Sara. skriver:
Jeg er ikke tilhænger af time out. Og det overrasker mig faktisk lidt hvor mange forældre der bruger den form for opdragelses metode. Kan ikke se hvad det hjælper på opdragelsen af et barn at man straffer det.
Samtidig er jeg af den overbevisning at små børn ikke kan gennemskue konsekvenserne af deres handlinger. (Selvfølgelig er der forskel på et barn på 1½ og et barn på 5). Og derfor tror jeg ikke straf er den rigtige måde at opdrage på...
Men i stedet prøver jeg at være anerkendende i min måde at opdrage på. Selvfølgelig er der noget mine børn ikke må, og jeg siger også nej. Men jeg tror at forklaring og samtale og forståelse for barnets frustrationer er den bedste måde at opdrage og hjælpe barnet på.
Fortælle hvad barnet skal gøre i stedet for at f.eks slå. Eller sige "Lærke jeg kan godt se du bliver rigtig vred lige nu... osv" sætte ord på barnets følelser og hjælpe det til at lære at takle dem
Samtidig så har jeg også en datter på 4 med et enormt temperament som også kan have brug for at køle ned... Men at sætte hende i time out gør jeg ikke!
Vi starter da også med at fortælle stille og roligt at vi godt kan se at h*n bliver vred og at vi godt kan forstå hvorfor h*n gerne vil det h*n nu engang gerne vil og forklarer så hvorfor vi siger nej.
Et eksempel fra idag kunne være da h*n ville have en mælkesnitte 30 minutter før vi skulle have aftensmad.
Jeg prøvede stille og roligt at sige "nej, du skal ikke have en mælkesnitte nu, for vi skal jo have aftensmad lige om lidt."
H*n forsøgte at spørge far, men fik samme svar. Det var jo ikke det h*n ville, så h*n gik ud og tog dem igen. Jeg tog dem op på øverste hylde og sagde stille og roligt; "du skal ikke have nogen nu, for maden er næsten færdig og så kan du ikke spise aftensmad."
H*n begyndte råbe op om at h*n skulle have, så min mand sagde at han godt kunne forstå h*n blev vred, men vi skulle jo snart spise. Dette gjorde at h*n råbte endnu mere og når vi prøvede at tale pænt sammen smed h*n legetøj efter os.
Det er sådan en situation vi har talt om at vi så vil sige at hvis vi skal gentage os x antal gange får h*n time out
Anmeld