moderen så bare finde sig i det, selvom hun ikke vil? Sådan hænger verden jo ikke sammen? Man skal ikke tvinges til at gøre noget man vil.

Det er altså meget svært at læse ud fra dit indlæg at du overhovet skænker hvad der er bedst for barnet en tanke.

Og verden hænger faktisk sådan sammen at når man bliver mor, så siger du samtidig ja til fuldstændig at nedpriotere dine egne behov for at varetage dit barns. Det gælder også de helt basale behov, som at der godt kan gå en dag uden du lige får noget at spise, eller uden du kommer på wc eller dagevis uden søvn, samtidig med at du har ondt i ryggen af at gå og vugge og løfte fra skæve stillinger.

Self vil man gøre det bedste for sit barn, men fandme ikke hvis det går udover en selv, vel?.. Jeg må da fuldstændig selv bestemme hvad jeg vil..

du må fuldstændig bestemme hvad du gør, noget er bare mere ansvarsløst end andet.

Så jo, de fordomme du udviser grundet din misforståelse af mine spørgsmål, den høre slet ikke hjemme her. Jeg stiller spørgsmål på denne side for at få svar, ligesom alle andre, vi alle ønsker en god tone herinde uden at blive hakket ned uden grund? Dette er ikke en side til de folk som ønsker at skabe dårlig stemning, for så har jeg da taget grueligt fejl omkring denne side.

Min holdning til folk der vælger at sige "jeg gider ikke at amme" er nogenlunde den samme som til folk der ryger i deres graviditet.

Jeg håber virkelig at du giver det en chance det er det hele værd. min søn har lige sagt fra og vil ikke ammes mere, og jeg savner det så meget. Det er virkelig en dejlig ting at have sammen!

Anmeld

2. juni 2012

isabellasmor

ano14316 skriver:

Det skal du snakke med din jordemoder om.

Men må da sige at jeg er ked af at læse at du ikke gider at amme.

Der er så godt for børn at blive ammet, flaske er bestemt ikke dem nemme løsning. Amning forebygger, maveproblemer, øger imunforsvaret, giver barnet antistoffer overfor sygdomme, forebygger kræft senere i livet, desuden er din mælk specielt designet til dit barn, så det får præcis hvad det har behov for. Dit barn for en den ehlt rigtige tryghed og kontakt når det ammes. Det er også så smart indrettet at om morgen er mælken tynd og tørstslukkende, så barnet bliver tanket op til dagen, om hen ad aftenen bliver mælken tykkere så den mætter bedre og holder længrere så barnet kan sove bedre. plus du altid har maden lige ved hånden. Og det er gratis.

flaskens ulemper er f.eks. at det meget meget ofte giver store maveproblemer, som er meget ubehageligt for barnet, det er heller ikke sjovt at stå mange gange om natten med et barn der græder og vil have mad NU, og så først skulle op og lave flaske. Det er dyrt at give flaske, og du skal altid sørger for at have mulighed for at varme den når man er ude.

Det var bare lidt fordele og ulemper, som jeg synes du skal overveje, og som måske er lidt vigtigere i det lange løb end om man taber sig.

Er fuldstændig enig i det skrevne. 

Bliver også lidt trist af at læse at det er hvorvidt om man taber sig der er det vigtige 

Anmeld

2. juni 2012

Tulle28

ano14316 skriver:

Det skal du snakke med din jordemoder om.

Men må da sige at jeg er ked af at læse at du ikke gider at amme.

Der er så godt for børn at blive ammet, flaske er bestemt ikke dem nemme løsning. Amning forebygger, maveproblemer, øger imunforsvaret, giver barnet antistoffer overfor sygdomme, forebygger kræft senere i livet, desuden er din mælk specielt designet til dit barn, så det får præcis hvad det har behov for. Dit barn for en den ehlt rigtige tryghed og kontakt når det ammes. Det er også så smart indrettet at om morgen er mælken tynd og tørstslukkende, så barnet bliver tanket op til dagen, om hen ad aftenen bliver mælken tykkere så den mætter bedre og holder længrere så barnet kan sove bedre. plus du altid har maden lige ved hånden. Og det er gratis.

flaskens ulemper er f.eks. at det meget meget ofte giver store maveproblemer, som er meget ubehageligt for barnet, det er heller ikke sjovt at stå mange gange om natten med et barn der græder og vil have mad NU, og så først skulle op og lave flaske. Det er dyrt at give flaske, og du skal altid sørger for at have mulighed for at varme den når man er ude.

Det var bare lidt fordele og ulemper, som jeg synes du skal overveje, og som måske er lidt vigtigere i det lange løb end om man taber sig.

Enig.

Bliver lidt harm over at læse at du ikke ved om du GIDER amme - hvad med hvad der er bedst for dit barn?

Anmeld

2. juni 2012

tinasmor

Anonym skriver:

Blev en lille smule provokeret af dit indlæg. Du ved ikke om du gider amme og du kun vil gøre det for at tabe dig. Det er jo tydeligt bevist at baby har bedst af at blive ammet i hvertfald de første 4 måneder, da det hjæper mod imunforsvaret og giver en masse gode stoffer. At man så ikke kan eller har ting i sin fortid der gør at man ikke tror det vil være behageligt for én, er så en anden ting og jo ikke altid noget man selv bestemmer. Men når jeg læser gider. Så tænker jeg det som om at det ville være besværligt og at du derfor vil fravælge det. I det tilfælde vil jeg sige at det er 100 gange mere besværtligt med flasker, hvor man skal op om natten, blande, gøre flasker rent osv istedet for bare lige at kunne hive babsen frem. Måske jeg har misforstået og det ikke har noget at gøre med at du tror det er nemmere at give flaske og det måske mere bunder i, at du ikke tror det vil være behageligt at amme, i såfald synes jeg du skal tale med jm om det. Vær opmærksom på, at det gør MEGA ondt at amme de første 2-3 uger. Men hvis du holder ud, er det helt sikkert det værd gange 100.

Anmeld

2. juni 2012

ano14316

tinasmor skriver:

Blev en lille smule provokeret af dit indlæg. Du ved ikke om du gider amme og du kun vil gøre det for at tabe dig. Det er jo tydeligt bevist at baby har bedst af at blive ammet i hvertfald de første 4 måneder, da det hjæper mod imunforsvaret og giver en masse gode stoffer. At man så ikke kan eller har ting i sin fortid der gør at man ikke tror det vil være behageligt for én, er så en anden ting og jo ikke altid noget man selv bestemmer. Men når jeg læser gider. Så tænker jeg det som om at det ville være besværligt og at du derfor vil fravælge det. I det tilfælde vil jeg sige at det er 100 gange mere besværtligt med flasker, hvor man skal op om natten, blande, gøre flasker rent osv istedet for bare lige at kunne hive babsen frem. Måske jeg har misforstået og det ikke har noget at gøre med at du tror det er nemmere at give flaske og det måske mere bunder i, at du ikke tror det vil være behageligt at amme, i såfald synes jeg du skal tale med jm om det. Vær opmærksom på, at det gør MEGA ondt at amme de første 2-3 uger. Men hvis du holder ud, er det helt sikkert det værd gange 100.

Anmeld

2. juni 2012

Anonym trådstarter

ano14316 skriver:

Vi kan jo ikke alle være gode til at formulere vores spørgsmål, men kan ikke se andre der stiller spørgsmål til mit spørgsmål??

Det tror jeg er fordi folk er høflige, tror der er mange der har lyst til at sige "øhh undskyld, der er ikke noget der hedder "ikke gider at amme""

Sundhed til barnet?.. Jeg stiller de spørgsmål som jeg ikke ved noget om.. Jeg ved udemærket godt hvad der er bedst for barnet, men fordi det er godt for barnet skal moderen så bare finde sig i det, selvom hun ikke vil? Sådan hænger verden jo ikke sammen? Man skal ikke tvinges til at gøre noget man vil.

Det er altså meget svært at læse ud fra dit indlæg at du overhovet skænker hvad der er bedst for barnet en tanke.

Og verden hænger faktisk sådan sammen at når man bliver mor, så siger du samtidig ja til fuldstændig at nedpriotere dine egne behov for at varetage dit barns. Det gælder også de helt basale behov, som at der godt kan gå en dag uden du lige får noget at spise, eller uden du kommer på wc eller dagevis uden søvn, samtidig med at du har ondt i ryggen af at gå og vugge og løfte fra skæve stillinger.

Self vil man gøre det bedste for sit barn, men fandme ikke hvis det går udover en selv, vel?.. Jeg må da fuldstændig selv bestemme hvad jeg vil..

du må fuldstændig bestemme hvad du gør, noget er bare mere ansvarsløst end andet.

Så jo, de fordomme du udviser grundet din misforståelse af mine spørgsmål, den høre slet ikke hjemme her. Jeg stiller spørgsmål på denne side for at få svar, ligesom alle andre, vi alle ønsker en god tone herinde uden at blive hakket ned uden grund? Dette er ikke en side til de folk som ønsker at skabe dårlig stemning, for så har jeg da taget grueligt fejl omkring denne side.

Min holdning til folk der vælger at sige "jeg gider ikke at amme" er nogenlunde den samme som til folk der ryger i deres graviditet.

Jeg håber virkelig at du giver det en chance det er det hele værd. min søn har lige sagt fra og vil ikke ammes mere, og jeg savner det så meget. Det er virkelig en dejlig ting at have sammen!

Tak for din mening, har jo heller ikke bedt om at alle skal være flinke/høflige, men at begynde at hakke ned på folk osv uden at ha den vildeste ide om hvad der ligger bag, det er for dumt, at sidde og anklage en for ikke at tænke på sit barn, det er da det dummeste jeg har hørt, især udfra dette indlæg.. Ja måske når man har prøvet det så falder man for det også vil man elske det, men jeg stiller spørgsmål omkring alle mulige ting, for hvorfor må man ikke vide de forskellige ting, hvis man vælger at gå en anden vej?

Og hvis der virkelig sidder nogen der ude som du skriver at de tænker det samme som dig, så må jeg da godt nok indrømme at de er falske, sorry to say it, men tror nu nogle folk er rimlige høflige og gerne vil svare på spørgsmål uden fordomme. for folk med fordomme er da det værste der findes, føj siger jeg bare.

Anmeld

2. juni 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Tak for din mening, har jo heller ikke bedt om at alle skal være flinke/høflige, men at begynde at hakke ned på folk osv uden at ha den vildeste ide om hvad der ligger bag, det er for dumt, at sidde og anklage en for ikke at tænke på sit barn, det er da det dummeste jeg har hørt, især udfra dette indlæg.. Ja måske når man har prøvet det så falder man for det også vil man elske det, men jeg stiller spørgsmål omkring alle mulige ting, for hvorfor må man ikke vide de forskellige ting, hvis man vælger at gå en anden vej?

Og hvis der virkelig sidder nogen der ude som du skriver at de tænker det samme som dig, så må jeg da godt nok indrømme at de er falske, sorry to say it, men tror nu nogle folk er rimlige høflige og gerne vil svare på spørgsmål uden fordomme. for folk med fordomme er da det værste der findes, føj siger jeg bare.

Jeg tror, du skal læse dit første indlæg igen... Det er ikke fordomsfuldt at læse og forholde sig til det skrevne - der er kun dine ord at gå ud fra, og de omhandler kun, om DU gider og har lyst - dit barn nævnes ikke. Senere i tråden skriver du, at man fandme ikke vil gøre det bedste for sit barn, hvis det går ud over en selv - jo!, det vil man og det skal man gang på gang på gang. Det er en helt grundlæggende konsekvens af forældrerollen. 

Det er muligt, at misforståelserne skyldes, at du har svært ved at formulere, hvad du mener, men så må du uddybe og udrydde misforståelserne i stedet for at blive vred over, at andre tager det, du skriver, alvorligt. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.