Hvem "fortjener" en (afgangs)hue ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. januar 2012

Pige2009

AalborgPigen skriver:

Altså på min HG havde jeg fag på niveau b-c.. Det valgte jeg selv.. Og det er altså ikke nemt hvis man ikke er boglig .. Men man kan hvad man vil ! Syntes det er sådan lidt at sige, at man bare skal være til stede.. Det er vist hvordan man selv gør det og hvilken skole man går på.. 

Men jo jeg er sikker på at de skoler med A niveau fag er meget svære.. Men mange af mine veninder tog altså kun HF og STX på c eller b niveau .. Så syntes da ikke de er meget bedre end mig Vi er bare gode på hver sin måde

Man kan altså ikke tage en hel STX kun på B- og C-niveau. F.eks. er både dansk og historie på A-niveau hele studietiden og man skal også have et vist antal fag på A-niveau for at kunne bestå

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. januar 2012

Pige2009

raca skriver:

skrev jeg at nogle ikke var lige meget værd..

altså mejeristerne har jo deres EGEN huen.. der er på alder med faget.. ca.. den har jeg det fint med, i gamle dage gik mejerister med hat..

men en frisør med en hue.. har jo ingen tradition bag eller noget.. hun får et svendebrev.. og et svendegilde og studenterne får en hue og et eksamensbevis.

det er forskellige traditioner.. og de er fine hver for sig..

men hvorfor mikse det op og udvande det-- jeg forstår ski godt at studenterne.. altså de rigtige dem der når op på et fagligt nevue hvor man kan læse vidre fra.. er muggene..

Lge præcis - ligesom slagterne der har deres sorte bowlerhat

Anmeld

29. januar 2012

Pige2009

raca skriver:

nu er nevuet jo sat efter at man skal kunne komme ind på en vidregående udd...så det må være adgangs kravet til en hue at ens nivue er så man kan komme ind på et antal af dvs vidregående udd.. og nej jeg ved alle ikke kan komme ind på alle..

men fakta er jo man kan ikke søge ind på en vidregående udd. med en HG.. nivuet er for lavt fagligt.. tømre kan jo heller ikke gå ind direkte på en vidregående udd.. af samme grund.. nogle er fagligstærke og andre er håndværksmessige stærke.. og det kan man da vel godt være stolt af uden en hue... som er en hapset tradition fra de gynasielle udd.

Jo, det kan de da. Min ekskæreste er uddannet tømrer og læste videre til bygningskonstruktør kun med sin tømreruddannelse som adgangskrav 

Anmeld

29. januar 2012

Pige2009

Malou&Anders skriver:

Det gøre det nemlig men tager kun jordemor uddannelsen hvis jeg kan tage den på kortere tid efter sygeplejerske. For syv år på su er mange år 

Du kan også kun få SU i 6 år

Anmeld

29. januar 2012

raca

Baagøe skriver:

Jo, det kan de da. Min ekskæreste er uddannet tømrer og læste videre til bygningskonstruktør kun med sin tømreruddannelse som adgangskrav 

okey.. det var jeg ikke klar over jeg var sikker på at man ikke kunne,er der ikke et adgangskursus.. de skal bestå.

jeg ved at ved teknikum.. kan man vist vælge relevant udd retning. men skal bestå et studenterkurses af en art før man starter..

Anmeld

29. januar 2012

Sophie90

Kay skriver:

jamen den gang fandets der også kun erhvervs uddannelser og så gymnasiet og gymnasiet var kun for de rige... så hvis du gerne vil der tilbage så versergod for min skyld

jeg mener jo hf har lige så meget ret til huen som stx. da det er et udspring af den uddannelse... som jo også først senere er sprunget ud i de linjer den er i dag... igamle dage var det matematik og latin lære... og ikke alt det andet...

Nej det er ikke det jeg mener.. Jeg har både taget gymnasiet og en erhvervsuddannelse, jeg synes begge uddannelser har deres fordele.. Men erhvervsuddannelser har bare intet med studenter eksamen at gøre og giver slet ikke adgang til de samme ting og har SLET ikke samme niveau.. Så jeg vil sige at man virkelig har kæmpet for at få sin hue også er det da kun fair at det kun er dem der får det der har slidt for det..

Anmeld

29. januar 2012

Pige2009

jamen den gang fandets der også kun erhvervs uddannelser og så gymnasiet og gymnasiet var kun for de rige... så hvis du gerne vil der tilbage så versergod for min skyld

jeg mener jo hf har lige så meget ret til huen som stx. da det er et udspring af den uddannelse... som jo også først senere er sprunget ud i de linjer den er i dag... igamle dage var det matematik og latin lære... og ikke alt det andet...

Men niveauet på HF er jo lavere end STX - dvs. man kan ikke så mange ting med en HF som med en STX. Det er ikke for at nedgøre uddannelsen, for jeg synes, at alle der gennemfører en uddannelse bør nyde respekt

Anmeld

29. januar 2012

Pige2009

LevisMor skriver:

ALLE har fortjent en hue, bare fordi man har taget en gymnasiel udd. er man ikke mere fortjent til en hue, desuden kan man købe huer til andre udd også...

Jeg har gået på sosu og det er en lige så fin udd som alle andre, så dem som har en gymnasiel udd skal ikke stikke snuden for højt i vejret

Ja man kan få i alle farver for de forskellige udd. og ja den røde og blå vil altid være dem som er brugt mest, men derfor kan vi andre godt bestille vores , vi har også ret til et bevis som står på vores hylde, for den store indsats vi selv har gjort, Jeg købte en hue da jeg var færdig som sosu hjælper og køber en igen når jeg er færdig sosu assistent!!!

Jeg synes alle, der gennemfører en uddannelse bør nyde respekt. Men synes du så ikke, at andre uddannelser end gymnasiel burde have deres egne traditioner fremfor at overtage andres? Alle ved jo, hvad en hue med rødt bånd symboliserer og når man ser dem, ved man, at de har gennemført gymnasiet. Hvis jeg så en hue med gult eller grønt bånd, ville jeg ikke ane, hvad pokker de havde gennemført

F.eks. synes jeg, det meget originalt med slagternes bowlerhatte og mejeristernes hatte

Anmeld

29. januar 2012

Pige2009

raca skriver:

det er vi helt enige i...

......

Anmeld

29. januar 2012

Pige2009

raca skriver:

man kan gå på universitet direkte fra en profetion bachlor..

så om pæd og lære..

hvad er en rigtig batchlor?... jeg har ikke 100% styr på hele uddanelses verden

Ja, men man læser jo ikke på uni for at blive professionsbachelor En rigtig BA er en som læser på uni. Professionsbachelor er jo kun blevet det fordi, det så var nemmere at sammenligne med udlandet.

En rigtig bachelor er i min optik f.eks. BA i historie

Professionsbachelor læser man på et erhvervsakademi. (Ikke at det gør dem mindre værd)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.