Er de studerende så fattige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. januar 2012

Kris89

TheLittleOne skriver:

Syntes de skal lade vær med at beklage sig.... Hold op med at gå så meget i byen og lad vær med at købe nye mobiler, tøj og andet lort i 3 måneder så kan de sku se penge på kontoen !

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2012

Noneother

Cheyana skriver:

Du kan altså få rigeligt med liv for 150 kr. om måneden synes jeg. Jeg giver 149 for mit abonnement og der er 6 timers tale i, fri sms og mms og 1gb data

Det var osse det jeg skrev. Jeg skrev bare at den er lav nok. Altså ikke for høj, da man netop burde have ret til telefon. (Jeg har selv en pakke til 150)

Anmeld

8. januar 2012

Muhmi

mor:) skriver:

man læser og får sig en uddannelse og på den måde giver igen til samfundet ved senere at få et arbejde og betale skat!

derimod er kontanthjælp gratis...men synes stadig det er godt det findes, da der kan være omstændigheder der gør at man ikke kan arbejde

Nu var det sådan set ikke kontant-hjælpen der skulle diskuteres og det er lidt ærgeligt at det bliver indraget da det laver det hele om til en anden debat, om hvorvidt det er ok at man får kontant-hjælp hvis su'en skal være så lav...

Men, jeg håber da virkelig at dem der er på kontant-hjælp inkl. mig selv skal ud på arbejdsmarkedet igen og at jeg ikke er sådan en slem byrde for resten af samfundet når nu jeg ikke kan finde et arbejde selvom jeg faktisk er uddannet... Synes du ser tingene meget sort-hvidt og det er ikke en særlig rar ting at blive kaldt en der ikke giver igen til samfundet, når nu jeg faktisk gerne vil arbejde, men ikke kan, pga. manglende arbejdspladser...

Anmeld

8. januar 2012

Muffin_girl

-Sigrid- skriver:

Hold da op en dyr husleje oO

Vi boede i en etværelses på 24 m2 - 2 personer, det kostede 2000 ligeud ink forbrug?? 

Syntes ikke studerende får for lidt. Vi lever fint i en stor treværelses for det der svare til 2xsu? 

Altså min svoger bor i en etværelses i udkanten af århus .. Og den koster 2700,- Nogle storbyer er altså dyre, og det kan tage ÅR at finde noget.. Min kæreste har fx 25 års ancinnitet i århus bolig.. Men alligevel står vi nummer 5000 og 7000 i nogle af deres billigste boliger, og det endda i udkanten af århus.. Mange andre boliger privat og offentlig koster mellem 7000-10000 kr.. Selvom den er lille og "ussel" 

Anmeld

8. januar 2012

Muhmi

Anonym skriver:

Kontanthjælpen er da også "gratis"... på SU yder du da i det mindte et stykke "arbejde"

De yder da mere eller mindre det samme som os på kontant-hjælp... De står ledige mens de tager deres uddannelse, lige så meget som vi står ledige mens vi er på kontant-hjælp....

Når vi finder et job så yder vi jo igen... Ej altså, den holder ikke i byretten den udtalelse...

Anmeld

8. januar 2012

Lunae

Palaja skriver:

<p> Tjaaa. Så må man jo tage lån og/eller arbejde ved siden af. Jeg ville heller ikke kunne klare mig på SU'en kun.&nbsp;</p><p> Vi er begge studerende og vi mangler ikke noget. Det giver self. lidt ekstra SU at vi har barn, samt vi får mere i boligstøtte og fri daginst. Men vi tager begge SU lån, og det tror jeg man kan blive nødt til, hvis man ikke vil arbejde...</p>

Har i fuld friplads i institution? Vi giver 500 kr om måneden og vi er også begge studerende uden arbejde.

Anmeld

8. januar 2012

Muffin_girl

ano14316 skriver:

Altså hvis man bor i region hovedstaden så er det der altså ikke meget at sparer på lejen. De biolligste studieboliger koster fra 2900, og så har du dele bad og dele køkken.

Hun kan måske begrænse sit forbrug på telefonen og sparer 50 kr.
(hvis hun skal købe et taletidskort koster det jo altså også penge startpakke = 100 kr)

Internet vil jeg mene at man altså ikke kan klare sig uden, og så vil jeg da gerne se samtlige studerende sidde på biblotekerne rundt omkring. tror sørme der vil blive lidt pladsmangel. plus at med et studie på 40 timer, så er der ikke meget tid til at fise på bibloteket, hvis man også skal arbejde ved siden af.

Og hvad med mad? der er jo slet ikke mad i hendes budget? så selvom du mener at kunne spare hende for 1000-1500 kr. så er det jo så hvad hun har til mad pr. måned.

Og i øvrigt brokker hun sig jo altså ikke over at hun synes SU'en er lav, hun savner bare en accept af at hun er fattig. Og det kan man da sørme ikke komme udenom. Hvis fattigdomsgrænse ligger på 5000 (som jeg faktisk synes er rigtig mange penge at have) når alt er betalt og man får 4981 udbetalt, så kan det jo ikke diskuteres.

Jeg synes SU'en er for lav. jeg syens den som minimum skulle være det samme som knt. hjælpen.

Totalt enig.. !! Jeg selv arbejder to steder udover SU.. Jeg ved ikke hvad jeg skulle gøre uden internet, i bibliotekets åbningstid er jeg i skole eller på job, og så bruger jeg aftenen på lektierr.. Så hvordan skal man lige få det til at hænge sammen ellers.. og jeg bor endda sammen med min kæreste, så vi deler alle udgifter.. Men det er bare umuligt at få en billig ungdoms bolig fra den ene dag til den anden (selvom vores udgifter kun er på 4000 i ALT) 

Anmeld

8. januar 2012

Muffin_girl

Noneother skriver:

Her i Slagelse kan du btw. ikke få en studiebolig meget billigere end hun giver. mht. at gå på biblo og lave opgaver, så lukker de jo osse på et tidspunkt, og jeg har altså ikke tal på hvor mange gange jeg har siddet op det halve af natten for at blive færdig med en opgave..

-og helt ærligt, så er 150kr. om måneden til telefon sgu osse lavt nok sat. Det burde være tilladt at have et eller andet form for liv som studerende.

Jeg synes ikke nødvendigvis at SUén er for lav, men jeg synes så helt sikkert at det burde være muligt at finde noget billigere at bo i, for det der vælter det hele er altså huslejen..

ENIG 

Anmeld

8. januar 2012

Muffin_girl

Anonym skriver:

Umiddelbart er der jo ik det store at spare. Jo hun kan da godt finde noget billigere at bo i, men så skal hun jo også lige have penge til et indskud i den nye lejlighed? Og I studiebyerne hænger billige boliger altså ikke på træerne!! Og måske noget billigere internet? men så skal man jo også ofte betale et oprettelses gebyr og.lign.
Det er dyrt at bo alene - man skal jo betale alle regningerne selv

Men vi har nu fint klaret os på 2 x su da vi læste i århus. Vi havde en husleje på 5200 efter boligstøtte og det var kun min kæreste der tog lån i en periode for at kunne betale alle sine dyre bøger hver 3. måned. Så det handler om prioritering, men der var da ikke mange penge at rutte med, men jeg havde ingen lån..

Enig med dig ! Det er ikke nemt at få en bolig 

Anmeld

8. januar 2012

Muffin_girl

Rosa skriver:

Jeg har boet på et værelse i Århus til 2800 og to etværelses på ca. 20kvm i alt for 3000 og 3200kr. Det KOSTER det at bo i Universitetsbyerne. Jeg synes det ser helt rimeligt ud. 

Helt enig med dig Rosa.. Det er dyrt at være studerende .. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.