en smugle forarget !

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. januar 2012

Pige2009

SpunkenJo skriver:

Ja, naturligvis er den rette sammenligning mindstelønnen, men det er stadig interesant hvis man ku rykke nogle af KH-kronerne over i SU-puljen, og gøre det endnu mere interesant at læse til noget.

giver det ikke også mere mening for dig at jobbe for dine kroner, fremfor bare at modtage?

Faktisk så er det så tragisk, at det bedre kan betale sig for mig at gå på KH fremfor det arbejde, jeg har nu!  Jeg tjener endda 23.000+ brutto, men med udgifter til benzin og egenbetaling på DP til min datter, så er ville jeg have lige så meget til mig selv om måneden på KH, som i mit nuværende job!  Jeg har dog prioriteret at købe hus, hvilket jeg ville have svært ved at beholde eller have friværdi i på KH, så derfor ser jeg så meget desto mere grund til at sammenligne KH med bl.a. skattetryk fremfor SU

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2012

Pige2009

LouiseVous skriver:

Kh er et fint sikkerhedsnet vi har her i landet. Men, jeg synes det er så skræmende at man får mere udbetalt- og bedre ka leve på det, end hvis man faktisk forsøger at vil ku klare sig selv og dermed tager en udd. Der er simpelthen noget som ikke hænger sammen!!! man ska ikk ku leve så fedt på en kh- det gør netop at, især unge (ikke for at ramme nogle), de ikk kommer i gang med en udd igen...

Men helt ærligt, Louise... Så er det da dem, der er noget galt med og ikke satserne. Det er i min optik komplet irrationelt at tænke således

Anmeld

8. januar 2012

DitteFisk

babyboy2012 skriver:

Tror ikke man kan gøre det på den måde. Forskellen ligger jo i at helt unge mennesker der starter på en udd. og for su ofte har en situation hvor de bor i kollegie, lige ved siden af studiet, de har ingen gæld, ingen bil, osv. derfor kan de GODT få det til at løbe rundt uden su-lån. 

Men for en i min situation kan det jo ikke lade sig gøre uden lån.

På kontanthjælp er der en stor gruppe der er i samme situation som mig, som ikke har mulighed for at det løber rundt hvis priserne bliver sat ned. 

hvis man begynder på kontanthjælp før man er 25 og man ingen udd. har bliver man tvinget til at tage en. 

I min situation kan det heller ikke gøres uden su-lån desværre. Jeg står i det samme som du gør. Jeg forestillede mig nu heller ikke at su'en for de unge - for hvem det er en realistisk sum af penge - skulle hæves betydeligt, men nærmere fordi bla. tillæget som forsørger bare ikke svarer til noget realistisk - som du også selv mærker.

Jeg tænker at gruppen af SU-modtagere kunne klare sine faste udgifter og basale behov (ved hævning af SU), så ville KH-modtagere også kunne - da jeg mener at KH blot er ment som et sikkerhedsnet der skal kunne overkomme netop faste udgifter og basale behov. 

Anmeld

8. januar 2012

Pige2009

raca skriver:

folk mellem job skulle jo gerne havde været i A-kasse..

jo dem der ikke har optjænt nok skulle kunne komme på KH...

men jeg syntes dem der bare har fravalgt A-kassen skulle nægtes kontant hjælp..

og hvis de slet ikke havde været ude at arbejde skulle de vejledes og kraftigs motiveres til og tage en udannelse.. middel kunne være lav KH

så det kun var en alder sidste nødlæsning når folk kom på KH

Men så ryger sikkerhedsnettet jo fuldstændig. Faktisk er det jo sådan, at man som KH-modtager allerede idag bliver modregnet i sin KH, hvis ægtefællen er i arbejde.

Er enig med dig i, at der skal ske noget, men jeg tror vejledning er vejen frem og så mener jeg, at den "nye" gymnasiereform har spillet fallit og bærer en del af skylden for en i disse år højere ungdomsarbejdsløshed end hid til set

Anmeld

8. januar 2012

DitteFisk

Baagøe skriver:

Ja, men den vitale forskel mellem SU og KH er jo netop, at SU'en kan suppleres op med studiejob og /eller SU-lån. Det kan KH ikke

Jeg synes ikke det er helt fair at se det sådan. En uddannelse er ofte et fuldtidsjob. Min kæreste feks. er universitetsstuderende og arbejder en typisk dag fra morgen til aften. Der ville ikke være plads til arbejde - så når han arbejder så meget (og jeg i mindre grad fordi jeg ikke er på uni) så er jeg selvssagt nødt til at hente og bringe sønnike hvert dag i daginst. og kan derfor meget nødigt tage et arbejde, hvornår skulle der være tid..  

Og ang lån - det er da bare lidt fejt at siden det er en mulighed, så skal vi da ikke brokke os - for vi kan jo bare låne.. 

Anmeld

8. januar 2012

Frøken J.

babyboy2012 skriver:

Jeg tror bare man skal passe på med at skære alle over en kamp. 5600 er jo fint til den studerende der bor på et kollegieværelse, ikke har bil, lån osv, og som har tid til at studiejob. Men sådan ser det bare langt fra ud for alle studerende. Jeg siger ikke at man skal have mere hvis ens situation ser anderledes ud, men jeg gider ikke hører på at man bliver gloet ned på og set på som om man lever på et sølvfad fordi man er studerende ! 

ISÆR her hvor krisen krasser og mange bliver fyret, er der mange som starter på en udd. og mange af dem har allerede et etableret liv, familie, børn, hus osv. og derfor er 5600 bare langt fra nok. 

Anmeld

8. januar 2012

raca

Baagøe skriver:

Men så ryger sikkerhedsnettet jo fuldstændig. Faktisk er det jo sådan, at man som KH-modtager allerede idag bliver modregnet i sin KH, hvis ægtefællen er i arbejde.

Er enig med dig i, at der skal ske noget, men jeg tror vejledning er vejen frem og så mener jeg, at den "nye" gymnasiereform har spillet fallit og bærer en del af skylden for en i disse år højere ungdomsarbejdsløshed end hid til set

nej sikkerheds nættet ville ikke ryge..

man ville jo havde muglighed for kh hvis man havde været i a-kasse før man blev arbejdsløs.. men hvis man fravælger det fravalger man også at komunen skal støtte en, da man ikke har vist interesse for at kunne sikre sig selv..

man får jo heller ikke nyt hus af komunen vis ens gamle brander og man ikke hvade forskiret is ud af det...

dem der ikke har haft muglighed for at arbejde eller være i arbejdsløshedskasse/fagforening.. tja de må jo være udannnesles modne.. fremfor bare passiv forsøgelse.

Anmeld

8. januar 2012

SpunkenJo

Baagøe skriver:

Faktisk så er det så tragisk, at det bedre kan betale sig for mig at gå på KH fremfor det arbejde, jeg har nu!  Jeg tjener endda 23.000+ brutto, men med udgifter til benzin og egenbetaling på DP til min datter, så er ville jeg have lige så meget til mig selv om måneden på KH, som i mit nuværende job!  Jeg har dog prioriteret at købe hus, hvilket jeg ville have svært ved at beholde eller have friværdi i på KH, så derfor ser jeg så meget desto mere grund til at sammenligne KH med bl.a. skattetryk fremfor SU

Vi er bestemt ikke uenige

Anmeld

8. januar 2012

Pige2009

Jeg synes ikke det er helt fair at se det sådan. En uddannelse er ofte et fuldtidsjob. Min kæreste feks. er universitetsstuderende og arbejder en typisk dag fra morgen til aften. Der ville ikke være plads til arbejde - så når han arbejder så meget (og jeg i mindre grad fordi jeg ikke er på uni) så er jeg selvssagt nødt til at hente og bringe sønnike hvert dag i daginst. og kan derfor meget nødigt tage et arbejde, hvornår skulle der være tid..  

Og ang lån - det er da bare lidt fejt at siden det er en mulighed, så skal vi da ikke brokke os - for vi kan jo bare låne.. 

Jeg læste selv på uni i 5 år, og prioriterede at bruge en måned af de to måneders sommerferie på at arbejde fuld tid. Derudover arbejde jeg ofte i weekender, men selvfølgelig svært at få passet ind med et barn - I know... Er jo selv alene med min datter

Hvad læser din bedre halvdel?

Anmeld

8. januar 2012

DitteFisk

Baagøe skriver:

Jeg læste selv på uni i 5 år, og prioriterede at bruge en måned af de to måneders sommerferie på at arbejde fuld tid. Derudover arbejde jeg ofte i weekender, men selvfølgelig svært at få passet ind med et barn - I know... Er jo selv alene med min datter

Hvad læser din bedre halvdel?

Det synes jeg er flot klaret og nu du nævner det har jeg også selv haft en sommeferie, som blev arbejdet væk et år. 

Han studerer medialogi. Og synes det er ret utroligt hvor meget sådan et uni-studie kan tage af ens tid - nu er han også ultra-stræber, han læser og læser og arbejder og arbejder  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.