Babs eller flaske?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. marts 2012

modesty

isabellasmor skriver:

Jeg ammer min datter <3 det er det sundeste for min pige , så selvfølgelig 

Jeg ammer også, men synes måske at det er en lidt dømmende tone i en tråd der gerne skulle holdes fri for den slags. Som du kan læse er der jo kvinder der har store problemer med at amme, og jeg synes ikke at de skal have skudt i skoene at det er selvfølgeligt at amme.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. marts 2012

Ciss

michelledam skriver:

Jeg ammede isabella til hun var en månede. Jeg havde simpelthen ikke nok til hende. Allerede da isabella var en dag gammel på hospitalet måtte vi give hende mme for hun var så sulten og jeg kunne ikke give hende nok råmælk. På 3. Eller 4. Dagen var min mælkløbet til og det fungerede fint i en uge. Men så startede problemet derefter med at jeg ikke havde nok mælk om aftenen. Og så blev det bare værre og værre selvom jeg lagde hende til brystet hele tiden som de sagde jeg skulle. Jeg ville jo gerne amme hende. Men efter 3 uger og ingen mælk at presse ud allerede om eftermiddagen og en masse skrig. Hun skreg fra kl 3 til om natten fordi hun var sulten. Og jeg græd ligeså meget fordi jeg havde så ondt i mine bryster og var vildt frustreret over jeg ikke havde noget til hende. Trods alle de " kloge" sagde at jeg bare skulle ligge hende til brystet for at øge produktionen. Men tilsidst måtte jeg give hende flaske imod min vilje jeg var knust og overbevist om at jeg var en dårlig mor fordi jeg ikke kunne amme hende og simpelthen ikke magtede mere at min lille pige skreg så meget. Så fra første dag hun fik flaske sov hun igennem. Og hun sov rigtig meget for hun var udmattet og havde bare været så sulten men nu var hun mæt og kunne sove.
Siden har hun ikke skreget. Men jeg var rigtig ked af det for hendes mave kunne heller ikke fungere så godt på mme fandt vi ud af efter 14 dage men der havde jeg jo ikke mere mælk tilbage. Så vi har døjet meget med at hun har haft hård mave.
Og når den næste kommer en gang i fremtiden så ammer jeg det kan jeg og giver mme for resten hvis jeg heller ikke har nok der. Og hvis jeg nu skulle være så uheldig at de bette nægter bryst efter han eller hun er begyndt og få mme så malker jeg ud og gør det til jeg synes det er for belastende i længden. Men satser på at amme så meget som muligt.

Jeg fik de samme kommentarer - og lagde babyen til hele tiden døgnet rundt, men måtte som dig indse, at produktionen ikke blev større. For nogen af os fungerer mælkeproduktionen ikke, som der står i bogen, at den skal gøre, men det er rigtig hårdt også psykisk, når man er nødt til at give op....

Anmeld

22. marts 2012

Tona

modesty skriver:

Jeg synes det virker som om der er ekstremt mange herinde der giver flaske i stedet for bryst.

Hvad gør du? Og hvis du giver flaske, hvad er så grunden til det?

Jeg er på ingen måde ude efter at dømme hverken i den ene eller den anden retning, er blot nysgerrig. 

(man skal vælge "både og" hvis man giver både bryst og flaske dagligt. Ikke hvis man kun giver en flaske i ny og næ)

Jeg tror desværre at der er flere og flere der ender med at give flaske fuldt ud. Jeg tror at det bla har noget at gøre med at vejledningen er blevet så ringe og alting så travlt på sygehuset og at der ikke er tid til at lære det ordentligt, samt at mødre sendes hjem så tidligt. Evt kombineret med den fjendske holdning som der mange steder er til amning efterhånden (her tænker jeg på i det offentlige rum, fx på cafeer).

Selv endte jeg med at give min datter flaske fuldt ud, selv om det havde være min drøm at amme fuldt ud. Det gør stadig ondt på mig at det gik sådan. Det skete fordi hun var så sulten da hun blev født (14 dage for sent) og mælken slet ikke ville løbe til i starten. I stedet for at give hende noget mme som sygehuset skulle have gjort så skældte de mig bare ud fordi de sagde at jeg ikke ammede nok, selv om jeg ammede døgnet rundt i 5 døgn mens ungen bare skreg af sult fordi mælken ikke var der. Da mælken endelig løb til var det hele et stort kødsår og jeg kunne slet ikke lægge hende til længere. Man gav mig ingen vejledning og ingen sårhelende salve eller noget. Jeg er jo altså førstegangsmor så jeg vidste jo slet ikke selv hvad jeg skulle gøre. Da jeg ikke kunne lægge hende til og også var så udmattet efter ikke at have sovet i 5 døgn fordi jeg havde ammet konstant, endte hun på flasken.

Hvis jeg får et barn mere har jeg lært meget af det her og vil aldrig lade de samme fejl ske igen. Mit næste barn skal ammes håber jeg.

Anmeld

22. marts 2012

Ciss

Amandas-mor skriver:

Jeg tror desværre at der er flere og flere der ender med at give flaske fuldt ud. Jeg tror at det bla har noget at gøre med at vejledningen er blevet så ringe og alting så travlt på sygehuset og at der ikke er tid til at lære det ordentligt, samt at mødre sendes hjem så tidligt. Evt kombineret med den fjendske holdning som der mange steder er til amning efterhånden (her tænker jeg på i det offentlige rum, fx på cafeer).

Selv endte jeg med at give min datter flaske fuldt ud, selv om det havde være min drøm at amme fuldt ud. Det gør stadig ondt på mig at det gik sådan. Det skete fordi hun var så sulten da hun blev født (14 dage for sent) og mælken slet ikke ville løbe til i starten. I stedet for at give hende noget mme som sygehuset skulle have gjort så skældte de mig bare ud fordi de sagde at jeg ikke ammede nok, selv om jeg ammede døgnet rundt i 5 døgn mens ungen bare skreg af sult fordi mælken ikke var der. Da mælken endelig løb til var det hele et stort kødsår og jeg kunne slet ikke lægge hende til længere. Man gav mig ingen vejledning og ingen sårhelende salve eller noget. Jeg er jo altså førstegangsmor så jeg vidste jo slet ikke selv hvad jeg skulle gøre. Da jeg ikke kunne lægge hende til og også var så udmattet efter ikke at have sovet i 5 døgn fordi jeg havde ammet konstant, endte hun på flasken.

Hvis jeg får et barn mere har jeg lært meget af det her og vil aldrig lade de samme fejl ske igen. Mit næste barn skal ammes håber jeg.

for at alt går meget bedre næste gang.

Virkelig ærgeligt, når man ikke får den hjælp og forståelse, man har behov for første gang, for at få tingene op at køre på en god måde!

Anmeld

22. marts 2012

mpr

TeamRocket skriver:

Er ked af det blev sådan en dårlig oplevelse  Så vigtigt er amningen altså heller ikke at man skal gøre det for enhver pris!

Følte du sp'en pressede dig eller pressede du dig selv? Du behøver selfølgelig ikke svare. Men jeg tænkte bare lidt over det da jeg selv føler at både jordermoder + sp lagde et stort pres på mig og faktisk fik mig til at tvivle på mine evner som mor pga jeg valgte flaske fra start, jeg synes egentlig det gjorde at jeg nu tænker på amning som noget traumatisk jeg aldrig skal prøve!.

Specielt een oplevelse på fødestuen satte sig rigtig hårdt på mig, alle var infomerede om mit valg om mme og flaske, og mine forældre, sted forældre, min mand og jeg var på stuen med nyfødt baby og pludselig ud af intet hiver denne dumme jordemoder min bluse op og blotter mig fuldstændig foran alle disse mennesker og forsøger at ligge en ellers sovene baby der nu skriger helt vildt til mit bryst. HELT ærligt, det kan man altså ikke tillade sig men hun mente nu bare hun skulle vise at amning var bedst. Hmm. Ja måske ikke lige den rette metode.

A hvad for noget?! Hev hun bare op i din trøje uden videre?! Har godt nok ingen børn endnu.. Men er så blufærdig ingen skal se mig uden tøj eller bar hud sådanne steder ud over min kæreste.. kan de virkelig tillade sig det?!

Jeg syntes det er skræmmende..

Btw jeg ville nok gå efter flasken medmindre jeg får et trygt forhold til det med at amme og det ikke er ubehageligt

Anmeld

22. marts 2012

Mother-love

Ciss skriver:

Jeg fik de samme kommentarer - og lagde babyen til hele tiden døgnet rundt, men måtte som dig indse, at produktionen ikke blev større. For nogen af os fungerer mælkeproduktionen ikke, som der står i bogen, at den skal gøre, men det er rigtig hårdt også psykisk, når man er nødt til at give op....

Jeg synes det var rigtig hårdt. Ikke nok med man var helt udkørt både psykisk og fysisk så var det også hjerteskærende at måtte give op.

Men dethjalp dog meget at min sp sagde til mig aten god mor altså ikke sad i babserne.

Anmeld

22. marts 2012

An&Jo

modesty skriver:

Jeg synes det virker som om der er ekstremt mange herinde der giver flaske i stedet for bryst.

Jeg er på ingen måde ude efter at dømme hverken i den ene eller den anden retning, er blot nysgerrig. 

(man skal vælge "både og" hvis man giver både bryst og flaske dagligt. Ikke hvis man kun giver en flaske i ny og næ)

Jeg vil ikke stemme for det synes jeg ikke jeg kan..

Jeg ammede nemlig fuldt ud i 2,5 mdr og så kom han på flaske..
Grunden var at han ikke tog ordentlig på af min mælk, så SP vurderede ud fra vægt og mælkens udseende at der ikke var nogen næring i, og derfor kom han på flaske..

Anmeld

22. marts 2012

MomInTheMaking

Jeg ammer og giver flaske.

Min datter er født 15 dage over tid og var MEGET stor ved fødslen (født 42+1 og vejede 4900 gr.) og det tog lang tid for hende at komme ud, derfor havde hun ikke den "madpakke" med sig som de bruger ind til moderens mælk løber til, derfor fik hun MME fra kop på sygehuset.

Da vi kom hjem ammede jeg udelukkende i 1 mdr. men hun tog kun halvdelen af det på som hun skulle, derfor begyndte vi også på flaske. 

Jeg har altid stået for over halvdelen af hendes mælkeindtag og efter hun er kommet på grød og mos vil hun slet ikke have flasken, kun mors mælk. 

Anmeld

22. marts 2012

lycly

Jeg ammede i 2 måneder og måtte så give op da jeg løb tør for mælk. Så vi gik over til flaske, hvilket jeg var meget ked af, da jeg elskede at amme

Anmeld

22. marts 2012

Ciss

michelledam skriver:

Jeg synes det var rigtig hårdt. Ikke nok med man var helt udkørt både psykisk og fysisk så var det også hjerteskærende at måtte give op.

Men dethjalp dog meget at min sp sagde til mig aten god mor altså ikke sad i babserne.

Jeg var også helt nede i kælderen et stykke tid. Man føler sig så sindsygt mislykket, når ens krop ikke kan, hvad den er designet for, og noget som kommer naturligt for "alle andre".

Min SP var helt klar på, at det som virkelig var vigtigt var, at jeg kunne tage mig af alle de andre behov, som babyen havde. Det drejer sig jo heldigvis om mere end mad....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.