Er de studerende så fattige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. januar 2012

ano14316

Muhmi skriver:

http://politiken.dk/debat/ECE1501598/jeg-er-traet-af-at-have-en-daarlig-dag-hver-dag/

Hva så... Hvad siger i til denne studerende som er så træt af det hele og føler sig utrolig fattig...??

"Faste udgifter:

Husleje: 3.150

El + varme: 400

Telefon: 150

Forsikring og fagforening: 100

Internet: 200

Uddannelseskort 460

Tøjvask (vaskeri) 200

Licens: 192

I alt: 4.852 kr.

Indkomst:

SU: 4.981

Mor: 200

I alt: 5.181 kr."

Jeg må indrømme at jeg Kan se flere forskellige ting der er galt med det buget........

For det første lejen... Tvivler på at en etværelses lejlighed eller et lejet værelse i bofællelskab, koster så meget... Og hvis man bor i egen lejlighed med stue og soveværelse, så skal man sgu lige tage sig sammen og finde noget billigere - og jo, man kan godt leje et væresle, da mange kbh lejligheder er kæmpe store og egner sig utrolig godt til bofælleskab.

For det andet: Tlf'en... Køb et taletidskort og så må folk ringe til dig hvis de vil dig noget og så må du fylde på hvis du virkelig har behov for at ringe.

For det trejde: Internetet... Jeps du skal sikkert bruge internet til dit studie, men så er biblioteket opfundet!

Og for det fjerde: Så burde moderen kunne vente med de 200,- når nu hun alligevel skal betale for transport og sikkert andre ting når nu du er på røven...

Tror lige jeg har sparet hende her 1000-1500 kroner...

Men hvad synes i... Er det helt galt det her eller har hun det virkelig så hårdt som hun skriver?

Husk en god tone, piger

Altså hvis man bor i region hovedstaden så er det der altså ikke meget at sparer på lejen. De biolligste studieboliger koster fra 2900, og så har du dele bad og dele køkken.

Hun kan måske begrænse sit forbrug på telefonen og sparer 50 kr.
(hvis hun skal købe et taletidskort koster det jo altså også penge startpakke = 100 kr)

Internet vil jeg mene at man altså ikke kan klare sig uden, og så vil jeg da gerne se samtlige studerende sidde på biblotekerne rundt omkring. tror sørme der vil blive lidt pladsmangel. plus at med et studie på 40 timer, så er der ikke meget tid til at fise på bibloteket, hvis man også skal arbejde ved siden af.

Og hvad med mad? der er jo slet ikke mad i hendes budget? så selvom du mener at kunne spare hende for 1000-1500 kr. så er det jo så hvad hun har til mad pr. måned.

Og i øvrigt brokker hun sig jo altså ikke over at hun synes SU'en er lav, hun savner bare en accept af at hun er fattig. Og det kan man da sørme ikke komme udenom. Hvis fattigdomsgrænse ligger på 5000 (som jeg faktisk synes er rigtig mange penge at have) når alt er betalt og man får 4981 udbetalt, så kan det jo ikke diskuteres.

Jeg synes SU'en er for lav. jeg syens den som minimum skulle være det samme som knt. hjælpen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2012

sne190810

Har i læst kommentarerne til artiklen?

Hehe ..

"..Jeg er træt af forkælede studerende, især fra RUC, som insistere på at bo på Vesterbro eller Nørrebro (fordi det er coolt) i stedet for at bo på et kollegie i Albertslund eller Høje Tåstrup hvor huslejen er billig. .."

Anmeld

8. januar 2012

raca

hvis man er rimelig fornuftig øk..  mener jeg godt man kan leve for en su som den er i dag..

og ja huslejen er høj.. men så også det er urealtisktisk og gennemføre en uddannelse uden andgang der hjemme til internet. i hverfald vidergående. det holder ikke og skulle på bib hver gang.

men det er drøjt og man er FATTIG... og jeg syntes det er røv og nøgler at dem der fravælger at uddanne sig men går på KH får lige så meget eller mere...

Anmeld

8. januar 2012

ano14316

-Sigrid- skriver:

Hold da op en dyr husleje oO

Vi boede i en etværelses på 24 m2 - 2 personer, det kostede 2000 ligeud ink forbrug?? 

Syntes ikke studerende får for lidt. Vi lever fint i en stor treværelses for det der svare til 2xsu? 

det er altså meget svært at finde noget - for ikke at sige umuligt - hvis man bor i nordsjælland.

Anmeld

8. januar 2012

ano14316

sne190810 skriver:

Har i læst kommentarerne til artiklen?

Hehe ..

"..Jeg er træt af forkælede studerende, især fra RUC, som insistere på at bo på Vesterbro eller Nørrebro (fordi det er coolt) i stedet for at bo på et kollegie i Albertslund eller Høje Tåstrup hvor huslejen er billig. .."

hehe.. relativ dumt..

Anmeld

8. januar 2012

Noneother

Her i Slagelse kan du btw. ikke få en studiebolig meget billigere end hun giver. mht. at gå på biblo og lave opgaver, så lukker de jo osse på et tidspunkt, og jeg har altså ikke tal på hvor mange gange jeg har siddet op det halve af natten for at blive færdig med en opgave..

-og helt ærligt, så er 150kr. om måneden til telefon sgu osse lavt nok sat. Det burde være tilladt at have et eller andet form for liv som studerende.

Jeg synes ikke nødvendigvis at SUén er for lav, men jeg synes så helt sikkert at det burde være muligt at finde noget billigere at bo i, for det der vælter det hele er altså huslejen..

Anmeld

8. januar 2012

Ansemusen

Muhmi skriver:

http://politiken.dk/debat/ECE1501598/jeg-er-traet-af-at-have-en-daarlig-dag-hver-dag/

Hva så... Hvad siger i til denne studerende som er så træt af det hele og føler sig utrolig fattig...??

"Faste udgifter:

Husleje: 3.150

El + varme: 400

Telefon: 150

Forsikring og fagforening: 100

Internet: 200

Uddannelseskort 460

Tøjvask (vaskeri) 200

Licens: 192

I alt: 4.852 kr.

Indkomst:

SU: 4.981

Mor: 200

I alt: 5.181 kr."

Jeg må indrømme at jeg Kan se flere forskellige ting der er galt med det buget........

For det første lejen... Tvivler på at en etværelses lejlighed eller et lejet værelse i bofællelskab, koster så meget... Og hvis man bor i egen lejlighed med stue og soveværelse, så skal man sgu lige tage sig sammen og finde noget billigere - og jo, man kan godt leje et væresle, da mange kbh lejligheder er kæmpe store og egner sig utrolig godt til bofælleskab.

For det andet: Tlf'en... Køb et taletidskort og så må folk ringe til dig hvis de vil dig noget og så må du fylde på hvis du virkelig har behov for at ringe.

For det trejde: Internetet... Jeps du skal sikkert bruge internet til dit studie, men så er biblioteket opfundet!

Og for det fjerde: Så burde moderen kunne vente med de 200,- når nu hun alligevel skal betale for transport og sikkert andre ting når nu du er på røven...

Tror lige jeg har sparet hende her 1000-1500 kroner...

Men hvad synes i... Er det helt galt det her eller har hun det virkelig så hårdt som hun skriver?

Husk en god tone, piger

Jeg synes det er få penge at leve for om måneden efter skat!

Men hun kunne jo vælge at tage SU-lån. Så på den måde bliver det jo okay...

Dog synes jeg SUen burde stige mere proportionelt med resten af økonomien.

Mht. telefon, synes jeg ikke at 150 kr. er meget. Men hun kunne måske få den ned på 125 kr. Og så er internet hjemme altså virkelig en god ting, når man studerer. Det er ikke altid man nødvendigvis kan lave det hele i bibliotekets åbningstid, og så gør det det noget lettere at tilrettelægge sin tid, hvis man har internet adgang hele døgnet, specielt hvis man har et barn, som skal hentes når man har fri!

Men alt i alt er jeg bare smadder godt tilfreds med at studerende i Danmark kan få SU, så de ikke også skal arbejde røven ud af bukserne

Anmeld

8. januar 2012

Muhmi

ano14316 skriver:

Altså hvis man bor i region hovedstaden så er det der altså ikke meget at sparer på lejen. De biolligste studieboliger koster fra 2900, og så har du dele bad og dele køkken.

(hvis hun skal købe et taletidskort koster det jo altså også penge startpakke = 100 kr)

Internet vil jeg mene at man altså ikke kan klare sig uden, og så vil jeg da gerne se samtlige studerende sidde på biblotekerne rundt omkring. tror sørme der vil blive lidt pladsmangel. plus at med et studie på 40 timer, så er der ikke meget tid til at fise på bibloteket, hvis man også skal arbejde ved siden af.

Og hvad med mad? der er jo slet ikke mad i hendes budget? så selvom du mener at kunne spare hende for 1000-1500 kr. så er det jo så hvad hun har til mad pr. måned.

Og i øvrigt brokker hun sig jo altså ikke over at hun synes SU'en er lav, hun savner bare en accept af at hun er fattig. Og det kan man da sørme ikke komme udenom. Hvis fattigdomsgrænse ligger på 5000 (som jeg faktisk synes er rigtig mange penge at have) når alt er betalt og man får 4981 udbetalt, så kan det jo ikke diskuteres.

Jeg synes SU'en er for lav. jeg syens den som minimum skulle være det samme som knt. hjælpen.

Hun brokker sig over at hun ikke kan kalde sig fattig, men hun vil så gerne i fredagsbar.... Hun får hendes SU smidt i hovedet i stedet for selv at skulle betale for hendes studie... Ja puha hun har det hårdt... Jeg synes ikke man kan tillade sig at brokke sig over noget man får gratis fordi man er borger i Danmark.

Anmeld

8. januar 2012

Ansemusen

ano14316 skriver:

Enig

Og frisør, tøj, uforudsete udgifter, tandlægereninger osv. osv. Der er rigtig meget andet i ens budget end de grængse opremsede udgifter! Jeg ville føle mig fattig med kun 5000 kr. udbetalttil ALT inklusiv bolig!

Anmeld

8. januar 2012

B&J

hvis man nu ikke skal have su lån er det jo få penge.. for hendes penge til mad er jo slet ikke skrevet ind det vil sige hun skal dø af sult...

da jeg var på su syntes jeg ikke jeg havde særlig mange penge men jeg klarede mig da

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.