Hvem "fortjener" en (afgangs)hue ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. januar 2012

Phoenix

For det første - tillykke med uddannelsen 

Studenterhuen er en tradition der hører sig gymnasiet til og synes derfor kun man burde få en studenterhue der.

Men kan sagtens forstå at man gerne vil have et synligt bevis på sin nyvudne status. Men det behøver jo ikke være en studenterhue 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. januar 2012

lycly

Fru Hansen skriver:

foforforsforståforståaDa jeg i tidernes morgen selv blev student fra gymnasiet var jeg meget stolt af min hue. Og blev noget trist da der de følgende år gik mode i at få huer på mange andre uddannelser. Jeg følte faktisk at betydningen af min hue blev udvandet.
NU er jeg jo efterhånden en gammel kone og syntes at alle de der vil have en hue skal have lov til det.
Huen er en måde hvorpå man kan vise verden at man har gennemført en uddannelse, for nogen med blod, sved og tårer. Og det er noget at være stolt af, hvad enten det er frisør eller student. Dog syntes jeg det er en anelse i overkanten med huer efter 10. klasse.

Lige nu arbejder jeg som dagplejer og her ligger mine uddannelsesbeviser bare i en skuffe. Det er skisme kedeligt. Lad os derfor indføre en hue til dagplejerne også Så vil jeg bære den hver dag med stolthed over at jeg er med til at give vores børn den bedste start.

Kan godt forstå, at du dengang syntes det var ærgeligt at der gik mode i den. Men jeg vil sige, stx er en hård (hvis ikke den hårdeste, jeg droppede ud efter 1.g så har prøvet det) uddannelse og folk der har gennemført skal sgu have credit for det. Men man er ikke i tvivl, når man ser en rød hue, så ved alle præcis hvad den står for

Anmeld

28. januar 2012

lycly

Lunae skriver:

I min optik hører studenterhuen til på Stx, hhx, htx og HF og ikke andre steder. Det bliver for "poppet" for mig, når frisører, social og sundhedshjælpere eller håndværkere skal have den. Det hedder en studenterhue og for mig repræsenterer den en gymnasiel uddannelse, som åbner dørerne for videreuddannelse.

Der er ikke nogen diskusion om at det er lige så flot at blive uddannet via teknisk skole, sosu uddannelsen eller alt mulig andet, men synes bare ikke der høre studenterhue til!

Hvis du synes at huerne hører til hhx og htx, så hører den vel også til hg? Som i øvrigt tager ligeså lang tid som en hf. En hf er jo lidt en forkortet udgave af stx. Og hg kan man godt kalde en forkortet udgave af hhx

Anmeld

28. januar 2012

Fru Hansen

AalborgPigen skriver:

Ja jeg bestod HGV her i januar..

Og jeg besluttede at jeg ville have en "studenter"hue.. Ikke fordi jeg er student..

Men fordi jeg ville have et lille bevis på jeg var færdig.. Jeg er til dels enig i at man kun skal have en fordi man er gymnasiel.

Men mener at alle fortjener en, fordi de er glade for deres indsats. Og fordi de vil have et minde om det de har opnået.

Jeg havde fx kun min på 3 dage sammenlagt.. Til diverse arrangementer.. Og nu pynter den på hylden. Og jeg kan sige til mig selv, at jeg har opnået noget jeg ønskede.. Eftersom jeg har en tjeneruddannelse i forvejen, er det bare for at jeg kan kigge på den og være stolt af mig selv

Men hvad er din mening ? 

Husk nu alle er forskellige - hold den pæne tone

Tillykke med din uddannelse.

Og sikke en god ide til en debat.

Det er super godt at læse en debat hvor folk kan være enige om at være uenige uden at blive ubehagelige

Anmeld

28. januar 2012

MortilElias2010

Jeg forstår godt TS og andre at de gerne vil have en form for "bevis" for at de har nået et mål i livet og som kan gøre dem stolte af det de har bedrevet! Så for min skyld ingen alarm om huen så er regnbuefarvet, laksefarvet, grøn med stjerner, blå og rød, sort og gul... ! Det står jer absolut frit for at nyde at I har nået et mål og vis dem så for gud og hver mand - møder I mig, vil jeg med glæde sende jer et kæmpe smil og et tillykke med på vejen og være stolte på jeres vegne!

Kærlig hilsen, den nyuddannede pædagog pr. 27. januar 2012 som dog ikke har en hue  men græd da jeg tog min lille dreng op i armene efter eksamen og fortalte ham, at mor endelig har en uddannelse og er meget meget stolt!

Anmeld

29. januar 2012

MorTilEn2013Dreng

Rødtoppen skriver:

Jeg forstår godt TS og andre at de gerne vil have en form for "bevis" for at de har nået et mål i livet og som kan gøre dem stolte af det de har bedrevet! Så for min skyld ingen alarm om huen så er regnbuefarvet, laksefarvet, grøn med stjerner, blå og rød, sort og gul... ! Det står jer absolut frit for at nyde at I har nået et mål og vis dem så for gud og hver mand - møder I mig, vil jeg med glæde sende jer et kæmpe smil og et tillykke med på vejen og være stolte på jeres vegne!

Kærlig hilsen, den nyuddannede pædagog pr. 27. januar 2012 som dog ikke har en hue  men græd da jeg tog min lille dreng op i armene efter eksamen og fortalte ham, at mor endelig har en uddannelse og er meget meget stolt!

Anmeld

29. januar 2012

raca

LunaLykke skriver:

Hvis du synes at huerne hører til hhx og htx, så hører den vel også til hg? Som i øvrigt tager ligeså lang tid som en hf. En hf er jo lidt en forkortet udgave af stx. Og hg kan man godt kalde en forkortet udgave af hhx

ej den holder ikke der er pænt meget forskel på nivuerne.. 

på hf ligger fagene på B og C og enkelte på A

på HG ligger de på F og E...og enkelte tilvalgsfag på c nivue.. dvs ca samme nivue som erhvesskolerner.. når man kigger på det boglige..

Anmeld

29. januar 2012

Gaia

Alle skal da have en hue, hvis de vil synes det er en forældet holdning at kun hhx og gym. Skal ahve huen. Da hhx fik huen var der sikkert også ramaskrig ovr det fra gym. Og på samme måde er der idag ramaskrig fra nogle hhxer, gym'er osv. Over at andre studieretninger også får huen nu. Synes alle der har lyst til en hue skal have en. Huen mister ikke sin værdi. Værdien og symbolikken uanset om du er hhx, gym'er, hf, hg, teknisk gym. Kok eller har en anden spændende ungdomsuddannelse. jeg har hue og er Hhx' er. Mener sørme jeg er ligeså berettiget til en hue som dem på det ordinære gym. vil dog sige at min aldrig kom op at hænge, men ligger vist i en kasse.  Forøvrigt handler det ikke om hvilket niveau du har læst på. Hhx er niveau mæssigt som gym. Bare med fokuspå handelsfag og økonomi. Hf er en kortere uddannelse på lidt lavere niveau og hg lidt det samme. Synes det handler om at have gennemført og vist man kan noget og så være stolt af det. Så selvf. Vil alle gerne have bevis ( synligt) for fuldført uddannelse  

Anmeld

29. januar 2012

wamse

Jeg ejer ingen huer, ikke engang en vinterhue Men jeg synes at man skulle få en hue, hvis man synes man har lyst til det.

Men vil så også sige, at det at folk i dag har en hue på efter de har bestået noget, har slet ikke den store respekt for mig, som den har haft for år tilbage. 

Når stort set alle for den, så mister den sgu lidt det unikke. 

Så udbredt den er på alle mulige uddannelser, så vil alle næsten have mulighed for at få en hue.

Kan forstå, at man åbenbart kan få en, når jeg er færdig som pædagogstuderende, men jeg skal ikke have en hue. Jeg ved inde i mig, at jeg er pisse stolt over, at have gjort det, og jeg ved at mine venner og familie er ligeså 

Anmeld

29. januar 2012

FrkZier

Jeg synes man burde holde sig til at det kun er de gymnasielle uddannelser der for en hue.. vil ikke sige de andre ikke har 'fortjent' en hue, men synes bare der måske skulle opfindes et andet symbol for folk der for sig en ehversuddannelse

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.