Hvem mener I skal betale?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. december 2011

Rockertand

Peanut skriver:

De fleste kan jo sagtens tabe sig 10-12%, men kiloene kommer jo bare på igen.. Og det er jo ikke fedt for dem...

Får de lavet mavesækken mindre, kan de jo ikke spise så meget som før, også taber de sig yderligere.. Og tager det ikke på igen.. 

Hvis de kan tabe sig 10-12%, hvorfor så ikke fortsætte? 

Kroppen kan ikke teknisk set opfinde kalorier selv - der er altså tale om flere indtægter, end der er udgifter.

Uhh, og så vil jeg lige informere dig om et langtidsstudie fra USA, der viser (håber, at min hukommelse holder), at efter 10 år, så var succesraten for GBP-patienter helt nede 5-10%, altså de som ikke var vendt tilbage til en massiv overvægt, det er godt nok mange operationer, der ikke havde den tilsigtede effekt - og samfundsudgiften er enorm.

Jeg synes, at man kunne bruge pengene bedre på anden vis, de skulle have massiv langtidsstøtte til at omlægge deres levevis, tilbydes psykologstøtte og støttes i alle tiltag, der kunne hjælpe dem til SELV at tabe kiloene. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. december 2011

B&J

FrkMR skriver:

Hende selv.

Jeg har tabt mig 50kg uden en gastric bypass, og grundet dette kunne jeg ikke engang få støtte til mit maveskind som hun feks kunne fordi jeg gjorde det selv.

Hun har allerede fået en gastric bypass til små 200.000 på statens regning, og en abdominalplastik til omkring 35-45.000. Igen, alt sammen på statens regning.

Hvorimod en som jeg har kunne få en røv at trutte i!

Så ja, JEG har rigtig ondt i røven af den der 'jeg vil ha og jeg vil ha' attitude. Når andre må punge ud så må hun også.

Derfor mener jeg heller ikke en gastric bypass bør blive uddelt til højre og venstre som JEG synes at den gør.

Det kan godt lade sig gøre selv, og det er pisse hårdt. Det ved jeg om nogen da.. Men det kan lade sig gøre.

(der er dog gråzoner og selvfølgelig skal gastric bypass bevilliges hvis det drejer sig om liv eller død. men det gør 50-55kg overvægt altså ikke)

det lyder meget mærkeligt du ikke kunne det, for min mor har selv tabt sig en masse kg og der fik hun lavet bryster fordi hun var kommet ned på en alm vægt og hun kunne holde den

Anmeld

22. december 2011

B&J

Rockertand skriver:

Helt klart hende selv.

Jeg har altid undret mig over, at når folk får stillet en gastric bypass-operation i udsigt, hvis de taber 8-10-12% af deres vægt, så er det lige pludseligt intet problem at tabe lige nøjagtigt det kiloantal, der skal til for at få operationen?? Er der nogle, der har en forklaring?

til FrkMR, fandme flot!!

det er meget forskelligt fra person til person hvordan de kan tabe sig jeg spiste ikke andet ind nupo i næsten 4mdr og hvis jeg bare spiste et stykke frugt eller ja kød eller ja tog jeg på kan ikke forklare dig hvorfor var til flere undersøgelser for at finde ud af hvorfor jeg tog på også og har haft diratist (staves) men kunne ikke tabe mig så lige nemt nej det var det ikke overhovede ikke jeg har kæpet sådan hele livet og skulle leve mit liv kun på nupo det ville jeg ikke ønske desværre

Anmeld

22. december 2011

Rockertand

B&J skriver:

det er meget forskelligt fra person til person hvordan de kan tabe sig jeg spiste ikke andet ind nupo i næsten 4mdr og hvis jeg bare spiste et stykke frugt eller ja kød eller ja tog jeg på kan ikke forklare dig hvorfor var til flere undersøgelser for at finde ud af hvorfor jeg tog på også og har haft diratist (staves) men kunne ikke tabe mig så lige nemt nej det var det ikke overhovede ikke jeg har kæpet sådan hele livet og skulle leve mit liv kun på nupo det ville jeg ikke ønske desværre

Hvis du udelukkende er på Nupo, så har du en indtægt på 600 kalorier i døgnet - en normal kvindekrop skal have omkring 2200 kalorier for at holde vægten på samme kiloantal.

En udredning af kroppens forbrænding er rimelig simpel, og det er meget få tilfælde, hvor der reelt er et medicinsk problem.

Jeg tror, at forklaringen for de fleste er, at de spiser for meget og rører sig for lidt.

Anmeld

22. december 2011

B&J

Rockertand skriver:

Hvis du udelukkende er på Nupo, så har du en indtægt på 600 kalorier i døgnet - en normal kvindekrop skal have omkring 2200 kalorier for at holde vægten på samme kiloantal.

En udredning af kroppens forbrænding er rimelig simpel, og det er meget få tilfælde, hvor der reelt er et medicinsk problem.

Jeg tror, at forklaringen for de fleste er, at de spiser for meget og rører sig for lidt.

ja det har det også været på mig men forstå hvad jeg skriver jeg fik en til at hjælpe mig med maden flere gange så det passede til mig og motion men intet virkede.... jeg var på nupo i lang tid og dét virkede først da jeg kun drak det... ja forklaring ville være dejligt ville ønske jeg selv kunne ha tabt de kg men kunne jeg altså ikke og jeg ville gerne kunne passe et alm arbejde pga af min overvægt og det kan jeg nu

Anmeld

22. december 2011

kirsti

efter min mening staten. Hvis man siger A må man sgu også sige B og i stedet for en der er overvægtig ender man så med en der er deprimeret og måske endda ender i en sygemelding der i sidste ende er langt dyrere for samfundet

Anmeld

22. december 2011

Peanut

Rockertand skriver:

Hvis de kan tabe sig 10-12%, hvorfor så ikke fortsætte? 

Kroppen kan ikke teknisk set opfinde kalorier selv - der er altså tale om flere indtægter, end der er udgifter.

Uhh, og så vil jeg lige informere dig om et langtidsstudie fra USA, der viser (håber, at min hukommelse holder), at efter 10 år, så var succesraten for GBP-patienter helt nede 5-10%, altså de som ikke var vendt tilbage til en massiv overvægt, det er godt nok mange operationer, der ikke havde den tilsigtede effekt - og samfundsudgiften er enorm.

Jeg synes, at man kunne bruge pengene bedre på anden vis, de skulle have massiv langtidsstøtte til at omlægge deres levevis, tilbydes psykologstøtte og støttes i alle tiltag, der kunne hjælpe dem til SELV at tabe kiloene. 

Problemet er jo at de har spist mavesækken for stor, så der er plads til en masse mad.. Det er der ikke efter operationen...

Men er der så nogle der spiser så meget, at de udvider mavesækken igen, synes jeg ikke de bør få endnu en operation, for så har de jo faktisk vist, at de ikke kan holde det...

Anmeld

22. december 2011

Rockertand

Peanut skriver:

Problemet er jo at de har spist mavesækken for stor, så der er plads til en masse mad.. Det er der ikke efter operationen...

Men er der så nogle der spiser så meget, at de udvider mavesækken igen, synes jeg ikke de bør få endnu en operation, for så har de jo faktisk vist, at de ikke kan holde det...

Jamen, så er konsekvensen for dem, at de "bare" er fede igen? Hvad hjælper det? Så har samfundet lige spildt 100.000-150.000 kr pr. patient?

Hvorfor så overhovedet give dem operationen i første omgang?

Som du nok kan forstå, så er jeg absolut ikke tilhænger af gastric bypass-operationer, jeg mener, at problemet ligger på øverste etage, og at der skal helt andre hjælpemidler til for at lukke det sultne hul i deres maver.

Anmeld

22. december 2011

Peanut

Rockertand skriver:

Jamen, så er konsekvensen for dem, at de "bare" er fede igen? Hvad hjælper det? Så har samfundet lige spildt 100.000-150.000 kr pr. patient?

Hvorfor så overhovedet give dem operationen i første omgang?

Som du nok kan forstå, så er jeg absolut ikke tilhænger af gastric bypass-operationer, jeg mener, at problemet ligger på øverste etage, og at der skal helt andre hjælpemidler til for at lukke det sultne hul i deres maver.

Den er jo meget svær...

For hvis en overvægtig person får den chance og får lavet en gastric bypass, hvorfor så ødelægge det ved at spise mavesækken stor igen?

Men det er nok psyken.. For de har været vant til at spise meget, og det kan de ikke mere (efter operationen).. Kan ikke rigtig finde ud at om de er mætte eller sultne osv.. 

Og det er jo ikke helt sikkert at personen selv er skyld i at de har den overvægt.. Det kan jo ligge i generne - nogle mennesker skal bare kigge på 1 gram sukker - også har de taget på, andre kan spise og spise uden der sker noget..

Det kan også være forældrene, der har givet barnet en forkert opvækst..

Eller generelt andre "problemer" der kan skyldes øget ædelyst..

Men i bund og grund, synes jeg det er fint at overvægtige kan få denne operation, men så må de også være ansvarlige nok til, ikke at få maven udvidet igen...

Og som jeg også har skrevet tidligere.. Så får man at vide INDEN man får en gastric bypass, at det IKKE er en skønhedsoperation! Og derfor skal man forvente, at der er hud der hænger hist og hér - og man skal IKKE forvente at staten vil betale for at få fjernet den overskydne hud, da det ikke har noget med helbreddet at gøre, som gastric bypass.

Anmeld

22. december 2011

Rockertand

Peanut skriver:

Den er jo meget svær...

For hvis en overvægtig person får den chance og får lavet en gastric bypass, hvorfor så ødelægge det ved at spise mavesækken stor igen?

Men det er nok psyken.. For de har været vant til at spise meget, og det kan de ikke mere (efter operationen).. Kan ikke rigtig finde ud at om de er mætte eller sultne osv.. 

Og det er jo ikke helt sikkert at personen selv er skyld i at de har den overvægt.. Det kan jo ligge i generne - nogle mennesker skal bare kigge på 1 gram sukker - også har de taget på, andre kan spise og spise uden der sker noget..

Det kan også være forældrene, der har givet barnet en forkert opvækst..

Eller generelt andre "problemer" der kan skyldes øget ædelyst..

Men i bund og grund, synes jeg det er fint at overvægtige kan få denne operation, men så må de også være ansvarlige nok til, ikke at få maven udvidet igen...

Og som jeg også har skrevet tidligere.. Så får man at vide INDEN man får en gastric bypass, at det IKKE er en skønhedsoperation! Og derfor skal man forvente, at der er hud der hænger hist og hér - og man skal IKKE forvente at staten vil betale for at få fjernet den overskydne hud, da det ikke har noget med helbreddet at gøre, som gastric bypass.

Jamen, der er jo en grund til, at de er blevet så store - de har spist mere, end deres krop har brug for.... Den livsstil ændres ikke bare over nogle få uger, - når der er gået noget tid (måneder/år), så vender de gamle vaner tilbage, problemerne er ikke løst, hullet er der stadig.

Den holder altså ikke, at man vejer 160 kg, men kun spiser Nupo og 1 æble om dagen, der er nogle, der har et lempfældigt forhold til sandheden.

Hvis der er nogle barndomstraumer eller andre problemer i den boldgade, så hjælper en GBP-operation heller ikke, så er det terapiarbejde og støtte, og når disse problemer er bearbejdet til en vis grad - så kan selve arbejdet med kroppen begynde, og så tror jeg også, at de har en større chance for at opnå varigt vægttab.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.