Den største udfordring ved at blive/være forælder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. februar 2012

Anonym

Mamalou skriver:

Der er mange udfordringer ved at være bonus mor. Både når man ikke har børn og har børn. Så jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det kan være rigtig svært! Samtidig er det selvfølgelig også rigtig berigende! Jeg har et rigtig godt forhold til min bonusdatter, og vi er rigtig glade for hinanden.

Her har der ikke været en snert af jalousi, men dermed ikke sagt, at det ikke har været svært for Lucca at blive storesøster. Dét at jeg pludselig blev mor - og hvad var jeg så lige for hende? Samtidig var det også svært for Lucca, at hendes far blev far for en anden, og at den anden skulle blive hos far og mig. Og hvad med mor, var hun så stadig hendes mor. Der kører så meget rundt i de små hoveder, og det vigtigste er at lytte til dem og forsøge at hjælpe dem så godt, som man kan. Alle børn vil miste opmærksomhed, når der kommer andre søskende til, for nogle børn er det svære for end andre. Lucca har også ville behandles som en baby, og har flere gange sagt "gid jeg var lillebror". Jeg tror det hænger sammen med den opmærksomhed og omsorg de ser lillebror eller lillesøster får, og hvem ville ikke gerne have den positive kontakt, der altid er til en lille baby. Der sættes ingen krav, som der gør til en fireårig - snart femårig.

Jeg ville synes det ville være svært, hvis ikke der var enighed mellem min kæreste og jeg. At vi ikke var et team. Som i din situation, hvor du oplever at han kører med på ekskærestens meninger og holdninger. Det gør ondt og jeg kan godt forstå at du bliver ked af det! 

Hvordan er jeres samarbejde? Kan I snakke samme alle tre? 

Hej igen!

Ja der er heldigvis flest glæder end dårlige perioder med det at være bonusmor. Men det kommer alligevel ofte til skue at man "kun" er bonusmor. Vi har fx haft en periode hvor at faren og datteren ved aftensmaden tit sagde mit navn, og mine forældres navne (ex: vi skal en tur til lalandia med mine forældre, og vi sidder og snakker alle sammen om det, og de blir ikke en eneste gang nævnt som mormor og morfar, selvom min egen datter sidder ved bordet) og det er en af de ting hvor sidder sidder for mig selv og tænker ja ja, men storesøsters mormor og morfar blir kun kaldt mormor og morfar, hvor min kæreste tit siger mine forældres navne. Ved godt det er detaljer og min datter sikkert vil kalde dem mormor og morfar men det er jo igen en ting der bare er selvfølge i en normal far, mor og børn familie hvor de ikke er gået fra hinanden.

Vi er stort set enige om alt, men hvad der angår min kærestes datter er vi ikke. Der er vi DYBT uenige, og han tager (naturligt) sin datters parti, hvis jeg mener noget andet. Det kan være omkring opdragelse, hvis hun er syg, skolevalg mm. der er mange ting. Jeg prøver at lade være med at blande mig i deres opdragelse, og bare være den støttende og lyttende, men hold fast det er svært nogengange, da man har en mening om de fleste ting.

Vi kan godt se på hinanden og sige hej, når hun en sjældent gang blir afleveret i vores hjem og der kommer jo også en konfirmation på et tidspunkt. Men vi er DYBT forskellige, og har hver vores værdier og tilgang til ting, så tror bare vi skal sige hej, og så er det det, for ellers ku jeg godt forestille mig et KÆMPE skænderi om vores forskellighed. Men kan stadig efter 2 år, have det svært med de har været sammen i 9 år, og oplevet stortset hele deres ungdom sammen og været i NY, som min kæreste påpeger TIT at der har han været, da det betød rigtig meget for ham at komme dertil, og der kan jeg godt sukke og tænke, hvorfor var du ikke der med mig. Men ved jo han vil have mig, og han har ligeledes friet til mig, så jeg er ikke bange for en trussel fra hendes side, der er de meget prof, og når de snakker og mødes er det altid om datteren, men var måske lidt blåøjet dengang man bare sagde ja ja skat, det går alt sammen sa man lige havde fundet sammen, der var man i overskud og tænkte, selvf kan jeg leve med hende resten af mit liv.. Men har det desværre sådan nu, at jeg sagde ja til min kæreste, accepterede datteren men valgte ikke at have Xen i mit liv forever. Så det er den hutle jeg går med!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. februar 2012

Sofia

Jonatansmor skriver:

Puha, det er jo en flerdelt udfordring. Der er den på det fælles plan og alle de ofringer man gør som individet.

Her var drengen ikke planlagt, vi havde aldrig talt om børn og havde derfor heller ikke haft samtaler om opdragelse, håb og forventninger for fremtiden. Vi levede meget i nuet, gjorde det der "passede" os og kom hjem til hinanden og nød selskabet. Så de forskelle der er på ham og mig, er enorme.

Jeg er striks, kontrolleret, udpræget ordensmenneske hvor han er meget fri af egne regler og normer. Og et udpræget rodehovede. Hvilket ikke var et problem da det jo bare var ham og mig, men nu er drengen her og jeg har nogen meget faste ideer om børneopdragelse, drengens opførsel i fremtiden, hans ansvarsfølelse og evnen til at klare sig selv.

Det er en af de største udfordringer jeg har måttet gennemgå, at finde et fælles standpunkt med et menneske man så grundlæggende er helt anderledes end. Og det har været ved at drive os fra hinanden mange gange. Men hvem skal så undvære sit morgenkys fra drengen?

På det personlige plan er det jo tabet af sin frihed. Det gør sig især gældende med det første barn. Nummer 2 og 3, har vi talt om, får man vel ligeså meget fordi at nummer 1 er nu så stor den kan selv og så aner man ikke hvad man skal gøre med ekstra tid?

Jeg sørger stadig over tabet af den fremtid jeg havde planlagt. Den er umulig at forfølge med min dreng. Han skal ikke undvære sin mor på det plan, nogensinde. Det var en stor omvæltning lige pludseligt at være 3 måneder henne, flytte tilbage til Jylland, starte forfra.

Men der går ikke et sekund hvor jeg fortryder. Min glade dreng er, blandt andres, min fortjeneste. Og ingen guld eller karriere kan erstatte de kram jeg får af ham

Hvor er det bare godt skrevet!

Anmeld

14. februar 2012

Sofia

-Sigrid- skriver:

Selvom min datter kun er 17 dage gammel syntes jeg godt jeg kan svare 

At sige fra over for familien!  Når vi fortæller at de ikke skal holde hende, eller vi selv bestemmer tøj og besøgstider... suk! 

Jeg følger dig! Sådan havde jeg det også!

Anmeld

14. februar 2012

Den lykkelige

Jeg synes det hårdeste var lige de første 14 dage hvor jeg skulle vænne mig til at have en lille.. synes det var et kæmpe ansvar..
Jeg havde aldrig passet, holdt eller interesseret mig særlig meget for børn og pludselig stod jeg der med denne lille pige som var så afhængig af mig.. og jeg var så bange for om jeg gjorde det godt nok plus jeg ANEDE ikke hvordan jeg bar mig ad med de forskellige ting..
Derudover har jeg altid røv forkælet min kæreste.. jeg havde ikke noget fuldtidsjob og har derfor lavet alt hjemme og gjort alt for ham..
Så det at jeg pludselig fra den ene dag til den anden skulle droppe alt det fordi noget andet nu tog min opmærksomhed og tid var både meget hårdt for mig og kæresten.. Men efter 3 mdr. begyndte det gå bedre.. Men min datter har altid været noget af en mundfuld og kan til tider stadig virkelig være det..
Hun har altid sovet dårlig, brokket sig konstant og har været sur over alt det hun ikke kunne så lå bare og brokkede hele tiden..
Men nu hvor hun kravler og snart går selv så har det hjulpet så meget..
Så det var det hårdeste for mig..

Anmeld

14. februar 2012

-Sigrid-

Sofia skriver:

Jeg følger dig! Sådan havde jeg det også!

Det tror jeg der er mange der har

Anmeld

14. februar 2012

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Anette&Sophia skriver:

Vores største udfording, eller rettere sagt, min , er nok svigerfamilien.. puuha. de kan virkelig være stride at høre på nogle gange, og så gør de også bare ting som jeg ikke synes er iorden
Vi var fx. til svigermors 60års fødselsdag i lørdag, hvor der var omkring 70 mennesker med børn. Vi havde selvfølgelig Sophia med, og da hun så vågnede og havde fået en tør rumpe, satte jeg mig ud i køkkenet hvor der var ro og stuetemperatur ( forsamlingshuse har det med at have kolde rum, så alle steder undtaget selve salen og køkkenet var kælderkolde. ) Sophia er også lige i den der indtryks fase, og hvis hun får en masse fremmede indtryk kastet i hovedet, så bliver hun utryg og vil ikke rigtig falde til ro. Men da jeg sidder ude i køkkenet, siger jeg at det var dejligt lige at få lidt ro, så udbryder min svigerinde "der sker altså ikke noget ved at hun sidder derinde, jeg havde selv min søn med til min lillebrors konfirmation da han var 14 dage gammel, og der sad jeg og ammede mens de andre spiste"  for det første, eiwi at hive pattøjet frem foran en helt forsamling mens de sidder og spiser. Ved godt det er ganske normalt osv. men alligevel. for det andet, så er der altså forskel på en der er 14 dage gammel, og en der er 2½ måned. Når de er helt nyfødt sover, spiser og prutter de jo nærmest kun. iiih. 
 Efter maden vil kære farmor jo gerne holde hende, og det skulle hun da også have lov til, for hun er jo så stolt. Jeg siger så til hende at Sophia hverken skal på rundtur i arm til arm, eller vises rundt i hele lokalet. Folk må komme derhen hvis de vil se hende. Imens går jeg ud og får lidt "frisk" luft :p - Da jeg kommer ind igen, hvad gør svigermor så? ja, hun vader da rundt i hele lokalet  mellem alle de højtsnakkende mennesker, med en lille, meget ulykkelig Sophia på armen. Amen forhelved da. Hvilken del af det jeg sagde til dig før, var det du ikke forstod? Det resulterede så i at jeg sad ude bagved i omkring 2 timer, med Sophia som ikke kunne falde til ro, fordi hun var blevet kørt helt op. Så da kl. blev 22, kørte jeg hende hjem til min mor, så hun kunne få noget ro. 
- Der blev jeg satme tosset.. iiih ha!

når jo, og så er der lige den der med genoptagning af sex efter fødslen. Der ville jeg gerne vente til jeg havde været til 8 ugers undersøgelse, det kom så ud på en eller anden måde hjemme ved min svoger og svigerinde ( den samme svigerinde som før ) Så fik jeg kastet en fed flødeskums kage lige i ansigtet, "Har i ikke været sammen endnu efter du har født? ej, så lang tid gik der slet ikke med os efter jeg havde født"  - ej men forskellen ligger så der at jeg fødte vaginalt, og du fik foretaget kejsersnit BEGGE gange. der er sgu lige en forskel i underlivet bagefter.. 

amen altså

så mine udfordringer, er folk kommentare og nogle af de ting folk gør ved min datter.. 

Jeg er ret sikker på, at din datter på ingen måde tog skade af at blive vist frem på Farmors arm - og er det ikke naturligt at Farmor har lyst til at vise sit lille lækre barnebarn frem?

Selvfølgelig er ro og regelmæssighed super vigtigt for (især små) børn, meeen at man en enkelt gang deltager i en fest i et forsamlingshus, hvor man vises frem det sker der vist ikke noget ved!

Anmeld

15. februar 2012

Anette&Sophia

SØS skriver:

Jeg er ret sikker på, at din datter på ingen måde tog skade af at blive vist frem på Farmors arm - og er det ikke naturligt at Farmor har lyst til at vise sit lille lækre barnebarn frem?

Selvfølgelig er ro og regelmæssighed super vigtigt for (især små) børn, meeen at man en enkelt gang deltager i en fest i et forsamlingshus, hvor man vises frem det sker der vist ikke noget ved!

jeg har på intet tidspunkt sagt at hun tager skade :s 
jeg ved da udemærket godt at den stolte farmor gerne vil vise hende frem, men nu er det bare sådan at min datter ikke rigtig kan have alle de indtryk og så mange mennesker på en gang, og så bliver hun utryg og urolig.
men nu er der heller ikke to børn der er ens, og jeg ved hvad der er bedst for min datter. 

Anmeld

16. februar 2012

Ansemusen

Mamalou skriver:

Åhh hvor jeg kender det fra mig selv! For mig var det især svært i starten, og gud hvor jeg bare ikke havde forudset alle de bekymringer, der opstod... Og samtidig kunne jeg også blive overvældet af dårlig samvittighed, f.eks. da min søn kom i sin egen vugge at sove, fremfor hos os i dobbeltsengen. Jeg ville jo bare gerne gøre tingene rigtigt. 

Nu ved jeg ikke med dig, men jeg synes det er blevet bedre med tiden... Jeg er sikker på, at dét at man sætter spørgsmålstegn (til en vis grænse selvfølgelig), er med til at gøre os til bedre forældre... 

God aften 

Jo det er i DEN GRAD blevet bedre! Den dårlige samvittighed og tvivlen er meget mindre udtalt nu, hvor han er 20 måneder. Det er blevet mindre og mindre jo ældre han er blevet og jo længere jeg har været i forældrerollen  Specielt det, at han kan kommunikere meget mere nu, gør at jeg ligesom får et preg om, hvordan jeg/vi gør det. Han er en virkelig glad og fremmelig dreng, og det gør det hele meget nemmere synes jeg! Da han bare var spæd og hverken kunne smile eller kommunikere andet end med gråd eller lidt pludren og kropsbevægelser, var det meget svært at føle sig sikker som førstegangs Mor - jeg håber og tror at næste gang bliver mindre angstprovokerende for mig!

Anmeld

16. februar 2012

Mamalou

LunaLykke skriver:

Her har det også været parforholdet der er blevet sat på prøve. Vores datter var slet ikke planlagt, vi har fået hende meget tidligt både i vores liv, men også i vores forhold. Og jeg var nok mere klar og "moden" til det at få et barn, end min kæreste egentlig var. Selvom vi begge var enige om at vi skulle beholde barnet, og begge glædede os.
Så der har været tider hvor jeg har skulle gøre alting, fordi han stadig havde brug for at være dreng og ikke far. DET var en udfordring.

I forlængelse af det, så har min kæreste og jeg også snakket en del om opdragelse. Og der kan jeg høre vi står overfor en stor udfordring. Vi kommer fra vidt forskellige baggrunde, og vores principper og holdninger til mange ting er vidt forskellige. Så det skal nok blive spændende

Derudover, så har både min kæreste og jeg job i butiksbranchen som indebærer 12-timers arbejdsdage + arbejdsweekender. Nu er jeg stadig på barsel, men det bliver en udfordring at få det til at hænge sammen når jeg starter på arbejde, og også få lidt tid sammen.

En anden udfodring, som jeg synes er den værste, for man kan intet gøre ved det, det er den der konstante bekymring og frygt der bare sidder i en. Bekymringer om alting; er barnet syg, har barnet nok tøj på, kan jeg tage mig ordentligt af hende, kan hun falde ned her osv osv.
Og så frygten for at der skal ske hende noget, at nogen skal skræmme hende, såre hende osv. DEN er hård, for man KAN ikke beskytte hende mod alt. Selvom man gerne ville

Som jeg kan se i debatten, så er det en udfordring for parforholdet at gå fra to til tre... For nogle større end andre. 

Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det må være en udfordring, at stå med meget selv. Og at være på et andet stadie end kæresten i forhold til parathed. Nu var vores søn planlagt, men jeg kan godt forestille mig, at det kan være en større omvæltning, hvis barnet ikke er planlagt, selvom jeg tror at langt de fleste bliver klar, især kvinder. 

Det bliver spændende hvordan I finder fælles retningslinjer for opdragelsen. Min kæreste og jeg er heller ikke altid enige, men det lykkes nu ret godt langt hen af vejen

Vil I begge forsætte med arbejde i butiksbranchen? For jeg kunne godt forestille mig, at det vil blive et pusslespil. Men man får det jo til at lykkes

God weekend og tak for input 

Anmeld

16. februar 2012

Mamalou

Anonym skriver:

Hej igen!

Ja der er heldigvis flest glæder end dårlige perioder med det at være bonusmor. Men det kommer alligevel ofte til skue at man "kun" er bonusmor. Vi har fx haft en periode hvor at faren og datteren ved aftensmaden tit sagde mit navn, og mine forældres navne (ex: vi skal en tur til lalandia med mine forældre, og vi sidder og snakker alle sammen om det, og de blir ikke en eneste gang nævnt som mormor og morfar, selvom min egen datter sidder ved bordet) og det er en af de ting hvor sidder sidder for mig selv og tænker ja ja, men storesøsters mormor og morfar blir kun kaldt mormor og morfar, hvor min kæreste tit siger mine forældres navne. Ved godt det er detaljer og min datter sikkert vil kalde dem mormor og morfar men det er jo igen en ting der bare er selvfølge i en normal far, mor og børn familie hvor de ikke er gået fra hinanden.

Vi er stort set enige om alt, men hvad der angår min kærestes datter er vi ikke. Der er vi DYBT uenige, og han tager (naturligt) sin datters parti, hvis jeg mener noget andet. Det kan være omkring opdragelse, hvis hun er syg, skolevalg mm. der er mange ting. Jeg prøver at lade være med at blande mig i deres opdragelse, og bare være den støttende og lyttende, men hold fast det er svært nogengange, da man har en mening om de fleste ting.

Vi kan godt se på hinanden og sige hej, når hun en sjældent gang blir afleveret i vores hjem og der kommer jo også en konfirmation på et tidspunkt. Men vi er DYBT forskellige, og har hver vores værdier og tilgang til ting, så tror bare vi skal sige hej, og så er det det, for ellers ku jeg godt forestille mig et KÆMPE skænderi om vores forskellighed. Men kan stadig efter 2 år, have det svært med de har været sammen i 9 år, og oplevet stortset hele deres ungdom sammen og været i NY, som min kæreste påpeger TIT at der har han været, da det betød rigtig meget for ham at komme dertil, og der kan jeg godt sukke og tænke, hvorfor var du ikke der med mig. Men ved jo han vil have mig, og han har ligeledes friet til mig, så jeg er ikke bange for en trussel fra hendes side, der er de meget prof, og når de snakker og mødes er det altid om datteren, men var måske lidt blåøjet dengang man bare sagde ja ja skat, det går alt sammen sa man lige havde fundet sammen, der var man i overskud og tænkte, selvf kan jeg leve med hende resten af mit liv.. Men har det desværre sådan nu, at jeg sagde ja til min kæreste, accepterede datteren men valgte ikke at have Xen i mit liv forever. Så det er den hutle jeg går med!

Jeg genkender meget af de ting du skriver. Hvis du har behov for at "snakke", er du velkommen til at skrive en pb. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.