Hvem mener I skal betale?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. december 2011

Ansemusen

tinasmor skriver:

Jeg kan rigtig godt lide dit indlæg. Jeg er selv normalvægtig og har ikke problemer med vægten, men jeg kan forestille mig hvor svært det er at være meget overvægtig. Folk skuler bare de spiser en is (hun skulle hellere spise en gulerod- men tænk nu hvis det er den første is i flere måneder) Eller folk tænker : Så må hun sgu bare tage sig sammen osv. Det er bevist at nogle bare tager hurtigere på end andre- selv om de spiser det samme og dyrker samme motion, om det er gener eller hvad det hver jeg ikke. Nogle gange kan der jo også være en sygdom bag, men det ser folk jo ikke, de tænker bare "Så luk dog munden og lad være at spise".

Jeg læste engang om ham den lille gut på 2 år og 35 kilo, folk kunne skrive kommentare under artiklen og folk var bare så lede, skrev at så skulle forældrene stoppe det børnemisbrug med at æde ham ihjel. Det er på trods af at drengen havde været på diæt næsten fra han var født og forældrene havde en helt normal-vægtig (næsten undervægtig barn) Men det viste sig selvfølgelig også, at han havde en gen-fejl.

Altid er ikke sort/hvidt og jeg tror det er meget nemt som normalvægtig at sidde og sige: Så gør dog noget selv. Men helt ærlig mange af os andre ville jo også gerne lige smide måske 5-10 kilo og det kan man måske ikke engang tage sig sammen med, så kan man lige doble det med 5 gange med dem som er rigtig store. Jeg tror faktisk ikke det er så nemt. Jov måske som du siger, så kan man tabe meget hvis man er motiveret men de gamle vaner og måske det at man tager mere på end gennemsnittet gør at de kan ende med at tage meget af det på igen.

Jeg synes gbp-operationer er fine hvis det gør at personen får et bedre liv og måske også undgå en masse følge sygdomme som følger med stor overvægt.

FEDT at der findes mennesker som dig  Jeg får også bare så ondt af meget store mennesker, fordi man ved hvad mange tænker. Og som du siger, man ANER ikke om vedkommende allerede har tabt 30 kilo og får sin velfortjente månedlige is. Men mennesket har desværre en tendens til at dømme andre for selv at føle sig bedre (altså ubevidst selvfølgelig).

Selvfølgelig er det ingen hemmelighed at de ALLERFLESTE overvægtige mennesker spiser mere end i forbrænder! Der er få undtagelser. Men det ændrer jo ikke på, at der ligger en masse bag som sult, sukker/fedt-trang, psykiske problemer osv. som gør det meget sværere end bare lige at tænke over hvad man spiser!

Sjovt nok har et madmisbrug jo meget tilfælles med rygeafhængighed. Men disse slanke rygere bliver der ikke set skævt til på samme måde. Det er så trist, at bare fordi folk synes det er grimt at folk er meget store, så tillader det dem at tænke en masse dårlige tanker om vedkommende, selvom deres misbrug faktisk ikke er tegn på mindre selvkontrol end en rygers.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. december 2011

tinasmor

FEDT at der findes mennesker som dig  Jeg får også bare så ondt af meget store mennesker, fordi man ved hvad mange tænker. Og som du siger, man ANER ikke om vedkommende allerede har tabt 30 kilo og får sin velfortjente månedlige is. Men mennesket har desværre en tendens til at dømme andre for selv at føle sig bedre (altså ubevidst selvfølgelig).

Selvfølgelig er det ingen hemmelighed at de ALLERFLESTE overvægtige mennesker spiser mere end i forbrænder! Der er få undtagelser. Men det ændrer jo ikke på, at der ligger en masse bag som sult, sukker/fedt-trang, psykiske problemer osv. som gør det meget sværere end bare lige at tænke over hvad man spiser!

Sjovt nok har et madmisbrug jo meget tilfælles med rygeafhængighed. Men disse slanke rygere bliver der ikke set skævt til på samme måde. Det er så trist, at bare fordi folk synes det er grimt at folk er meget store, så tillader det dem at tænke en masse dårlige tanker om vedkommende, selvom deres misbrug faktisk ikke er tegn på mindre selvkontrol end en rygers.

Jeg læste engang et sted at der var meget større chance for at en alkoholiker og nakoman forbliver "clean" end at meget overvægtige kan holde deres flotte resultat. Det var jeg meget overrasket over, når man høre om en tidligere nakoman der er kommet ud af sit misbrug, tænker jeg bare: Ej hvor stærkt gået, fordi jeg tænker det må være mega hårdt, siden så mange stadigvæk sidder fast i det. Men det får mig også til at tænke på hvor svært det så må være for meget overvægtige, specielt fordi man jo kan undgå øl og narko men mad er der jo ligesom altid. det skal man altid have det  for at overleve, så det må være rigtig svært. Man kan også se de der programmer "Livet er fedt" der var der kun hende Line som kunne holde livstilen hele vejen igennem. En er død, hende den ældre har taget det hele på igen, og han håndbolddommeren måtte til sidst bide i det sure æble og få en operation fordi han simpelthen ikke kunne holde vægten nede hver gang han tabte sig.

Jeg er dybt taknemmelig for at jeg ikke er stor, for min egen rygrad er som en regnorm, jeg kan ikke engang tabe 3 kilo

Anmeld

23. december 2011

tinasmor

Ansemusen skriver:

Det handler jo slet slet ikke udelukkende om hvad man putter i munden, når man taler om genetik i forhold til overvægt. Det handler lige så meget om sultfornemmelse, hang til sukker og fedt, omdannelse af fedt osv. Der er rigtig mange ting som spiller ind, og flere eksperter påpeger også, at det ER rigtig svært at bryde mønstret, hvis det er en arveligt betinget overvægt, netop pga. alle de usynlige faktorer.

Så man kan ikke bare sige at folk skal tænke over hvad de propper i munden. Folk skal helt sikkert selv tage ansvar for deres liv, jeg mener ikke man skal spille offerkortet - bestemt ikke! Men man skal ikke nigligere hvor svært det er for mange at kæmpe imod eksempelvis sulten! Sult er jo en af de ting vi er kodet til at skulle prøve at forhindre. Nogle mennesker føler konstant sult (enten pga. en for stor mavesæk, som gennem mange år er blevet udvidet, eller pga. hjernens signaler) og så er det bare rigtig svært for disse mennesker at skulle lade være med at spise, når de er sultne.
Så kan man selvfølgelig spise noget der er sundere - men igen, det er ikke så sort/hvidt - det kan være svært at modstå de forbudte ting, hvis kroppen altid skriger på mad!

Jeg føler enormt meget med de stærkt overvægtige mennesker som bliver udsat for andres foragt, uden at man ved hvad der egentlig ligger bag. (Jeg hentyder IKKE til dit indlæg )!

Anmeld

24. december 2011

Rockertand

Peanut skriver:

Den holder så heller ikke 

Kender en (vil ikke lige hænge personen ud her)  der har fået den operation for 2½ år siden, og han holder stadig den lave vægt..

Han startede på 160 kg. og er nede på 85 kg. nu, og han har holdt vægten, efter operationen.. Og der er ikke noget der tyder på, at han er på vej op igen... Han har vænnet sig til at spise mindre, og spiser gerne flere måltider, i stedet for et stort.

Ved ikke lige hvor du får den der med nupo fra, for det har jeg intet skrevet om..

Har ikke skrevet noget om barndomstraumer, men det kan ligeså godt være forældrene, der har været "lidt for gode" med de søde sager, og det kan barnet jo ikke gøre for...

Hmm, fordi du har kendskab til én, så er det jo ikke ensbetydende med, at du kan affærdige et internationalt studie med kohorte af tusindevis af undersøgte. 2½ år er så heller ikke hverken 5 eller 10 år.

Nupo og barndomstraumer har været en del af diskussionen her og i andre lignende tråde, derfor nævner jeg det og ikke specifikt som en besked til dig, går ud fra, at der også er andre, der læser vores indlæg.

Glædelig jul.

Anmeld

24. december 2011

Sabsy

Altså jeg har "slappe" bryster efter amning og der er sku ingen der betaler for at rette dem op.. Jeg vil da også godt kunne vise mig i en lækker bikini med flotte bryster til sommer.. Hun har da fået sin gulerod ved en operation og vægttab, og jeg fik min gulerod - et barn

Anmeld

27. december 2011

Ansemusen

tinasmor skriver:

Jeg læste engang et sted at der var meget større chance for at en alkoholiker og nakoman forbliver "clean" end at meget overvægtige kan holde deres flotte resultat. Det var jeg meget overrasket over, når man høre om en tidligere nakoman der er kommet ud af sit misbrug, tænker jeg bare: Ej hvor stærkt gået, fordi jeg tænker det må være mega hårdt, siden så mange stadigvæk sidder fast i det. Men det får mig også til at tænke på hvor svært det så må være for meget overvægtige, specielt fordi man jo kan undgå øl og narko men mad er der jo ligesom altid. det skal man altid have det  for at overleve, så det må være rigtig svært. Man kan også se de der programmer "Livet er fedt" der var der kun hende Line som kunne holde livstilen hele vejen igennem. En er død, hende den ældre har taget det hele på igen, og han håndbolddommeren måtte til sidst bide i det sure æble og få en operation fordi han simpelthen ikke kunne holde vægten nede hver gang han tabte sig.

Jeg er dybt taknemmelig for at jeg ikke er stor, for min egen rygrad er som en regnorm, jeg kan ikke engang tabe 3 kilo

Jeg tror også det skyldes, at alkoholikere, stofmisbrugere, rygeri osv. kan sige HELT farvel til deres last! vervægtige mennesker kan ikke bare droppe at spise, men skal lære at spise med måde - noget en alkoholiker fx ike kan, det er som oftest alt eller intet når det kommer til alkohol, stoffer og rygning.

Anmeld

27. december 2011

twinboys

Toshiba skriver:

hende selv - det er trods alt ikke statens skyld hun har været overvægtig... de har hjulpet hende en del af vejen - ønsker hun mere - så er det for egen regning.

DET er min mening

Præcis som hvis jeg vil have lavet noget om

hopper jeg med på

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.