hvordan deler i økonomien op

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. september 2011

nielsen80

Vi har fælles økonomi - begge vores løn ryger ind på en budgetkonto, hvorfra der bliver delt ud til mad, benzin, afbetaling på huslån etc. Vi får ligeledes det samme beløb hver sat ind på vores egen konto, som vi så kan råde over - på den måde kan jeg spare op og købe den taske jeg har set, og manden kan købe sin teknik for sine "egne" penge. Det fungerer faktisk ret godt for os.

Synes bestemt, at har man købt hus sammen, og har valgt at tilbringe livet sammen med børn og hvad der dertil høre, jamen så dele man da den indkomst, man har. Men selvfølgelig hver sin måde at leve på.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. september 2011

raca

Höör skriver:

tror du komplet misforstår mig.

Det er præcis det jeg synes om!

At man deler udgifterne lige op.

og vil du diskutere dette så opret din egen debat eller henvend dig privat istedet for at kør denne debat ud på et sidespor  

at der ikke er ligestilling og ligeværd mellem stillinger behover jo ikke at gå i familie livet også..

jeg tager en 3,5 årig vidergående udd. min mand har en 3,5 årig vidergående udd.. hans løn vil ALTID være højre end min..

dvs mens jeg læser er der ca 19000kr forskel på det vi får udbetalt.

og når jeg er færdig drejer det sig nok kun om 5000-7000kr udbetalt.

skal vi nu her bo i lejlighed efter laveste fællesnævner. dvs 10000 til de samlede ugifter.. også ville jeg stadig ende med 0kr i lommepenge og min mand 18000 kr..

hvad vis vi skulle på ferie.. skulle jeg så bo på gaden og spise affald forde jeg ikke havde muglighed for at sparre op til ferien mens min mand snuppede et luksushotel.. skulle mit tøj, shampoo osv være på min mands nåde, forde jeg ikke kommer op og tjæne så meget som min mand ever.. skulle vi købe meget mindre hus til den tid, forde vores lønninger er skæve i forholdt til henannen.. så jeg havde lidt lomme penge.. og min mand Mange?

hvad vis den ene part går ned i tid pga at familien skal kunne fungere.. skal denne så trækkes i lommepenge, forde hjemmearbejde ikke er så værdifuldt for familien som udearbejde?

for mig er en familie en enhed.. der skal virke, det gør den ikke hvis den økonomiske ulighed bliver for skæv.. for så har man ikke samme mugligheder mht fritidsinteresser og ferie valg og man må så altid leve efter den andens lyster og for godt befindende og bede om penge..

Anmeld

14. september 2011

jydeinden

jeg bor godt nok ikke i hus, men i lejelighed. Men her er vi ret enige om at vi deler udgifterne ret lige. og de penge der så er tilbage der snakker vi om om vi skal ligge til side, eller vi skal købe et eller andet her og nup :-)

Anmeld

14. september 2011

Vivian87

Vi har fællesøkonomi. Kan personligt ikke de grunden til ikke at have når man binder sig i form af at købe hus, få børn eller blive gift. Alle pengene går ind på een konto og så bliver det trukket det der skal til budgetten og madkontoen, og resten kan vi så bruge som vi lyster - vi snakker om det hvis det er store beløb der skal købes for og ellers så fortæller vi bare hinanden når vi bruger penge så der er styr på hva der er brugt og hvad der er tilbage. Herhjemme tjener manden også meget mere end mig, og det var faktisk hans ude med fælleskonto.

Anmeld

14. september 2011

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
raca skriver:

at der ikke er ligestilling og ligeværd mellem stillinger behover jo ikke at gå i familie livet også..

jeg tager en 3,5 årig vidergående udd. min mand har en 3,5 årig vidergående udd.. hans løn vil ALTID være højre end min..

skal vi nu her bo i lejlighed efter laveste fællesnævner. dvs 10000 til de samlede ugifter.. også ville jeg stadig ende med 0kr i lommepenge og min mand 18000 kr..

hvad vis vi skulle på ferie.. skulle jeg så bo på gaden og spise affald forde jeg ikke havde muglighed for at sparre op til ferien mens min mand snuppede et luksushotel.. skulle mit tøj, shampoo osv være på min mands nåde, forde jeg ikke kommer op og tjæne så meget som min mand ever.. skulle vi købe meget mindre hus til den tid, forde vores lønninger er skæve i forholdt til henannen.. så jeg havde lidt lomme penge.. og min mand Mange?

hvad vis den ene part går ned i tid pga at familien skal kunne fungere.. skal denne så trækkes i lommepenge, forde hjemmearbejde ikke er så værdifuldt for familien som udearbejde?

for mig er en familie en enhed.. der skal virke, det gør den ikke hvis den økonomiske ulighed bliver for skæv.. for så har man ikke samme mugligheder mht fritidsinteresser og ferie valg og man må så altid leve efter den andens lyster og for godt befindende og bede om penge..

Anmeld

14. september 2011

signe.

mortilflere skriver:

Det ville jeg ikke finde mig i , for han er jo oxo "skyld" i du pt ikke tjener det vilde ...

Her betaler bonden hus , bil osv alt fast , og jeg betaler maden osv.

har han for mange penge så snupper jeg dem

Ja, men hvis jeg beder om hjælp til at betale noget er han der skam også med det samme det fungere i hvert fald for os, og jeg mangler ingenting kan stadig spare op og det hele..

Anmeld

14. september 2011

sarahb

In mand betaler alt med lejlighed lån vand varme internet tv licens ja ALT!
Jeg betaler institutioner og mad og min fagforening.
Vi deler det ikk op sådan helt vildt da mine penge er hans og hans penge er mine. Ville aldrig kunne sige jeg har nu 3000 kr til mig selv. Nej vi har 3000 kr stående på min konto.
Men jeg ville slå det hele sammen, betale alle regninger og så dele resterende ud til lomme penge til jer!!

Anmeld

14. september 2011

Winnie

raca skriver:

Rigtig godt skrevet og er helt enig.

Synes ideen med egne lomme penge er god, men med det samme beløb som flere skriver, (dele resten eller et fast beløb). Ville jeg da indføre her hvis vi havde penge til det 

Anmeld

14. september 2011

Den lykkelige

Jeg ville aldrig nogen sinde dele det op som i gør..
Min kæreste og jeg har fælles hus og fælles barn.. Og det er et fællesskab.. Så her har vi fælles økonomi.. det eneste minus jeg kan se ved det er når den ene har fødslesdag.. Så kan man se og ved hvad han har brugt af penge..  og jeg hæver altid til ham fordi han HADER bruge dankort.. så mig der står for det..

Anmeld

15. september 2011

Ammi

Anonym skriver:

hej i skønne tøser.

Vil lige høre hvordan i deler økonomien op hjemme ved jer.

Vi skal til at købe hus, og har lidt diskutioner om hvordan det skal deles op, for vi har altid betalt halvt hver i sær, men det er jo lidt dyrere med hus, og det resultere i at jeg ca har 3000 kr til mig selv når regningerne er betalt og så har vi betalt halv delen hver, han vil så have en del mere tilbage til sig selv, syntes i det er rimligt at man betaler halvt, skal lige siges vi har 2 fælles børn, og han har også en datter fra tidligere som er hos os hver 2. weekend.

håber på svar

Hej

Nu har jeg ikke lige læst de tidligere indlæg, men jeg vil da lige forklarer hvordan vi gør det herhjemme.

Vi betaler hver en procentdel af vores løn, som er beregnet således. Hvad der ialt skal overføres til budget / (Hans løn + min løn.)

Så betaler jeg f.eks ca. 6000 og han betaler ca. 4000

På den måde er omkostningerne fordelt efter hvad vi får i indkomst. Så kan det godt være jeg betaler mere lige nu, men måske kommer han til at tjene mere end mig engang. Og selv hvis han ikke gør så er det jo ikke så vigtigt.

Jeg syntes det er den mest lige måde at fordele omkostningerne på og det var da yderst nødvendigt da min kæreste stadig var på SU. For så ville han jo nærmest ikke have nogen penge overhovedet.

Håber du kan bruge min metode :p Jeg går totalt revisor- amok i vores budget

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.