Den største udfordring ved at blive/være forælder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. februar 2012

Anonym

Mamalou skriver:

Kære alle

Nu er det efterhånden 8 måneder siden vores Villads kom til verden, og lige så længe siden vi blev forældre. Selvom Villads er det nemmeste barn, så har dét at blive forældre alligevel budt på udfordringer, nogle større end andre.

Den største udfordring for os, har været vores parforhold/familieliv. Sidst i graviditeten fik vi nogle problemer indbyrdes og de blev ikke nemmere efter Villads kom til verden. Vi skændes en del og var pludselige ikke længere enige om, hvordan tingene skulle køre. Dertil var det også især svært med samarbejdet med min kærestes datters mor i den første tid. Nok fordi hun var bange for, at hendes datter ville blive glemt/overset. Vores parforhold har virkelig været på prøve, og vi har vendt tanken om at gå fra hinanden flere gange, men er stadig sammen og jeg synes det går i den rigtige retning...

Jeg tænkte at det vil være spændende at høre, hvilke udfordringer I er stødt på. Jeg håber I vil dele.

God dag til alle

Mvh. Louise

Hej MOR!

Kender det alt for godt. Jeg er selv bonus mor til min kærestes datter som er 4½ år nu. Da jeg var gravid var det som det plejede, vi havde kæreste tid i den uge hvor hun var hos moren, og i den uge hun var hos os, ja så gik vi jo og glædede os til lillesøster kom. Da hun så kom, var der jalousi på højt plan fra st. søster, da fokus fløj hen til lillesøster. Moren mente det var fordi vi ikk gav hende opmærksomhed, og vi glemte hende. Det hoppede farmand på, og mente det var min skyld hun rendte og skabte sig kom med vilde reaktioner, begyndte at tisse i sengen, stjal i børnehaven, sagde nej til alt, og var vild og ond mod de andre i bh. Det var rigtigt hårdt at få afvide det var MIG der var skyld i det, fordi jeg ikke ku give hende den opmærksomhed hun var vant til. . (skal siges at hun altd har været møg forkælet og været i centrum for alt) - men jeg mente at det var farmand der var problemet, at hun ikke ku li at dele sin far med en anden pige ligepludselig, da jeglod mærke til at hvergang farmand sad med lillesøster ja så kom den store og skule være med, og hvis vi sagde til hende at nu skulle far lige gi hende mad, eller sidde med hende alene, så flejnede hun fuldstændig ud, og ku finde på hvad som helst.   Vi kæmper stadig med jalousi herhjemme, og hun er nu begyndt på ikke at ville spise, og vi skal made hende ligesom lillesøster og hun er trodsig. Vi er self godt klar over alderen spiller et spil, meeeeeen det er svært at være en sammenbragt famlie nogengang, og hvad der tilhører at jalousi, mor-rolle, stedmor-rolle. Ligeledes er parforholdet også på prøve, det er hverdag og der er ting der skal ordnes, og aftensmaden skal helst på bordet inden 18 da det blir for sent, for så er der bad osv, der er bare mere at se til når vi har den store i den uge, der er mere far mor og børn over det, og det skal man vænne sig til, og vænne sig til at man ikk længere er 1 priotet men faktisk er nummer chock.... men hvis man bare husker de dage man har overskud selvf at være kærlige over for hinanden og lege kærester igen så kan man faktisk levet højt på det i et par dage

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. februar 2012

Mamalou

Baagøe skriver:

Jeg har af og til gerne ville være sammen med en veninde lørdag aften, men det dur bare ikke, når der ikke er nogen til at passe Laura

Har du slet ingen, der kan tage over? 

Anmeld

13. februar 2012

lycly

Her har det også været parforholdet der er blevet sat på prøve. Vores datter var slet ikke planlagt, vi har fået hende meget tidligt både i vores liv, men også i vores forhold. Og jeg var nok mere klar og "moden" til det at få et barn, end min kæreste egentlig var. Selvom vi begge var enige om at vi skulle beholde barnet, og begge glædede os.
Så der har været tider hvor jeg har skulle gøre alting, fordi han stadig havde brug for at være dreng og ikke far. DET var en udfordring.

I forlængelse af det, så har min kæreste og jeg også snakket en del om opdragelse. Og der kan jeg høre vi står overfor en stor udfordring. Vi kommer fra vidt forskellige baggrunde, og vores principper og holdninger til mange ting er vidt forskellige. Så det skal nok blive spændende

Derudover, så har både min kæreste og jeg job i butiksbranchen som indebærer 12-timers arbejdsdage + arbejdsweekender. Nu er jeg stadig på barsel, men det bliver en udfordring at få det til at hænge sammen når jeg starter på arbejde, og også få lidt tid sammen.

En anden udfodring, som jeg synes er den værste, for man kan intet gøre ved det, det er den der konstante bekymring og frygt der bare sidder i en. Bekymringer om alting; er barnet syg, har barnet nok tøj på, kan jeg tage mig ordentligt af hende, kan hun falde ned her osv osv.
Og så frygten for at der skal ske hende noget, at nogen skal skræmme hende, såre hende osv. DEN er hård, for man KAN ikke beskytte hende mod alt. Selvom man gerne ville

Anmeld

13. februar 2012

Mamalou

MariaJ skriver:

Vi har heldigvis en dame vi regelmæssigt bruger som barnepige, men hun har jo selvfølgelig også andre ting i sit liv, så det er ikke altid hun kan træde til (og så koster det jo også). For det meste cirkulerer vi mellem selv at være hjemme, og så betale os fra noget pasning, men det bliver alligevel mange halve arbejdsdage og stressende løsninger. Jeg undrer mig tit over, hvad andre gør i samme situation, for vi er jo ikke de eneste, der ikke har familien lige om hjørnet.

Vi har lige haft tre uger med omgangssyge, så jeg ser også lidt mørkere på situationen lige nu, end på så mange andre tidspunkter. I denne uge har vi heldigvis min mor på besøg, så nu kan vi puste lettet ud i et par dage.

Dejligt at I har mulighed for hjælp. Men jeg kan forestille mig, at det er rarest selv at passe sit barn, når det er syg og når det er en mulighed selvfølgelig. Det er klart, at man er ekstra træt efter en periode med meget sygdom og hvor pusslespillet har været svært at få til at gå op. 

Anmeld

13. februar 2012

Mamalou

Anonym skriver:

Hej MOR!

Kender det alt for godt. Jeg er selv bonus mor til min kærestes datter som er 4½ år nu. Da jeg var gravid var det som det plejede, vi havde kæreste tid i den uge hvor hun var hos moren, og i den uge hun var hos os, ja så gik vi jo og glædede os til lillesøster kom. Da hun så kom, var der jalousi på højt plan fra st. søster, da fokus fløj hen til lillesøster. Moren mente det var fordi vi ikk gav hende opmærksomhed, og vi glemte hende. Det hoppede farmand på, og mente det var min skyld hun rendte og skabte sig kom med vilde reaktioner, begyndte at tisse i sengen, stjal i børnehaven, sagde nej til alt, og var vild og ond mod de andre i bh. Det var rigtigt hårdt at få afvide det var MIG der var skyld i det, fordi jeg ikke ku give hende den opmærksomhed hun var vant til. . (skal siges at hun altd har været møg forkælet og været i centrum for alt) - men jeg mente at det var farmand der var problemet, at hun ikke ku li at dele sin far med en anden pige ligepludselig, da jeglod mærke til at hvergang farmand sad med lillesøster ja så kom den store og skule være med, og hvis vi sagde til hende at nu skulle far lige gi hende mad, eller sidde med hende alene, så flejnede hun fuldstændig ud, og ku finde på hvad som helst.   Vi kæmper stadig med jalousi herhjemme, og hun er nu begyndt på ikke at ville spise, og vi skal made hende ligesom lillesøster og hun er trodsig. Vi er self godt klar over alderen spiller et spil, meeeeeen det er svært at være en sammenbragt famlie nogengang, og hvad der tilhører at jalousi, mor-rolle, stedmor-rolle. Ligeledes er parforholdet også på prøve, det er hverdag og der er ting der skal ordnes, og aftensmaden skal helst på bordet inden 18 da det blir for sent, for så er der bad osv, der er bare mere at se til når vi har den store i den uge, der er mere far mor og børn over det, og det skal man vænne sig til, og vænne sig til at man ikk længere er 1 priotet men faktisk er nummer chock.... men hvis man bare husker de dage man har overskud selvf at være kærlige over for hinanden og lege kærester igen så kan man faktisk levet højt på det i et par dage

Der er mange udfordringer ved at være bonus mor. Både når man ikke har børn og har børn. Så jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det kan være rigtig svært! Samtidig er det selvfølgelig også rigtig berigende! Jeg har et rigtig godt forhold til min bonusdatter, og vi er rigtig glade for hinanden.

Her har der ikke været en snert af jalousi, men dermed ikke sagt, at det ikke har været svært for Lucca at blive storesøster. Dét at jeg pludselig blev mor - og hvad var jeg så lige for hende? Samtidig var det også svært for Lucca, at hendes far blev far for en anden, og at den anden skulle blive hos far og mig. Og hvad med mor, var hun så stadig hendes mor. Der kører så meget rundt i de små hoveder, og det vigtigste er at lytte til dem og forsøge at hjælpe dem så godt, som man kan. Alle børn vil miste opmærksomhed, når der kommer andre søskende til, for nogle børn er det svære for end andre. Lucca har også ville behandles som en baby, og har flere gange sagt "gid jeg var lillebror". Jeg tror det hænger sammen med den opmærksomhed og omsorg de ser lillebror eller lillesøster får, og hvem ville ikke gerne have den positive kontakt, der altid er til en lille baby. Der sættes ingen krav, som der gør til en fireårig - snart femårig.

Jeg ville synes det ville være svært, hvis ikke der var enighed mellem min kæreste og jeg. At vi ikke var et team. Som i din situation, hvor du oplever at han kører med på ekskærestens meninger og holdninger. Det gør ondt og jeg kan godt forstå at du bliver ked af det! 

Hvordan er jeres samarbejde? Kan I snakke samme alle tre? 

Anmeld

13. februar 2012

Lullaby

At tage ud og handle ikke bare er ud og handle. Der skal fodres af først, tør ble, ekstra tøj i tilfælde af uheld, sutter, lift eller autostol, taske der er opdateret osv. For pokker der skal pakkes hver gang. Heldigvis har mine børn været ammebørn så jeg har ikke skullet sørge for ekstra flasker også

Anmeld

13. februar 2012

Pige2009

Mamalou skriver:

Har du slet ingen, der kan tage over? 

Jo, men pga. arbejde, har jeg behov for pasning andre tidspunkter også, så det bliver prioriteret. Desuden går dagen efter med tømmermænd, hvis man virkelig skal ud og slå til Søren og så mister jeg en dag med min datter, så det er en lidt svær balancegang. Jeg er da også af og til ude, men et par veninder har svært ved at forstå, "hvorfor jeg ikke bare får Laura passet, så jeg kan tage med på lørdag." Eller "hvorfor jeg ikke bare tager Laura med"

Men når hun bliver puttet omkring 19.30 og festlighederne som regel starter kl. 18.30, er der ikke meget tid Så jeg prioriterer jo nok min datter fremfor mit eget sociale liv

Anmeld

13. februar 2012

Mamalou

Baagøe skriver:

Jo, men pga. arbejde, har jeg behov for pasning andre tidspunkter også, så det bliver prioriteret. Desuden går dagen efter med tømmermænd, hvis man virkelig skal ud og slå til Søren og så mister jeg en dag med min datter, så det er en lidt svær balancegang. Jeg er da også af og til ude, men et par veninder har svært ved at forstå, "hvorfor jeg ikke bare får Laura passet, så jeg kan tage med på lørdag." Eller "hvorfor jeg ikke bare tager Laura med"

Men når hun bliver puttet omkring 19.30 og festlighederne som regel starter kl. 18.30, er der ikke meget tid Så jeg prioriterer jo nok min datter fremfor mit eget sociale liv

Det forstår jeg også fuldt ud! Jeg "hopper" heller ikke på alt, selvom jeg i princippet har muligheden for at være med, for min søn skal ikke passes hver/hveranden weekend, og han deltager også kun, hvis han får noget ud af det.

Jeg spurgt fordi jeg tænkte, at det ville være hårdt aldrig at have muligheden. 

Anmeld

13. februar 2012

Rebecca55

Hmmm det er meget svært at svare på, for synes hele tiden man bliver smidt ud i nye udfordringer. Hvilket jeg synes er både hårdt, men så absolut også spændene... Men det der nager mig inden i, er nok det der med om jeg giver mine børn det rigtige at spise. Med det mener jeg om jeg varierer deres kost nok og om de for alt det kroppen nu har brug for, for at fungere. Hvilket nok er en lille ting. Min kæreste og jeg er blevet meget stærkere som par, efter alt det vi har været igennem. Først med så hård en graviditet, sygehusophold, kolik, osv... Dog mangler sexlivet en hel del, men det skal nok komme igen, når tiden og overskudet er til det. Så alt i alt er det sygt hårdt at blive forældre, men elsker ogaå alle udfordringerne, glæderne og alt hvad der det har ført med til os.

Anmeld

13. februar 2012

Pige2009

Mamalou skriver:

Det forstår jeg også fuldt ud! Jeg "hopper" heller ikke på alt, selvom jeg i princippet har muligheden for at være med, for min søn skal ikke passes hver/hveranden weekend, og han deltager også kun, hvis han får noget ud af det.

Jeg spurgt fordi jeg tænkte, at det ville være hårdt aldrig at have muligheden. 

Jeg har et rigtig godt vennepar, som jeg ses meget med og de har en datter, der er et år ældre end Laura og de to piger leger super godt. Så sover vi hos dem, så jeg kan skeje lidt ud

Eller også har min venindes forældre Laura, hvis vi er ude og få et par drinks, for så når vi vågner, er Laura der med det samme (Veninden bor hjemme)

Jeg er i det store hele meget tilfreds med mit liv, men det gør unægteligt tingene noget nemmere i de hjem, hvor man er to forældre

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.