tinasmor skriver:
Jeg kan rigtig godt lide dit indlæg. Jeg er selv normalvægtig og har ikke problemer med vægten, men jeg kan forestille mig hvor svært det er at være meget overvægtig. Folk skuler bare de spiser en is (hun skulle hellere spise en gulerod- men tænk nu hvis det er den første is i flere måneder) Eller folk tænker : Så må hun sgu bare tage sig sammen osv. Det er bevist at nogle bare tager hurtigere på end andre- selv om de spiser det samme og dyrker samme motion, om det er gener eller hvad det hver jeg ikke. Nogle gange kan der jo også være en sygdom bag, men det ser folk jo ikke, de tænker bare "Så luk dog munden og lad være at spise".
Jeg læste engang om ham den lille gut på 2 år og 35 kilo, folk kunne skrive kommentare under artiklen og folk var bare så lede, skrev at så skulle forældrene stoppe det børnemisbrug med at æde ham ihjel. Det er på trods af at drengen havde været på diæt næsten fra han var født og forældrene havde en helt normal-vægtig (næsten undervægtig barn) Men det viste sig selvfølgelig også, at han havde en gen-fejl.
Altid er ikke sort/hvidt og jeg tror det er meget nemt som normalvægtig at sidde og sige: Så gør dog noget selv. Men helt ærlig mange af os andre ville jo også gerne lige smide måske 5-10 kilo og det kan man måske ikke engang tage sig sammen med, så kan man lige doble det med 5 gange med dem som er rigtig store. Jeg tror faktisk ikke det er så nemt. Jov måske som du siger, så kan man tabe meget hvis man er motiveret men de gamle vaner og måske det at man tager mere på end gennemsnittet gør at de kan ende med at tage meget af det på igen.
Jeg synes gbp-operationer er fine hvis det gør at personen får et bedre liv og måske også undgå en masse følge sygdomme som følger med stor overvægt.
FEDT at der findes mennesker som dig
Jeg får også bare så ondt af meget store mennesker, fordi man ved hvad mange tænker. Og som du siger, man ANER ikke om vedkommende allerede har tabt 30 kilo og får sin velfortjente månedlige is. Men mennesket har desværre en tendens til at dømme andre for selv at føle sig bedre (altså ubevidst selvfølgelig).
Selvfølgelig er det ingen hemmelighed at de ALLERFLESTE overvægtige mennesker spiser mere end i forbrænder! Der er få undtagelser. Men det ændrer jo ikke på, at der ligger en masse bag som sult, sukker/fedt-trang, psykiske problemer osv. som gør det meget sværere end bare lige at tænke over hvad man spiser!
Sjovt nok har et madmisbrug jo meget tilfælles med rygeafhængighed. Men disse slanke rygere bliver der ikke set skævt til på samme måde. Det er så trist, at bare fordi folk synes det er grimt at folk er meget store, så tillader det dem at tænke en masse dårlige tanker om vedkommende, selvom deres misbrug faktisk ikke er tegn på mindre selvkontrol end en rygers.