Nettemor skriver:
Ja jeg ved det. Jeg har en del spørgsmål i denne kategori for tiden men vi trænger til at prøve lidt noget nyt.
Og nu er det SOVSEN der er mit store problem. Hvordan laver I den? Indtil videre har vi hovedsagligt lavet opbagt sovs da det er det jeg syns er nemmest (at få til at smage af noget) Men det er jo mega fed. Og det skal vi til at ændre lidt på..
Så kom gerne med tips og tricks 
Nu er der mange der har nævn boullion og så går jeg ud fra at de snakker om de der terninger man kan få og dem ville jeg godt nok aldrig lave sovs på, men nu bruger jeg dem generelt overhovedet ikke.
Tilgengæld kan jeg finde på at bruge de flydende fond man kan få i velassorterede suermarkeder, du kan få dem med alle slags kødsmag (Gris, and, okse, vildt etc.) og på den måde altid have en lækker sovs uanset hvad du laver.
De der terninger giver en meget stærk syntetisk smag (synes jeg) hvorimod de flydende som jeg bruger smager af det de er, fordi de ikke har været igennem hele de process det kræver at blive til en lille tør klump.
Derudover er der en lille fingeregel jeg lærte da jeg gik på grundforløbet som kok, når du laver retter med sovs eller bare sovs, er det bedste du kan gøre at tilsætte de 5 grundsmage.
De 5 grundsmage er:
Salt - Siger sig selv.
Sødt. - Sukker, ribsgele, sirup etc.
Surt - Citron, eddike, balsamico etc.
Bittert - Grape, øl, mørk chokolade.
Umami - fond og Mælkeprodukter som fløde, mælk, flødeost, ost. etc. (Umami dækker også over en del andre ting, blandt andet kartofler, men de ting kan man ikke så godt bruge i sovsen.
)
Så når jeg laver sovs sørger jeg bare altid for at bruge en fra hver af grundsmagene. og smage på sovsen for hver teskefuld der kommer i.
GOD I LOVE COOKING!
Det blev langt. håber du kunne bruge det til noget.