facebook - børnebilleder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. april 2012

Anonym trådstarter

MyLille skriver:

Hvis nogen har lagt ud et billede af min datter uden at spørge mig først, beder jeg dem fjerne det, bare af princip. Jeg synes ikke det er okay at lægge ud billeder af andre (både børn og voksne) uden at spørge først. Hvis nogen spør om det okay at de lægger ud et billede eller to så siger jeg ja eller nej, alt efter hvor naturlig jeg synes det er at personen har billede af mit barn på sin facebook.
Jeg synes det er utrolig respektløst at lægge ud billeder af andres børn.

Jeg er enig, men jeg ved at det ikke er grundet mangel på respekt i dette tilfælde. Hun er ligeglad med at poste billeder og har ikke tænkt sig om. Men det gør det ikke lettere at håndtere, at hun så blev lidt sur over jeg skrev ... og endnu ikke har slettet billederne.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. april 2012

Anonym trådstarter

jydeinden skriver:

er enig med dig i at man bør spørge før man ligger billeder ind af andres børn.. men feks. ved jeg at en som min mor, eller mine bedste veninder de kunne sikkert godt finde på at ligge billeder ind af mine børn ( når jeg en gang får nogle) også uden at spørge, og det tror jeg som sådan ikke de gør for at være onde, men fordi de regner med at det er i orden med mig.. og tror jeg faktisk også det ville være i de fleste tilfælde.

Der er INTET ondskabsfuldt i denne handling fra min venindes side. Men det er tankeløst, når jeg på min profil værner meget om hvad der er på og hvem der har adgang.

Anmeld

17. april 2012

MariaJ

Anonym skriver:

Jeg kan se din pointe, men jeg synes stadig godt man kan spørge - som regel er det jo et holdningsspørgsmål og man behøver kun at spørge een gang per husstand man kender/tager billeder af.

Jeg vil vove den påstand at 95% ville svare enten "nej" eller "ja, men ikke uden tøj". Så behøver man jo ikke spørge igen, hvis man får eet af de svar.

Ja, men jeg er bestemt heller ikke imod hverken at spørge eller at blive spurgt. Jeg mente bare, at jeg ikke selv har behov for at blive spurgt, hvis det er nogen jeg kender godt. Men helt enig. Vil man være på den sikre side er det jo bare at spørge om det er i orden.

Anmeld

17. april 2012

Guldimaven

Jeg ville aldrig have tænkt den tanke, at det kunne fornærme nogle at jeg lagde et billede ud af et barn jeg syntes var dejligt?  Men ja, verden bliver jo mere og mere sippet omkring sådanne ting, så nu vil jeg da nok lige skrive det bag øret, hvis jeg skulle have et billede med en andens barn på..

Folk må gerne gøre det med mit barn, så længe der ikke er kønsdel eller noget andet ubelejligt der på.. Og hvis jeg ikke syntes det passer ind på nettet, beder jeg bare personen om at slette det.

Anmeld

17. april 2012

Anonym trådstarter

Guldimaven skriver:

Jeg ville aldrig have tænkt den tanke, at det kunne fornærme nogle at jeg lagde et billede ud af et barn jeg syntes var dejligt?  Men ja, verden bliver jo mere og mere sippet omkring sådanne ting, så nu vil jeg da nok lige skrive det bag øret, hvis jeg skulle have et billede med en andens barn på..

Folk må gerne gøre det med mit barn, så længe der ikke er kønsdel eller noget andet ubelejligt der på.. Og hvis jeg ikke syntes det passer ind på nettet, beder jeg bare personen om at slette det.

Må indrømme, at jeg blev lidt provokeret af dit indlæg. Jeg synes godt nok du laver en stor retorisk/social fejl, når du siger at verden "bliver mere og mere sippet".

Disse ting er helt nye. Dengang jeg var lille var der ingen der ville drømme om at gøre mine forældres børnebilleder til offentlig skue. Derudover er nettets udbredelse og brug udvidet fra ingenting (tror den første linie kom til dk i 83, og det var altså kun når man kunne programmere i terminaler man kunne bruge den til noget som helst) til alle mands eje.

Ethvert barn der er gammel nok til at kunne logge på arto eller facebook forventes at kunne begå sig i en verden, hvor der heldigvis er mange normale mennesker ... men om vi vil det eller ej, så betnyttes sådanne fora også til alt fra mobning til seksuel udnyttelse.

Mange voksne er ikke bedre til at begå sig på nettet end børn, men vi er bare mere mistroiske af natur. Men der er altså virkeligt mange der ikke ved hvad de "skriver under på" når de uploader billeder til eks. facebook.

Jeg er som jeg siger ikke i tvivl om, at min veninde kun ønsker både mig og mit barn det bedste, men derfor synes jeg stadigvæk det havde været rart hvis hun havde spurgt mig.

Anmeld

17. april 2012

Guldimaven

Anonym skriver:

Må indrømme, at jeg blev lidt provokeret af dit indlæg. Jeg synes godt nok du laver en stor retorisk/social fejl, når du siger at verden "bliver mere og mere sippet".

Disse ting er helt nye. Dengang jeg var lille var der ingen der ville drømme om at gøre mine forældres børnebilleder til offentlig skue. Derudover er nettets udbredelse og brug udvidet fra ingenting (tror den første linie kom til dk i 83, og det var altså kun når man kunne programmere i terminaler man kunne bruge den til noget som helst) til alle mands eje.

Ethvert barn der er gammel nok til at kunne logge på arto eller facebook forventes at kunne begå sig i en verden, hvor der heldigvis er mange normale mennesker ... men om vi vil det eller ej, så betnyttes sådanne fora også til alt fra mobning til seksuel udnyttelse.

Mange voksne er ikke bedre til at begå sig på nettet end børn, men vi er bare mere mistroiske af natur. Men der er altså virkeligt mange der ikke ved hvad de "skriver under på" når de uploader billeder til eks. facebook.

Jeg er som jeg siger ikke i tvivl om, at min veninde kun ønsker både mig og mit barn det bedste, men derfor synes jeg stadigvæk det havde været rart hvis hun havde spurgt mig.

Det var nu ikke i nogen ond mening jeg skrev det, også derfor der blev brugt en smiley..  

Jeg er bare af den holdning at jeg ikke vil tænke over, hvis en jeg kendte lagde et billede ud af mit barn.. Altså jeg tænker lidt, så er det jo ikke værre..

Men der skal være plads til alle meninger.

Anmeld

17. april 2012

isabellasmor

Anonym skriver:

Anmeld

17. april 2012

isabellasmor

jeg er selv meget obs på hvad der bliver lagt ud af min datter. kæresten og jeg har 2 billeder hver på fb af hende, og det er rigeligt synes jeg (må indrømme jeg ikke havde tænkt over hvad man "skriver under på"), så det kommer klart også til at være de eneste vi har liggende.... har ikke været ude for at nogle har lagt billeder af min datter ind på fb, ved ikke om de ville få lov hvis de spurgte, det kommer nok an på billedet , hvad/hvordan/hvor/hvem osv... 

Anmeld

17. april 2012

Tona

Anonym skriver:

Hej alle,

Hvad er jeres holdning til at andre folk smider billeder af jeres børn på facebook?? Og hvordan håndterer I denne holdning, hvis nogen går imod den?

Jeg er selv meget privat, der ligger mit profilbillede og eet billede af mig og mit barn sammen. Jeg har valgt ikke at smide alle mulige billeder op af mit barn på internettet grundet at jeg de billeder jo stadig vil være der når h*n bliver voksen. Derudover har vi haft nogle meget uheldige episoder, med nogle mennesker i vores liv, der har gjort at jeg ikke ønsker at billeder kan findes frit tilgængeligt.

Nu har vi været hos en veninde, der har taget nogle billeder og lagt dem op uden at spørge mig. Det er helt almindelige legebilleder og de er ikke linket til min profil. Men jeg er bare ærgerlig over at hun ikke har spurgt mig om hun måtte uploade dem. Jeg spurgte hende om hun ville sende dem til mig, og gav hende min email adresse, men hun har så nu uploadet dem til sin facebook konto istedet (dog uden at kontakte mig).

Jeg kan godt selv høre at jeg lyder emsig, derfor ville jeg gerne høre jer andre, hvad I gør.

Hilsen mig

PS. Skriver som anonym for ikke at hænge nogen ud.

Vi har en meget kraftig holdning til at vi ikke vil have billeder af vores datter eller os selv på nettet og især ikke på fb hvor de jo i princippet ejer billederne.

Vi har fået mange hug for det og er blevet kaldt hysteriske osv. Nogen bliver virkelig vrede over det mærkeligt nok.

Nå men vi gør det at hver gang nogen tager billeder af Amanda så siger vi lige til dem meget pænt og høfligt at vi ikke vil have lagt billeder af Amanda ud på nettet.

Vi har prøvet en gang hvor et vennepar lagde billeder ud af Amanda på fb. Jeg skrev omgående til dem og spurgte pænt om du ville fjerne billederne. Manden blev skidesur, men han fjernede da billederne.

Anmeld

17. april 2012

Anonym trådstarter

Guldimaven skriver:

Det var nu ikke i nogen ond mening jeg skrev det, også derfor der blev brugt en smiley..  

Jeg er bare af den holdning at jeg ikke vil tænke over, hvis en jeg kendte lagde et billede ud af mit barn.. Altså jeg tænker lidt, så er det jo ikke værre..

Men der skal være plads til alle meninger.

nemlig, jeg var jo nemlig også nysgerrig, så er glad for at alle slags meninger kommer frem i en sådanne tråd

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.