facebook - børnebilleder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. april 2012

Anonym trådstarter

isabellasmor skriver:

jeg er selv meget obs på hvad der bliver lagt ud af min datter. kæresten og jeg har 2 billeder hver på fb af hende, og det er rigeligt synes jeg (må indrømme jeg ikke havde tænkt over hvad man "skriver under på"), så det kommer klart også til at være de eneste vi har liggende.... har ikke været ude for at nogle har lagt billeder af min datter ind på fb, ved ikke om de ville få lov hvis de spurgte, det kommer nok an på billedet , hvad/hvordan/hvor/hvem osv... 

Enig Jeg ville nok for fremtiden bare svare nej til folk der spørger, men netop på en pæn måde og fortælle dem, hvorfor jeg har den holdning - så man ikke bare får smidt en kold afvisning i hovedet

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. april 2012

Anonym trådstarter

Amandas-mor skriver:

Vi har en meget kraftig holdning til at vi ikke vil have billeder af vores datter eller os selv på nettet og især ikke på fb hvor de jo i princippet ejer billederne.

Vi har fået mange hug for det og er blevet kaldt hysteriske osv. Nogen bliver virkelig vrede over det mærkeligt nok.

Nå men vi gør det at hver gang nogen tager billeder af Amanda så siger vi lige til dem meget pænt og høfligt at vi ikke vil have lagt billeder af Amanda ud på nettet.

Vi har prøvet en gang hvor et vennepar lagde billeder ud af Amanda på fb. Jeg skrev omgående til dem og spurgte pænt om du ville fjerne billederne. Manden blev skidesur, men han fjernede da billederne.

Det er også den reaktion jeg har mødt, netop at man er hysterisk. Men lige så snart folk hører hvorfor man ikke ønsker det, - og rent faktisk gider at lytte til begrundelsen, så plejer de at forstå.

Men jeg synes kun det er fedt at I står fast

Skal lige siges at jeg har talt med min veninde siden jeg bad hende fjerne det og nu virker hun fin og har fjernet det hele

Anmeld

17. april 2012

isabellasmor

Anonym skriver:

Enig Jeg ville nok for fremtiden bare svare nej til folk der spørger, men netop på en pæn måde og fortælle dem, hvorfor jeg har den holdning - så man ikke bare får smidt en kold afvisning i hovedet

Ja, det tror jeg også jeg gør hvis der en dag er nogle der spørg.. Det er jo egentlig skræmmende (jeg må indrømme jeg blev MEGET skræmt da jeg læste disse 2 debatter der har kørt idag herinde) for som sagt har jeg ikke tænkt over hvad man "skriver under på". Tror bare jeg lidt naivt har tænkt at hvad der er på min facebook er da stadig mit... Jeg er IKKE interresseret i at se min datter på en anden hjemmeside engang eller sådan ... Jeg ville sq nok føle mig lidt som en dårlig mor , fordi JEG har sørget for at HENDES ansigt er steder det ikke skal være :/

Anmeld

17. april 2012

Kamulla

hmm ikke noget jeg tænker over.. og der kunne ligeså vel hentydes til mig, så hvis det er the case, så ville jeg da foretrække en besked om personen ønsker dem slettet.. er sikker på den person der snakkes om ikke gør det af ond mening

Anmeld

17. april 2012

Isabella_mor

ja det må de da gerne er da bare glad for at de er glade for ham at de vil lægge billeder op af ham..

jeg tror altså ogs det har meget at gøre med hvem man er og hvordan man bruger facebook når det kommer til det med billeder... 

jeg har MANGE... RIGTIG MANGE.. af aaaaalt muligt, alle mulige og meget mere... ingen problem, så længe der ikke er nogle krænkende billeder, som f.eks nøgenbilleder af min søn så er jeg ligeglad..

bare de husker at tagge mig så jeg kan se dem

Anmeld

17. april 2012

Ciss

Anonym skriver:

Hej alle,

Hvad er jeres holdning til at andre folk smider billeder af jeres børn på facebook?? Og hvordan håndterer I denne holdning, hvis nogen går imod den?

Jeg er selv meget privat, der ligger mit profilbillede og eet billede af mig og mit barn sammen. Jeg har valgt ikke at smide alle mulige billeder op af mit barn på internettet grundet at jeg de billeder jo stadig vil være der når h*n bliver voksen. Derudover har vi haft nogle meget uheldige episoder, med nogle mennesker i vores liv, der har gjort at jeg ikke ønsker at billeder kan findes frit tilgængeligt.

Nu har vi været hos en veninde, der har taget nogle billeder og lagt dem op uden at spørge mig. Det er helt almindelige legebilleder og de er ikke linket til min profil. Men jeg er bare ærgerlig over at hun ikke har spurgt mig om hun måtte uploade dem. Jeg spurgte hende om hun ville sende dem til mig, og gav hende min email adresse, men hun har så nu uploadet dem til sin facebook konto istedet (dog uden at kontakte mig).

Jeg kan godt selv høre at jeg lyder emsig, derfor ville jeg gerne høre jer andre, hvad I gør.

Hilsen mig

PS. Skriver som anonym for ikke at hænge nogen ud.

Det er faktisk ulovligt. Man kan ikke offentligøre billeder af andre folks børn uden samtykke fra forældrerne, men mindre de er taget i det offentlige rum - a la billeder af børn med flag på dronningens fødselsdag. Og selv da, er det jo almindelig høflighed at spørge, om det er mulig, og barnet er let genkendeligt på billedet.

Her var der en i familien, som gjorde det der. Vi ringede til vedkommende og sagde, at det ikke var ok for os, og at det billede skulle altså fjernes igen. Og det blev det så. Det var ikke gjort i en negativ mening. Det var bare tankeløshed at vedkommende ikke havde spurgt først.

Om man er enig eller ej, er egentlig ligegyldigt. Man er nødt til at respektere forældrernes ønske.

Anmeld

18. april 2012

Anonym trådstarter

Kamulla skriver:

hmm ikke noget jeg tænker over.. og der kunne ligeså vel hentydes til mig, så hvis det er the case, så ville jeg da foretrække en besked om personen ønsker dem slettet.. er sikker på den person der snakkes om ikke gør det af ond mening

Jeg skrev herinde for at høre til folks generelle holdning. Jeg var overrasket over min venindes handling og ville delvis om andre kunne finde på det samme - så jeg dermed kunne udspørge til hvorfor. Og delvis ville jeg høre om folk havde oplevet at stå i mine sko og hvordan de håndterede situationen.

Jeg har gentaget flere gange i denne tråd, at der ikke er nogen ond vilje bag handlingen. I så fald havde jeg ikke været så meget i tvivl om, hvordan jeg ville håndtere situationen.

Anmeld

18. april 2012

Anonym trådstarter

Ciss skriver:

Det er faktisk ulovligt. Man kan ikke offentligøre billeder af andre folks børn uden samtykke fra forældrerne, men mindre de er taget i det offentlige rum - a la billeder af børn med flag på dronningens fødselsdag. Og selv da, er det jo almindelig høflighed at spørge, om det er mulig, og barnet er let genkendeligt på billedet.

Her var der en i familien, som gjorde det der. Vi ringede til vedkommende og sagde, at det ikke var ok for os, og at det billede skulle altså fjernes igen. Og det blev det så. Det var ikke gjort i en negativ mening. Det var bare tankeløshed at vedkommende ikke havde spurgt først.

Om man er enig eller ej, er egentlig ligegyldigt. Man er nødt til at respektere forældrernes ønske.

Nu har min veninde bare fjernet billederne, og der var ingen problemer.

Men det er faktisk betryggende at du skriver, at man ikke må offentliggøre billeder af børn uden samtykke fra forældrene (medmindre offentlige).

Men når de er uploadet til facebook, så er billedet jo i deres database og de ejer det. Selvom man sletter billedet igen så har de det til at bruge som de ønsker. Men ok, man kan måske - hvis man virkeligt er bange - tage fat i facebook og meddele dem, at de ikke må bruge billederne (men så langt er jeg ikke ude )

Anmeld

18. april 2012

Anonym trådstarter

isabellamor skriver:

ja det må de da gerne er da bare glad for at de er glade for ham at de vil lægge billeder op af ham..

jeg tror altså ogs det har meget at gøre med hvem man er og hvordan man bruger facebook når det kommer til det med billeder... 

jeg har MANGE... RIGTIG MANGE.. af aaaaalt muligt, alle mulige og meget mere... ingen problem, så længe der ikke er nogle krænkende billeder, som f.eks nøgenbilleder af min søn så er jeg ligeglad..

bare de husker at tagge mig så jeg kan se dem

Dejligt Som du skriver folk bruger facebook forskelligt.

Dette var ikke ment som en debat om det er ok eller ej. Det var mere i forhold til accept. Du har så givet din fulde accept (med undtagelse af nøgenbilleder osv), men hvordan forholder du dig i forhold til andres børn? F.eks skal de give accept eller uploader du billeder af børn uden at vurdere hvordan forældrene optræder/uploader på deres profil?

Anmeld

18. april 2012

modesty

Hej alle,

Hvad er jeres holdning til at andre folk smider billeder af jeres børn på facebook?? Og hvordan håndterer I denne holdning, hvis nogen går imod den?

Jeg er selv meget privat, der ligger mit profilbillede og eet billede af mig og mit barn sammen. Jeg har valgt ikke at smide alle mulige billeder op af mit barn på internettet grundet at jeg de billeder jo stadig vil være der når h*n bliver voksen. Derudover har vi haft nogle meget uheldige episoder, med nogle mennesker i vores liv, der har gjort at jeg ikke ønsker at billeder kan findes frit tilgængeligt.

Nu har vi været hos en veninde, der har taget nogle billeder og lagt dem op uden at spørge mig. Det er helt almindelige legebilleder og de er ikke linket til min profil. Men jeg er bare ærgerlig over at hun ikke har spurgt mig om hun måtte uploade dem. Jeg spurgte hende om hun ville sende dem til mig, og gav hende min email adresse, men hun har så nu uploadet dem til sin facebook konto istedet (dog uden at kontakte mig).

Jeg kan godt selv høre at jeg lyder emsig, derfor ville jeg gerne høre jer andre, hvad I gør.

Hilsen mig

PS. Skriver som anonym for ikke at hænge nogen ud.

Du lyder ikke emsig, jeg synes at det skal være op til forældrene at bestemme om de vil have billeder af deres børn på nettet. Jeg ville dog ikke blive fornærmet eller sur på veninden - hun har jo ikke gjort det for at såre dig, sikkert tværtimod.

Men jeg forstår ikke hvorfor du ikke bare beder hende om at fjerne dem?

PS: har ikke læst tråden...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.