Time out for en 4 årig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. december 2011

LISBETH:-)

Mira0911 skriver:

Jeg vil gerne se nogle links på at det er direkte skadeligt for børnene..

http://www.barnehageforum.no/data/files/pdf/risikabelt_folelseralene.pdf

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/71189:Familieliv--Flinke-foraeldre-og-barske-barnepiger

http://www.naturalchild.org/guest/peter_haiman.html

Og så er der også den kære Jesper Juul der har skrevet flere bøger om emnet (altså hvorfor man IKKE skal bruge metoden)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2011

raca

Yurie skriver:

du får det til at lyde som om man slår barnet.

det er en time out så barnet falder ned.. Det er altså ikke så slemt, og nogen gange er det bare ikke så let at bare tage barnet op og snakke med det, så er det lettere at sætte barnet i time out, så lære det selv at falde ned, og så kan man snakke om problemet bagefter. hvilket er bedre både for barnet og for den voksne. 

og barnet ser det jo ikke som en straf at sidde på trappen i nogle minutter, det viser bare barnet, de voksne bestemmer. 

sidder du med et skrigende og sparkende barn?

ja og nej... jeg sidder ved det vrede barn.. og er der.. og forhindre barnet i og smadre noget..

men nu har mine ellers meget tempramentsfulde børn aldrig nået derud. men jo de bliver vrede og nogle gange vælder de og være vrede alene.. men jeg tvinger dem aldrig til at sidde på en stol i x antal min. da jeg ikke mener der er nogen form for brugbar læring i det.

Anmeld

15. december 2011

raca

Yurie skriver:

så du har en skrigende og sparkede 4årig, du vil sætte dig ned på hendes level og sige: Jeg kan godt se at du er vred nu?? 
Det vil jeg faktisk gerne se og se om det virker..

Der er jo forskel på børn... Det er en straf, men ikke en voldsom straf. Man sætter jo ikke bare barnet i time out og så ikke snakker med det. man snakker med barnet når det er faldet ned og fortæller hvad det gjorde forkert.. 

det hedder en anderkendende tilgang til barnet.. og ja det virker..

forde barnet følser sig set og hørt.. og lære dels at sidde ord på føelser og dels lære det at det ikke behøver at skrige råbe og slå for at blive bare lidt hørt..

og at forældrene kan rumme det selv når det er vredt og fustreret..

så jeg det virker..

foresten freventer du ikke at folk taler med dig på dit nevue. selvom de har mere magt end dig.. eller forventer du dine over ordnede taler ned til dig og staffer dig.

Anmeld

15. december 2011

NinaNymannMadsen

jeg vil mene omkring 2 minutter er ok at give.
vi bruger det selv til vores datter på 2 og det hjælper som regl for så slapper hun af og begynder på noget andet når hun er færdig med sin time out.

Anmeld

15. december 2011

Mira0911

Hvis man fra starten af skaber ordentlige rammer for sine børn er Time Out modellen aldrig nogensinde nødvendig.

Så det vil sige at som første gangs mor skal man bare kunne sit kram mht. til at skabe gode rammer for sit barn mht. opdragelse så time out'en ikke kommer i brug? 

Det kan man jo ikke, alt er nyt og der kommer nye prøvelser hele tiden fra barnet som man ikke har været udsat for før, der kan man altså tit stå og tænke hvad pokker skal jeg liiiige gøre i denne situation? 

Hvad så når man bliver anbefalet time out'en? 

Jeg er blevet anbefalet time out'en af vores talepædagog... Det er så sjældent jeg bruger den... 

Anmeld

15. december 2011

Thalia

Mira0911 skriver:

Så det vil sige at som første gangs mor skal man bare kunne sit kram mht. til at skabe gode rammer for sit barn mht. opdragelse så time out'en ikke kommer i brug? 

Det kan man jo ikke, alt er nyt og der kommer nye prøvelser hele tiden fra barnet som man ikke har været udsat for før, der kan man altså tit stå og tænke hvad pokker skal jeg liiiige gøre i denne situation? 

Hvad så når man bliver anbefalet time out'en? 

Jeg er blevet anbefalet time out'en af vores talepædagog... Det er så sjældent jeg bruger den... 

Ja, selv som førstegangmor er man nødt til løbende at overveje hvad det er for rammer og værdier der skal danne grundlaget for børnenes opdragelse. Det gælder sådan set for alle forældre, uanset hvor mange børn man har. Børn er jo ikke ens, så man står aldrig med en færdig facitliste. De ting der virker med barn nummer 1 virker måske slet ikke med barn nummer 2 og 3.

Det med at være forælder er i mine øjne ikke noget man "bare kan", det er noget man lærer undervejs. Alle kvajer sig i perioder, alle har situationer man ville ønske man havde håndteret anderledes, men som udgangspunkt tror jeg faktisk at de fleste forældre har en ok ide om hvad det er for en opdragelse man ønsker at give børn. Og i og med at det med forælderskab er noget man lærer undervejs, så synes jeg faktisk det er vigtigt at anerkende børnenes rolle i de ting man lærer. Det er jo et gensidigt forhold hvor begge parter bidrager, og hvor begge parter derfor bør høres.

Jeg tænker ikke så meget i de konkrete ting ala "vi vil gerne at vores børn skal have gode bordmanerer og lade være med at afbryde og lære at rydde op efter sig selv". Jeg tænker mere i "hvad er det for et forhold jeg ønsker at have til mine børn, og hvordan kommer jeg bedst dertil".

Et godt eksempel er når man taler om at lære børn konsekvens. Jeg møder rigtig ofte forældre som mener at det handler om at lære børnene at siger man Nej, så betyder det altså Nej.

For mig er det meget vigtigere at mine børn ved at jeg er konsekvent i den forstand at lige meget hvor rædderligt de opfører sig, så elsker jeg den stadig og jeg vil stadig hjælpe dem med at komme igennem det dårlige. -Det er en af årsagerne til at jeg ikke bruger Time Out, eller sender mine børn ind på værelset som straf eller andet i den dur.

Til gengæld kan jeg nemt sige til mine børn at "Nu er jeg godt nok vred, så nu skal jeg lige tælle til 10", eller fjerne barnet fra en konfliktsituation som er gået i hårdknude, eksempelvis ved at vi lige går i køkkenet sammen og får en tår vand.

Herhjemme har vi meget konkret praktiseret at vi stort set ikke sig nej til vores børn og at vi ikke råber af vores børn.

Den med "nej" tilgangen, kom sig af en god snak med pædagogerne i vuggestuen, og handler egentlig bare om at omformulere de ting vi siger til vores børn, så det ikke bliver negativt alt sammen. I stedet for at sige "Nej Victor du må ikke hælde vandet ud over bordet", tager vi fat i koppen og siger "Victor jeg vil gerne have at du drikker vandet af koppen". osv.

Og det med at råbe af børnene handler egentlig bare om at jeg tror det mister sin effekt hvis man hele tiden går og skælder ud. Jeg tror børn bliver lidt imune overfor det hvis mor eller far råber af dem dagligt, så det gør vi ganske enkelt ikke herhjemme.

Anmeld

15. december 2011

TNBC

raca skriver:

det hedder en anderkendende tilgang til barnet.. og ja det virker..

forde barnet følser sig set og hørt.. og lære dels at sidde ord på føelser og dels lære det at det ikke behøver at skrige råbe og slå for at blive bare lidt hørt..

og at forældrene kan rumme det selv når det er vredt og fustreret..

så jeg det virker..

foresten freventer du ikke at folk taler med dig på dit nevue. selvom de har mere magt end dig.. eller forventer du dine over ordnede taler ned til dig og staffer dig.

der er STOR forskel på hvordan man snakker til børn og hvordan man taler til sine ansatte..

Hva mener du med mit niveau?

Når man snakker med et barn, går man ned på dets level. altså at du sætter dig ned på knæ eller noget, så jeres ansigter er på samme højde. 

har jeg sagt at time out siger til barnet at det er okay at skrige og sparke? Nej.. jeg siger at der er nogen børn der har behov at kunne køle sig selv ned, fordi så lære de det til fremtiden.. og efter tiden lære de at det nytter ikke noget at skrige, eller sparke for de får ikke deres forældres opmærksomhed på den måde... at mor eller far ikke tager dem op bare fordi de skaber sig.. 

Anmeld

15. december 2011

Pikku Myy

Anonym skriver:

Vi starter da også med at fortælle stille og roligt at vi godt kan se at h*n bliver vred og at vi godt kan forstå hvorfor h*n gerne vil det h*n nu engang gerne vil og forklarer så hvorfor vi siger nej.

Et eksempel fra idag kunne være da h*n ville have en mælkesnitte 30 minutter før vi skulle have aftensmad.

Jeg prøvede stille og roligt at sige "nej, du skal ikke have en mælkesnitte nu, for vi skal jo have aftensmad lige om lidt."

H*n forsøgte at spørge far, men fik samme svar. Det var jo ikke det h*n ville, så h*n gik ud og tog dem igen. Jeg tog dem op på øverste hylde og sagde stille og roligt; "du skal ikke have nogen nu, for maden er næsten færdig og så kan du ikke spise aftensmad."

H*n begyndte råbe op om at h*n skulle have, så min mand sagde at han godt kunne forstå h*n blev vred, men vi skulle jo snart spise. Dette gjorde at h*n råbte endnu mere og når vi prøvede at tale pænt sammen smed h*n legetøj efter os.

Det er sådan en situation vi har talt om at vi så vil sige at hvis vi skal gentage os x antal gange får h*n time out

Jeg er ikke tilhænger af time-outs som almindelig opdragelsesmetode. Jeg mener at der er sket en misforståelse omkring hvad det skal bruges til. Som jeg ser det brugt i fx det tvprogram du henviser til, er det til at få brudt en dum spiral, men målet må vel et eller andet sted være at skulle stoppe med at bruge det igen når barnet ikke længere er extremt grænsesøgende.

Jeg kan med udgangspkt i dit eksempel prøve at forklare hvordan det bliver løst her hos os: Hvis min søn kommer en halv time før aftensmad og spørger efter lækkerier, fortæller jeg ham at han ikke vil få lækkerier på dette tidspkt. Derefter spørger jeg ham om han er sulten, for så kan han få lidt gulerødder, ærter, agurk eller en frikadelle (noget der alligevel er ved at blive forberedt til aftensmaden) i en lille skål. Nogen gange får vi ikke noget aftensmad hvor det er muligt at spise lidt foran, og da siger jeg det til ham som det er, at jeg godt kan forstå at han er sulten, men at jeg ikke lige har noget jeg kan tilbyde ham. Det accepterer han efterhånden uden at blive sur. Ind i mellem foreslår han selv at han måske kan få lidt ærter eller lignende fra fryseren, og så får han for det meste lov til det. Jeg kan endda finde på at rose ham for selv at have fundet en god løsning inden for de rammer vi har afstukket for hvad man må spise inden aftensmad

Anmeld

15. december 2011

Anonym trådstarter

Pikku Myy skriver:

Jeg er ikke tilhænger af time-outs som almindelig opdragelsesmetode. Jeg mener at der er sket en misforståelse omkring hvad det skal bruges til. Som jeg ser det brugt i fx det tvprogram du henviser til, er det til at få brudt en dum spiral, men målet må vel et eller andet sted være at skulle stoppe med at bruge det igen når barnet ikke længere er extremt grænsesøgende.

Jeg kan med udgangspkt i dit eksempel prøve at forklare hvordan det bliver løst her hos os: Hvis min søn kommer en halv time før aftensmad og spørger efter lækkerier, fortæller jeg ham at han ikke vil få lækkerier på dette tidspkt. Derefter spørger jeg ham om han er sulten, for så kan han få lidt gulerødder, ærter, agurk eller en frikadelle (noget der alligevel er ved at blive forberedt til aftensmaden) i en lille skål. Nogen gange får vi ikke noget aftensmad hvor det er muligt at spise lidt foran, og da siger jeg det til ham som det er, at jeg godt kan forstå at han er sulten, men at jeg ikke lige har noget jeg kan tilbyde ham. Det accepterer han efterhånden uden at blive sur. Ind i mellem foreslår han selv at han måske kan få lidt ærter eller lignende fra fryseren, og så får han for det meste lov til det. Jeg kan endda finde på at rose ham for selv at have fundet en god løsning inden for de rammer vi har afstukket for hvad man må spise inden aftensmad

problemet er at h*n aldrig har været god til at spise til måltiderne så vi skal være ekstra opmærksomme på hvornår h*n får noget mad og hvad...

Anmeld

15. december 2011

Mor-til-asta-09

Anonym skriver:

Vi har et barn på fire der slår, sparker, råber og kyler ting efter os hvis h*n ikke får sin vilje. Vi har prøvet at sætte os ned og fortælle at det ikke er i orden rigtig mange gange, men h*n bliver ved.

I starten blev vi bare ved med at sige at vi ikke ville have det, men når h*n blev ved endte det ofte med at vi måtte hæve stemmen, hvilket jo ikke er smart for så tror h*n jo bare at det er sådan man klarer sine uenigheder.

Vi har begge set nogle afsnit af TVprogammet SOS Barnepigen hvor familier får hjælp til at takle børneopdragning - og der har de ofte haft succes med at give barnet Time out et bestemt sted i huset i et bestemt stykke tid og har talt om at prøve det, men svigermor mener at vi bare skal blive ved med at sige nej igen og igen - selvom at h*an efterhånden slår meget hårdt og kan kaste endnu hårdere.

herhjemme er der også time out.. asta er 2½ nu, og er begyndt at forstå at hvis man ikke opføre sig ordenligt så ryger man på skamlen.. Og hun sidder der 2 min, fordi hun er 2 år, også stiger det hvert år... Vil ikke bruge hendes værelse som straf da det er der hun skal have det sjovt og hygge sig, og det er vigtigt for mig at hun kan se os...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.