Aktiv dødshjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. oktober 2011

-Sigrid-

Mikkel's mor <3 skriver:

Tror det ligger i at hvis familien fx ikke er enig, tænk at opfylde den døendes ønske men så blive stemplet som morder af familien.
eller hvis nogen påstår at vedkommende bad om sprøjten, selvom at dette ikke var tilfældet..

Nemlig! 

Hvis man kunne få en optagelse hvor de siger at den døende ønsker at få det overstået, og at det så bliver gjort humant og lidt mere ærefuldt 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. oktober 2011

Clisolka

-Sigrid- skriver:

Lige præcis sådan et eksempel jeg tænkte på 

Så længe det er sådanne eksempler, så er jeg for  Så er det ikke et værdigt liv mere  

Anmeld

3. oktober 2011

-Sigrid-

1012lmp skriver:

Jeg er 110% for aktiv dødshjælp, især efter jeg har været på plejehjem og sygehus i forbindelse med min uddannelse...

Har set 2 familiemedlemmer lide op til døden pga sygdom.

Ville så meget ønske at jeg kunne have hjulpet dem godt, hurtigt og smertefrit over på den anden side.

Men det skal også kun være for dem der stadig er ved deres fulde 5 og ved hvad det er de går ind til og hvad det handler om.

Hvorfor det sidste - mener du raske mennesker som har mistet modet og ikke har lyst til at deres selvmord bliver efterforsket?

Anmeld

3. oktober 2011

-Sigrid-

Babymor2010 skriver:

Så længe det er sådanne eksempler, så er jeg for  Så er det ikke et værdigt liv mere  

Og det vil der nok være så længe mennesket levet 

Anmeld

3. oktober 2011

-Sigrid-

Dk Lady skriver:

Det var i nyhederne sidste år. Faktisk, så endte manden med at sige at dyr har det bedre end mennesker. Han sagde noget i stil med: Lider dyr, får de sprøjten. Lider mennesker, må de bare lide og vente på døden.

Og det er jo også rigtigt..

Tror der er mange med den menning 

Anmeld

3. oktober 2011

1012lmp

-Sigrid- skriver:

Hvorfor det sidste - mener du raske mennesker som har mistet modet og ikke har lyst til at deres selvmord bliver efterforsket?

Mener at jeg ikke mener en multi dement mand kan forstå hvad aktiv dødshjælp vil sige, eller en svært hjerneskadet!

Mener at man stadig skal vide hvem folk og hvad ting er før man kan tage stilling til om man vil dø.

Anmeld

3. oktober 2011

Mikkel's mor <3

Dk Lady skriver:

Såvidt jeg husker, så accepterede familien mandens ønske om at dø, og så synes jeg det er fint.
Hvis vi engang får dødshjælp i DK, kunne man sætte retningslinier, så det kun kan lade sig gøre efter godkendelse af både patient og familie..

Det skulle - efter min mening - så slet ikke kunne lade sig gøre, hvis det er en bekendt/familie medlem som ønskede det.. Patienten skal selv have ønske for det..

bare min mening..

vi er helt af samme mening tænkte mere at de måske kunne være derfor at det ikke er lovligt

Anmeld

3. oktober 2011

Mikkel's mor <3

-Sigrid- skriver:

Nemlig! 

Hvis man kunne få en optagelse hvor de siger at den døende ønsker at få det overstået, og at det så bliver gjort humant og lidt mere ærefuldt 

lige præcis..

Anmeld

3. oktober 2011

M (:

-Sigrid- skriver:

Hvordan har I det med det?

Personligt har jeg det med aktiv dødhjælp lidt som abort - okay men kun hvis livet ikke er værd at leve, og det er jo en individuel beslutning 

Synes aktiv dødshjælp må betegnes som et etisk dilemma, og jeg ved ikke rigtig om jeg er for eller imod.

Selvfølgelig synes jeg ikke man skal trække døden i langdrag, og går bestemt ikke ind for, at døende skal lide. 

Men på den anden side, hvem skal have det erhverv det er at godkende hvem der skal leve eller dø? Hvem er "uddannet" Gud? Og hvem skal føre sprøjten, hvis det er en patient som ikke selv kan?

Skal patienten være ved sit fulde fem for at blive godkendt, eller skal familien kunne sige fra? Begge dele er problematisk da man kunne forestille situationer, hvor patienten pga. demens, koma, parkinsons, skelrose eller lignende ikke er i stand til at sige til eller fra og selv hvis de kunne, kan de hårdest ramte skelrose patienter ikke selv føre nålen.

Man kunne også forestille sig situationer, hvor ældre ville frabede sig livet, da "de ikke vil være til last" for deres familier...

Hvis det omvendt var muligt at familien kunne sige sige til, er det så utænkeligt at det kan blive misbrugt? Og hvordan kan familien vide, om det er til patientens bedste?

Jeg synes, det er en meget svær debat, men jeg synes også det er vigtigt, at den bliver taget!

Anmeld

3. oktober 2011

Laura.

Mikkel's mor <3 skriver:

vi er helt af samme mening tænkte mere at de måske kunne være derfor at det ikke er lovligt

Jeg ved faktisk ikke hvorfor det ikke er lovligt... men tror heller ikke at det bliver det...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.