Køber du økologiske æg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. januar 2012

132319

Sofia skriver:

Økologiske æg betyder at hønsene har fået økologisk fodder IKKE at de har bedre levevilkår. Jeg køber derfor frilandsæg - da det betyder bedre vedfærd for hønsene!

Økologiske æg, kommer fra økologiske frilandshøns 

http://ekstrabladet.dk/kup/fodevarer/article1322408.ece

Dårlig kilde, I know. Man skal ikke tro på alt EB skriver. Min veninde har dog lavet et stort projekt om æg på Handelshøjskolen og økologiske æg kommer bare fra høns med bedre kår, uanset hvordan man vender og drejer den.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. januar 2012

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Så længe der ikke er bedre opsyn med det og det er så vanvittigt dyrt så køber jeg ikke økologiskt...

der er alt for mange fupmagere der påstår de er det og alt for lidt tilsyn med om de rent faktisk overholder de regler de skal.. det er set gang på gang at det bliver snydt med det...

ligesom med kød fra "danske" slagtsvin kommer fra svin i Polen eller lign hvor de propper dem med alt muligt der ikke er tilladt her i DK...

Så nej tilliden til det er ikke til stede og så kan jeg finde andre steder at bruge mine meget få penge...

Desuden har jeg været ude på gård med burhøns og det er altså ikke alle steder det er fuldkommen forfærdeligt.. det afhænger meget af bondemandens syn på sine dyr... Disse burhøns havde det faktisk ret godt og virkede glade og tilfredse.. ingen var syge og alle "snakkede" derud af...

Anmeld

30. januar 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller

Ja, jeg køber økologiske æg.

Det meste af min mad er økologisk, så det gælder selvfølgelig også æggene.

Anmeld

30. januar 2012

grinny

Jeg kan ikke se den store forskel på økologiske æg og frilandsæg

ÆG FRA ØKOLOGISKE HØNER 
Økologiske æg kommer fra høner, der hver har fire kvadratmeter udendørs areal til rådighed. Indenfor er der højst seks høner pr. kvadratmeter nytteareal. Der skal være vinduer og dermed dagslys i stalden, og der må være op til 3.000 høner i en flok. Hønerne får ikke trimmet næbbet og de fodres udelukkende med statskontrolleret økologisk foder. 

Økologiske høner har mulighed for om dagen at gå ud i en hønsegård, hvor jorden overvejende er dækket af græs. I selve hønsehuset skal mindst en tredjedel af arealet være dækket med strå, høvlspåner, sand eller tørv. Hønerne skal have adgang til siddepinde og reder. Æg fra økologiske høner kan både være brune og hvide. 

ÆG FRA FRILANDSHØNER 
Frilandsæg lægges af høner, der holdes i flokke på typisk 3.000-10.000 dyr. Der må være op til 9 høner pr. kvadratmeter nytteareal. De har også adgang til at boltre sig på et udendørsareal med græs og jord.

Lovgivningen tillader maksimalt 1 høne pr. 4 udendørs kvadratmeter. Der skal være strå, høvlspåner, sand eller tørv på mindst en tredjedel af det indendørs areal og hønerne skal have adgang til reder og sidepinde. Æg fra frilandshøner kan være hvide eller brune. Frilandshøns må næbtrimmes.

Ved godt der må være 3 mere pr. kvadratmeter hos frilandshøns, men er det ikke også stort set den eneste forskel?

Anmeld

30. januar 2012

Anonym

Vi får nogle gange lidt æg fra svigermor som selv har høns.
Køber ikke æg fra burhøns.

Det er lidt blandet hvad der bliver købt - Økologisk eller Fritgående vælger tit ud fra farven, er mest til de brune æg. Synes de smager bedre.

Nogle gang bliver det også til Skrabeæg, især hvis der skal bages, hvor der skal bruges mange.

Anmeld

30. januar 2012

132319

grinny skriver:

ÆG FRA ØKOLOGISKE HØNER 
Økologiske æg kommer fra høner, der hver har fire kvadratmeter udendørs areal til rådighed. Indenfor er der højst seks høner pr. kvadratmeter nytteareal. Der skal være vinduer og dermed dagslys i stalden, og der må være op til 3.000 høner i en flok. Hønerne får ikke trimmet næbbet og de fodres udelukkende med statskontrolleret økologisk foder. 

Økologiske høner har mulighed for om dagen at gå ud i en hønsegård, hvor jorden overvejende er dækket af græs. I selve hønsehuset skal mindst en tredjedel af arealet være dækket med strå, høvlspåner, sand eller tørv. Hønerne skal have adgang til siddepinde og reder. Æg fra økologiske høner kan både være brune og hvide. 

ÆG FRA FRILANDSHØNER 
Frilandsæg lægges af høner, der holdes i flokke på typisk 3.000-10.000 dyr. Der må være op til 9 høner pr. kvadratmeter nytteareal. De har også adgang til at boltre sig på et udendørsareal med græs og jord.

Lovgivningen tillader maksimalt 1 høne pr. 4 udendørs kvadratmeter. Der skal være strå, høvlspåner, sand eller tørv på mindst en tredjedel af det indendørs areal og hønerne skal have adgang til reder og sidepinde. Æg fra frilandshøner kan være hvide eller brune. Frilandshøns må næbtrimmes.

Ved godt der må være 3 mere pr. kvadratmeter hos frilandshøns, men er det ikke også stort set den eneste forskel?

Altså bare det at fritgående høns må få trimmet næbet, er nok til at jeg i hvert fald ikke kunne finde på at købe æg derfra.

Jeg er meget penitten med æg og hvis der ikke er økologiske æg, så lader jeg helt være med at købe æg den dag

Anmeld

30. januar 2012

Maja88

har stemt blankt....

vi får æg hjemme fra svigerfars have

Anmeld

30. januar 2012

lucas<3

Jeg får æg a min mor, så ved ikk om det er øko æg jeg får, men friske er de

Anmeld

30. januar 2012

Kay

grinny skriver:

ÆG FRA ØKOLOGISKE HØNER 

ÆG FRA FRILANDSHØNER 

ok hvor har du fundet det hende??

ja undskyld jeg spørg men har en vane med at være meget kildekritisk... og hvis jeg skulle tro alt jeg læste rundt omkring på nettet uden at kende kilden... så ville jeg være ret naiv

Anmeld

30. januar 2012

Alexander&Lærke

Vi får dejlige hjemme avlede hos mine svigerforældre og vi elsker æg herhjemme, vil sige at det er noget af de bedste vilkår de høns har. Der er altid dejlig gul blomme i. Jeg har svaret ja altid øko æg. Selvom det nu ikke er nogle jeg køber, men får... Ville også købe øko æg hvis det var for de smager bare det bedre...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.