Er de studerende så fattige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. januar 2012

raca

Muhmi skriver:

Hun brokker sig over at hun ikke kan kalde sig fattig, men hun vil så gerne i fredagsbar.... Hun får hendes SU smidt i hovedet i stedet for selv at skulle betale for hendes studie... Ja puha hun har det hårdt... Jeg synes ikke man kan tillade sig at brokke sig over noget man får gratis fordi man er borger i Danmark.

dem på kontant hjælp får da også deres penge ... uden og yde... men de er jo Fattige og må gerne kalde sig det...

og smidt og smidt efter sig jojo hvis man passer sit studie og betår eksamnerne.. så gør man..

men jo man kunne jo bare afskaffe SUen også håbe på at alle børns forældre havde råd til og hjælpe ØK-- hvis man ønskede og blive atndet end faglært.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2012

Anonym

Umiddelbart er der jo ik det store at spare. Jo hun kan da godt finde noget billigere at bo i, men så skal hun jo også lige have penge til et indskud i den nye lejlighed? Og I studiebyerne hænger billige boliger altså ikke på træerne!! Og måske noget billigere internet? men så skal man jo også ofte betale et oprettelses gebyr og.lign.
Det er dyrt at bo alene - man skal jo betale alle regningerne selv

Men vi har nu fint klaret os på 2 x su da vi læste i århus. Vi havde en husleje på 5200 efter boligstøtte og det var kun min kæreste der tog lån i en periode for at kunne betale alle sine dyre bøger hver 3. måned. Så det handler om prioritering, men der var da ikke mange penge at rutte med, men jeg havde ingen lån..

Anmeld

8. januar 2012

Anonym

raca skriver:

dem på kontant hjælp får da også deres penge ... uden og yde... men de er jo Fattige og må gerne kalde sig det...

og smidt og smidt efter sig jojo hvis man passer sit studie og betår eksamnerne.. så gør man..

men jo man kunne jo bare afskaffe SUen også håbe på at alle børns forældre havde råd til og hjælpe ØK-- hvis man ønskede og blive atndet end faglært.

Kontanthjælpen er da også "gratis"... på SU yder du da i det mindte et stykke "arbejde"

Anmeld

8. januar 2012

Rosa

Muhmi skriver:

http://politiken.dk/debat/ECE1501598/jeg-er-traet-af-at-have-en-daarlig-dag-hver-dag/

Hva så... Hvad siger i til denne studerende som er så træt af det hele og føler sig utrolig fattig...??

"Faste udgifter:

Husleje: 3.150

El + varme: 400

Telefon: 150

Forsikring og fagforening: 100

Internet: 200

Uddannelseskort 460

Tøjvask (vaskeri) 200

Licens: 192

I alt: 4.852 kr.

Indkomst:

SU: 4.981

Mor: 200

I alt: 5.181 kr."

Jeg må indrømme at jeg Kan se flere forskellige ting der er galt med det buget........

For det første lejen... Tvivler på at en etværelses lejlighed eller et lejet værelse i bofællelskab, koster så meget... Og hvis man bor i egen lejlighed med stue og soveværelse, så skal man sgu lige tage sig sammen og finde noget billigere - og jo, man kan godt leje et væresle, da mange kbh lejligheder er kæmpe store og egner sig utrolig godt til bofælleskab.

For det andet: Tlf'en... Køb et taletidskort og så må folk ringe til dig hvis de vil dig noget og så må du fylde på hvis du virkelig har behov for at ringe.

For det trejde: Internetet... Jeps du skal sikkert bruge internet til dit studie, men så er biblioteket opfundet!

Og for det fjerde: Så burde moderen kunne vente med de 200,- når nu hun alligevel skal betale for transport og sikkert andre ting når nu du er på røven...

Tror lige jeg har sparet hende her 1000-1500 kroner...

Men hvad synes i... Er det helt galt det her eller har hun det virkelig så hårdt som hun skriver?

Husk en god tone, piger

Jeg har boet på et værelse i Århus til 2800 og to etværelses på ca. 20kvm i alt for 3000 og 3200kr. Det KOSTER det at bo i Universitetsbyerne. Jeg synes det ser helt rimeligt ud. 

Anmeld

8. januar 2012

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Muhmi skriver:

http://politiken.dk/debat/ECE1501598/jeg-er-traet-af-at-have-en-daarlig-dag-hver-dag/

Hva så... Hvad siger i til denne studerende som er så træt af det hele og føler sig utrolig fattig...??

"Faste udgifter:

Uddannelseskort 460

Tøjvask (vaskeri) 200

Indkomst:

Jeg må indrømme at jeg Kan se flere forskellige ting der er galt med det buget........

For det første lejen... Tvivler på at en etværelses lejlighed eller et lejet værelse i bofællelskab, koster så meget... Og hvis man bor i egen lejlighed med stue og soveværelse, så skal man sgu lige tage sig sammen og finde noget billigere - og jo, man kan godt leje et væresle, da mange kbh lejligheder er kæmpe store og egner sig utrolig godt til bofælleskab.

For det andet: Tlf'en... Køb et taletidskort og så må folk ringe til dig hvis de vil dig noget og så må du fylde på hvis du virkelig har behov for at ringe.

For det trejde: Internetet... Jeps du skal sikkert bruge internet til dit studie, men så er biblioteket opfundet!

Og for det fjerde: Så burde moderen kunne vente med de 200,- når nu hun alligevel skal betale for transport og sikkert andre ting når nu du er på røven...

Men hvad synes i... Er det helt galt det her eller har hun det virkelig så hårdt som hun skriver?

Husk en god tone, piger

husleje...jo mange et værelses koster 3000kr og man kan ikke vælge og vrage, for nej, så mange boliger er der ikke.

internet på biblioteket...kommer an på hvad man studerer. hvis man skal bruge det meget kan man ikke sidder på biblioteket dagen lang. andre skal også kunne komme til.

telefon...come on...man må vel godt have et liv og 150kr er ingenting.

vaskeri er der ikke så meget at gøre ved.

arbejde ved siden af studie....kommer an på hvad man læser og hvor godt med man er. Nogle har nemt ved deres studie og har tid til at arbejde ved siden af, andre skal læse lidt mere.

og den der mentalitet en anden kom med: "så må man jo tage et lån...det er ærgeligt. alt for mange studerende har lån på over 100.000 kr.

Anmeld

8. januar 2012

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Muhmi skriver:

Hun brokker sig over at hun ikke kan kalde sig fattig, men hun vil så gerne i fredagsbar.... Hun får hendes SU smidt i hovedet i stedet for selv at skulle betale for hendes studie... Ja puha hun har det hårdt... Jeg synes ikke man kan tillade sig at brokke sig over noget man får gratis fordi man er borger i Danmark.

man læser og får sig en uddannelse og på den måde giver igen til samfundet ved senere at få et arbejde og betale skat!

derimod er kontanthjælp gratis...men synes stadig det er godt det findes, da der kan være omstændigheder der gør at man ikke kan arbejde

Anmeld

8. januar 2012

Anonym

Uddannelse er gratis i Danmark. SU er gratis i Danmark. Kan slet ikke se at hun kan tillade sig at brokke sig over SU'en! 

Jo hun kommer ud på den anden side og "betaler" af til samfundet ved at arbejde og betale skat, men det gør de studerende som betaler alt selv også!! 

Anmeld

8. januar 2012

hautecouture

Muhmi skriver:

"Faste udgifter:

Uddannelseskort 460

Tøjvask (vaskeri) 200

Indkomst:

Husk en god tone, piger

Synes slet ikke det ser så slemt for hende, men det ER hårdt, strengt, trist og kedeligt at være på SU - sådan er det altså bare - så må man finde sig et arbejde ved siden af studiet eller tage et lån. (jeg var nødt til begge dele) Det har alle dage været stramt at være studerende, men det ved man jo - ingen grund til at beklage sig, hun er jo hverken den første eller den sidste der synes det er hårdt. Jeg synes det var skrækkeligt med 3½ år på SU, men jeg kom da over det

Lige mht huslejen, nu ved jeg ikke hvor i landet hun bor, men jeg gav ca. 3000 for et kollegieværelse på 19,5 kvm i Roskilde... eller... det var ikke engang i Roskilde, men lige udenfor Roskilde, så hvis hun eks. bor i kbh så er det bestemt ikke en høj leje.

God søndag

Anmeld

8. januar 2012

raca

Anonym skriver:

Kontanthjælpen er da også "gratis"... på SU yder du da i det mindte et stykke "arbejde"

ja... det var da også det jeg mente...

men jeg mener at udannelse bliver forbeholdt dem med velhavende forældre hvis SU fjernes...

Anmeld

8. januar 2012

Sofia

Et gennemsnitligt VÆRELSE i en lejlighed i både Århus og KBH vil jeg skyde på koster mindst 3000, hvis ikke 3500. Har selv boet i 4 forskellige lejligheder i Århus C - så skulle mene jeg har lidt erfaring at bygge på!

Jeg mener på INGEN måde SUen er for lav! Synes det er meget fornemt vi får den. Men din pointe i at huslejen er for høj - er jeg ikke enig i!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.