Aktiv dødshjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. oktober 2011

Mikkel's mor <3

Dk Lady skriver:

Jeg tror at der er flere danskere som går ind for aktiv dødshjælp end man umidbart tror.. så jeg tænker at sådan en lov nok godt kunne blive lovlig i DK hvis nogle i Folketinget ville gå ind for det.. men tiden må vise om det bliver lovligt engang..

ja det er jo lige det

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. oktober 2011

M (:

-Sigrid- skriver:

Ja, det er fornuftigt

Og så have selve dødsstunden for sig selv og familien

I Schweiz er loven således, at der skal være en objektiv, udefrakommende person til stede under selve akten. På Dignitas skal en af deres ansatte være til stede under videooptagelsen - og dermed bekræftelsen af dødsønsket og indtagelsen af væsken.

Herefter kan familien lades alene indtil (og efter) døden indtræder - og det synes jeg er en rigtig fin fremgangssmåde!

Anmeld

3. oktober 2011

1012lmp

-Sigrid- skriver:

Det er sikkert bare mig som er dum, men siger du at det kan bruges til selvmord hvis man ikke er dement, eller hvordan?

Det har intet med selvmord at gøre... mener bare ikke at man kan tage stilling til den slags hvis ikke man er 100% fit for fight på øverste etage..!

Anmeld

3. oktober 2011

M (:

-Sigrid- skriver:

Fint uddybbende svar 

Etisk råd, syntes jeg, ligesom abort 

Tak, synes også emnet er spændende, og har heldigvis ikke selv haft det inde på livet i form af syge bedsteforældre eller lignende.. Måske det er derfor, det er så svært at tage stilling?

Forstår ikke lige, hvad du tænker på med etisk råd? 

Anmeld

3. oktober 2011

M (:

1012lmp skriver:

Det har intet med selvmord at gøre... mener bare ikke at man kan tage stilling til den slags hvis ikke man er 100% fit for fight på øverste etage..!

Men er det ikke netop mange af dem, der ikke er "fit for fight på øverste etage", der kunne ske at have brug for den løsning?

(Siger ikke, at jeg nødvendigvis er uenig, stiller bare spørgsmålstegn ved den udmelding )

Anmeld

3. oktober 2011

1012lmp

M (: skriver:

Men er det ikke netop mange af dem, der ikke er "fit for fight på øverste etage", der kunne ske at have brug for den løsning?

(Siger ikke, at jeg nødvendigvis er uenig, stiller bare spørgsmålstegn ved den udmelding )

Nej det ved jeg også godt... men synes ikke det er en beslutning andre kan tage for en jo...!

Det er jo ikke sådan at man kan spørge familien om man skal gøre det... Det skal først og fremmest være en udmelding man selv kommer med også skal man jo også være i stand til at forstå koncekvenserne af det... og det er jo ikke alle der kan det.

Anmeld

3. oktober 2011

-Sigrid-

I Schweiz er loven således, at der skal være en objektiv, udefrakommende person til stede under selve akten. På Dignitas skal en af deres ansatte være til stede under videooptagelsen - og dermed bekræftelsen af dødsønsket og indtagelsen af væsken.

Herefter kan familien lades alene indtil (og efter) døden indtræder - og det synes jeg er en rigtig fin fremgangssmåde!

Nej hvor fint, jeg håber vi kan få det til DK inden min sviger-morfar får brug for det 

Anmeld

3. oktober 2011

-Sigrid-

1012lmp skriver:

Jeg forstod ikke dit svar, det var bare det? 

Så en grønsag skulle ikke kunne få hjælp? 

Anmeld

3. oktober 2011

-Sigrid-

Tak, synes også emnet er spændende, og har heldigvis ikke selv haft det inde på livet i form af syge bedsteforældre eller lignende.. Måske det er derfor, det er så svært at tage stilling?

Forstår ikke lige, hvad du tænker på med etisk råd? 

Ja, det er svært når man ikke står i siturationen 

Det er dem som fx har rådgivet omkring om abort skulle lovliggøres - der er en præst, en fra jura, nogle udefrastående, en læge osv 

Anmeld

3. oktober 2011

1012lmp

-Sigrid- skriver:

Fint uddybbende svar 

Etisk råd, syntes jeg, ligesom abort 

Det er lige præcis pga det svar der blev givet her at jeg synes patienten skal være ved sin fulde fem og vide hvad der skal ske og SELV kan tage beslutningen

Det er ikke en beslutning familien skal kunne deltage i da det er patientens eget valg.

Rigtig mange familiemedlemmer tænker egoistisk og vil bare have sine elskede hos sig så længe som muligt men ofte er det ikke fair og det patienten selv ønsker.

Ingen behøver at give nogen dødelig sprøjte eller lignende for at patienten kan dø.. Det kunne f.eks. være sådan at det var noget patienten selv skulle drikke ellers er det bare at give morfin

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.