Lidt mere hjælp :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. maj 2012

Nettemor

Michalala skriver:

Nej. Det kan jeg godt følge dig i. Generelt bruger jeg lidt mindre boullon til lidt mere vand end "bouillon-opskriften" siger. Og når jeg så tilføjer gelé e.l. syntes jeg faktisk ikke smagen blir' for meget.

Men det lækreste ville da helt sikkert være at lave noget god kraft af stegeben. Men det er jo også så krævende

Tror du ikke man kan bruge suppeben? Og så bare lade den koge mere ind? Sådan nogle har jeg nemlig i fryseren Og så er der ben til hunden bagefter

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. maj 2012

Nettemor

Aniteb skriver:

Det er en boullionterning du somregel kan købe i fakta... Selve terningen måler ca 0,5*0,5 cm. mener dog de danske er pakket ind 2 og 2. normalt skal man kun bruge 2 til 0,5 liter vand, men synes det smager bedre med 3.

Æsken er gul og der står Maggi-Boulion (staves??) på den med rødt.

Jeg må på jagt Tak for hjælpen

Anmeld

16. maj 2012

aarhusmor

vær lige obs på at der er over 20% fedt i en bouillion terning, hvoraf mere end halvdelen er det dårlige fedt.

Personligt bruger jeg kun den økologiske der er baseret på grøntsager. Den fåes i en stor dåse i Brugsen, så tager man bare en tsk eller 2

Anmeld

16. maj 2012

Michalala

Nettemor skriver:

Tror du ikke man kan bruge suppeben? Og så bare lade den koge mere ind? Sådan nogle har jeg nemlig i fryseren Og så er der ben til hunden bagefter

Jo, mon ikke. Hvis du putter laurbærblade, gulerødder, løg o.l. i vandet kommer der jo også smag fra det.

Sidst jeg lavede sovs fra sådan nogle stegeben kogte det i et par timer. Men det smagte godt

Anmeld

16. maj 2012

Holbæktrunten

Nettemor skriver:

Ja jeg ved det. Jeg har en del spørgsmål i denne kategori for tiden men vi trænger til at prøve lidt noget nyt.

Og nu er det SOVSEN der er mit store problem. Hvordan laver I den? Indtil videre har vi hovedsagligt lavet opbagt sovs da det er det jeg syns er nemmest (at få til at smage af noget) Men det er jo mega fed. Og det skal vi til at ændre lidt på..

Så kom gerne med tips og tricks

Beairnaiseessens fås IKKE i matas, men i velassorterede supermarkeder som fx brugsen og superbedst...

Herhjemme spiser vi tzazikki til det meste mad - du kan evt købe en bøtte ddv youghurt i superbedst, den er på 7 pct. Synes de alm græske youghurt er grynede på 2 pct. Almindeligvis bruger jeg helst ddv youghut eller aldis græske youghurt på 10 pct.

flæskestegssovs kommer jeg ALTID gele i - smager fantastisk!

Engang imellem koger jeg 2-3 hele kyllinger med gulerødder og løg, og piller dem til fryseren (kylling i karry/høns i asparges/pitabrød). Derefter kommer jeg skrogene tilbage i kogevandet og lader koge ind i nogen timer, inden jeg sier det og kommer i fryseren - så er der fantastisk boulion til sovse.

Når jeg laver opbagt sovs bruger jeg ikke fedtstof til opbagningen. Jeg kommer melet i bunden af gryden og hælder langsomt under omrøring mælk eller kogevand i, så den ikke klumper... Og så er jeg stor fan af boullionterninger :0)

Anmeld

16. maj 2012

Nettemor

Michalala skriver:

Jo, mon ikke. Hvis du putter laurbærblade, gulerødder, løg o.l. i vandet kommer der jo også smag fra det.

Sidst jeg lavede sovs fra sådan nogle stegeben kogte det i et par timer. Men det smagte godt

Jamen det var det jeg tænkte. Godt med grøntsager og så bare koge en hel dag. Jeg går jo hjemme så det kan bare få lov at passe sig selv

Anmeld

16. maj 2012

Nettemor

Holbæktrunten skriver:

Beairnaiseessens fås IKKE i matas, men i velassorterede supermarkeder som fx brugsen og superbedst...

Herhjemme spiser vi tzazikki til det meste mad - du kan evt købe en bøtte ddv youghurt i superbedst, den er på 7 pct. Synes de alm græske youghurt er grynede på 2 pct. Almindeligvis bruger jeg helst ddv youghut eller aldis græske youghurt på 10 pct.

flæskestegssovs kommer jeg ALTID gele i - smager fantastisk!

Engang imellem koger jeg 2-3 hele kyllinger med gulerødder og løg, og piller dem til fryseren (kylling i karry/høns i asparges/pitabrød). Derefter kommer jeg skrogene tilbage i kogevandet og lader koge ind i nogen timer, inden jeg sier det og kommer i fryseren - så er der fantastisk boulion til sovse.

Når jeg laver opbagt sovs bruger jeg ikke fedtstof til opbagningen. Jeg kommer melet i bunden af gryden og hælder langsomt under omrøring mælk eller kogevand i, så den ikke klumper... Og så er jeg stor fan af boullionterninger :0)

Det du laver af kylling bruger du det til al slags sovs eller kun når i skal have kylling?

Anmeld

16. maj 2012

MomInTheMaking

Nettemor skriver:

Ja jeg ved det. Jeg har en del spørgsmål i denne kategori for tiden men vi trænger til at prøve lidt noget nyt.

Og nu er det SOVSEN der er mit store problem. Hvordan laver I den? Indtil videre har vi hovedsagligt lavet opbagt sovs da det er det jeg syns er nemmest (at få til at smage af noget) Men det er jo mega fed. Og det skal vi til at ændre lidt på..

Så kom gerne med tips og tricks

Nu er der mange der har nævn boullion og så går jeg ud fra at de snakker om de der terninger man kan få og dem ville jeg godt nok aldrig lave sovs på, men nu bruger jeg dem generelt overhovedet ikke.

Tilgengæld kan jeg finde på at bruge de flydende fond man kan få i velassorterede suermarkeder, du kan få dem med alle slags kødsmag (Gris, and, okse, vildt etc.) og på den måde altid have en lækker sovs uanset hvad du laver.

De der terninger giver en meget stærk syntetisk smag (synes jeg) hvorimod de flydende som jeg bruger smager af det de er, fordi de ikke har været igennem hele de process det kræver at blive til en lille tør klump.

Derudover er der en lille fingeregel jeg lærte da jeg gik på grundforløbet som kok, når du laver retter med sovs eller bare sovs, er det bedste du kan gøre at tilsætte de 5 grundsmage.

De 5 grundsmage er:

Salt - Siger sig selv.

Sødt. - Sukker, ribsgele, sirup etc.

Surt - Citron, eddike, balsamico etc.

Bittert - Grape, øl, mørk chokolade.

Umami - fond og Mælkeprodukter som fløde, mælk, flødeost, ost. etc. (Umami dækker også over en del andre ting, blandt andet kartofler, men de ting kan man ikke så godt bruge i sovsen.)

Så når jeg laver sovs sørger jeg bare altid for at bruge en fra hver af grundsmagene. og smage på sovsen for hver teskefuld der kommer i.

GOD I LOVE COOKING! Det blev langt. håber du kunne bruge det til noget.

Anmeld

16. maj 2012

Holbæktrunten

Nettemor skriver:

Det du laver af kylling bruger du det til al slags sovs eller kun når i skal have kylling?

hovedsagelig bruger jeg det til fx høns i aparges... Men spiser det også gene som suppe med grøntsager og kød og melboller i... Eller med hvidkål svitset i lidt karry, og så noget af den kogte kylling i...

Anmeld

16. maj 2012

Tona

Kan man lave det til et par dage af gangen? Eller SKAL det være frisk lavet hver dag? For tænker bare at min mand han er lidt kræsen så det er ikke sikker jeg kan sælge det til ham men så kan han jo få sovs og jeg kan få det andet Er nemlig ikke så vild med sovs men syns det bliver tørt og kedeligt hvis der ikke er noget..

Du kan sagtens lave det til et par dage af gangen uden problemer. Bare opbevar det i en lufttæt box eller under film eller sådan  Det smager i øvrigt også super med purløg eller hvidløg i...faktisk kan det varieres i det uendelige. Det er også godt som dip til et fad med grøntsags-"chips" (altså grøntsager som du har skåret i skiver eller stave og fx hygger med foran fjerneren fredag aften

Hvis du køber græsk youghurt 2 % er det jo meget fedtfattigt. Hvis du køber græsk youghurt med højere procent fedt i kan det også varmes op og bruges i sovs til at give fylde og kan så suppleres op med en boullionterning for smagen om at gøre

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.