Time out for en 4 årig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. december 2011

TNBC

Sara. skriver:

Jeg skriver da netop at jeg har en datter på 4 med masser af temperemant og som kan have brug for at køle ned....
Men jeg sætter hende ikke et bestemt sted og sætter tid på hvor længe hun skal sidde...

Det jeg oplever med time out er at nogle bruger det til at fortælle deres børn at de har gjort noget forkert, så som at bide.. og der forstår jeg ikke hvorfor de skal ha en straf og sættes et sted.

TRor der er stor forskel på hvordan time out bruges og forståes.

Jeg ser bare anderledes på det end dig, der er ingen grund til at stejle...

jeg stejler ikke, jeg siger bare at jeg gerne vil se dig håndtere end 4årig der skriger, sparker, bider... ved at sige: Jeg kan godt se at du er vred?

du får det til at lyde som om de bliver sat uden i kulden eller noget. Din 4årig datter bider en anden pige, og du vil bare fortælle hende at det er forkert?? Og hvad hvis hun så bliver ved? hvordan vil du håndtere det?

Jeg tror ikke børn ser time out som en straf, og det lære dem at falde til ro uden mor eller far er der. Det kan også hjælpe når man er ude.

hvad gør du hvis din datter kaster med legetøj??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2011

Angelica

En time out er god, fordi man viser barnet, at en bestemt opførsel ikke tolereres. Men man ignorerer jo ikke hvad der ligger til grund for opførslen; men derfor er den specifikke opførsel (fx at bide) stadig ikke ok for samværet med andre mennesker. Så go ahead for time out; det vil garanteret hjælpe jer hvis I holder fast i den (man skal være stædig og holde godt fast, selvom det kan være svært)

Jeg lærte selv at bruge time out i sommers af Zafir Det er altså et super redskab og har gjort en mærkbar forskel for både min datter og mig.

Mht. at time out er noget dårligt fordi man ikke ser barnet, men bare handlingen.... Jeg vil gerne understrege, at jeg ser mit barn, men jeg vil selvfølgelig også se en handling og udfra om den er okay eller ikke okay, vise hvad jeg mener om den givne handling. Børn dur altså ikke til de lange videnskabelige forklaringer om menneskelige relationer og forhold, men skal egentligt som start bare have det serveret kort og godt. Den dybere forklaringer af både relationer og følelser kan komme bag efter, når barnet er modent til at forstå ordene samt der er rum til at ordne eventuelle konflikter (hvis nu et barn bider af frustration, så er det godt at tage fat i denne frustration, men der skal også være plads til at tage fat i en sådan konflikt, og det er der ikke nødvendigvis, hvis barnet konstant bider... ergo skal bide-tendensen først fjernes og så kan der arbejdes) 

Anmeld

15. december 2011

Isabella_mor

jeg stemte mere end 2 minutter.. det hedder vidst 1 min pr år... 

Anmeld

15. december 2011

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Når min datter gør noget - og bliver ved vel at mærke, siger jeg til hende, at hvis hun gør det igen kommer hun på skammestolen (jeg har ingen trappe), og oftest stopper hun, men hvis det fortsætter, kommer hun derhen og sidde i to min, da hun er to år. Hun får altid en advarsel først, og hun bliver aldrig sendt på værelset, da det er det eneste rum, der er kun hendes (selvom hun altid leger i stuen). det fungerer rigtig godt for os, og jeg synes, det er den bedste måde, at få hende kølet ned på/stoppe med at gøre noget.

Anmeld

15. december 2011

Muhmi

Jeg tror generalt ikke på "timeouts" Så har svaret nej.

Men nu må vi se om jeg ændrer mening hvis Silas begynder på det... Jeg tror dog (og det her er ikke kritik) at hvis man tager det i opløbet så kommer man længere... Men jeg skal som sagt ikke gøre mig klog på det endnu... Håber dog i finder en god løsning, det er jo rigtig kedeligt at ens barn slår...

Anmeld

15. december 2011

Muhmi

Mira0911 skriver:

Altså så forfærdeligt er time out altså heller ikke som mange tror... 

Jeg tror heller ikke de er forfærdelige...  Jeg synes bare de er nedværdigende... Man lytter ikke på barnet man siger bare, nu sætter du dig dér og så vil mor ikke snakke med dig før du er faldet ned.. Hvad nu hvis barnet har behov for at komme af med sin frustration ved at råbe og skrige? Skal man så ikke forklare barnet at det ikke er ok at gøre? Det ved jeg godt at man gør bagefter den der time-out, men jeg tænker bare der må være andre måder end at sige, jeg vil ikke snakke med dig når du er sådan...

Man må vel kunne finde andre metoder at nå ind til sit barn på?

Jeg har jo som sagt ikke store børn endnu, men indtil andet er bevist så vil jeg gøre alt mulig andet end time-outs

Anmeld

15. december 2011

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Vi er lige begyndt, at bruge time-out til vores dreng på 4 år. Hvis han bliver ved med noget han ikke må gentagne gange og vi har forklaret ham, at det ikke er i orden og han bliver ved, så er vi begyndt, at bruge time-out.

Han sidder på en stol med et æggeur der står på mellem 2 og 4 min. Der skal han blive siddende og hvis han piller ved æggeuret eller rejser sig, så kommer sætter vi tiden lidt op. Det fungere for ham og os, og det hjælper. Før kom ha bare ind på sit værelse og det fungerede ikke.

Anmeld

15. december 2011

Frk. Himmelblå

raca skriver:

nej time out er aldrig ok..

hvis man spøg mig... så 1-2-5 min lige gyldigt hvad ville være for langt tid.

men at man fjerne barnet fra sitiotin og er der for barnet for og hjælpe det ud af hendelsen på en lærig måde er ok.

og at tale med barnet.. når barnet er faldet ned.. hvis det har været galt er ok.

at se barnest signaler og der ligger til grund for handlingen og tage den der fra er også ok..

men ikke time out som i sidde alene i et rum X antal mintutter ved uhensigtmessig opførsel.. det kan aldrig i min børneopdragelse forsvares.

Jeg tror, jeg er enig med dig.

Jeg tænker nemlig også, at med time out-metoden, der sidder barnet alene og tænker, at det er forkert. Altså at barnet bliver ked af det og trist over sig selv mere end over den handling, som det jo egentlig bliver straffet for. I virkeligheden er jeg slet ikke til straf.

Men jeg kan godt se, at konsekvenser er svære at undvære. Nogen gange siger jeg til min to-årge, "hvis du skal råbe sådan, må du gøre det på dit værelse, og så må du komme igen, når du er færdig" eller noget i den retning. Og så går hun enten ind på sit værelse eller hun stopper med at råbe... Åh, jeg synes, det er svært. Vil så nødigt gøre noget forkert.

Bruger du nogen form for konsekvens i den opdragelse?

Nysgerrigt 

Anmeld

15. december 2011

lio

Mira0911 skriver:

Vi bruger time out og det fungere fint... Når barnet er 2 år f.eks så der det 2 minutter barnet skal sidde det sted, hvis barnet smutter før tid, starter man forfra... 

Så med jeres er det 4 minutter.... 

Det er alder = minutter... 

Mange mange er imod time out... Hvis det fungere fint hos Jer så er det jo det i bruger... 

min niece får også minutter pr. alder og det virker. hun får uret foran sig så hun selv kan komme ind når den har ringet og så kan hun sige undskyld og snakke roligt om det. hvis hun rejser sig inden er det forfra igen. nu er det sjældent hun får det, nok fordi det har virket.

Anmeld

15. december 2011

Mira0911

Qoco skriver:

min niece får også minutter pr. alder og det virker. hun får uret foran sig så hun selv kan komme ind når den har ringet og så kan hun sige undskyld og snakke roligt om det. hvis hun rejser sig inden er det forfra igen. nu er det sjældent hun får det, nok fordi det har virket.

Det er også rigtig sjældent Julie får time out her... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.